Modelbaanbesturing > Elektronische en digitale techniek

afzekeren van draadjes

(1/6) > >>

Opa-Bullcat:
Hallo, ik lees links en rechts wel eens dat alles afgezekerd moet worden maar is het zinvol om de draadjes van de ringleiding af te zekeren met een xx volt zekering ? weet niet hoe zwaar de zekering moet zijn dus als je het zou willen doen eigenlijk.

Als ik in de auto kijk dan word daar bijna alles afgezekerd namelijk wat stroom gebruikt.

Ik weet trouwens niet of een terugmeld decoder dit ook regelt per draadje ?

hoor het wel.

SuperSylvester:
Dag Hans,

Ik zou dit zeker goed  in de gaten houden.
Wat je met een zekering (en die wordt uitgedrukt in Ampere en niet Volt) eigenlijk beveiligd, dat zijn je kabels of draden.

Stel je hebt een voeding van 5V / 60 A  :)
En stel dat alle verbruikers tezamen 50A opnemen. Je voeding kan dat makkelijk aan maar dan zal je draadje van 2,5mm2 het erg moeilijk krijgen omdat daar max. ongeveer 20A doorheen mag (dit kan per situatie iets verschillen).
In dit geval zou ik de voeding opsplitsen in minimaal 3 groepen en die afzekeren met een 20A zekering, als de draden te heet worden heb je brandgevaar.

Kijk maar thuis in je groepenkast, draden 2,5mm2 en afgezekerd met 16 of 20A.




Wim Corduwener:
Sta ervan te kijken hoeveel stroom zo’n spoorbaan nog gebruikt. Dat is toch heel wat meer dan een paar trafootjes. Maar, hoevaak komt het voor dat je het volledige beschikbare ampèrage gebruikt?

Opa-Bullcat:
Ehhh bij kortsluiting ergens onder de baan Wim, of via de rails, je legt er perongeluk ergens wat op? op een digitale baan staat wel altijd spanning he.

SuperSylvester:
Klopt, maar kortsluiting is niet je ergste zorg omdat de voeding dan automatisch afschakelt en er slechts een heel kort moment
een hoge stroom door je draden loopt.

@WIM, je zult versteld staan hoeveel een (middel)grote modelbaan aan stroom verbruikt. In het begin zul je dat nog niet zo merken maar naar gelang
je gaat uitbreiden en uitbreiden wordt dat steeds meer. Die 5V voeding van Hans verbruikt bij volle belasting 300W (!)

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie