Hallo allemaal,
Het kan heel handig zijn om alvast meer melders te hebben dan 2, wat bij Koploper vaak wordt aangegeven als voldoende. Er is ook een goede middenweg mogelijk. Heb je een stuk vrije baan met lange blokken (paradespoor) dan is 3 voldoende, inrij-, rem- en stopmelder. Als alle wagons minimaal één as met een 15K smd weerstand hebben is er dan volledige detectie i.v.m. de beveiliging. Op een station zijn meerder melders handig om stopplaatsen op basis van je treinlengte te kunnen maken of twee boemels aan één perron. Ook op een rangeer terrein geld dit om meerder stopplaatsen te definiëren.
"Wil ik ergens misschien stoppen" moet eigenlijk altijd de afweging zijn voor een melder, dat de gescheiden rail delen al beschikbaar zijn is dan natuurlijk wel handig, het grootste werk is al gedaan.
Je hoeft ook niet alles direct op een melder te zetten, denk er dan wel aan om het gezamenlijke voedingspunt waar de niet gebruikte delen op zitten via 2 in antiparallel geschakelde diodes op de booster aan te sluiten zodat de spanning gelijk is met de delen die via een stroomdetectie (ook vaak 2 diodes) melders lopen, anders kan het voorkomen dat je fouten in de bezetmelding bij de blok overgangen krijgt.
De lengte van melders is geheel afhankelijk van de snelheid waarmee je rijd. Je minimum snelheid bepaald de lengte van je stopmelder want, de trein moet binnen die melder tot stilstand komen anders schiet hij door. Wordt een blok in twee richtingen bereden dan heeft dit direct invloed op de lengte van de melders want de inrijmelder is de stopmelder in de andere richting.
Mijn stopmelders zijn +/- 40 cm dus die lengte is nog niet zo gek bedacht.
Hoop dat je wat met deze opmerkingen kan.
Groeten Jack.