Auteur Topic: Baanbouw van Nick  (gelezen 193451 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.345
  • Thanked: 98 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: Baan met materiaal wat ik heb
« Reactie #50 Gepost op: 28 januari 2015, 08:12:46 »
Tja, dan zal ik eerst maar is even een soldeerbout moeten kopen en me er even in verdiepen ;).

Een modelspoorder kan niet zonder soldeerbout.

Tip 1: koop een 40W bout. Daarmee kun je sneller solderen dan met een 15W bout, zodat je de rails minder lang hoeft te verwarmen en de plastic bedding niet zo gauw smelt. Bij de bouwmarkten zijn die dingen voor een paar euro te koop.

Tip 2: koop soldeer met harskern. Dat is voor elektronica normaal, en door de harskern hoef je geen vloeimiddel te gebruiken.

Tip 3: gebruik nóóit, en ik bedoel nu echt nóóit, S39 of een dergelijk vloeimiddel. Dat is zo agressief dat het na het solderen met veel water afgespoeld moet worden omdat anders corrosie van de metalen gegarandeerd is. Maar hoe wil je je modelbaan met veel water afspoelen? Dus maar geen S39 gebruiken.

Ten slotte, succes met solderen, we hebben het (bijna) allemaal moeten leren!  8)
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.
The following users thanked this post: NickvR

Offline Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.345
  • Thanked: 98 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: Baan met materiaal wat ik heb
« Reactie #51 Gepost op: 28 januari 2015, 08:16:04 »
Al heb ik nog geen flauw idee hoe ik dit allemaal voor elkaar moet gaan krijgen, maar het komt goed.

Zo zijn de meesten begonnen. Blijven vragen, dan moet je weliswaar ons geOH aanhoren maar je komt er wel  :D
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: Baan met materiaal wat ik heb
« Reactie #52 Gepost op: 28 januari 2015, 08:58:42 »
Tip voor de nieuwe soldeerbout, de eerste keer de punt vertinnen.
Sponsje weggooien en een bakje met krullen kopen KLIK
Als je een keer naar Houten gaat koop dan bij Mecktronics een digitaal soldeerapparaat die traploos instelbaar is. Bijvoorbeeld deze KLIKKIE die is 48 watt en in Houten vaak een beursaanbieding.
Voor beginners het ideale soldeerstation en meestal krijg je er nog een extra stift bij.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0
The following users thanked this post: NickvR

Offline NickvR

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 689
  • Thanked: 25 times
  • Geslacht: Man
    • Reizen met de trein
Re: Baan met materiaal wat ik heb
« Reactie #53 Gepost op: 28 januari 2015, 10:05:02 »
De vragen zullen zeker blijven komen, ga daar maar vanuit :)!

Tot zover heel erg bedankt voor alle tips, meningen en opmerkingen.
Ik ga is op zoek naar een soldeerbout en anders in Houten kijken in februari.

Wat zijn eigenlijk een beetje de gangbare prijzen voor een soldeerapparaat?

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: Baan met materiaal wat ik heb
« Reactie #54 Gepost op: 28 januari 2015, 10:14:54 »
Nick kijk eens op de site van Mecktronics, daar hebben ze een aardige keuze in soldeerbouten en soldeerstations.

https://www.mecktronics.nl/

Ze staan altijd in Houten en hebben dan meestal leuke aanbiedingen.
Ik koop er bijv. altijd mijn draad, 0,25mm2, 100 meter voor rond de 10 euro.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline NickvR

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 689
  • Thanked: 25 times
  • Geslacht: Man
    • Reizen met de trein
Re: Baan met materiaal wat ik heb
« Reactie #55 Gepost op: 28 januari 2015, 14:26:51 »
Zal ik doen Tom, dank!

NOg even een laatste vraag voorlopig. Eerst de kamer opruimen, alles leeghalen en opnieuw beginnen, maar moet dit nog even weten. Wat is de beste, maar ook simpele manier om rails vast te zetten? Lijm, spijkers of schroeven?

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Baan met materiaal wat ik heb
« Reactie #56 Gepost op: 28 januari 2015, 14:34:53 »
Ach Nick, het hoeft niet allemaal in één keer af.


De Lidl heeft vaak ook wel wat in de aanbieding voor weinig... ik heb ’m zelf ook en ik ben er erg tevreden mee.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: Baan met materiaal wat ik heb
« Reactie #57 Gepost op: 28 januari 2015, 15:19:21 »
Kan met alle drie.

Ik heb alles op underlayment voor laminaat gelegd en geschroefd. Bij ons op de club leggen we alles op Neoprene band en geschroefd.
Lijmen is wel geluidloos maar lastig als er storing is.
Spijkeren kan goed, daarna ballasten met voorstrijk en de spijkertjes er weer uithalen.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re: Baan met materiaal wat ik heb
« Reactie #58 Gepost op: 28 januari 2015, 15:48:33 »
Wat is de beste, maar ook simpele manier om rails vast te zetten? Lijm, spijkers of schroeven?

Als je gaat spijkeren of schroeven dan doe je de werking van eventuele isolatieplaten teniet. Je krijgt weer contactgeluid met de ondergrond omdat je door je isolatieplaten heen gaat. Beter is om te lijmen maar let op welke lijm je gebruikt. Sommige lijmen drogen hard op. Je kan beter een lijm gebruiken die flexibel blijft als hij op droogt. 
Ik heb mijn rails op de isolatieplaten geplakt met dubbelzijdig tapijt plakband en dat werkt erg goed.

Groeten, Gert-Jan

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: Baan met materiaal wat ik heb
« Reactie #59 Gepost op: 28 januari 2015, 16:59:22 »
Zo zie je, ieder doet het op zijn eigen manier.
Sommige maken hun baan geruisloos, kopen dan een loc met geluid, daar hoor je dan de cadans van de rail overgangen, het snerpen door de bocht, het piepen van de remmen, het slaan van de deuren, het machine geluid, de conducteursfluit, de omroepberichten in het station maar gelukkig hoor je geen geluid van de wielen die over jouw rails gaan. :D ;)
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.345
  • Thanked: 98 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: Baan met materiaal wat ik heb
« Reactie #60 Gepost op: 28 januari 2015, 18:06:35 »
Nog een vraag over jouw baanplan, Nick.



De lengte van de groene pijl is 1m56. Heb je een idee hoe je in die hoek en alles daar in de buurt kunt komen om er aan te werken?
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.

Offline NickvR

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 689
  • Thanked: 25 times
  • Geslacht: Man
    • Reizen met de trein
Re: Baan met materiaal wat ik heb
« Reactie #61 Gepost op: 28 januari 2015, 20:57:23 »
Bedankt voor de tips voor het vastmaken van de rails, hier kan ik zeker wat mee.

Grappig dat je erover begint Dirk, want zat er vanmiddag zelf ook naar te kijken. Op zich kan ik overal wel bij (zolang er nog geen scenery is). Ik ben er nog even over na aan het denken. Als ik de baan ga inkorten om daar een hoek te krijgen waar ik omhoog kan, dan kan ik de baan niet bouwen zoals ik hem nu heb. Ik ben er zelf al over na aan het denken, ideeën zijn welkom ;).

Offline Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.345
  • Thanked: 98 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: Baan met materiaal wat ik heb
« Reactie #62 Gepost op: 28 januari 2015, 21:32:30 »
Zo te zien komt de baan op een kamer van 2m20 bij 2m70. Klopt dat? En waar zit de deur?

Heb je al eens geprobeerd welke diepte voor jou nog goed hanteerbaar is? Kun je met die 1m00 of die 1m20 nog wel goed overal bij?
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.

Offline NickvR

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 689
  • Thanked: 25 times
  • Geslacht: Man
    • Reizen met de trein
Re: Baan met materiaal wat ik heb
« Reactie #63 Gepost op: 29 januari 2015, 07:47:37 »
De kamer is is 2.20 bij 3.00, ik kan alleen niet de hele 3.00 m gebruiken, want linksboven heb ik een schoorsteenpijp zitten. Bij de 1.00 m en de 1.20 m kan ik nog overal goed bij. Die hoek wat je eerder omschreef van 1.56 m is inderdaad wat lastig, moet ik is even over brainstormen.

De deur van de kamer zit links onderin, de deur draait de kamer in.

Offline Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.345
  • Thanked: 98 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: Baan met materiaal wat ik heb
« Reactie #64 Gepost op: 29 januari 2015, 12:47:16 »
Even een kort brainstormpje van mij, misschien helpt het je om een idee te ontwikkelen.



In de linkerbovenhoek de schoorsteen, aannemende dat die 30x30cm is. Groen is de ruimte voor de baan. Ik ben er van uitgegaan dat 120cm de maximale diepte is waarop je kunt werken. Je moet dan wel een nieuw baanplan maken, dat is waar.  :(  Maar ach, dit soort oefeningen is goed voor het brein en de creativiteit.  8)

Als je de deur om kunt keren zodat hij naar buiten draait, of kunt vervangen door een vouwdeur, geeft dat veel meer mogelijkheden. Als...
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.

Offline NickvR

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 689
  • Thanked: 25 times
  • Geslacht: Man
    • Reizen met de trein
Re: Baan met materiaal wat ik heb
« Reactie #65 Gepost op: 29 januari 2015, 13:58:35 »
Zoals je het nu getekend hebt, daar had ik nog niet eens over nagedacht. Ik ga is kijken of ik hier een baanplan op kan los kan vinden/ontwerpen.
Die mogelijkheid moet er wel zijn, ga er dit weekend is naar kijken.

Dankjewel

Offline Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.345
  • Thanked: 98 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: Baan met materiaal wat ik heb
« Reactie #66 Gepost op: 29 januari 2015, 15:25:19 »
Je kunt ook nog wat spelen met de vorm van de ruimte voor de baan. Hieronder een variant met iets meer speelmogelijkheden, die nog steeds voldoet aan jouw maximaal 1m20 regel. Bovendien heb ik wat hoeken afgerond, dat geeft soms net wat meer ruimte voor een mooie boog in de rails. Hopelijk geeft het jou ideeën waar je wat mee kunt.

Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: Baan met materiaal wat ik heb
« Reactie #67 Gepost op: 29 januari 2015, 16:06:23 »
Toch blijf je hier in de grote hoeken een probleem houden.
Een gemiddeld mens haalt net 60cm om voorover aan een baan te werken.
Met een beetje goede wil en een wat hoger opstapje kan dat iets meer zijn maar na 70 cm houd het op.

Wat dan, je kan bijv. met zo'n pompwagen op de lepels een blad leggen en zelf daar op gaan liggen maar ja, hebbie een pompwagen en hebiie de ruimte (ook financieel)
Ik heb ook een dergelijke kamer en een baantje van 245x145cm.
Deze staat op rolwielen en kan zo van de ene hoek naar de andere worden gereden en kan ik overal bij.
Het originel baanplan kan zelfs op een plaat van 244x122cm en geloof me ik heb er mijn handen aan vol.
Grootste trein is bij mij 70cm.

Kijk even in dit draadje, misschien vind je het wat.
Je kan het ook anders maken door het station als kopstation te maken.
Let wel, er zit een keerlus in ;)

http://www.h0modelspoor.nl/index.php?topic=557.0
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.345
  • Thanked: 98 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: Baan met materiaal wat ik heb
« Reactie #68 Gepost op: 29 januari 2015, 16:16:19 »
Een gemiddeld mens haalt net 60cm om voorover aan een baan te werken.
Met een beetje goede wil en een wat hoger opstapje kan dat iets meer zijn maar na 70 cm houd het op.

Dat is de regel die ik zelf normaal hanteer. Voor de plannen die ik voor mezelf maak is het in principe dan ook nergens breder dan 60cm, tenzij ik er van twee kanten af bij kan. Maar ik heb Nick gevraagd naar zijn mening,

Bij de 1.00 m en de 1.20 m kan ik nog overal goed bij.

Tja, en wie ben ik dan om te beslissen dat het anders is? Als Nick dat zo aangeeft ga ik daar van uit. Voor mezelf zou ik in deze ruimte een heel andere indeling maken, uitgaand van maximaal 60cm. Maar ik ben een ouwe l*l die ook al niet meer onder tafels wil liggen om draadjes te trekken, en bovenop overal goed bij wil kunnen. Ik zou als eerste zorgen dat die deur niet meer naar binnen draait. Dan zou ik een baan rondom de wanden maken met bij de deuropening een uitneembaar deel - bijvoorbeeld een brug. Misschien zou ik in een hoek een klimspiraal maken naar een lager gelegen schaduwstation. Maar ja, dat zou ik doen, en ik ben Nick niet.
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re: Baan met materiaal wat ik heb
« Reactie #69 Gepost op: 29 januari 2015, 16:21:36 »
Hallo Nick,

Ik weet niet of je nu je hele baanplan gaat aanpassen door de ideeën  die Dirk aandraagt maar ik ga even door op je huidige baanplan. Ik vind het er namelijk wel goed uitzien. Die maat van 1,56 m in de hoek kan inderdaad wel problemen opleveren met bereikbaarheid maar misschien kan je het stuk met de opstelsporen uitneembaar maken?  ::)
Wat betreft het probleem dat je niet in twee richtingen kan rijden op deze baan, dat kan je oplossen door er één lang traject van te maken met aan weerszijde een lus. Ik heb je tekening even aangepast om het wat te verduidelijken.

De twee sporen rechts kan je onder de tafel laten zaken en daar met een lus op elkaar aansluiten.
Als je het spoor dan volgt zie je dat het één lang traject is waarbij de suggestie wordt gewekt dat er treinen in twee richtingen rijden.  Een ander voordeel hiervan is, dat de rijstijd van de treinen groter wordt, wat ook weer een realistischer beeld geeft dan een trein die steeds hetzelfde rondje rijdt op een ovaal. 

Het is maar een idee van mij maar misschien kan je er wat mee.

Groeten, Gert-Jan

Offline Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.345
  • Thanked: 98 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: Baan met materiaal wat ik heb
« Reactie #70 Gepost op: 29 januari 2015, 16:50:07 »
Gert-Jan, hoezo kun je niet in twee richtingen rijden op deze baan? Wel zou ik een overloop wissel toevoegen ongeveer in de rechtsboven hoek, maar ik zie zo gauw niet echt een probleem.
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.

Offline NickvR

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 689
  • Thanked: 25 times
  • Geslacht: Man
    • Reizen met de trein
Re: Baan met materiaal wat ik heb
« Reactie #71 Gepost op: 29 januari 2015, 16:50:59 »
Wat een goede tips en fijne reacties heren, dankjewel :)!

@Dirk: De aanpassing aan jouw indeling maakt het nog mooier inderdaad. Voor dit hele stuk heb ik de rails nog niet eens, maar ik heb dan wel de ruimte inderdaad. Nu ik zo terugdenk, misschien was ik met die 1.20 m wat te enthousiast. Heb het net nog even 'getest'. Ik lig dan wel op de baan. Rond de 90 cm red ik dan nog wel. (Ben een lange jongen ;))

Je idee over de deur hou ik in mijn achterhoofd, misschien ooit is een keer. Qua financiën wordt dat wat krap ;),

@Tom: Dat is inderdaad een mooie stukje baan. Ik heb natuurlijk bij mijn huidige baanplan geen schaduwstation, vandaar die vele opstelsporen. Ik neem je plan is mee, misschien kan ik er zelf wat op vinden in combinatie met de andere ideeën. maar jij zegt dus dat mijn huidige baanplan ook op een kleiner oppervlak zou kunnen? een verrijdbare baan zou natuurlijk nog mooier zijn.

@GéJé: Nee, ben nog niet bezig om mijn baanplan aan te passen. Krijg nu zoveel dingen door vanuit jullie, dat ik eerst is moet gaan nadenken hoeveel ruimte ik wil gaan gebruiken. Jouw idee is ook erg goed over de opstelsporen, om die uitneembaar te maken. Daar zal ik is over nadenken. Het andere stuk over de, ik noem het even het onderbaanse niveau, is ook niet slecht. Je hebt zeker gelijk betreffende de reistijd, alleen vind dan persoonlijk het station wat 'kleiner' worden. Maar goed, misschien is dat als het zou liggen niet zo. Ik ga is was proefopstellingen maken.


Offline Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.345
  • Thanked: 98 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: Baan met materiaal wat ik heb
« Reactie #72 Gepost op: 29 januari 2015, 17:10:20 »
De deur eruit tillen en een gordijn ervoor hoeft niet veel te kosten. :o
Dat moet je dan wel willen natuurlijk...

Nick, succes met je proefopstellingen, en houd ons op de hoogte!
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re: Baan met materiaal wat ik heb
« Reactie #73 Gepost op: 29 januari 2015, 17:54:04 »
Gert-Jan, hoezo kun je niet in twee richtingen rijden op deze baan?

Jerry, als je analoog in twee richtingen tegelijk wilt kunnen rijden, moet je secties maken. [.........]  Twee treinen met tegengestelde rijrichting kunnen zich bij analoog nooit tegelijk in dezelfde sectie bevinden.

 ::)

Offline Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.345
  • Thanked: 98 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: Baan met materiaal wat ik heb
« Reactie #74 Gepost op: 29 januari 2015, 18:09:08 »
Ja Gert-Jan, maar het gebruik van secties is toch ook wat Nick wil? We hebben het in dit draadje uitgebreid over secties gehad. Daarbij, als je met meerdere loks op een analoge baan wilt rijden moet je hoe dan ook secties maken. Ik zie het dan ook niet als een probleem van dit baanplan, maar als een eigenschap van een analoge baan met meerdere gelijktijdig rijdende treinen.

Jerry, als je analoog in twee richtingen tegelijk wilt kunnen rijden, moet je secties maken.

Het probleem is dus niet dit baanplan, het probleem is analoog met meerdere treinen tegelijk rijden. Dat is ook zo als die twee in dezelfde richting rijden.
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.