Auteur Topic: Locjes opknappen.  (gelezen 31584 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Locjes opknappen.
« Reactie #50 Gepost op: 29 april 2020, 19:04:06 »
En hij doet ’t met één oog en één hand eh... een vinger in z’n neus.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Locjes opknappen.
« Reactie #51 Gepost op: 30 april 2020, 11:54:11 »
Rob, Mark, Wim dank.

Petje af, en dan zeg je dat N-spoor eigenlijk te klein is om details te repareren.
Schiet mij maar lek.

Het gaat dan allemaal dan ook wel moeizaam hoor Mark. Maar ... ik heb geen haast. Ennuh ... er wordt niet geschoten. :o

En hij doet ’t met één oog en één hand eh... een vinger in z’n neus.

Nee Wim ... ik mag van mijn moeder niet in mijn neus peuteren ;D
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Locjes opknappen.
« Reactie #52 Gepost op: 29 januari 2021, 19:40:07 »
Fleischmann Edelweiss poetslocje in N.

Het locje kwam met de vele kapotte wagons en locjes van de buurman mee en heeft zelfs geen motor. Ik ben even in mijn voorraad motortjes gedoken en heb daar twee bruikbare motortjes gevonden. Het rechtse motortje gaat het worden. Die past het mooist. Ook een tandwieltje gevonden wat past.





Ook een pantograaf gevonden die past. Is een beetje scheef en los maar dat komt wel goed.



Voor de poets/schuur schijfjes maak ik met een perforator wat rondjes uit droog/waterproef schuurpapier die ik met een drupje secondelijm onder de schijfjes lijm.







Op het dak van het locje ontbreekt ook nog wat. Een soort isolatoren of zo naast de voet van de pantograaf.



Ze zijn afgebroken in het dak dus ik moet eerst (met de hand) nieuwe gaatjes boren.



Ik maak “beugeltjes” van 9 mm van een stukje bloemistendraad en …



… strip een stukje draad voor de voetjes. Het dunste stukje is het mooiste en past net over het draadje heen. Daarna schilder ik de rest ook rood en plaats de inmiddels opgeknapte pantograaf.





Ik vind er nog twee kleine wagonnetjes bij en het is een leuk setje. Helaas zijn de hekwerkjes  van één wagonnetje zoek. Daar moet ik nog wat op vinden. Ik zal eens op zoek gaan naar nog één of twee van deze wagonnetjes.
Het poetslocje doet prima zijn werk. Ik laat hem om de dag twee rondjes lopen en dat is voldoende om de baan schoon te houden.




Tot later …. ;) 
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Locjes opknappen.
« Reactie #53 Gepost op: 30 januari 2021, 12:10:18 »
Heel knap gemaakt!
Als ik zo je N-draadjes eens doorblader dan lijkt er voor jou geen verschil meer te bestaan of je nou in H0 aan het werken bent of in N. Het lijkt je allemaal even gemakkelijk af te gaan.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Locjes opknappen.
« Reactie #54 Gepost op: 30 januari 2021, 14:12:25 »
Heel knap gemaakt!
Als ik zo je N-draadjes eens doorblader dan lijkt er voor jou geen verschil meer te bestaan of je nou in H0 aan het werken bent of in N. Het lijkt je allemaal even gemakkelijk af te gaan.

Dank je Wim. Het maakt inderdaad niet zo veel meer uit met welke maat ik bezig ben. Het is alleen even wennen met omschakelen. Eigenlijk vind ik N steeds leuker worden omdat het een veel grotere uitdaging is. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Locjes opknappen.
« Reactie #55 Gepost op: 6 februari 2021, 12:59:24 »
Eén van de wagonnetjes van mijn Edelweiss projectje heeft geen hekwerkje. Uit de rommelbak komt nog een hekwerkje tevoorschijn van een ander wagonnetje. Ik heb de twee uiteinden er afgeknipt en vastgelijmd met wat secondelijm.





Da’s alvast een probleem opgelost. Het volgende probleem was dat ik geen betaalbare wagonnetjes kon vinden om dit setje een beetje compleet te maken. Dus heb ik een alternatief bedacht. Ik heb nog twee heel oude wagonnetjes uit de rommelbak. Ze zijn heel erg lelijk en eigenlijk iets anders als de Edelweiss wagonnetjes. Maar dat maakt me niet zoveel uit en ik ga er toch wat mee proberen te doen. Ik denk dat als ze in de goede kleur zijn het erg meevalt. Verf heb ik wel.



Om het setje compleet te maken zoek ik er ook nog een sluitwagentje bij. Spuiten is geen optie omdat de wagonnetjes te veel ribbels hebben zodat afplakken niet te doen is. Ik zal het met de hand moeten doen. Gelukkig heb ik nog een redelijk vaste hand en het zal dus wel gaan lukken. Kleine stukjes tegelijk.



Het blauw dekt in één keer maar het wit zal meerdere keren gedaan moeten worden. Het kan ook niet te dik omdat dan alle accenten verdwijnen.



Het blijkt ook dat de verf iets te wit is en moet wat bijgekleurd worden. Daarna kan ik de wagonnetjes allemaal in de goede kleur aflakken. De blauwe kleur is super mat en het wit is glansverf dus ik lak alles nog na met een laagje matte blanke lak. De onderstellen maak ik grijs net als het voorbeeld.



Setje is voor mij compleet!




 
Later meer …. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Locjes opknappen.
« Reactie #56 Gepost op: 6 februari 2021, 15:36:36 »
Ik vind het een mooi setje geworden, Pierre.
Het zijn gewoon wagons uit verschillende tijdperken die nog in gebruik zijn. En ze zijn allemaal in de huisstijl geschilderd, dus dat ziet er overtuigend uit.
Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Locjes opknappen.
« Reactie #57 Gepost op: 6 februari 2021, 16:58:25 »
Ziet er prachtig uit.
Is dat locje nou een tandradloc?
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Locjes opknappen.
« Reactie #58 Gepost op: 6 februari 2021, 17:21:32 »
Dankjewel Rob en Wim. ;)

Is dat locje nou een tandradloc?

Nee Wim het is een poetslocje. Aan de onderkant zitten twee draaiende schijfjes die de baan schuren/poetsen.



Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Locjes opknappen.
« Reactie #59 Gepost op: 12 februari 2021, 15:53:11 »
Het Edelweiss treintje heeft er toch nog een telg bijgekregen. Ik was van de week bij de buurman langs gegaan en hij had drie kleine wagonnetjes gevonden met opruimen waaronder dit bagagewagonnetje wat bij het Edelweiss locje past. Ik blij. ;D
 


Ik zie op de foto dat ik wel nog even de deurtjes moet schoonmaken. :o
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Locjes opknappen.
« Reactie #60 Gepost op: 12 februari 2021, 16:14:15 »
Nieuw projectje.
Laatst op Marktplaats een zooitje knutselwagons gekocht en daar zat ook een 1100 locje bij.





Een wat gehavend modelletje maar het rijdt wel ok. Alleen …. de verkeerde kant op. :o

Omdat de verlichting wel goed werkt is dit vrij snel op te lossen namelijk … de draaistellen omwisselen.

Dat probleem is snel opgelost maar de pantografen zijn ook behoorlijk krom dus daar moet ook wat aan gebeuren.



Na zo’n 20 minuten pielen is ook dit probleem redelijk opgelost en heb ik er een leuk locje bij.



Tot slot nog even de wielen netjes oppoetsen en klaar.



Ik heb nu drie van deze 1100 locjes dus ik denk dat ik deze later maar blauw maak.

Later meer …. ;)


Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/