Auteur Topic: afzekeren van draadjes  (gelezen 18177 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Opa-Bullcat

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.623
  • Thanked: 36 times
  • Geslacht: Man
afzekeren van draadjes
« Gepost op: 22 december 2014, 12:08:28 »
Hallo, ik lees links en rechts wel eens dat alles afgezekerd moet worden maar is het zinvol om de draadjes van de ringleiding af te zekeren met een xx volt zekering ? weet niet hoe zwaar de zekering moet zijn dus als je het zou willen doen eigenlijk.

Als ik in de auto kijk dan word daar bijna alles afgezekerd namelijk wat stroom gebruikt.

Ik weet trouwens niet of een terugmeld decoder dit ook regelt per draadje ?

hoor het wel.

KLIKKIE DOEN voor BullCatTV, 9 webcams op 1 pagina. :D

Mac,Winhoos, 2 spoor, itrain, Amerikaans, Big Boy's, en wat ik leuk vind. Periode weet ik niet.

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: afzekeren van draadjes
« Reactie #1 Gepost op: 22 december 2014, 12:38:27 »
Dag Hans,

Ik zou dit zeker goed  in de gaten houden.
Wat je met een zekering (en die wordt uitgedrukt in Ampere en niet Volt) eigenlijk beveiligd, dat zijn je kabels of draden.

Stel je hebt een voeding van 5V / 60 A  :)
En stel dat alle verbruikers tezamen 50A opnemen. Je voeding kan dat makkelijk aan maar dan zal je draadje van 2,5mm2 het erg moeilijk krijgen omdat daar max. ongeveer 20A doorheen mag (dit kan per situatie iets verschillen).
In dit geval zou ik de voeding opsplitsen in minimaal 3 groepen en die afzekeren met een 20A zekering, als de draden te heet worden heb je brandgevaar.

Kijk maar thuis in je groepenkast, draden 2,5mm2 en afgezekerd met 16 of 20A.




Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: afzekeren van draadjes
« Reactie #2 Gepost op: 22 december 2014, 12:56:15 »
Sta ervan te kijken hoeveel stroom zo’n spoorbaan nog gebruikt. Dat is toch heel wat meer dan een paar trafootjes. Maar, hoevaak komt het voor dat je het volledige beschikbare ampèrage gebruikt?
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Opa-Bullcat

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.623
  • Thanked: 36 times
  • Geslacht: Man
Re: afzekeren van draadjes
« Reactie #3 Gepost op: 22 december 2014, 13:09:38 »
Ehhh bij kortsluiting ergens onder de baan Wim, of via de rails, je legt er perongeluk ergens wat op? op een digitale baan staat wel altijd spanning he.
KLIKKIE DOEN voor BullCatTV, 9 webcams op 1 pagina. :D

Mac,Winhoos, 2 spoor, itrain, Amerikaans, Big Boy's, en wat ik leuk vind. Periode weet ik niet.

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: afzekeren van draadjes
« Reactie #4 Gepost op: 22 december 2014, 13:39:38 »
Klopt, maar kortsluiting is niet je ergste zorg omdat de voeding dan automatisch afschakelt en er slechts een heel kort moment
een hoge stroom door je draden loopt.

@WIM, je zult versteld staan hoeveel een (middel)grote modelbaan aan stroom verbruikt. In het begin zul je dat nog niet zo merken maar naar gelang
je gaat uitbreiden en uitbreiden wordt dat steeds meer. Die 5V voeding van Hans verbruikt bij volle belasting 300W (!)
Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: afzekeren van draadjes
« Reactie #5 Gepost op: 22 december 2014, 14:26:10 »
Ik was eigenlijk van plan om per module één computervoeding te installeren, met alleen de rijstroom die doorloopt naar de andere modules.

http://m.youtube.com/watch?v=RcNS3mo-s9A
Blijkbaar is dit toch niet zo overdreven als dat het lijkt.  :(
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: afzekeren van draadjes
« Reactie #6 Gepost op: 22 december 2014, 14:57:54 »
Pssst Wim, niet zo hard, je weet nooit welk spook er meeleest  :o
Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Rob Bosman

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 895
  • Thanked: 42 times
  • Geslacht: Man
Re: afzekeren van draadjes
« Reactie #7 Gepost op: 22 december 2014, 15:00:50 »
Ik was eigenlijk van plan om per module één computervoeding te installeren, met alleen de rijstroom die doorloopt naar de andere modules.

http://m.youtube.com/watch?v=RcNS3mo-s9A
Blijkbaar is dit toch niet zo overdreven als dat het lijkt.  :(

Kan nooit erger zijn dan een tropisch aquarium van 3200 ltr met 12 x 54 watt verlichting  1200 watt verwarming etc.
2 spoor digitaal, Nederland, materiaal wat nu rijdt, HSL/Betuwelijn en Industrie/haven.
Roco Z21, loconet, iTtrain is de bedoeling.

Groet Rob

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: afzekeren van draadjes
« Reactie #8 Gepost op: 22 december 2014, 15:13:16 »
Even terugkomend op het eigenlijke onderwerp: kun je om af te zekeren geen zwaardere autozekeringen gebruiken? Voor boten en caravans bestaan er zekeringpanelen die je mooi en overzichtelijk kunt inbouwen, zodat je niet in allerlei dradenbundels hoeft te spitten welke zekering het heeft begeven.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)
The following users thanked this post: Opa-Bullcat

Offline Opa-Bullcat

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.623
  • Thanked: 36 times
  • Geslacht: Man
Re: afzekeren van draadjes
« Reactie #9 Gepost op: 22 december 2014, 16:11:32 »
Even terugkomend op het eigenlijke onderwerp: kun je om af te zekeren geen zwaardere autozekeringen gebruiken? Voor boten en caravans bestaan er zekeringpanelen die je mooi en overzichtelijk kunt inbouwen, zodat je niet in allerlei dradenbundels hoeft te spitten welke zekering het heeft begeven.

Juist Wim jij weet dus exact waar ik heen wilde met dat afzekeren :) al moet ik 100 van die zekering houders op die plaat zetten namelijk, als het ermaar voor die centrale uitvliegt, heb al diverse berichten gelezen dat ze een centrale opbliezen door sluiting.

En ik liever mee als om verlegen dus. maar hoe zeker je 5 volt af lager als 5 volt of juist hoger als 5 volt ?
KLIKKIE DOEN voor BullCatTV, 9 webcams op 1 pagina. :D

Mac,Winhoos, 2 spoor, itrain, Amerikaans, Big Boy's, en wat ik leuk vind. Periode weet ik niet.

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: afzekeren van draadjes
« Reactie #10 Gepost op: 22 december 2014, 16:54:46 »
Hans, je zekert geen VOLTS maar AMPERES (zie mijn 1ste reactie)  ???

Als jij 2,5mm2 draden gebruikt dan mogen die niet meer dan 20A voeren.
(ik zou zelfs gaan voor 6 groepen van 10A) je kunt ook zekeringsautomaten toepassen,
in aanschaf iets duurder maar dat scheelt zekeringen en is ook makkelijker storingzoeken.
Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Opa-Bullcat

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.623
  • Thanked: 36 times
  • Geslacht: Man
Re: afzekeren van draadjes
« Reactie #11 Gepost op: 22 december 2014, 17:05:36 »
ik heb het dus over de draadjes van de terugmelders Jack, niet over de ringleiding onder de baan en zoals ik al eerder schreef als ik tegelijk 60A gebruik slaat echt die voeding zelf wel uit.
KLIKKIE DOEN voor BullCatTV, 9 webcams op 1 pagina. :D

Mac,Winhoos, 2 spoor, itrain, Amerikaans, Big Boy's, en wat ik leuk vind. Periode weet ik niet.

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: afzekeren van draadjes
« Reactie #12 Gepost op: 22 december 2014, 17:46:32 »
Die terugmelddraadjes hoef je niet te zekeren. Het kan je hooguit een terugmeldunit kosten en volgens mij zijn die kortsluitvast.

Maar met die 60A zou ik wel uitkijken. Die slaat niet uit bij een verbruik van 50A, je draadjes en waarschijnlijk je huis
slaan dan wel uit, vlammen welteverstaan.

Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: afzekeren van draadjes
« Reactie #13 Gepost op: 22 december 2014, 20:23:38 »
Als jij 2,5mm2 draden gebruikt dan mogen die niet meer dan 20A voeren.
(ik zou zelfs gaan voor 6 groepen van 10A) je kunt ook zekeringsautomaten toepassen,
in aanschaf iets duurder maar dat scheelt zekeringen en is ook makkelijker storingzoeken.
Hans, zekeringautomaten, met zo'n rood testknopje hebben ze ook als mooie panelen voor boten... maar ik weet niet hoe je daar het ampèrage per zekering kunt regelen. Bij auto-zekeringen is dat wat makkelijker: zo heeft de achterruitverwarming een dikkere zekering nodig dan bijvoorbeeld de interieurverlichting. 
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline jerry

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 506
  • Thanked: 9 times
Re: afzekeren van draadjes
« Reactie #14 Gepost op: 22 december 2014, 20:33:14 »
En de terug meld draadjes zullen gewoon als een zekering doorbranden bij 10 amp
pas in een bundel zal je een smelt en bran verschijnsel krijgen
je kan elke draad van 5 volt met een lamp van 15 wat zekeren
Maar ook zekeringen hoeven er niet uit te gaan
als je 8 amp zekeringen gebruikt kan je daar rustig 120 watt en meer over trekken
je draadjes zullen opgloeien als een lamp en niet uit springen
In de auto's vaak meegemaakt met verstralers en mistlampen met door H t &K monteurs gemonteerd
je zal elke zekering moeten berekenen op de draad ,en de max stroom
Dan de draad die deze stroom kan verwerken
DE STROOM DIE DE INSTALLATIE MAG LEVEREN
en dan  nog de duur in de gaten houden
Als de draad cont 10 amp kan hebben single ,dan heb je in de bundel ook warmte die funest kan worden
Je kan dan beter elk blok afzekeren op een loc 1 amp en wagons met licht op0,5 per stuk
een booster die 3 amp kan verwerken continu  dus reken 2 amp
Als anderen anders denken  OK
dit is ervaring die ik heb
(ik heb dus niks gezekerd,omdat de boosters gewoon smelten)


Offline Opa-Bullcat

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.623
  • Thanked: 36 times
  • Geslacht: Man
Re: afzekeren van draadjes
« Reactie #15 Gepost op: 22 december 2014, 22:21:33 »
Is ie weer, sorry :(

ik ga dus 3 ringleidingen maken afgezekert op 15/16 ampere per ringleiding, nu is de vraag kan ik daarvoor ook die zekering automaten gebruiken ( uit voorraad hier ) die je zelf in huis hebt van je groepenkast ? die schakelen > 16A af, maar kunnen die ook op dat gebeuren van 5 volt schakelen ?

Ik weet dat er andere zekeringen zijn, maar die glazen en die auto zekeringen vind ik ondingen, ik heb het liefst 1 waaraan je kunt zien of die eruit ligt, en ja ook die zijn er anderen, maar ik heb dus en voorraad hier van die groepautomaten, als die werken is dat mooi goedkoop he :D.
KLIKKIE DOEN voor BullCatTV, 9 webcams op 1 pagina. :D

Mac,Winhoos, 2 spoor, itrain, Amerikaans, Big Boy's, en wat ik leuk vind. Periode weet ik niet.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: afzekeren van draadjes
« Reactie #16 Gepost op: 22 december 2014, 22:31:33 »
Persoonlijk zou ik gewone zekeringhouders nemen; dezelfde die ook in je auto zitten. Uiteindelijk gaat het om zwakstroom, maar dan met een hoger ampèrage. Als je daar hele stoppenkasten gaat lopen inbouwen dan wordt het wel een heel verhaal. Ik zeg: "Niet doen!"

Is ie weer, sorry :(
Beetje gek idee om “Sorry” te schrijven als je een vraag stelt. Is dat het Kerstgevoel?  :D
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Anne W

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.911
  • Thanked: 31 times
  • Geslacht: Man
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
Re: afzekeren van draadjes
« Reactie #17 Gepost op: 22 december 2014, 23:24:35 »
Beste Hans,

Hoe sterk in Ampère is/zijn de booster(s) die je gaat gebruiken?

Ik heb ook een keer een professionele 6 A zekeringautomaat getest, maar die "ging er niet uit" bij een gemaakte kortsluiting op mijn 10 A Edits booster.

Ik heb nu mijn baan in 4 secties verdeeld en die zijn afgezekerd met "autofuses" van 2,5 A , werkt goed.

Groet, Anne W
Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"

Offline jerry

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 506
  • Thanked: 9 times
Re: afzekeren van draadjes
« Reactie #18 Gepost op: 23 december 2014, 00:03:45 »
Een zekering(stop) gaat niet alleen eruit op stroom(amp) maar ook op tijd
De groepen kast kan uren een hoge stroom hebben en heet worden zonder eruit te gaan
Voorbeeld
Ik heb een nieuwe groepen kast met automaten
Voorheen de ouderwetse stenen
Al jaren heb ik last bij een hoge belasting of sluiting ,dat vrolijk de hoofd zekering van 25 amp eruit gaat
Dus je moet met die huis dingen heel veel stroom(voor een 16 amp zeker een 40 amp)sluiting hebben voor die gaat
betrouwbaar idee
een auto zekering van 8 amp met daarover een lamp van
18 volt
booster 3 amp
lamp 6 watt
zekering 8 amp
als de zekering springt zal de lamp branden
weet je welke erut ligt
denk er aan dat als dit 4 of 5 keer is gebeurt ,de booster ook de geest (kan ) geven
Hij krijgt elke keer een overbelasting(verhitting )op de print banen

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: afzekeren van draadjes
« Reactie #19 Gepost op: 23 december 2014, 00:04:57 »
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Opa-Bullcat

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.623
  • Thanked: 36 times
  • Geslacht: Man
Re: afzekeren van draadjes
« Reactie #20 Gepost op: 23 december 2014, 01:44:05 »
Wim zit jij op mijn PC mee te kijken soms :D maar ik had het liefst zoiets maar dan met steekzekeringen zoals in een auto, hier gaan weer andere zekeringen in platte dus :S of ik moet gek zijn.
KLIKKIE DOEN voor BullCatTV, 9 webcams op 1 pagina. :D

Mac,Winhoos, 2 spoor, itrain, Amerikaans, Big Boy's, en wat ik leuk vind. Periode weet ik niet.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: afzekeren van draadjes
« Reactie #21 Gepost op: 23 december 2014, 11:09:21 »
Ik meekijken?  :D Ik zou niet durven.
Steekzekeringen zijn het makkelijkst en het goedkoopst. En volgens mij is deze zekeringhouder ook voor autozekeringen. Als je een paar van deze houdertjes koopt ben je spekkoopman en kun je de hele godvergeten zooi afzekeren.
Je moet niet overal 20 ampère zekeringen instoppen, maar echt proberen uit te vogelen waar lichte en zwaardere zekeringen in moeten, anders brandt je rotzooi toch nog door.
Volgens mij kun je het circuit van een modelspoorbaan vergelijken met het electrische circuit van een auto: lagere voltages met hoge ampèrages.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Opa-Bullcat

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.623
  • Thanked: 36 times
  • Geslacht: Man
Re: afzekeren van draadjes
« Reactie #22 Gepost op: 23 december 2014, 11:13:40 »
Ikheb vannacht inderdaad na veel zoekwerk wat nu plate en steekzekeringen zijn :S, het is ook zo lekker duidelijk allemaal soms, maar zo'n geval besteld en een zakje zekeringen 15A

We gaan wel zien of ze dit jaar nog komen we hebben geduld links en rechts nog wel wat te doen op de baan gelukkig :)

hans
KLIKKIE DOEN voor BullCatTV, 9 webcams op 1 pagina. :D

Mac,Winhoos, 2 spoor, itrain, Amerikaans, Big Boy's, en wat ik leuk vind. Periode weet ik niet.

stafmarklin

  • Gast
Re: afzekeren van draadjes
« Reactie #23 Gepost op: 22 maart 2015, 15:56:19 »
Aha... Interessant! En waar plaats je dan die zekeringen? Aan de + zijde achter de voeding? Of is dit nodig aan beide polen?
Ik heb juist 2 trafo's besteld van 12V/20A voor mijn servo's en (led)verlichting.
Als ik voor mijn ledverlichting een 15A fuse gebruik, dan kan daar toch voor een 180w aan lampjes aan, dacht ik???

 

Offline Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.345
  • Thanked: 98 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: afzekeren van draadjes
« Reactie #24 Gepost op: 22 maart 2015, 16:29:02 »
Normaal gesproken breng je alleen zekeringen aan in de + leidingen. Je mag (maar dat hoeft niet) alle - leidingen dan aan elkaar knopen onder de noemer "massa".

12Vx15A=180VA. Dat is flink wat licht. Zorg bij dat soort stromen wel voor draad dat dik genoeg is.
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.