Auteur Topic: Locjes opknappen.  (gelezen 31581 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Locjes opknappen.
« Reactie #25 Gepost op: 6 januari 2015, 23:41:56 »
Volgens mij sta je al behoorlijk hoog!
Citaat van: Met spek graag!
The following users thanked this post: Wim Corduwener
Is daar trouwens een grafiekje van te toveren?  ;D
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Opa-Bullcat

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.623
  • Thanked: 36 times
  • Geslacht: Man
Re: Locjes opknappen.
« Reactie #26 Gepost op: 7 januari 2015, 03:51:44 »
He Getver @Pierre , dat laat je toch gewoon een US loc hoor, misschien heeft er nog wel iemand een plekje voor  ;D ;D

Maar ik ga het toch volgen :D
KLIKKIE DOEN voor BullCatTV, 9 webcams op 1 pagina. :D

Mac,Winhoos, 2 spoor, itrain, Amerikaans, Big Boy's, en wat ik leuk vind. Periode weet ik niet.

Offline Semantha

  • Moderator
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.312
  • Thanked: 69 times
  • Geslacht: Vrouw
  • I didn't choose photography, photography chose me!
    • Van der Kuijp Photography
Re: Locjes opknappen.
« Reactie #27 Gepost op: 7 januari 2015, 07:48:35 »
@WIM ehhhm jij en Pierre 31x en ik 23x staat gewoon onder je avatar
Fotografen met passie.

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Locjes opknappen.
« Reactie #28 Gepost op: 7 januari 2015, 08:14:30 »
@WIM ehhhm jij en Pierre 31x en ik 23x staat gewoon onder je avatar

Ik ben dan bang dat we al vast beslag moeten gaan maken Wim. :(


He Getver @Pierre , dat laat je toch gewoon een US loc hoor, misschien heeft er nog wel iemand een plekje voor  ;D ;D

Helaas Hans ... ik ben bang dat hij er aan moet geloven ... sorrie. ;D En een plekje is al gereserveerd. Sterker nog ... hij krijgt z'n eigen wagonnetjes en die staan al op hem te wachten. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Locjes opknappen.
« Reactie #29 Gepost op: 7 januari 2015, 21:53:14 »
Een klein beetje aan het plakken geweest vanavond. ;D



Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Locjes opknappen.
« Reactie #30 Gepost op: 12 januari 2015, 19:28:58 »
Update:

Het vreemde lampje voorop wordt vervangen voor 3 ledjes en de draadjes werk ik aan de onderkant weg. Een stukje verder naar achteren haal ik ze naar binnen en via een weerstand wordt een koppeling gemaakt met de bestaande draden. Daarna maak ik alles zwart zodat het minder in het oog valt. Ook de motor die je door de raampjes van het machinistenhuis kan zien maak ik zwart. Straks eens kijken of ik daar nog een manneke in kan frotten.









Ook de tender moet er aan geloven en daar sloop ik ook alle Amerikaans ogende  meuk af.



Alles zet ik voor de 1e keer in de grijze verf en de tender krijgt led-verlichting aangemeten.





Na een 2e verflaag zet ik alles in elkaar en krijgt ook de tender een paar buffers.





Ik maak op de tender een houten rand en vul hem met echte steel- … ehu … steenkool (uit Utrecht ::)). De hele lok vervuil ik een beetje en op de nummering en belettering na is mijn setje compleet. Op de foto ligt de steenkool nog in de natte witte houtlijm. Die droogt straks kleurloos op.

Hier wat plaatjes:







Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/
The following users thanked this post: Opa-Bullcat

Offline NickvR

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 689
  • Thanked: 25 times
  • Geslacht: Man
    • Reizen met de trein
Re: Locjes opknappen.
« Reactie #31 Gepost op: 12 januari 2015, 20:08:48 »
Dat heb je weer mooi gedaan Pierre! Ik vind het een mooie treincombi zo met dat grijs :)

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Locjes opknappen.
« Reactie #32 Gepost op: 12 januari 2015, 22:47:57 »
De kleurencombinatie met dat grijs en zwart ziet er mooi uit Pierre.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Rob Bosman

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 895
  • Thanked: 42 times
  • Geslacht: Man
Re: Locjes opknappen.
« Reactie #33 Gepost op: 12 januari 2015, 23:00:19 »
mooi resultaat Pierre
2 spoor digitaal, Nederland, materiaal wat nu rijdt, HSL/Betuwelijn en Industrie/haven.
Roco Z21, loconet, iTtrain is de bedoeling.

Groet Rob

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Locjes opknappen.
« Reactie #34 Gepost op: 12 januari 2015, 23:23:26 »
He Getver @Pierre , dat laat je toch gewoon een US loc hoor, misschien heeft er nog wel iemand een plekje voor  ;D ;D
En toch kan ik me daar wel iets bij voorstellen.  ::)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Opa-Bullcat

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.623
  • Thanked: 36 times
  • Geslacht: Man
Re: Locjes opknappen.
« Reactie #35 Gepost op: 13 januari 2015, 02:30:47 »
Ondanks dat het schitterend is uit gevoerd Pierre, blij het een amerikaanse Loc :P
KLIKKIE DOEN voor BullCatTV, 9 webcams op 1 pagina. :D

Mac,Winhoos, 2 spoor, itrain, Amerikaans, Big Boy's, en wat ik leuk vind. Periode weet ik niet.

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Locjes opknappen.
« Reactie #36 Gepost op: 13 januari 2015, 07:36:28 »
Dank jullie wel. ;D

Ondanks dat het schitterend is uit gevoerd Pierre, blijft het een Amerikaanse Loc :P

Natuurlijk Hans ... maar dat kan ook bijna niet anders. Maar voor mij zijn deze veranderingen acceptabel en het is natuurlijk gewoon leuk om te doen. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline arend65

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 665
  • Thanked: 23 times
  • Geslacht: Man
Re: Locjes opknappen.
« Reactie #37 Gepost op: 13 januari 2015, 11:01:21 »
Dat is weer een net spulletje geworden, Pierre.
Groet Arend


Wisselstroom    Raptor  OC32     C-rail    Tijdperk III-IV    Oost Duits    Stoom / Diesel

MaVe46

  • Gast
Re: Locjes opknappen.
« Reactie #38 Gepost op: 14 januari 2015, 15:18:38 »
Pierre,

weer een mooi projectje.

Raages

  • Gast
Re: Locjes opknappen.
« Reactie #39 Gepost op: 15 mei 2016, 20:38:58 »
Een buitengewoon leerzaam draadje. Je moet het maar durven om ergens zo rigoureus het mes in te zetten. Maar op een oude fiets kun je veel leren.  ;D

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Locjes opknappen.
« Reactie #40 Gepost op: 6 oktober 2019, 22:57:53 »
Vorige week alweer kreeg ik van Wim een railbus setje opgestuurd. Lijkt  me een mooi tussendoor project. Volgens mij is het een leuk oud setje van Piko.





Ik ben er al wel aan begonnen maar een beetje laat met posten. Het setje heeft een hoop manco’s maar dat maakt het juist interessant. Het rijden gaat ook met horten en stoten.

Ik begin met alles uit elkaar te slopen om te zien waar ik moet beginnen. Ook de rare verduistering haal ik van de ramen.



Eerst de motor maar eens aanpakken. Het is nogal een gigant en loopt voor geen meter.



Eerst gekeken of in een andere (lagere) motor had die ik er in kon bouwen maar dat was dus niet zo. De originele motor was niet meer te redden. Wel uit elkaar gehaald maar het motorasje had veel speling en er miste een wiel sleper. Ook op de tandwielen was de speling best veel.

Wel tegen een vervangende motor aangelopen tijdens mijn zoektocht en dat moet hem dan maar worden. Het motortje loop wel heel keurig na een schoonmaakbeurt. Heeft wel weer een extra nadeel … veel onderdelen zijn wit. Valt dus nog meer op. Misschien te verdonkeremanen met een beetje schilderwerk. Maar dat is van later zorg. Ik heb het onderstel helemaal nagelopen en de missende delen aangevuld uit de rommeldoos.



Ook de bijwagens hebben weer buffers en koppelingen en de slingerende wielen zijn vervangen voor kunststof exemplaren. Dat maakt aanmerkelijk minder herrie.





Dan de kappen. De twee bijwagens hebben alleen wat kleine beschadigingen maar de motorwagen mist een hoek en aan de zijkant is er ook een stuk uitgebroken. Bovendien mist er op het dak een uitlaat of zo.



Ik heb er stukjes styreen in gezet en glad geschuurd en een (uitlaat)pijpje op het dak gezet.





Beetje verf gemengd en alle beschadigingen weggewerkt. Omdat ik glans en mat door elkaar gebruikt heb waren er hier en daar wat glimmende plekken. Ik heb daarom alles afgelakt met matte lak.


Nu nog de dakjes onder handen nemen maar dat is de volgende stap.





Later meer ….
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Locjes opknappen.
« Reactie #41 Gepost op: 7 oktober 2019, 14:13:39 »
Het lijkt erop dat je een motorblok hebt gevonden dat past!
Eerlijk gezegd weet ik niet meer te achterhalen waar ik dit setje vandaan heb gehaald. Dat doe ik wel vaker; ik kijk er naar en misschien nog een keer en dan gaat het in een vitrinekast om daar later ooit misschien nog eens aandacht aan te besteden.
Ik blij dat dit setje de aandacht krijgt die het verdient.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Locjes opknappen.
« Reactie #42 Gepost op: 7 oktober 2019, 16:15:25 »
Ik ben er ook blij mee Wim. Leuk projectje tussendoor. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Stoomlokkie

  • Perronmedewerker
  • **
  • Berichten: 58
  • Thanked: 1 times
Re: Locjes opknappen.
« Reactie #43 Gepost op: 4 november 2019, 18:30:59 »
Ik vind het leuk als die oude meuk (valt overigens behoorlijk mee ;D) weer aan de praat geholpen wordt. Ik hou wel van dit soort projecten!

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Locjes opknappen.
« Reactie #44 Gepost op: 17 november 2019, 15:48:59 »


Ik was toch niet zo tevreden over het formaat van de motor in de motorwagen. Hij is niet over het hoofd te zien en er is totaal geen ruimte meer voor Preisertjes die op reis willen.
Dus … de laatste keer in Houten heb ik een mooi klein motortje aangeschaft met een overbrenging. Ik heb dit soort motortjes al vaker gebruikt en ze zijn zeer betrouwbaar. Het probleem is alleen dat dit soort motortjes het beste zijn te plaatsen op een vlakke ondergrond en in dit geval een vlakke vloer. Ik heb dus in mijn rommelbak een wagononderkant opgezocht en deze ga ik gebruiken.

Eerst de onderkant vlak maken om de onderdelen te kunnen plaatsen. 



Dan een wielstel opgezocht met een goede asdikte om het tandwieltje te plaatsen.



Ik zaag wal delen uit het motorwagen onderstel om het motortje netjes weg te werken.







Van Rob heb ik een  Arduno “dinges” gekregen met een diesel geluid (nog bedankt daarvoor Rob). Helaas nog niet aan de praat gekregen maar dat komt nog wel.


Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Locjes opknappen.
« Reactie #45 Gepost op: 17 november 2019, 17:14:22 »
Dat heb je mooi opgelost zo... en de Preisertjes kunnen straks gewoon zitten.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Locjes opknappen.
« Reactie #46 Gepost op: 17 november 2019, 20:04:27 »
Mooie ombouw, Pierre. Dat wordt een mooi railbusje.
Die DigiSpark laten 'praten'... Heb je de (basis van) de transistor op P1 (niet op P0, zoals bij de anderen)?
Als het goed is, kun je ook de ingebouwde LED even (1 a 2 sec) zien flikkeren zodra er spanning op komt. De andere LED (die aangeeft dat er spanning is) moet blijven branden.
Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Nu een N treinstel
« Reactie #47 Gepost op: 28 april 2020, 21:16:56 »
Vandaag het N spoor ziekenhuis maar eens geopend.

Het eerste slachtoffer van het donor project van de buurman aangepakt. Het is een Koplopertreinstel met een tussenwagon en een andere losse wagon die ik er zelf maar tussen ga plakken (lijkt er wel een beetje op). Zo krijg ik een mooi lang treinstel. Het is wel een beetje kreupel geheel maar we gaan er wat van proberen te maken. :-\  Aan het rijden hoef ik niet veel te doen. Na het schoonmaken van de wielen blijkt hij nog wonderbaarlijk goed te lopen.



Gelukkig heb ik een klein voorraadje sloop N spul. Het is niet veel maar ik kan me er voorlopig aardig mee redden denk ik. Groeit vanzelf in de loop van de tijd.



Er is één wielstel gebarsten en daar moet ik een andere op zetten. Het is niet precies hetzelfde maar met wat aanpassingen krijg ik het "nieuwe" stel er wel goed onder.





Van de 2e wagon zit er een wielstel vast met een boutje. Op zich niet eens zo’n slechte oplossing maar alles zit scheef, heeft speling en de vloer is scheef en met een kier vastgelijmd in de bak. :( Bovendien zijn er stukjes afgebroken en weg.



Als ik het zaakje openmaak is gelijk te zien waarom het onderstel scheef zit. Het moertje rust half op een bankje en half op de vloer. De wagon is zwaarder gemaakt met wat brokjes plaklood maar dat laat ik maar zo om niet te veel te hoeven slopen.



Ik heb de vloer vlak geschuurd en met de hand het gat netjes recht uitgeboord.



Daarna een passend boutje in de bak gelijmd. Misschien niet zo’n chique oplossing maar het voldoet.



Nu kan aan de onderkant het wielstel recht vastgezet worden met een mooi plat moertje. Ik heb deze geborgd met een drupje secondelijm.



Volgende probleem is de dubbele stroomafnemer of pantograaf.
Ik heb er één kunnen redden door van dun draad een soort haakje te buigen. Deze werkt weer. Maar van de ander stroomafnemer is meer dan de helft weg. :(



Ik kan zelf geen werkende stroomafnemer maken in deze maat. In H0 had ik nog wel een poging gewaagd maar niet in N. Ik heb besloten om een dummy te maken die op het dak moet blijven liggen. De Hondenkop zal verder door het leven moeten met één stroomafnemer omlaag.









En na een verfje ziet het er dan zo uit.







De eerst treinrestauratie voor de nieuwe N-baan is klaar en ik ben zeker niet ontevreden ;)

Klein hoor ... 'tis wel even wennen.







Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Locjes opknappen.
« Reactie #48 Gepost op: 28 april 2020, 22:29:36 »
Wat een gefriemel, Pierre.
Maar netjes gedaan, hoor. Straks wordt H0 weer een makkie!
Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline mark mms

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.224
  • Thanked: 26 times
  • Geslacht: Man
Re: Locjes opknappen.
« Reactie #49 Gepost op: 29 april 2020, 14:53:07 »
Petje af, en dan zeg je dat N-spoor eigenlijk te klein is om details te repareren.
Schiet mij maar lek.