Auteur Topic: Terugmelders hoeveel per blok.  (gelezen 14217 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Opa-Bullcat

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.623
  • Thanked: 36 times
  • Geslacht: Man
Terugmelders hoeveel per blok.
« Gepost op: 6 december 2014, 23:28:45 »
Ik ben al bijna toe aan het verdelen van een blok in terugmelder gedeeltes, dus had ik al een vraag hierover.

Is het zinvol om een blok alvast in meerdere terugmeld gedeeltes te verdelen zonder dat je die allemaal al gelijk gebruiken gaat ? Wat is mijn gedachte hierachter.
Stel ik verdeel een blok, in mijn geval dus een blok van 250 cm in 5 of 6 terugmeld gedeeltes we doen even 6 van 40 cm, dan kan ik als ik er voor nu maar 3 nodig heb telkens 2 terugmeld stukken aan elkaar knopen, de draadjes dus, mocht ik op dat deel van de baan ooit eens iets willen maken wat van een melding moet worden voorzien , voorbeeld een kraantje wat beweegt of een toeter of bel of sein, dan haal ik 1 terugmeld draadjes los en verbind die met de decoder zodat dat een melding voor dat extra geval genereert.

Het leek mij in ieder geval zinvol, is nu even wat meer soldeer werk maar geeft later meer speling op de baan.

Hoe denken jullie erover.

KLIKKIE DOEN voor BullCatTV, 9 webcams op 1 pagina. :D

Mac,Winhoos, 2 spoor, itrain, Amerikaans, Big Boy's, en wat ik leuk vind. Periode weet ik niet.

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: Terugmelders hoeveel per blok.
« Reactie #1 Gepost op: 7 december 2014, 09:44:28 »
Op die manier krijg je dan bezetmelders van 80cm, de vraag is, wil je dat.
Met 3 bezetmelders in een blok van 250cm kan je 3 verschillende actie's uitvoeren, met de eerste bijv. een kraantje, met de 2e een toeter en met de 3e weer wat anders.
Let wel op dat je in dit soort gevallen altijd een rijweg aanmaakt in iTrain. Daar aan gekoppeld een OC32 of een k83 bij impuls of een k84 bij blijvend contact.
Je hebt dan een activeermelder en een vrijgeefmelder nodig.

Je kan ook van een blok van 250cm 2 blokken maken van ieder 125cm en daar 3 melders in maken. Dan heb je blok xxA en blok xxB die je via de stationseigenschappen als 1 spoor zet.
Daar kunnen dan 2 treinen in stoppen met een max lengte van 125cm of 1 langere van minimaal dan 126cm.
Zelf zou ik voor dat laatste kiezen.

Maar zou je in de toekomst ook willen gaan rangeren dan heb je voor zover ik dat nu weet aan het begin van een blok (inrijmelder) een korte bezetmelder nodig om dat blok waar dan nog wagons in staan vrij te geven.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Terugmelders hoeveel per blok.
« Reactie #2 Gepost op: 7 december 2014, 09:52:48 »
Hoi Hans,
Die vraag heb ik mezelf ook al gesteld en ik denk zeker dat het zinvol is om in de gedeeltes waar je straks niet goed meer bijkomt
alvast wat extra bezetmeldpunten te maken. Heb je ze niet nodig dan verbind je ze gewoon door. Maar om de 40cm is wel erg veel,
dat gaat heel veel meer werk met zich meebrengen, zeker in jouw geval waar je toch een respectabel aantal meters rails heb liggen.
Zelf hou ik een afstand aan van ca. 1,5 keer de maximale trein (of tram) lengte, rekening houdend met optrek- en afremvertraging.

Wat ook belangrijk is dat je een duidelijk schema maakt waarin je al die punten aangeeft en een logische codering bedenkt.
Ik gebruik verschillende kleuren draad voor de verschillende functie's: rood en blauw voor de ringleiding, oranje voor de bezetmeldpunten.

Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Opa-Bullcat

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.623
  • Thanked: 36 times
  • Geslacht: Man
Re: Terugmelders hoeveel per blok.
« Reactie #3 Gepost op: 7 december 2014, 11:58:29 »
Hmm, opstelspoor is 500 cm lang, daarin wil ik 2 blokken van ieder 250 cm, want ik wil daar mocht het soms passen 2 treinen achter elkaar in kwijt kunnen.

Wat is de verdeling met 3 terugmelders , 1 richting op rijdend, en wat is dan de lengte van elke terugmelder in 1 blok, mss dat ik dan wat verder kom.
KLIKKIE DOEN voor BullCatTV, 9 webcams op 1 pagina. :D

Mac,Winhoos, 2 spoor, itrain, Amerikaans, Big Boy's, en wat ik leuk vind. Periode weet ik niet.

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: Terugmelders hoeveel per blok.
« Reactie #4 Gepost op: 7 december 2014, 12:21:00 »
Hans, de lengte van een terug melder in h0 is in iTrain tussen de 20 en 36cm.
Dat kan je ook terug lezen in de handleiding.
Echter in jouw baan zou je in een blok van 250cm als inrijmelder 20cm aan kunnen houden, als remmelder 190cm en als stopmelder 40cm.
In Werkendam hebben we in het schaduwstation van de iTrain baan blokken van 202,5cm welke zijn verdeeld in inrij 36cm, rem 126 en stop 40,5 en dat werkt prima.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Rob Bosman

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 895
  • Thanked: 42 times
  • Geslacht: Man
Re: Terugmelders hoeveel per blok.
« Reactie #5 Gepost op: 7 december 2014, 13:30:45 »
Wat ik me nu afvraag als je in een opstelspoor alleen wagons hebt staan, staat zo spoor dan op bezet of staat zo spoor alleen bezet als er ook een lock bijstaat.
2 spoor digitaal, Nederland, materiaal wat nu rijdt, HSL/Betuwelijn en Industrie/haven.
Roco Z21, loconet, iTtrain is de bedoeling.

Groet Rob

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: Terugmelders hoeveel per blok.
« Reactie #6 Gepost op: 7 december 2014, 14:06:50 »
Dan staat het spoor op bezet want anders zouden er ongelukken kunnen gebeuren.
Een andere trein zou als het spoor niet bezet zou geven dan dat spoor in kunnen rijden en zo op de wagons botsen.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Opa-Bullcat

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.623
  • Thanked: 36 times
  • Geslacht: Man
Re: Terugmelders hoeveel per blok.
« Reactie #7 Gepost op: 7 december 2014, 14:08:31 »
Dit zal volgens mij met 2 rail alleen kunnen al er op dat stukje spoor iets staat wat stroom afneemt, ik lees wel eens dat mensen dan asjes insperen met weerstands- lak om zo een minimaal verbruik te krijgen tussen de 2 rail staven.
KLIKKIE DOEN voor BullCatTV, 9 webcams op 1 pagina. :D

Mac,Winhoos, 2 spoor, itrain, Amerikaans, Big Boy's, en wat ik leuk vind. Periode weet ik niet.

Offline Rob Bosman

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 895
  • Thanked: 42 times
  • Geslacht: Man
Re: Terugmelders hoeveel per blok.
« Reactie #8 Gepost op: 7 december 2014, 14:09:15 »
Dan staat het spoor op bezet want anders zouden er ongelukken kunnen gebeuren.
Een andere trein zou als het spoor niet bezet zou geven dan dat spoor in kunnen rijden en zo op de wagons botsen.
oke wat activeert dan de bezet melder ??
2 spoor digitaal, Nederland, materiaal wat nu rijdt, HSL/Betuwelijn en Industrie/haven.
Roco Z21, loconet, iTtrain is de bedoeling.

Groet Rob

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: Terugmelders hoeveel per blok.
« Reactie #9 Gepost op: 7 december 2014, 14:14:07 »
ok, ik zat even in 3 rail te denken want dat heb ik zelf, het is inderdaad zo wat Hans aangeeft met 2 rail heb je alleen bezet als er iets op staat wat stroom voert.
Daarom worden idd assen wel eens behandelt met weerstandslak of  voorzien van een weerstandje dacht ik.

Dit soort vragen kan men het beste plaatsen op het iTrain forum, daar worden dan alle vragen over dit soort zaken behandel of zijn al eens behandel en kan je die opzoeken door gebruik te maken van de zoek knop.

De bezetmelder activeert dan een vorig of volgend blok op bezet.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Rob Bosman

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 895
  • Thanked: 42 times
  • Geslacht: Man
Re: Terugmelders hoeveel per blok.
« Reactie #10 Gepost op: 7 december 2014, 14:59:04 »
De bezetmelder activeert dan een vorig of volgend blok op bezet.

Oke Babylonische spraak verwarring ik bedoel als er geen lock op staat wat wie of welk apparaat wagon activeert dan de bezetmelder als je geen stroomafnemer op een bezet blok heb staan maar wel een slang met wagons. Kan je bijvoorbeeld handmatig in je software een blok als bezet melden of het nu Itrain of koploper is maakt verder niet uit.
2 spoor digitaal, Nederland, materiaal wat nu rijdt, HSL/Betuwelijn en Industrie/haven.
Roco Z21, loconet, iTtrain is de bedoeling.

Groet Rob

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.849
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Terugmelders hoeveel per blok.
« Reactie #11 Gepost op: 7 december 2014, 15:18:16 »
...een rood sluitlichtje op een wagon is dus eigenlijk al genoeg om het idee van stroomafname te genereren?
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline bellejt

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 169
  • Thanked: 6 times
  • Geslacht: Man
    • bellejt
Re: Terugmelders hoeveel per blok.
« Reactie #12 Gepost op: 7 december 2014, 19:09:30 »
bij 2rail kan je zoals gezegd de asjes insmeren met weerstandslak.De weerstand die dit veroorzaakt tussen de beide rails laat een stroompje lopen waardoor de terugmelding wordt gezien alsof er een verbruiker (loc/motor) is.
met vriendelijke groet,
Johnny.
Ecos2 kleur,3 boosters ESU,S88 Viessmann,koploper

Offline Rob Bosman

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 895
  • Thanked: 42 times
  • Geslacht: Man
Re: Terugmelders hoeveel per blok.
« Reactie #13 Gepost op: 7 december 2014, 21:27:49 »
2 spoor digitaal, Nederland, materiaal wat nu rijdt, HSL/Betuwelijn en Industrie/haven.
Roco Z21, loconet, iTtrain is de bedoeling.

Groet Rob

JackvdW

  • Gast
Re: Terugmelders hoeveel per blok.
« Reactie #14 Gepost op: 14 december 2014, 18:41:28 »
Hallo allemaal,

Het kan heel handig zijn om alvast meer melders te hebben dan 2, wat bij Koploper vaak wordt aangegeven als voldoende. Er is ook een goede middenweg mogelijk. Heb je een stuk vrije baan met lange blokken (paradespoor) dan is 3 voldoende, inrij-, rem- en stopmelder. Als alle wagons minimaal één as met een 15K smd weerstand hebben is er dan volledige detectie i.v.m. de beveiliging. Op een station zijn meerder melders handig om stopplaatsen op basis van je treinlengte te kunnen maken of twee boemels aan één perron. Ook op een rangeer terrein geld dit om meerder stopplaatsen te definiëren.
"Wil ik ergens misschien stoppen" moet eigenlijk altijd de afweging zijn voor een melder, dat de gescheiden rail delen al beschikbaar zijn is dan natuurlijk wel handig, het grootste werk is al gedaan.

Je hoeft ook niet alles direct op een melder te zetten, denk er dan wel aan om het gezamenlijke voedingspunt waar de niet gebruikte delen op zitten via 2 in antiparallel geschakelde diodes op de booster aan te sluiten zodat de spanning gelijk is met de delen die via een stroomdetectie (ook vaak 2 diodes) melders lopen, anders kan het voorkomen dat je fouten in de bezetmelding bij de blok overgangen krijgt.

De lengte van melders is geheel afhankelijk van de snelheid waarmee je rijd. Je minimum snelheid bepaald de lengte van je stopmelder want, de trein moet binnen die melder tot stilstand komen anders schiet hij door. Wordt een blok in twee richtingen bereden dan heeft dit direct invloed op de lengte van de melders want de inrijmelder is de stopmelder in de andere richting.
Mijn stopmelders zijn +/- 40 cm dus die lengte is nog niet zo gek bedacht.

Hoop dat je wat met deze opmerkingen kan.

Groeten Jack.
The following users thanked this post: Rob Bosman

Offline Anne W

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.911
  • Thanked: 31 times
  • Geslacht: Man
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
Re: Terugmelders hoeveel per blok.
« Reactie #15 Gepost op: 16 december 2014, 10:15:03 »
Ik wil ook een duit in het zakje doen: meldpunten in de rails maken en meldpunten aansluiten op de meldeenheden kun je ook apart "zien", zoveel mogelijk meldpunten maken vergroot de flexibiliteit voor de automatisering, maar ze hoeven niet aangesloten te worden op de meldeenheden, dit hoef je pas te doen op het moment dat je met de automatisering zo ver bent en die automatisering er ook om "vraagt".

Voorbeeldje bij mij: een overweg, gaat dicht op een bepaalde melder en weer open op een andere melder die zo ver achter de overweg ligt dat de langste trein de overweg gepasseerd is.

Mijn systeem heeft per blok twee melders, als ik een melder ter plaatse van de overweg had gehad, dan had ik het zo kunnen inrichten dat de overweg open zou gaan op het moment dat die melder weer "vrij" komt.

Conclusie: de rails verdelen in zoveel mogelijk meldpunten is altijd voordelig.

Groet, Anne W
Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.849
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Terugmelders hoeveel per blok.
« Reactie #16 Gepost op: 16 december 2014, 11:08:35 »
Conclusie: de rails verdelen in zoveel mogelijk meldpunten is altijd voordelig.
Klinkt eigenlijk ook wel logisch. Dan hoef je er niet na twee jaar met een inmiddels volgebouwde baan achter te komen dat je ergens nog iets mist en dat je dan een deel van je baan moet openbreken. Toch?
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Opa-Bullcat

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.623
  • Thanked: 36 times
  • Geslacht: Man
Re: Terugmelders hoeveel per blok.
« Reactie #17 Gepost op: 16 december 2014, 13:19:57 »
Juist Wim, dat was ook mijn gedachten gang erachter, de melders die je nog niet gebruikt sluit je gewoon aan op je ringleiding en die je wel gebruikt op je decoder.

Liever mee-verlegen als om-verlegen
KLIKKIE DOEN voor BullCatTV, 9 webcams op 1 pagina. :D

Mac,Winhoos, 2 spoor, itrain, Amerikaans, Big Boy's, en wat ik leuk vind. Periode weet ik niet.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.849
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Terugmelders hoeveel per blok.
« Reactie #18 Gepost op: 16 december 2014, 13:39:40 »
Hans, als ik nog eventjes dit draadje volg, dan hoeft je mij écht helemaal niks meer te vertellen over bezetmelders.  ;D
Trouwens bezetmelders of niet, ook voor mensen die nu nog analoog lekker aan het rondtoeren gaan, lijkt het me ook geen overbodige luxe om op een redelijk aantal plaatsen de rails te onderbreken en onder de tafel door te verbinden. Dan kun je in elk geval zeggen dat je baan bezetmelder is voorbereid.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)