Auteur Topic: Baanbouw van Nick  (gelezen 194259 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.345
  • Thanked: 98 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: Baanbouw van Nick
« Reactie #350 Gepost op: 26 mei 2017, 08:55:20 »
ATF lijkt inderdaad wel een wondermiddel.

Ter illustratie: ik heb een testbaan van messing rails. Dat spul dat je elke dag voor het rijden moet poetsen. Een paar jaar terug heb ik na een schoonmaakbeurt een minimale hoeveelheid ATF aangebracht op deze ovaal van 1m20 x 2m50 met nog wat wissels, inhaal- en opstelsporen. Denk aan een stukje van 1 centimeter op beide spoorstaven dat ik aangetipt heb met een wel vochtig maar bijna droog wattenstaafje ATF. Daarna heeft een trein de ATF uitgereden over de hele baan. Het is precies wat Anne zegt: héél weinig gebruiken. Het spul vormt een bijzonder dunne film over de rails, die dan ook niet vettig aanvoelt maar wel goed contact maakt en schoon blijft.

Sindsdien breng ik ongeveer eens per jaar nog zo'n beetje aan, en alles rijdt probleemloos zonder ooit nog rails schoon te maken.

Inmiddels is het spul ook ingeburgerd op de club waar ik een van de bouwers ben.
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.

Offline NickvR

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 689
  • Thanked: 25 times
  • Geslacht: Man
    • Reizen met de trein
Re: Baanbouw van Nick
« Reactie #351 Gepost op: 14 november 2017, 12:31:15 »
Hier en daar ben ik nog wel bezig met mijn baan, maar ik merk dat ik bij een helling vastloop (of dat treinen er vastlopen). Nu ben ik aan het kijken of ik bepaalde rails anders kan leggen. Echter loop ik dan tegen het volgende aan. Op dit moment is er een enkele baan dat mijn station inloopt en er weer uitgaat aan de andere kant. Nu wil ik van mijn station een kopstation gaan maken, hierdoor wil ik echter 2 lijnen hebben aan één kant (zie plaatje).

Hoe kan ik dit het beste aanpakken? In het rood aangegeven is de spoorlijn die erbij komt en eigenlijk vormen de 2 sporen de rondreis over de tafel. Dus bij de ene naar beneden, bij de andere omhoog. Ik rij digitaal-gelijkstroom, wat zijn jullie tips in deze?


Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.752
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Baanbouw van Nick
« Reactie #352 Gepost op: 14 november 2017, 20:34:55 »
Hoi Nick,
Op een kopstation keren de treinen. Als je treinstellen of treinen met stuurstand hebt, kunnen deze makkelijk de andere kant uit. Voor andere treinen moet de lok naar de andere kant van de trein kunnen rijden. Dan heb je een inhaalspoor nodig in het kopstation. Die zie ik nog niet.
Als er geen plek is voor zo'n inhaalspoor, kun je ervoor kiezen de lok te wisselen. Dat werkt als volgt:
Op een spoor staat een losse lok klaar
Trein komt binnen op ander spoor
De klaarstaande lok koppelt aan het eind van de trein en rijdt weg (na loskoppelen van de lok waarmee de trein binnenkwam)
De achterblijvende lok van de binnengereden trein, pakt de volgende trein weer op.
enzovoorts...

In de jaren '70 werden op deze manier de intercity's uit Maastricht gekeerd in Zandvoort. Er stond daar altijd een 1200 klaar.
Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline NickvR

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 689
  • Thanked: 25 times
  • Geslacht: Man
    • Reizen met de trein
Re: Baanbouw van Nick
« Reactie #353 Gepost op: 14 november 2017, 22:05:57 »
Hi Rob,

Dankjewel voor je antwoord! Er is geen inhaalspoor, er zullen dus altijd loks klaar staan. Dat was niet precies mijn vraag eigenlijk, als ik het zelf terug lees ben ik ook niet erg duidelijk.

Hoe mijn station er op dit moment uitziet is dat er een spoorlijn (te zien op de afbeelding) binnenkomt. Aan de andere kant van het station gaat een spoorlijn het station weer uit. Deze verdwijnt echter waardoor mijn station een kopstation wordt. Maar om mijn treinen toch enigzins te kunnen laten rijden wil ik ze rond laten rijden, waarbij het station zowel het beginpunt als het eindpunt is. Doordat ik gelijkstroom rij, kan ik moeilijk op één enkele baan naar het station rijden (dit ivm rond rijden en op de zelfde spoorlijn terugkomen). Ik wil dus een extra spoorlijn toevoegen richting het station (de rode lijn op de afbeelding). Echter zit ik hier nog steeds met een spanningsdingetje, aangezien deze omgekeerd is bij aankomst bij het station. Hoe kan ik dat het beste aansluiten zonder dat er kortsluiting ontstaat?

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.752
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Baanbouw van Nick
« Reactie #354 Gepost op: 14 november 2017, 22:40:31 »
Ah, Nou snap ik het. Je hebt dus eigenlijk een grote keerlus.
Tsja, daar heb ik analoog wel oplossingen voor, maar je rijdt digitaal. Dus een echt antwoord laat ik even aan de 2 rail  digi-rijders.
Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline NickvR

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 689
  • Thanked: 25 times
  • Geslacht: Man
    • Reizen met de trein
Re: Baanbouw van Nick
« Reactie #355 Gepost op: 15 november 2017, 07:49:01 »
Ah, Nou snap ik het. Je hebt dus eigenlijk een grote keerlus.
Tsja, daar heb ik analoog wel oplossingen voor, maar je rijdt digitaal. Dus een echt antwoord laat ik even aan de 2 rail  digi-rijders.
Rob

JAAA, een keerlus :)! Ik kon zelf totaal niet op die naam komen! Daarom ook mijn vraag, ik weet niet of er in dit geval voor digitaal een geheel andere oplossing moet komen dan bij analoog. Maar alsnog bedankt voor je antwoord, ik wacht even af.

Offline Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.345
  • Thanked: 98 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: Baanbouw van Nick
« Reactie #356 Gepost op: 15 november 2017, 10:51:07 »
Analoog los je een keerlus meestal op met diodes, waarna je de keerlus nog maar in één richting kunt berijden. Daarnaast moet er wat gedaan worden aan de ompoling van de baan buiten de lus. Daar zijn dan weer de nodige oplossingen voor, maar daar gaat het hier niet over. Digitaal werkt dat niet: je digitale signaal wordt door de diodes volledig gesloopt.

Digitaal maak je gewoonlijk gebruik van een keerlusautomaat, maar het kan eventueel ook met besturingssoftware, bijvoorbeeld met Koploper of iTrain. In het laatste geval kun je niet rijden zonder de PC. Keerlusautomaten zijn er in soorten en met uiteenlopende prijzen. Bij de meeste oplossingen kun je de keerlus daarna in twee richtingen berijden en gaat alles verder automatisch. Je merkt dan niets meer van de keerlus en je kunt de keerlus zowel handmatig als via PC besturing berijden.

Keerlusautomaten bestaan er op basis van twee principes. Het oudste, meest gebruikte en meest verfoeide principe is dat van: wachten tot er een kortsluiting optreedt omdat de trein een verkeerd gepoolde keerlus in- of uitrijdt, en dan zo snel mogelijk de keerlus ompolen. De niet meer leverbare Lenz LK100 en z'n opvolger LK200 (70 euro) zijn voorbeelden van dergelijke automaten. De Digikeijs DR410 (60 euro) doet in principe hetzelfde, maar heeft een snellere manier om de kortsluiting te detecteren. Het voordeel van automaten op dit principe is dat ze erg eenvoudig aan te sluiten zijn. Het nadeel is dat ze wel degelijk een kortsluiting laten ontstaan. Kortsluitingen zijn sowieso nooit fijn. Bovendien kunnen die ook door de centrale gedetecteerd worden en daarom moet de automaat de kortsluiting sneller opheffen dan de centrale kan reageren. Blijf in ieder geval verre van de LK100 en z'n klonen - die moeten namelijk ingeregeld worden en dat is vaak erg lastig en soms onmogelijk. Zelfs de Nederlandse importeur van deze fabrikant raadt het ding af. Vandaar ook dat ze tweedehands erg goedkoop worden aangeboden... Tenslotte zijn er boosters met een aparte keerlusaansluiting, deze werken ook op het kortsluitprincipe.

Een nieuwer, technisch beter en ook nog eens goedkoper principe is de trein te detecteren vóór die de keerlus bereikt of verlaat, en de polariteit van de keerlus correct te schakelen voordat er een kortsluiting had kunnen ontstaan. Het grote voordeel van deze oplossing is dat je echt geen kortsluitingen hebt, zelfs geen hele korte. Het nadeel is dat ze wat meer draden gebruiken om ze aan te kunnen sluiten. Een voordelige zelfbouw automaat op dit principe vind je hier. Als je de onderdelen bij Aliexpress besteld ben je voor pakweg een tientje per automaat klaar. Een goede kant en klare automaat is bijvoorbeeld die van Rosoft, voor drie tientjes. Je kunt deze automaten overigens niet gebruiken om een draaischijf correct te polen. Maar daar ging je vraag niet over.

Een digitale keerlusautomaat werkt niet bij analoge besturing.
Voor zowel een analoge als een digitale keerlus geldt dat de langste trein in zijn geheel binnen de lus zelf moet passen.
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.

Offline NickvR

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 689
  • Thanked: 25 times
  • Geslacht: Man
    • Reizen met de trein
Re: Baanbouw van Nick
« Reactie #357 Gepost op: 15 november 2017, 15:49:40 »
Hoi Dirk,

Dankjewel voor je uitgebreide antwoord. Heb ik weer wat geleerd!
De keuze voor Rosoft zou in dit geval voor de hand liggen, zou dan alleen moeten uitzoeken hoe ik het moet aansluiten. Ik rij zelf met de z21 centrale.
Ik ga me er maar is in verdiepen, dankjewel :).

Offline Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.345
  • Thanked: 98 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: Baanbouw van Nick
« Reactie #358 Gepost op: 15 november 2017, 16:07:49 »
In dit plaatje zie je onderaan het stuk rails dat de keerlus is, verdeeld in detectiestukken, en aangesloten op de Rosoft automaat:


Rood en Bruin zijn de gewone rails buiten de keerlus.

Bron en toelichting en bovendien kun je Wim Ros altijd om hulp vragen. Hij antwoord soms wel erg in techneuten stijl, maar is nooit te beroerd om te helpen. En wij zijn er natuurlijk ook.
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.

Offline NickvR

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 689
  • Thanked: 25 times
  • Geslacht: Man
    • Reizen met de trein
Re: Baanbouw van Nick
« Reactie #359 Gepost op: 15 november 2017, 18:22:15 »
Ik had het inderdaad zitten te bekijken op de website zelf. Moet het even tot me laten bezinken en me er goed in verdiepen hoe ik dit het beste kan doen. Ik ben al niet zo'n held in het geheel digitaal aansturen van de treinbaan en het leggen van snoeren/draadjes haha ;)!

Offline nico

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 207
  • Thanked: 10 times
  • Geslacht: Man
Re: Baanbouw van Nick
« Reactie #360 Gepost op: 15 november 2017, 19:46:08 »
Goh, ik ben wel blij dat ik 3-rail rij, want als ik dit allemaal lees, dan is het wel een heel gedoe en het kost ook nog extra geld. ;) :P
Marklin digitaal, k-rails, alleen stoom- en diesellocs, geen voorkeur voor een land, vrije fantasie, aansturing middels IB.+computer alleen weet ik nog niet met welk besturingsprogr.

Offline NickvR

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 689
  • Thanked: 25 times
  • Geslacht: Man
    • Reizen met de trein
Re: Baanbouw van Nick
« Reactie #361 Gepost op: 15 november 2017, 20:09:11 »
Goh, ik ben wel blij dat ik 3-rail rij, want als ik dit allemaal lees, dan is het wel een heel gedoe en het kost ook nog extra geld. ;) :P

Haha jaa! Dat is in dit geval van een keerlus zeker voordeliger en makkelijker ;)!

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.848
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Baanbouw van Nick
« Reactie #362 Gepost op: 15 november 2017, 20:28:24 »
Goh, ik ben wel blij dat ik 3-rail rij, want als ik dit allemaal lees, dan is het wel een heel gedoe en het kost ook nog extra geld. ;) :P
:-X
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Baanbouw van Nick
« Reactie #363 Gepost op: 15 november 2017, 20:52:22 »
Goh, ik ben wel blij dat ik 3-rail rij, want als ik dit allemaal lees, dan is het wel een heel gedoe en het kost ook nog extra geld. ;) :P
:-X

Ik ook!! :-X
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.345
  • Thanked: 98 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: Baanbouw van Nick
« Reactie #364 Gepost op: 16 november 2017, 09:32:29 »
Goh, ik ben wel blij dat ik 3-rail rij, want als ik dit allemaal lees, dan is het wel een heel gedoe en het kost ook nog extra geld. ;) :P

Heel fijn dat je daar blij mee bent! Het zou toch naar zijn als je een ongelukkige hobbyist was!

De meerprijs is een paar tientjes. Die verdien je dik terug op de lagere kosten van de rails. Het gedoe betreft het aansluiten van wat draden, in aantal vergelijkbaar met het aansluiten van een paar wissels. Oftewel, de keerlus is in het algemeen geen objectieve reden om de keuze tussen tweerail en drierail door te laten bepalen.

Een hobby is emotie en subjectiviteit. Als ik moet kiezen heb ik liever een handjevol keerlusautomaten dan slepers en puko's, de naar mijn mening wel erg korte wissels, en wat ik ervaar als de dwangbuis van Märklin. Jij hebt blijkbaar liever de puko's en de slepers zonder het ongemak van keerlussen en je zult Märklin waarschijnlijk niet als dwangbuis ervaren. Gelukkig zijn we geheel vrij om dat soort keuzes naar eigen voorkeur en inzicht te maken. 8)

Geniet jij lekker van jouw keuze, en laat mij genieten van de mijne ;) Ik heb onder mijn vrienden genoeg tweerailers èn genoeg drierailers, en we helpen elkaar gewoon waar nodig. Dat kan volgens mij uitstekend. Wat niet wegneemt dat we elkaar weleens steken onder water geven betreffende onze keuzes  :P  en zo vat ik jouw opmerking dan ook maar op.  :P
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.848
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Baanbouw van Nick
« Reactie #365 Gepost op: 16 november 2017, 10:21:05 »
Inderdaad, ik ken @nico ook niet anders dan iemand die graag een plaagstootje uitdeelt en dat moeten we ook gewoon blijven doen... anders wordt het allemaal wel erg serieus.  ;D
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline NickvR

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 689
  • Thanked: 25 times
  • Geslacht: Man
    • Reizen met de trein
Re: Baanbouw van Nick
« Reactie #366 Gepost op: 16 november 2017, 12:36:48 »
Ach, ieder zo zijn eigen keuze in materiaal en merk. Heb ook heus wel is getwijfeld aan 3-rail. Beide hebben zo zijn voordelen en nadelen.

Alsnog bedankt voor de uitleg Dirk :)!

Offline nico

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 207
  • Thanked: 10 times
  • Geslacht: Man
Re: Baanbouw van Nick
« Reactie #367 Gepost op: 16 november 2017, 19:51:08 »
Wim bedankt voor de uitleg, het was absoluut niet mijn bedoeling iemand te kwetsen. Iedereen moet zich prettig voelen bij wat hij heeft gekozen. We moeten blij zijn dat we dit nog zelf kunnen kiezen, er wordt tegenwoordig al genoeg van bovenaf voor je geregeld.
Marklin digitaal, k-rails, alleen stoom- en diesellocs, geen voorkeur voor een land, vrije fantasie, aansturing middels IB.+computer alleen weet ik nog niet met welk besturingsprogr.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.848
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Baanbouw van Nick
« Reactie #368 Gepost op: 16 november 2017, 21:45:36 »
Wim bedankt voor de uitleg, het was absoluut niet mijn bedoeling iemand te kwetsen. Iedereen moet zich prettig voelen bij wat hij heeft gekozen. We moeten blij zijn dat we dit nog zelf kunnen kiezen, er wordt tegenwoordig al genoeg van bovenaf voor je geregeld.
Best @nico, Ik heb absoluut geen seconde gedacht dat je wie dan ook wilde kwetsen of op een verkeerd been wilde zetten. En ik vind dat we best wel eens een beetje mogen dollen.
Een Märklín-rijder heeft ergens op een forum als onderschrift staan: “Ik heb pukkels en een slepende ziekte” dit soort zelfspot vind ik prachtig.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.345
  • Thanked: 98 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: Baanbouw van Nick
« Reactie #369 Gepost op: 17 november 2017, 09:05:58 »
... het was absoluut niet mijn bedoeling iemand te kwetsen.

Mij heb je in ieder geval zeker niet gekwetst. Wel zag ik iets voorbijkomen dat voor iemand die minder bekend is met de materie een valide argument had kunnen zijn. Temeer daar er over keerlussen soms nodeloos erg ingewikkeld wordt gedaan. Vandaar mijn reactie.

Verder denk en hoop ik dat mijn standpunt in de tweerail/drierail discussie ook in mijn diverse posts duidelijk is. Namelijk dat de keuze die ik gemaakt heb voor het ene systeem in het geheel geen waardeoordeel betekent voor wat betreft het andere systeem, of voor wat betreft hen die een andere keuze maken of gemaakt hebben.
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.

Offline NickvR

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 689
  • Thanked: 25 times
  • Geslacht: Man
    • Reizen met de trein
Re: Baanbouw van Nick
« Reactie #370 Gepost op: 19 november 2017, 09:03:58 »
Heb ondertussen contact gehad met Wim van RoSoft. Hij heeft me geantwoord met dat de keerlus module aangesloten zal moeten worden op het stuk tussen de rode lijnen.


En als ik het nu goed begrepen heb, dan moet dat stuk in die verschillende secties worden ingedeeld.


En nog even een beeld van hoe het station er precies uit gaat zien.

Offline Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.345
  • Thanked: 98 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: Baanbouw van Nick
« Reactie #371 Gepost op: 19 november 2017, 10:48:05 »
En als ik het nu goed begrepen heb, dan moet dat stuk in die verschillende secties worden ingedeeld.


Klopt. Waarbij de minimale lengte van C1 even groot is als de langste trein waarmee je door de keerlus wilt kunnen rijden. Elke trein die door de keerlus gaat moet in zijn geheel binnen C1 passen. B en D mogen niet tegelijk bereden kunnen worden.
A, B, D en E mogen vrij kort zijn, ik zie het vaak met een 20 cm, sommigen volstaan zelfs met 10cm.
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.848
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Baanbouw van Nick
« Reactie #372 Gepost op: 19 november 2017, 11:18:11 »
Waarbij de minimale lengte van C1 even groot is als de langste trein waarmee je door de keerlus wilt kunnen rijden.
Als je dus een trein hebt die bijvoorbeeld bestaat uit een stuk of vijf Plan D-rijtuigen, dan moet C1 dus wel een beetje lengte hebben. Begrijp ik dat nou goed?
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline NickvR

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 689
  • Thanked: 25 times
  • Geslacht: Man
    • Reizen met de trein
Re: Baanbouw van Nick
« Reactie #373 Gepost op: 19 november 2017, 12:00:02 »
Waarbij de minimale lengte van C1 even groot is als de langste trein waarmee je door de keerlus wilt kunnen rijden.
Als je dus een trein hebt die bijvoorbeeld bestaat uit een stuk of vijf Plan D-rijtuigen, dan moet C1 dus wel een beetje lengte hebben. Begrijp ik dat nou goed?

Precies dat ja! Gelukkig zal die van mij niet veel langer dan 4/5 rijtuigen zijn. Dus qua lengte komt dat wel goed.

En als ik het nu goed begrepen heb, dan moet dat stuk in die verschillende secties worden ingedeeld.


Klopt. Waarbij de minimale lengte van C1 even groot is als de langste trein waarmee je door de keerlus wilt kunnen rijden. Elke trein die door de keerlus gaat moet in zijn geheel binnen C1 passen. B en D mogen niet tegelijk bereden kunnen worden.
A, B, D en E mogen vrij kort zijn, ik zie het vaak met een 20 cm, sommigen volstaan zelfs met 10cm.

Dus elk stukje moet een eigen stroomvoorziening krijgen? Dat wordt dan ff zagen :p

Offline Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.345
  • Thanked: 98 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: Baanbouw van Nick
« Reactie #374 Gepost op: 19 november 2017, 13:05:08 »
Klopt. Ik doe dat vaak met een doorslijpschijfje op een Proxxon (soort van Dremel, maar wat minder grof). Met een Roco railzaagje gaat het ook goed.

In totaal moet je acht onderbrekingen maken, drie in de ene en vijf in de andere spoorstaaf. In de tekening zijn dat witte plekken.

Je zaagt de "bovenste" spoorstaaf door:
- links van stukje A
- rechts van stukje A = links van stukje C2
- rechts van stukje C2

Je zaagt de "onderste" spoorstaaf door:
- links van stukje B
- rechts van stukje B = links van stukje C1
- rechts van stukje C1 = links van stukje D
- rechts van stukje D = links van stukje E
- rechts van stukje E

Alle met letters aangeduide stukken hebben dan aan beide zijden een isolerende onderbreking. De stroomvoorziening van die stukken wordt verzorgd door de keerlusautomaat.

Misschien is het een goed idee om Wim Ros te vragen welke lengte hij adviseert voor A, B, D en E.
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.