Auteur Topic: Hoe zou jij dat doen?  (gelezen 5018 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Piet

  • Gast
Hoe zou jij dat doen?
« Gepost op: 18 maart 2011, 13:00:43 »
Ik wil mijn ouwe getrouwe NS1200 uitrusten met een NEM kortkoppel mechaniek
Nu is dit de situatie:

De oude koppelhaak, die geeft het wat vreemde effect dat goed te zien is op het onderstaande filmpje, tussen 1:55 en 2:09 min.
<a href="http://www.youtube.com/watch?v=grCD_VAo2xo&amp;feature=player_embedded" target="_blank" class="aeva_link bbc_link new_win">http://www.youtube.com/watch?v=grCD_VAo2xo&amp;feature=player_embedded</a>

De lok trekt op en de koppeling van het rijtuig heeft zoveel ruimte dat het geheel schokkend in beweging komt.
Niet mooi dus.
Nu is mijn plan om de haak er af te slijpen/zagen zodat er nog ongeveer 5 mm voor de bufferbalk een stukje plat metaal uitsteekt en daar dan de NEM schacht met 2-comp. lijm op lijmen.
Kort koppeling er insteken en klaar is Klara, had ik gedacht.

Is er iemand van jullie die ervaring heeft met een soortgelijke oplossing?
Dan hoor ik die ervaringen graag.

grt Piet.

Riny

  • Gast
Re:Hoe zou jij dat doen?
« Reactie #1 Gepost op: 18 maart 2011, 13:40:04 »
Piet,

1:1 kun je dit niet ongestraft doen.
D.m.v. een scharnierend en het verlengen van een kortkoppel- mechanisme lukt het wel maar daar moet men wat handelingen voor verrichten.
Wanneer men alleen maar een Nem-schacht plaatst is de kans groot dat in een boog de buffers in elkaar gaan haken.
Over het hoe en wat heb ik hier een zip bestand geplaatst wat je voldoende duidelijkheid zal geven.

P.s. Zip bestand bestaat na het uitpakken uit meerdere pagina's.

Piet

  • Gast
Re:Hoe zou jij dat doen?
« Reactie #2 Gepost op: 18 maart 2011, 14:41:59 »
Hoi Riny,
bedankt voor het beschikbaar maken van de documentatie.
Maar ik geloof dat je me niet helemaal goed begrijpt.
Als je in Kurz_gekuppelt_8 op pagina 2 kijkt zie je de NS1601 met het zelfde mechaniek als mijn 1212.
Wat ik dus wilde doen is een NEM-schacht op een stripje kunstof bevestigen en dat zo lang maken dat de buffer afstanden gelijk blijven als de koppeing in de schacht zit.
Eigenlijk zoals op onderstaande foto.

Maar dan geschikt voor het loopwerk van de 1212.

grt Piet.

Riny

  • Gast
Re:Hoe zou jij dat doen?
« Reactie #3 Gepost op: 18 maart 2011, 15:03:00 »
Piet,

Ik zou het dan proefondervindelijk gewoon op jouw aangegeven manier doen, cq. proberen.
Het metalen veer (centreerplaatje) moet je wel zien te behouden.
Maar dat heb jij ook wel door. ;)

Piet

  • Gast
Re:Hoe zou jij dat doen?
« Reactie #4 Gepost op: 19 maart 2011, 21:54:03 »
Ik ben toch maar even gaan verbouwen.
De haak heb ik van de loc afgehaald,

En daar is een plaatje kunststof voor in de plaats gekomen.

Waar een NEM schacht door mij op is gelijmd.
Een Marklin-kortkoppeling in de schacht gestoken.
En dan is het testen of er ook echt gekoppeld wordt.
<a href="http://www.youtube.com/watch?v=KdVUWFPDZZU" target="_blank" class="aeva_link bbc_link new_win">http://www.youtube.com/watch?v=KdVUWFPDZZU</a>

Nou dat gebeurt, ook op lage snelheid maar dat filmpje moet ik morgen met daglicht even overdoen.
Deze koppelpoging was niet geheel 'geweldloos' dit kan langzamer en werkt ook feilloos.

De koppeling aan de andere kant van de loc doe ik volgende week.

grt Piet.

Riny

  • Gast
Re:Hoe zou jij dat doen?
« Reactie #5 Gepost op: 19 maart 2011, 22:49:11 »
Piet,

Ziet er niet verkeerd uit en de bewerking is ook niet verkeerd.

Alleen 1 puntje, de loc heeft er nogal vaart in bij het aankoppelen, hoe is dit bij een kruipende snelheid?
Wanneer de koppelingen even hoog staan zou dit keurig moeten gaan alleen kan ik dat niet zo goed zien.
Hoe gedraagt de koppeling zich in de bogen van de baan?

Geen vorm van kritiek, ben alleen benieuwd omdat anders deze methode een keurige oplossing zou kunnen zijn van/voor vele locs.
Het word dan interessant om stroomvoerende koppelingen te plaatsen zodat een van de rijtuigen geen extra sleper nodig zouden hebben, scheelt ook weer weerstand.


Stroomvoerende koppeling in Nem- schacht.

Piet

  • Gast
Re:Hoe zou jij dat doen?
« Reactie #6 Gepost op: 20 maart 2011, 00:36:29 »
Ook met lage snelheid gaat het ook goed, dat schijf ik ook.
Maar het filmische bewijs daarvan was te beroerd om dat hier te tonen.
Morgen met daglicht maak ik daar opnames van en die zal ik plaatsen.

grt Piet.

Riny

  • Gast
Re:Hoe zou jij dat doen?
« Reactie #7 Gepost op: 20 maart 2011, 08:56:37 »
Ook met lage snelheid gaat het ook goed, dat schijf ik ook.

Oeps, overheen gelezen dus niets gezegd of gevraagd. :'(
Ben benieuwd naar het "betere" filmpje.

Piet

  • Gast
Re:Hoe zou jij dat doen?
« Reactie #8 Gepost op: 20 maart 2011, 13:07:48 »
Geeft helemaal niks hoor.
Ik heb het filmpje gemaakt, nu is het beter van kwaliteit.

<a href="http://www.youtube.com/watch?v=DH0yNY_o5l0" target="_blank" class="aeva_link bbc_link new_win">http://www.youtube.com/watch?v=DH0yNY_o5l0</a>


Met het resultaat van de ombouw ben ik wel tevreden.
Ik hoop dat iedereen dat met me eens is.
Morgen ook nog een maken voor de andere kop, en dan kunnen er uiteindelijk stroomvoerende koppelingen op.
Teneinde met de lokdecoder de wagon en sluitverlichting te kunnen schakelen.
grt Piet.

Riny

  • Gast
Re:Hoe zou jij dat doen?
« Reactie #9 Gepost op: 20 maart 2011, 13:32:36 »
Uuuuuh,  :o Keurig Piet, zo hoort ie te zijn. ;)
Op naar de volgende ronde.

Piet

  • Gast
Re:Hoe zou jij dat doen?
« Reactie #10 Gepost op: 20 maart 2011, 17:46:38 »
Je bent verbaasd, dat ik met die grove knuisten het toch maar voor mekaar heb gekregen?
Nee hoor, geintje.
Ik ben er zelf ook zeer content over.
Grt Piet.

Piet

  • Gast
Re:Hoe zou jij dat doen?
« Reactie #11 Gepost op: 21 maart 2011, 20:53:52 »
Vandaag de andere kant ook van een kortkoppeling voorzien.
De 1212 kan nu symmetrisch kort koppelen.

grt P.