Auteur Topic: Polderdam (een update)  (gelezen 52805 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline PietB

  • Rangeerder
  • ****
  • Berichten: 290
  • Thanked: 8 times
  • Ik slaap slecht, maar daar lig ik niet wakker van.
Re: Polderdam (een update)
« Reactie #25 Gepost op: 4 november 2015, 21:32:21 »
Neen die kun je gewoon met harskern soldeer solderen.
grt Piet.

Offline mark mms

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.224
  • Thanked: 26 times
  • Geslacht: Man
Re: Polderdam (een update)
« Reactie #26 Gepost op: 4 november 2015, 21:36:50 »
Perfect!
Ik moest wel even googlen wat harskern solderen was.  :-[
Dit bedoelde ik dus met gewoon solderen.  ;)

Is er ook een mogelijkheid om ze per stuk te plaatsen of is dit heel erg lastig?

Offline PietB

  • Rangeerder
  • ****
  • Berichten: 290
  • Thanked: 8 times
  • Ik slaap slecht, maar daar lig ik niet wakker van.
Re: Polderdam (een update)
« Reactie #27 Gepost op: 4 november 2015, 21:46:25 »
Ja natuurlijk kan dat.

De leds die op de strip zitten zie je rechts op de foto.
De 3528 is de grootste SMD led, het solderen kan ik je uit eigen ervaring vertellen is een priegel klus.
De lantaarn palen op mijn perrons hebben ieder twee van deze led's.
Je moet wel rekening houden met de voorschakel weerstand.
Een mooie tool om die te berekenen vind je op:
http://www.ledtuning.nl/nl/resistor-calculator

grt Piet.

Offline Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.345
  • Thanked: 98 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: Polderdam (een update)
« Reactie #28 Gepost op: 4 november 2015, 21:51:36 »
Die strips zijn heel handig en je haalt ze voor een habbekrats uit China.
Als ik een losse SMD LED nodig heb knip ik die van zo'n strip. Dat is voor mij goedkoper dan een losse kopen, en het is ook veel eenvoudiger om te solderen (mijn ogen zijn ook niet de jongste meer). Er moet dan wel een weerstand in serie gezet worden.
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.

Offline PietB

  • Rangeerder
  • ****
  • Berichten: 290
  • Thanked: 8 times
  • Ik slaap slecht, maar daar lig ik niet wakker van.
Re: Polderdam (een update)
« Reactie #29 Gepost op: 4 november 2015, 22:01:32 »
Ja ik doe dat ook Dirk, precies het zelfde.
Het solderen is een handigheidje en een goed verlichte loupe zijn op onze leeftijd onontbeerlijk.

grt Piet.

Offline mark mms

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.224
  • Thanked: 26 times
  • Geslacht: Man
Re: Polderdam (een update)
« Reactie #30 Gepost op: 4 november 2015, 22:08:50 »
Oke, ik ga het binnenkort eens proberen.

Offline PietB

  • Rangeerder
  • ****
  • Berichten: 290
  • Thanked: 8 times
  • Ik slaap slecht, maar daar lig ik niet wakker van.
Re: Polderdam (een update)
« Reactie #31 Gepost op: 30 december 2015, 22:47:43 »
Een serieuze overdenking, zo aan het eind van het jaar.

Een tijd al weer helemaal niets aan mijn treinbaan gedaan.
Reden, nou de afgelopen mooie zomer en ik zit een beetje vast in het ontwerp.
Een dubbelsporige baan (links en rechts om rijdende treinen) is toch een heel klein beetje te veel van het goede in schaal H0 en de ruimte die ik ter beschikking heb.
Dus loop ik al een week of twee te piekeren en te dimdammen.
De gehele zooi te koop zetten(rollend materieel en rails) en overstappen naar schaal N(H0 is 1:87 en N is 1:160) dus dat scheelt aan ruimte die het in beslag neemt.

Ik ben er nog niet uit.
Wordt zeker vervolgd.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.848
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Polderdam (een update)
« Reactie #32 Gepost op: 31 december 2015, 09:36:51 »
Dat is nogal een overstap. Een aantal van je foto's zijn weg, dus ik heb niet zoveel indruk van wat je aan baan hebt liggen, maar al je bebouwing gaat dan ook in de verkoop?
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline PietB

  • Rangeerder
  • ****
  • Berichten: 290
  • Thanked: 8 times
  • Ik slaap slecht, maar daar lig ik niet wakker van.
Re: Polderdam (een update)
« Reactie #33 Gepost op: 31 december 2015, 09:51:14 »
Dat is nogal een overstap.
Nou het is nog een overdenking Wim.
Een aantal van je foto's zijn weg, dus ik heb niet zoveel indruk van wat je aan baan hebt liggen, maar al je bebouwing gaat dan ook in de verkoop?
Dat van die foto's is inderdaad spijtig. Photobucket meende in het midden van dit jaar dat alle gratis geplaatste foto's maar beter verwijderd konden worden, dus daar zit je dan met je goede gedrag.
En wat ik aan scenery(huisjes - boompjes-beestjes) heb/had is al weggegeven.
Alles wat ik, als ik het doe, in de aanbieding heb is rollend materieel, veel al gesuperd, en rails (Marklin c-rail).

Maar nogmaals ik zit nog in het denkproces.

grt Piet.

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: Polderdam (een update)
« Reactie #34 Gepost op: 31 december 2015, 10:02:51 »
Beste Piet,

ik denk met je mee, maar ik denk dan dat N te klein gaat worden, je prutst graag aan een loc en dat gaat je goed af maar om dat met een N loc te doen met onze oude stramme dikke vingertjes gaat hem niet worden.
Van N zal je ook spijt krijgen.
Gewoon je baanplan aanpassen, dubbel spoor is mooi maar kost heel veel ruimte, een enkelspoorbaan kan zeker iets moois worden als het om een soort van buurtspoor gaat.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline PietB

  • Rangeerder
  • ****
  • Berichten: 290
  • Thanked: 8 times
  • Ik slaap slecht, maar daar lig ik niet wakker van.
Re: Polderdam (een update)
« Reactie #35 Gepost op: 31 december 2015, 10:15:43 »
ik denk met je mee, maar ik denk dan dat N te klein gaat worden, je prutst graag aan een loc en dat gaat je goed af maar om dat met een N loc te doen met onze oude stramme dikke vingertjes gaat hem niet worden.
Vandaar dat ik ook hevig twijfel Tom.
Gewoon je baanplan aanpassen, dubbel spoor is mooi maar kost heel veel ruimte, een enkelspoorbaan kan zeker iets moois worden als het om een soort van buurtspoor gaat.
Ja maar dat is het hem nou juist.
Dat gaat niet echt lukken met een NS1200  met 4 ICE rijtuigen, dat is snel een samenstelling van 1,30-1,35 meter.
Of een 1100 met 5 Plan F bakken dat is nog langer.
En ik haat het om een loc met één of twee rijtuigen te laten rijden.
Dus ik wil perse een rondlopend spoor hebben want iedere keer kopmaken op een kopstation is ook geen leuke invulling van de hobby.
Voorts heb ik nog wat DE-1 en DE-2 motorrijtuigen en een Plan V en Hondekop.
Die zou ik mooi tussen twee kopstations kunnen laten pendelen.
En dat schaduw station dat moet weg, want ik ben dat gedonder buiten het zicht meer dan zat.

Je ziet het denkwerk zat.

grt Piet.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.848
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Polderdam (een update)
« Reactie #36 Gepost op: 31 december 2015, 10:20:41 »
Ik ben het met Tom eens.
Als je grootste affiniteit ligt bij vele meters spoor dan vreet dat natuurlijk veel meer ruimte dan -inderdaad- een buurtspoorweg in een bergachtig landschap.
Een andere mogelijkheid is misschien H0e (meterspoor) je kunt dan net zoveel rails kwijt als in N-spoor, je blijft dan in H0 bezig, maar het aanbod van materieel is wel een stuk minder.

Ik denk dat er grofweg drie soorten modelspoorders zijn:
• De modelspoorders waar de nadruk licht op veel raillengtes en ingewikkelde dienstregelingen, waarbij de scenery een wat mindere rol speelt.
• De modelspoorders waar zowel rail en scenery gelijk opgaan.
• De modelspoorder waar de nadruk meer ligt op de scenery dan op het spoorgebeuren.

Bij welke groep hoor jij?
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: Polderdam (een update)
« Reactie #37 Gepost op: 31 december 2015, 10:48:13 »
Piet, 2 kopstations is toch een prima optie.
Kop maken en omloop in koploper gaat geweldig mooi, dat is zeker en vast een uitdaging.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline PietB

  • Rangeerder
  • ****
  • Berichten: 290
  • Thanked: 8 times
  • Ik slaap slecht, maar daar lig ik niet wakker van.
Re: Polderdam (een update)
« Reactie #38 Gepost op: 31 december 2015, 16:37:03 »
Piet, 2 kopstations is toch een prima optie.
Kop maken en omloop in koploper gaat geweldig mooi, dat is zeker en vast een uitdaging.
Oh neen, vergeet dat maar.
Zeker niet, met stroomvoerende koppelingen.
Die zijn automatisch niet te koppelen en zeker niet te ontkoppelen.
Ik zou eventueel nog één van de wagons van een sleper kunnen voorzien en een functiedecoder, dan zou ik tussen de loc en de stam geen stroomvoerende koppeling hoeven te hebben.
Maar dan blijft het volgende probleem bestaan, als je om een stam van ruim 1m30 heen wilt rijden en niet wil aan en afkoppelen terwijl je in een wissel staat, moet je eens kijken hoeveel ruimte je nodig hebt Tom.
En dat was nou het probleem waar het allemaal mee begon, was het maar zo simpel.

grt Piet.

Offline PietB

  • Rangeerder
  • ****
  • Berichten: 290
  • Thanked: 8 times
  • Ik slaap slecht, maar daar lig ik niet wakker van.
Re: Polderdam (een update)
« Reactie #39 Gepost op: 31 december 2015, 16:38:54 »
Bij welke groep hoor jij?
Absoluut de eerste.

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: Polderdam (een update)
« Reactie #40 Gepost op: 31 december 2015, 16:53:30 »
Dan is er maar één optie:

Verhuizen  :D :D :D
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.848
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Polderdam (een update)
« Reactie #41 Gepost op: 31 december 2015, 19:25:39 »
Aan @iTom heb je wel wat... daar kom je de dagen wel mee rond.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline PietB

  • Rangeerder
  • ****
  • Berichten: 290
  • Thanked: 8 times
  • Ik slaap slecht, maar daar lig ik niet wakker van.
Re: Polderdam (een update)
« Reactie #42 Gepost op: 31 december 2015, 21:01:17 »
Dan is er maar één optie:

Verhuizen  :D :D :D
Aan @iTom heb je wel wat... daar kom je de dagen wel mee rond.
Inderdaad Wim, daar kun je wat mee.
En hij weet hoe mooi ik woon.

Gaat het dan toch de N-spoor kant op?

Ik weet het nog niet.

grt Piet.

PS allemaal een fijne jaarwisseling.

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: Polderdam (een update)
« Reactie #43 Gepost op: 1 januari 2016, 09:52:42 »
Ik weet hoe mooi je woont Piet.
Wens je i.i.g. een mooi 2016 met een wijs besluit over je hobby.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline PietB

  • Rangeerder
  • ****
  • Berichten: 290
  • Thanked: 8 times
  • Ik slaap slecht, maar daar lig ik niet wakker van.
Re: Polderdam (een update)
« Reactie #44 Gepost op: 1 januari 2016, 09:58:28 »
Hee Tom, jij en Riet natuurlijk ook van deze kant een mooi en vooral gezond 2016 gewenst.

En wat betreft de hobby, tsja dat wordt nog een hele belsissing.
Maar hij gaat weloverwogen genomen worden, daar kun je van opaan.

grt Piet.

Offline Frans

  • Perronmedewerker
  • **
  • Berichten: 61
  • Thanked: 3 times
  • Geslacht: Man
  • zoals 't treintje thuis tsjoekt tsjoekt 't nergens
Re: Polderdam (een update)
« Reactie #45 Gepost op: 1 januari 2016, 14:38:45 »
Hoi Piet,

Ik heb het hele draadje nog eens gelezen.  Toch zonde als je al het materieel van de hand zou doen, ben best een beetje jaloers op alle mooie spullen die je hebt!  Ik ben zelf een klein baantje aan het bouwen (zal toch binnenkort een keer proberen wat foto's te plaatsen...) op een plaat van 185 x 122 cm en dan ben je zeer beperkt in de mogelijkheden.  Toch heb ik liever een klein baantje waar ik lekker wat aan kan bouwen dan helemaal niks.  Ik las dat je een station gepland had met 6 sporen.  Da's mooi, maar wat is er mis met 2 of 3 sporen?  Je hebt een hekel aan een schaduw station, maar kun je dan niet vanaf een ' vlakke plaat' het hoofdspoor  omhoog leiden en via viaducten meer meters maken?  Als ik jou was zou ik m'n hoofd eens helemaal leegmaken, kijken hoe groot het oppervlak is dat beschikbaar is en van daaruit rustig weer opbouwen.  Blijf gewoon trouw aan je prachtige verzameling in HO! 
Ik vind het geweldig om naar mooie grote banen te kijken waar soms ' tig' treinen (ook lange treinen) tegelijk onderweg zijn, maar ik ken en accepteer mijn beperkingen en ben nog steeds happy met mijn mini-baantje.  Beter iets dan helemaal niets....

  Kop op Piet, "denk" wat kleiner en van daaruit gewoon er weer lekker tegenaan gaan!

Mvg, Frans Vos


Marklin HO K-rail / Digitaal / Stoom+diesel / Tijdperk II-III / Zwarte Woud

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.848
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Polderdam (een update)
« Reactie #46 Gepost op: 1 januari 2016, 15:00:47 »
Ik herken het gevoel van Piet wel: op een gegeven moment zit je vast in je ruimte, in je ideeën of laat de techniek je in de steek. Op mijn zolderkamertje had ik hetzelfde: weinig tot geen bewegingsvrijheid en steeds m’n hoofd stoten aan die balken. Op een gegeven moment heb ik alles in dozen gepakt en dacht ik er maar gewoon mee te stoppen.
Gelukkig hebben we toen bedacht om rigoureus de boel te verbouwen en meer ruimte te maken.
Daar moet ik wel bij vertellen dat ik een modelspoorder ben van de laatste categorie en die gebruiken doorgaans heel wat minder rails.

• De modelspoorders waar de nadruk licht op veel raillengtes en ingewikkelde dienstregelingen, waarbij de scenery een wat mindere of ondergeschikte rol speelt.
• De modelspoorders waar zowel rail en scenery gelijk opgaan.
• De modelspoorder waar de nadruk (veel) meer ligt op de scenery dan op het spoorgebeuren.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline PietB

  • Rangeerder
  • ****
  • Berichten: 290
  • Thanked: 8 times
  • Ik slaap slecht, maar daar lig ik niet wakker van.
Re: Polderdam (een update)
« Reactie #47 Gepost op: 1 januari 2016, 16:57:31 »
Ik heb het hele draadje nog eens gelezen.  Toch zonde als je al het materieel van de hand zou doen, ben best een beetje jaloers op alle mooie spullen die je hebt! 
Ja dat is zeker zo Frans, het zijn erg mooie spullen.
Het is behalve één loc de BR01 allemaal Nederlands materieel, maar dat is tevens de beperking.
Want in Nederland hebben we bijv geen bergen, dus een trein voor kortere of langere tijd laten 'verdwijnen' is nog niet zo simpel, als bij een bergbaan.
Een andere beperking is dat je vanwege de lengte van de 4 assige personenwagons (28-32 cm over de buffers) in mijn ogen geen R1 en R2 (de rode en groene in de tekening) bogen moet gebruiken, want het is geen gezicht als er een wagon aan de binnenkant van een boog bijna voor de helft naast de rails loopt.
Dus worden het R3 of R4(de gele en de blauwe) bogen, met een dubbel spoor is dat R3 voor de binnenbocht en R4 voor de buiten bocht, de gele en de blauwe op onderstaande tekening.

Je zit dan al snel aan een kwart dubbele boog die 60x60 cm in beslag neemt.
In mijn geval met een breedte van de tafel van 3m70 dat ik nog maar een lengte van 2m50 tussen twee bochten heb.
De huidige baan ziet er zo uit:

De gele sporen zijn de stations sporen.
Waarvan de twee middelste doorgaande sporen van de 'vrije baan' zijn en de twee x twee andere perronsporen zijn.
De turquoise sporen behoren tot het schaduwstation en die zijn bereikbaar via een dubbele spiraal van 3.5 omwentelingen.
Dan zit ik ook nog met de wissels van Märklin die ik niet een mooie hoek vind hebben.
Maar dat is geen zwaarwegend argument.

En als aanvulling op de categorieën van Wim:
Eigenlijk ben ik een modelspoorder die er naar streeft om alles zo natuurgetrouw mogelijk na te bouwen.
Dus veel rails per m2 is niet echt mijn ding maar het moet wel zo veel mogelijk op het grootbedrijf lijken.

grt Piet.



Offline Frans

  • Perronmedewerker
  • **
  • Berichten: 61
  • Thanked: 3 times
  • Geslacht: Man
  • zoals 't treintje thuis tsjoekt tsjoekt 't nergens
Re: Polderdam (een update)
« Reactie #48 Gepost op: 1 januari 2016, 17:31:19 »
Hoi Piet

Zo te zien heb je nog een behoorlijk oppervlak tot je beschikking!  De baan ziet er wel erg symmetrisch uit.  Is het niet mogelijk om je station schuin te leggen?  Dat geeft gelijk veel meer perron lengte.  En geeft een zuid Limburgs georiënteerde baan misschien de ' ruimte' om toch wat tunneltjes aan te leggen? Als het spoor na het station al snel een tunneltje induikt dan kun je scherpe bochten gebruiken omdat de trein dan al uit beeld is.    Ik ben niet zo bekend op het grote internet maar misschien kunnen anderen helpen met wat verwijzingen naar leuke ontwerpen?  Veel spoor, groot station met veel perron lengte en min of meer " 2-laags" om meer meters te creëren? 

Mvg, Frans
Marklin HO K-rail / Digitaal / Stoom+diesel / Tijdperk II-III / Zwarte Woud

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.848
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Polderdam (een update)
« Reactie #49 Gepost op: 1 januari 2016, 18:06:30 »
Eigenlijk ben ik een modelspoorder die er naar streeft om alles zo natuurgetrouw mogelijk na te bouwen.
Natuurgetrouwheid is een lastig ding in het modelspoorgebeuren. Iedereen doet consessies in ruimte, afmetingen en ook in bochten. Als je een zo getrouw mogelijke bocht wilt maken waar de wagons niet over de naastgelegen rails hangen dan moet je de binnenmuren doorbreken of ergens een loods afhuren dan heb je alle ruimte. De kunst van dit verhaal is om dit soort zaken zoveel als mogelijk buiten het zicht te maken. We hebben in Nederland geen bergen, maar we hebben in ons kikkerlandje wèl tunnels.
Ikzelf ben al tevreden als het er geloofwaardig uitziet. Ik ben op dit moment een steenkolenmijn aan het bouwen, waar de hoogstgelegen mijngang op schaal nog geen 8 meter onder de grond ligt. Verhoudingsgewijs klopt daar natuurlijk helemaal niks van. Maar ja, je moet wat.

Als het je het idee van @iTom niks vindt om twee kopstations te maken (hoe realistisch is dat?) dan is idee van @Frans om de symmetrie uit je baan te halen misschien nog niet eens zo’n gek.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)