Analoog los je een keerlus meestal op met diodes, waarna je de keerlus nog maar in één richting kunt berijden. Daarnaast moet er wat gedaan worden aan de ompoling van de baan buiten de lus. Daar zijn dan weer de nodige oplossingen voor, maar daar gaat het hier niet over. Digitaal werkt dat niet: je digitale signaal wordt door de diodes volledig gesloopt.
Digitaal maak je gewoonlijk gebruik van een keerlusautomaat, maar het kan eventueel ook met besturingssoftware, bijvoorbeeld met Koploper of iTrain. In het laatste geval kun je niet rijden zonder de PC. Keerlusautomaten zijn er in soorten en met uiteenlopende prijzen. Bij de meeste oplossingen kun je de keerlus daarna in twee richtingen berijden en gaat alles verder automatisch. Je merkt dan niets meer van de keerlus en je kunt de keerlus zowel handmatig als via PC besturing berijden.
Keerlusautomaten bestaan er op basis van twee principes. Het oudste, meest gebruikte en meest verfoeide principe is dat van: wachten tot er een kortsluiting optreedt omdat de trein een verkeerd gepoolde keerlus in- of uitrijdt, en dan zo snel mogelijk de keerlus ompolen. De niet meer leverbare Lenz LK100 en z'n opvolger
LK200 (70 euro) zijn voorbeelden van dergelijke automaten. De Digikeijs
DR410 (60 euro) doet in principe hetzelfde, maar heeft een snellere manier om de kortsluiting te detecteren. Het voordeel van automaten op dit principe is dat ze erg eenvoudig aan te sluiten zijn. Het nadeel is dat ze wel degelijk een kortsluiting laten ontstaan. Kortsluitingen zijn sowieso nooit fijn. Bovendien kunnen die ook door de centrale gedetecteerd worden en daarom moet de automaat de kortsluiting sneller opheffen dan de centrale kan reageren. Blijf in ieder geval verre van de LK100 en z'n klonen - die moeten namelijk ingeregeld worden en dat is vaak erg lastig en soms onmogelijk. Zelfs de Nederlandse importeur van deze fabrikant raadt het ding af. Vandaar ook dat ze tweedehands erg goedkoop worden aangeboden... Tenslotte zijn er boosters met een aparte keerlusaansluiting, deze werken ook op het kortsluitprincipe.
Een nieuwer, technisch beter en ook nog eens goedkoper principe is de trein te detecteren vóór die de keerlus bereikt of verlaat, en de polariteit van de keerlus correct te schakelen voordat er een kortsluiting had kunnen ontstaan. Het grote voordeel van deze oplossing is dat je echt geen kortsluitingen hebt, zelfs geen hele korte. Het nadeel is dat ze wat meer draden gebruiken om ze aan te kunnen sluiten. Een voordelige zelfbouw automaat op dit principe vind je
hier. Als je de onderdelen bij Aliexpress besteld ben je voor pakweg een tientje per automaat klaar. Een goede kant en klare automaat is bijvoorbeeld die van
Rosoft, voor drie tientjes. Je kunt deze automaten overigens niet gebruiken om een draaischijf correct te polen. Maar daar ging je vraag niet over.
Een digitale keerlusautomaat werkt niet bij analoge besturing.
Voor zowel een analoge als een digitale keerlus geldt dat de langste trein in zijn geheel binnen de lus zelf moet passen.