Auteur Topic: Polderdam (een update)  (gelezen 52823 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.345
  • Thanked: 98 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: Polderdam (een update)
« Reactie #50 Gepost op: 1 januari 2016, 20:09:09 »
Nederland is ook niet zo vlak als we vaak denken. Er zijn treinen die verdwijnen door een tunnel onder een meer of onder een dijk, bijvoorbeeld.
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.850
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Polderdam (een update)
« Reactie #51 Gepost op: 1 januari 2016, 20:14:54 »
We hebben in Nederland geen bergen, maar we hebben in ons kikkerlandje wèl tunnels.
Nederland is ook niet zo vlak als we vaak denken. Er zijn treinen die verdwijnen door een tunnel onder een meer of onder een dijk, bijvoorbeeld.
::)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline PietB

  • Rangeerder
  • ****
  • Berichten: 290
  • Thanked: 8 times
  • Ik slaap slecht, maar daar lig ik niet wakker van.
Re: Polderdam (een update)
« Reactie #52 Gepost op: 1 januari 2016, 22:21:21 »
We hebben in Nederland geen bergen, maar we hebben in ons kikkerlandje wèl tunnels.
Nederland is ook niet zo vlak als we vaak denken. Er zijn treinen die verdwijnen door een tunnel onder een meer of onder een dijk, bijvoorbeeld.
::)
Nou inderdaad dat heb ik ook, de ingang van beide spiralen zijn tunnels die onder een denkbeeldige rivier door lopen.

Dit was de situatie in opbouw.
Dus die weg heb ik ook bewandeld.
En die symmetrie is inderdaad storend maar wel in ruimte gebruik het efficiëntst.

grt Piet.

Offline Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.345
  • Thanked: 98 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: Polderdam (een update)
« Reactie #53 Gepost op: 1 januari 2016, 22:29:05 »

Maar ik had uitgebreider kunnen zijn. Hoogteverschillen van ruim 40 meter met hellingen van ruim 2% komen in midden Nederland voor. Dat is natuurlijk plat vergeleken met Zwitserland, maar in H0 is dat toch een kleine 50cm. En dat is meer dan de meeste 'bergen' in model toegemeten krijgen.

En de overgang vanuit bijvoorbeeld de Flevopolder naar het vaste land bij Kampen is ook goed voor een leuk hoogteverschil. Zoals in de Hanzelijn de trein na Dronten richting Kampen in een 800 meter lange tunnel onder het Veluwemeer (ter plekke heet het Drontermeer) verdwijnt zou ook een leuke oplossing op de modelbaan kunnen zijn. Het vaste land ligt daarbij meters hoger dan de polder.
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.

Offline Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.345
  • Thanked: 98 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: Polderdam (een update)
« Reactie #54 Gepost op: 1 januari 2016, 23:12:53 »
Om even ons beeld te bepalen, een lijst van heuvels hoger dan 20m in Nederland, waarbij Limburg, Noord-Brabant en de duinen van de Waddeneilanden buiten beschouwing zijn gelaten.

    Imbosch (Rheden, Gelderland) 109,9 meter
    Torenberg (Hoog Soeren, Gelderland) 107,1 meter
    Zijpenberg (Rheden, Gelderland]) 103,9 meter
    Tafelberg (Rheden, Gelderland) 103,9 meter
    Galgenberg (Terlet, Gelderland) 102,5 meter
    Aardmansberg (Hoog Soeren, Gelderland) 101,0 meter
    Onzalige bossen (Rheden, Gelderland) 100,4 meter
    Vlierenberg (Groesbeek, Gelderland) 99,8 meter
    Emmapiramide (Rheden, Gelderland) 98,1 meter
    Hettenheuvel (Zeddam, Gelderland) 93,0 meter
    Tankenberg (Oldenzaal, Overijssel) 85,1 meter
    Hulzenberg (Stokkum, Gelderland) 84,6 meter
    Archemerberg (Archem, Overijssel) 79,9 meter
    Paasberg (Oldenzaal, Overijssel) 79,8 meter
    Broodberg (Elspeet, Gelderland) 77,8 meter
    Hoogte 80 (Arnhem, Gelderland) 77,5 meter
    Lemelerberg (Lemele, Overijssel) 77,0 meter
    Braamberg (Vasse, Overijssel) 76,2 meter
    Tutenberg (Vasse, Overijssel), 76,1 meter
    Duivelsberg (Berg en Dal, Gelderland) 75,9 meter
    Koningsbelt (Rijssen, Overijssel) 75,5 meter
    Kuiperberg (Ootmarsum, Overijssel), 71,0 meter
    Amerongse Berg (Amerongen, Utrecht) 69,2 meter
    Montferland (Zeddam, Gelderland) 66,8 meter
    Vlakke Berg (Amerongen, Utrecht) 64,5 meter
    Elsterberg (Elst, Utrecht) 62,5 meter
    Woldberg ('t Harde, Gelderland) 61 meter
    Holterberg (Holten, Overijssel) 59,5 meter
    Duinen Groot-Valkenisse (Koudekerke, Zeeland) 54,0 meter
    Klimduin (Schoorl, Noord-Holland) 54,0 meter
    Grebbeberg (Rhenen, Utrecht) 52,0 meter
    Goudsberg (Lunteren, Gelderland) 50,0 meter
    Lochemseberg (Lochem, Gelderland) 49,2 meter
    Kale Berg (Lochem, Gelderland) 46,5 meter
    Amersfoortse Berg (Amersfoort, Utrecht) 44,0 meter
    Duinen (Nieuw-Haamstede, Zeeland) 43,2 meter
    Wageningse Berg (Wageningen, Gelderland) 40,5 meter
    Kopje van Bloemendaal (Bloemendaal, Noord-Holland) 40,0 meter
    Zeeduinen (Burgh-Haamstede, Zeeland) 38,0 meter
    Vlaggeduin (Katwijk, Zuid-Holland) 37,0 meter
    Tafelberg (Huizen, Noord-Holland) 36,4 meter
    Donderberg (Leersum, Utrecht) 36 meter
    Needse Berg, (Neede, Gelderland) 34,6 meter
    Zwarte Blink (Schoorlse Duinen, Noord-Holland) 31,5 meter
    Emmer-Es (Emmen, Drenthe) 28,0 meter
    Bosberg (Appelscha, Friesland) 26,6 meter
    Haantjeduin (Emmen, Drenthe) 26,5 meter
    Woldberg (Steenwijk, Overijssel) 26,0 meter
    Burcht van Leiden (Leiden, Zuid-Holland) 21,0 meter

Daar moet je toch genoeg treinen in kunnen laten verdwijnen.
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.

Offline PietB

  • Rangeerder
  • ****
  • Berichten: 290
  • Thanked: 8 times
  • Ik slaap slecht, maar daar lig ik niet wakker van.
Re: Polderdam (een update)
« Reactie #55 Gepost op: 2 januari 2016, 01:30:24 »
Ja ik vind het een mooie opsomming, maar wat moet ik er mee?
Nederland is een relatief vlak land, en de naam van mijn baan is Polderdam.
Nou niet iets dat een directe relatie heeft met heuvels, toch?

En het door simpele feit dat Nederland een stel heuvels heeft betekent toch niet dat ik meteen maar een Limburgs landschap zou moeten gaan bouwen.
Om maar eens wat te noemen.
Ik houd het liever wat overzichtelijker( lees vlakker ) :)

grt Piet.

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Polderdam (een update)
« Reactie #56 Gepost op: 2 januari 2016, 08:21:02 »
Interessante discussie, heb even bijgelezen.

@PietB Ik snap je dilemma, maar ga je dat dan oplossen door te switchen naar de n-schaal? ook daar zullen de treinen ergens moeten verdwijnen
en ergens anders weer opduiken. Want ja, zo'n spiraal in het zicht is natuurlijk verre van realistisch.

Misschien is het een idee om een trein achter een dijk te laten verdwijnen (of heeft de polder geen dijken?) of door een stuk bos waar de bomen steeds dichter op elkaar staan en zo de 'tunnelingang' onzichtbaar maken. Vervolgens zou je de verborgen spiraal naar beneden kunnen ontwerpen zodat je geen hoogteverschillen op je zichtbare deel hebt.

Zomaar wat gedachtenspinsels...

 
Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.345
  • Thanked: 98 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: Polderdam (een update)
« Reactie #57 Gepost op: 2 januari 2016, 08:56:06 »
... een Limburgs landschap zou moeten gaan bouwen.

waarbij Limburg, .... buiten beschouwing zijn gelaten.

Maar dat terzijde. De clou is voor mij dat ook "vlak" Nederland verre van vlak is. De kop van Noord-Holland is min of meer vlak, als je de duinen en het Noordhollandsch Kanaal wegdenkt. Noord-Oost Groningen is min of meer vlak. En inderdaad, polders zijn redelijk vlak in die zin dat ze geen serieuze heuvels hebben.

Maar je dilemma is me duidelijk. Daarom noemde ik ook als voorbeeld de Hanzelijn tussen Dronten en Kampen. De Hanzelijn loopt voor het overgrote deel door de Flevopolder.
Enerzijds is die niet zo vlak als je zou denken. Grote delen volgen nog het profiel van de oude Zuiderzeebodem, en die was ook niet vlak. De bodem klinkt op sommige plaatsen meer in dan elders. Daardoor is de Vogelweg (van Almere-Hout naar Dronten) zelfs een soort van achtbaan. Woonkernen zoals Zeewolde zijn opgespoten en liggen hoger. Bovendien is de polder voorzien van de nodige dijken die het landschap doorsnijden, met name doordat de polder in twee delen is ingepolderd. Er zitten daardoor meters hoogteverschil waar je van Oostelijk Flevoland naar Zuidelijk Flevoland gaat.
Anderzijds, als je hem wel als vlak wilt zien, dan nog is waar het spoor de polder verlaat om naar het vaste land bij Kampen te gaan het nodige aan hoogteverschil. Het vaste land ligt hoger dan de polder (ter plaatse iets als +0,5 tegen -4), er zijn de nodige dijken - zowel in de polder als op het vaste land, en er is natuurlijk de tunnel.

Of dit je wat helpt bij je dilemma weet ik niet. Maar ik hoop dat je een oplossing vindt waar je echt tevreden mee bent. Succes!
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.

Offline PietB

  • Rangeerder
  • ****
  • Berichten: 290
  • Thanked: 8 times
  • Ik slaap slecht, maar daar lig ik niet wakker van.
Re: Polderdam (een update)
« Reactie #58 Gepost op: 2 januari 2016, 10:17:24 »
@PietB Ik snap je dilemma, maar ga je dat dan oplossen door te switchen naar de n-schaal? ook daar zullen de treinen ergens moeten verdwijnen
en ergens anders weer opduiken. Want ja, zo'n spiraal in het zicht is natuurlijk verre van realistisch.
Neen de switch, als die er komt, is juist om van die spiralen af te geraken.
Zomaar wat gedachtenspinsels...
Het zelfde hier,ik ben er nog zeker niet helemaal uit.
De clou is voor mij dat ook "vlak" Nederland verre van vlak is.
Nee dat is waar Dirk.
En ook vlak genoeg om géén ruimte te hebben om de baan aan het zicht te onttrekken.
Want ik heb ook de afgelopen dagen weer een tweetal calamiteiten onder de tafel (in het schaduwstation) gehad.
En ik kan je vertellen dat met mijn stramme lijf het geen pretje is om onder die tafel te liggen dweilen.
Maar je dilemma is me duidelijk. Daarom noemde ik ook als voorbeeld de Hanzelijn tussen Dronten en Kampen. De Hanzelijn loopt voor het overgrote deel door de Flevopolder.
Of dit je wat helpt bij je dilemma weet ik niet. Maar ik hoop dat je een oplossing vindt waar je echt tevreden mee bent. Succes!
Nou het begint een beetje te dagen, ik denk dat het mede door financiële overwegingen, gewoon H0 blijft.
Maar dat het een ander baan ontwerp gaat worden.
grt Piet.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.850
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Polderdam (een update)
« Reactie #59 Gepost op: 2 januari 2016, 10:31:35 »
Interessante discussie, heb even bijgelezen.
Volgens mij is dit helemaal niet zo’n interessante discussie. Wat ik wèl ontdek is dat verschillende forumleden met allerlei suggesties aankomen, maar dat alle aangedragen ideeën stranden. Een interessante discussie heeft uiteindelijk een interessante uitkomst en dat zie ik hier nog niet gebeuren. Mijn suggestiepotje is leeg.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline PietB

  • Rangeerder
  • ****
  • Berichten: 290
  • Thanked: 8 times
  • Ik slaap slecht, maar daar lig ik niet wakker van.
Re: Polderdam (een update)
« Reactie #60 Gepost op: 2 januari 2016, 11:26:47 »
Volgens mij is dit helemaal niet zo’n interessante discussie. Wat ik wèl ontdek is dat verschillende forumleden met allerlei suggesties aankomen, maar dat alle aangedragen ideeën stranden.
Dat is toch een teken dat ik veel, opties waarvan anderen er ook een aantal aandragen, verkend heb, Wim?
Een interessante discussie heeft uiteindelijk een interessante uitkomst en dat zie ik hier nog niet gebeuren.
Nou dat weet ik nog zo net niet, maar ik ben de "Eureka" nog niet tegen gekomen.
Je moet niet vergeten dat het een baan moet worden waar ik een goed gevoel bij ga hebben.
Mijn suggestiepotje is leeg.
Dat was bij mij ook het geval, vandaar dat is de overdenking plaatste.
Maar zeg je nou feitelijk, dat ik maar beter kan ophouden met deze tread?

grt Piet.

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Polderdam (een update)
« Reactie #61 Gepost op: 2 januari 2016, 12:05:05 »
Volgens mij is dit helemaal niet zo’n interessante discussie. Wat ik wèl ontdek is dat verschillende forumleden met allerlei suggesties aankomen, maar dat alle aangedragen ideeën stranden. Een interessante discussie heeft uiteindelijk een interessante uitkomst en dat zie ik hier nog niet gebeuren. Mijn suggestiepotje is leeg.

Tja Wim, meningen kunnen verschillen natuurlijk, of er een uitkomst is dat weet je nooit van te voren.

Modelbouw betekent nou eenmaal compromissen sluiten, met name wat modelspoor betreft.
Als je die niet wil nemen en je hebt niet de ruimte, tja, dan kun je idd beter een andere hobby zoeken (ik bedoel dat niet negatief hoor) en daar gaat de schaal niet het verschil maken.

Ikzelf heb al vaker gedacht om van H0 naar spoor 0 over te gaan vanwege de grotere detaillering, maar dan krijg je helemaal een ruimtelijk probleem.


Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.850
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Polderdam (een update)
« Reactie #62 Gepost op: 2 januari 2016, 13:34:18 »
Maar zeg je nou feitelijk, dat ik maar beter kan ophouden met deze tread?
Nee hoor @Piet ga lekker door en ik hoop dat je eruit komt. Feitelijk zeg ik alleen dat mijn suggestiepotje leeg is; een ideeën-block kun je het ook noemen.  ::)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline PietB

  • Rangeerder
  • ****
  • Berichten: 290
  • Thanked: 8 times
  • Ik slaap slecht, maar daar lig ik niet wakker van.
Re: Polderdam (een update)
« Reactie #63 Gepost op: 11 januari 2016, 16:03:53 »
Een dikke week rust in het hoofd heeft me doen besluiten om:
wel H0 te blijven doen maar over te stappen naar K rails.

A - omdat ze geen klankkast onder de rails ebben in de vorm van de 'nepperige' bedding.
En dus stiller zijn als er een trein overheen rijdt.
B - omdat ik ze mooier vind, vanwege de onder A genoemde 'bedding'.
Dus ik ga maar eens inventariseren en een hele buts C-rails te koop/ruil aanbieden.

grt Piet.

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Polderdam (een update)
« Reactie #64 Gepost op: 11 januari 2016, 16:13:40 »
De kogel is dus door de kerk. Ondanks dat je blijft bij H0 is het toch een hele stap Piet. Alle rails vervangen. Blijf je bij je bestaande baanplan met wat veranderingen of ga je dat ook helemaal omgooien en aan een volledig nieuw baanplan beginnen?
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline PietB

  • Rangeerder
  • ****
  • Berichten: 290
  • Thanked: 8 times
  • Ik slaap slecht, maar daar lig ik niet wakker van.
Re: Polderdam (een update)
« Reactie #65 Gepost op: 11 januari 2016, 16:27:16 »
Dat weet ik nog niet Pierre, die klim en daal spiralen + schaduw station gaan wel verdwijnen.
Dat is zeker, ik ben die toestanden uit het zicht meer dan zat.
Wordt zeker vervolgd.

grt Piet.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.850
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Polderdam (een update)
« Reactie #66 Gepost op: 11 januari 2016, 16:45:06 »
wel H0 te blijven doen maar over te stappen naar K rails... omdat ze geen klankkast onder de rails ebben in de vorm van de 'nepperige' bedding.
Ik denk dat je een prima keuze hebt gemaakt en ik ben blij voor je dat je eruit bent. Gefeliciteerd!
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline PietB

  • Rangeerder
  • ****
  • Berichten: 290
  • Thanked: 8 times
  • Ik slaap slecht, maar daar lig ik niet wakker van.
Re: Polderdam (een update)
« Reactie #67 Gepost op: 11 januari 2016, 18:07:09 »
Er liggen nog wel wat uitdagingen op mijn pad hoor Wim.

grt Piet.

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Polderdam (een update)
« Reactie #68 Gepost op: 11 januari 2016, 19:27:42 »
Dat weet ik nog niet Pierre, die klim en daal spiralen + schaduw station gaan wel verdwijnen.
Dat is zeker, ik ben die toestanden uit het zicht meer dan zat.
Wordt zeker vervolgd.

Ik weet precies wat je bedoeld Piet. Ik had ook ooit een modelbaan die begon op 60 cm van de vloer en het hoogste punt was 1,70 meter. Veel verborgen sporen, klimspiraal en tunnels. Altijd gebeurde er wat juist buiten je bereik. Mijn baan heeft toen zeker vijf jaar stil gelegen. Ik wilde hem niet afbreken maar kon er door lichamelijke gebreken ook niets meer mee. Toen heb ik ook voor zo'n soort dilemma als jij gestaan. Ik heb toen de knoop doorgehakt en alles afgebroken en een baan gemaakt (mijn vorige) op 1meter hoogte en geen enkel spoor overdekt. Bovendien een goot aan de voorkant van de tafel waar ik alle draden naartoe trok en daar pas koppelde. Dat kon ik gewoon doen zittend op een stoel. Niks meer kruipen onder de tafel. Door de verhuizing heb ik nu een nieuwe treinbaan moeten maken en hier komen ook geen verborgen sporen. Alleen kleine overbruggingen waar je zo met je hand onderdoor kan. Verder is mijn baan nu zo hoog 1,40 m dat ik zonder probleem de bedrading er weer gewoon onder kan maken. Nadeel is inderdaad dat er moeilijk lange rijstukken gemaakt kunnen worden. Nou is dat voor niet zo lastig als voor jou omdat ik niet zoveel rij en meer een bouwer ben. Het Faller Car System is ook een mooie aanvulling van de baan. Hiermee is makkelijker rijlengte te winnen dan met treinen door de krappe bochten en kan je ook behoorlijk je ei kwijt.

Ik ben blij voor je dat je een keus gemaakt hebt en ik ben heel erg benieuwd naar je nieuwe sporenplan en eventueel een FCS baantje er tussendoor. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline PietB

  • Rangeerder
  • ****
  • Berichten: 290
  • Thanked: 8 times
  • Ik slaap slecht, maar daar lig ik niet wakker van.
Re: Polderdam (een update)
« Reactie #69 Gepost op: 11 januari 2016, 21:13:49 »
Ik ben blij voor je dat je een keus gemaakt hebt en ik ben heel erg benieuwd naar je nieuwe sporenplan en eventueel een FCS baantje er tussendoor. ;)
Het zal allemaal niet zo heel erg spannend worden hoor Pierre, ik heb nu eenmaal een beperkte ruimte en ook maak ik het mezelf niet makkelijk door met twee lange getrokken treinen te willen rijden.
En voor wat betreft de FCS daar heb ik een 1:87 model van HB van een NZH stadsbus geschikt gemaakt om volgens het FCS systeem te kunnen rijden.
https://www.youtube.com/watch?v=UgSexznc7nY
Dit was de eerste proefrit, met de snelheid van het licht, na de ombouw.

En ook het trammetje dat er moet gaan rijden is klaar.
https://www.youtube.com/watch?v=VrnR7rRRKEU
Dit wordt een pendel lijntje.

grt Piet.

Offline Frans

  • Perronmedewerker
  • **
  • Berichten: 61
  • Thanked: 3 times
  • Geslacht: Man
  • zoals 't treintje thuis tsjoekt tsjoekt 't nergens
Re: Polderdam (een update)
« Reactie #70 Gepost op: 11 januari 2016, 22:44:18 »
Hoi Piet,

Fijn om te horen dat je weer ' op het goede spoor zit'.  Ik ben zelf ook met K-rail bezig juist om zelf de bedding te kunnen maken,  dat vind ik veel mooier dan de C-rail.  Toch heb ik ook voorbeelden gezien van mensen die de C-rail zodanig bewerkt hebben dat bijna niet meer te zien is dat het C-rails is..... 

Mvg, Frans Vos
Marklin HO K-rail / Digitaal / Stoom+diesel / Tijdperk II-III / Zwarte Woud

Offline Anne W

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.911
  • Thanked: 31 times
  • Geslacht: Man
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
Re: Polderdam (een update)
« Reactie #71 Gepost op: 11 januari 2016, 22:58:19 »
Beste Piet,

Er zitten veel voordelen aan K-rails, maar ook nadelen:

solderen aan de railstaven zonder hulpmiddelen is niet mogelijk

ik heb het idee/gevoel, ik rijd al heel lang op K-rails, dat de vorm van de puko's, breed, niet de beste vorm is.

Maar het leven is vol compromissen, elk compromis naar eigen smaak in te richten.

Groet, Anne W
Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"

Offline PietB

  • Rangeerder
  • ****
  • Berichten: 290
  • Thanked: 8 times
  • Ik slaap slecht, maar daar lig ik niet wakker van.
Re: Polderdam (een update)
« Reactie #72 Gepost op: 12 januari 2016, 01:35:26 »
Solderen is helemaal geen punt Anne, mits je maar de juiste soort tin hebt.
Sn97Cu4 tin is er prima voor te gebruiken.
En wil je dat niet dan kun je altijd je detectiedraad op een railverbinder solderen, dat is wel te doen met gewoon soldeer.
Toch heb ik ook voorbeelden gezien van mensen die de C-rail zodanig bewerkt hebben dat bijna niet meer te zien is dat het C-rails is..... 
Heb ik ook gezien Frans, maar dan heb je wel een behoorlijke hoeveelheid ballast nodig, om het netjes te maken.
En blijf je de klankkast houden.

De C-rail is natuurlijk technisch gezien de mooiste rails, altijd goed contact en weinig last van vervuiling.

grt Piet.

Offline Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.345
  • Thanked: 98 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: Polderdam (een update)
« Reactie #73 Gepost op: 12 januari 2016, 08:16:52 »
solderen aan de railstaven zonder hulpmiddelen is niet mogelijk

Ik deed dat altijd met Piet Peetoom's vloeimiddel voor witmetaal. Even met de vochtig gemaakte punt van een satéprikker de te solderen plek aantippen, en met gewone harskernsoldeer zonder moeite een draad eraan solderen. Dan heb je zelfs geen speciale soldeer nodig. Doordat je zo weinig vloeimiddel gebruikt, verbrandt het allemaal bij het solderen en hoef je ook niets te reinigen.
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.

Offline PietB

  • Rangeerder
  • ****
  • Berichten: 290
  • Thanked: 8 times
  • Ik slaap slecht, maar daar lig ik niet wakker van.
Re: Polderdam (een update)
« Reactie #74 Gepost op: 12 januari 2016, 09:43:23 »
Doordat je zo weinig vloeimiddel gebruikt, verbrandt het allemaal bij het solderen en hoef je ook niets te reinigen.
Zo zie je maar iedereen heeft zijn eigen methodes.
Omdat ik niet van die agressieve middeltjes houd doe ik het met de genoemde tin.

grt Piet.