Auteur Topic: Baanbouw van Nick  (gelezen 193459 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline jerry

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 506
  • Thanked: 9 times
Re: Baan met materiaal wat ik heb
« Reactie #25 Gepost op: 26 januari 2015, 21:17:47 »
Bij analoog moet dan wel een (keerlus) isolatie tussen de binen en buitenbaan worden opgelost

Offline Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.345
  • Thanked: 98 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: Baan met materiaal wat ik heb
« Reactie #26 Gepost op: 26 januari 2015, 21:20:20 »
Dat valt mee Jerry. Bij analoog moet de baan in secties worden verdeeld, en dan is er ook geen keerlus. Tenzij er met maar 1 lok tegelijk gereden wordt, dan hoeft zelfs het verdelen in secties niet en zie ik nog steeds geen keerlus.
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Baan met materiaal wat ik heb
« Reactie #27 Gepost op: 26 januari 2015, 21:26:41 »
Bij analoog moet dan wel een (keerlus) isolatie tussen de binen en buitenbaan worden opgelost
Is dat keerlusprobleem er dan niet als je digitaal rijdt?  ::)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.345
  • Thanked: 98 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: Baan met materiaal wat ik heb
« Reactie #28 Gepost op: 26 januari 2015, 21:30:23 »
Ik denk dat Jerry een keerlusprobleem ziet wanneer je op de binnenbaan in de andere richting rijdt dan op de buitenbaan. Dat is tenminste het enige dat ik me kan voorstellen. Maar als je van de binnenbaan naar de buitenbaan of vice versa wilt, moet je hoe dan ook de polariteit van de "ontvangende" baan aanpassen, en daarvoor heb je de baan in secties verdeeld. Tenminste, dat is de enige oplossing die ik in 45 jaar analoog tweerailen heb toegepast.

En nee, ik zie geen keerlus, niet analoog en zeker niet digitaal.
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.

Offline NickvR

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 689
  • Thanked: 25 times
  • Geslacht: Man
    • Reizen met de trein
Re: Baan met materiaal wat ik heb
« Reactie #29 Gepost op: 26 januari 2015, 22:16:00 »
Het is in eerste instantie wel de bedoeling dat ik analoog blijf rijden. Hoe ik het precies ga uitwerken weet ik nog niet. De mogelijkheid is er in ieder geval. Maar heb inderdaad wel zoiets in mijn hoofd als wat Dirk bedoeld. Secties in de baan. Maar, zoals ik al zeg, het is allemaal nieuw voor me. Maar met jullie hulp kom ik er vast wel uit ;). Het zal voor mij allemaal uitproberen zijn hoe en wat ik wil gaan doen.

Als jullie voorstellen hebben, be my guest :).

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Baan met materiaal wat ik heb
« Reactie #30 Gepost op: 26 januari 2015, 22:22:18 »
Het eerste voorstel: los de problemen op als ze zich voordoen. Voorlopig zie ik geen probleem... gáán met die banaan!
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)
The following users thanked this post: NickvR

Offline jerry

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 506
  • Thanked: 9 times
Re: Baan met materiaal wat ik heb
« Reactie #31 Gepost op: 26 januari 2015, 22:44:56 »
in de binnen baan
Dat wissel links naar de kruising/wissel,
en rechts dat 3 weg wissel
bij 2 richtingen is daar een probleem
En ik schreef eerder dat bij digitaal dit niks uitmaakt omdat de decoder de richting bepaalt ,en niet de trafo/polariteit

Offline Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.345
  • Thanked: 98 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: Baan met materiaal wat ik heb
« Reactie #32 Gepost op: 26 januari 2015, 22:58:35 »
Jerry, als je analoog in twee richtingen tegelijk wilt kunnen rijden, moet je secties maken. En dan weet ik na 45 jaar analoog rijden nog steeds niet wat het probleem zou zijn. Twee treinen met tegengestelde rijrichting kunnen zich bij analoog nooit tegelijk in dezelfde sectie bevinden. Als een trein van de ene sectie naar de volgende gaat, moet de polariteit van die volgende sectie goed staan. Dat kan met schakelaartjes en een trafo, het kan heel mooi met cab control. En in dat laatste geval weet je bovendien zeker dat de polariteit goed is maar ook dat de spanning in de volgende sectie even hoog is en dus ook dat de snelheid van de trein constant is.
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re: Baan met materiaal wat ik heb
« Reactie #33 Gepost op: 27 januari 2015, 00:02:12 »
Dirk,
Volgens mij maak je het nodeloos ingewikkeld.  ??? Bij analoog wordt de polariteit van van het spoor veranderd door de knop van de trafo de andere kant op te draaien en de spanning verander je met diezelfde knop. Ook als je baan opgedeeld is in blokken. Als je niet aan die knop draait is de polariteit en de spanning in de volgende sectie volgens mij dus gelijk aan de voorgaande sectie.

Groet, Gert-Jan

Offline NickvR

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 689
  • Thanked: 25 times
  • Geslacht: Man
    • Reizen met de trein
Re: Baan met materiaal wat ik heb
« Reactie #34 Gepost op: 27 januari 2015, 06:53:15 »
Cab Control zegt mij persoonlijk helemaal niks. Zal het is opzoeken. De enige sectie(s) waarvan ik zeker weet dat ik die wil hebben is bij het station, de opstelsporen & industrie. Dat zijn even de belangrijkste voor mij. Hoe ik daarna de binnen- en buitenbaan van elkaar ga scheiden zie ik dan wel weer.

Van het weekend eerst maar is nieuwe platen voor de ondergrond gaan halen, het bouwen kan voorlopig nog niet.

Hoe raden jullie trouwens aan om de rails vast te leggen? Spijkers, schroeven, lijm?

Offline Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.345
  • Thanked: 98 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: Baan met materiaal wat ik heb
« Reactie #35 Gepost op: 27 januari 2015, 08:07:35 »
Gert-Jan, is dat iets anders dan ik zeg? Je moet alleen wel iets hebben om die secties te schakelen. Als je dat niet hebt, wat doen die secties dan?
Cab control is in mijn beleving niets meer of minder dan een handige manier om die secties te schakelen.
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.

Offline Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.345
  • Thanked: 98 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: Baan met materiaal wat ik heb
« Reactie #36 Gepost op: 27 januari 2015, 08:27:36 »
Nick, de simpele uitleg van Cab Control. In dit voorbeeld gaan we uit van een baan met drie rijtrafo's of drie handregelaars.




Stap 1. Maak een bedieningspaneel met daarop schematisch het sporenplan. Veel mensen doen dat hoe dan ook, bijvoorbeeld voor de wisselbediening

Stap 2. Maak op het bedieningspaneel in elke sectie een (draai-)schakelaar met een stand meer dan het aantal trafo's of handregelaars; in dit voorbeeld vier standen. Die vier standen zijn: "sectie uitgeschakeld", "sectie op trafo/controller 1", "sectie op trafo/controller 2", "sectie op trafo/controller 3".

Stap 3. Sluit de draadjes aan. Dat had je anders ook moeten doen. Voor alle secties geldt dat je maar één spoorstaaf hoeft te onderbreken. De andere spoorstaaf is voor alle secties doorlopend en gemeenschappelijk. Je hoeft van elke sectie dus maar één draad naar het bedieningspaneel te laten gaan.

Je kunt nu een aantal secties verbinden door de schakelaars van die secties in dezelfde stand te zetten. Vervolgens bedien je de trein in die sectie met de trafo of handregelaar die je met de schakelaars gekozen hebt.





Opmerking 1. Gebruik je op hetzelfde paneel tuimelschakelaars voor de wissels, dan krijg je zo meteen een mooi overzicht van je baan en hoe het er bij staat.

Opmerking 2. Je kunt de schakelaars ook omzetten tijdens het rijden. Je zorgt dan telkens dat de sectie voor jouw trein op jouw regelaar staat. Dat is een methode die vaak goed werkt als je met twee of drie mensen tegelijk rijdt.

Opmerking 3. De naam Cab Control is ooit bedacht omdat je op deze manier een regelaar aan een trein kunt koppelen, zodat de handregelaar in zekere zin de cabine van de lok wordt. Zo is het mij tenminste ooit verteld.

Opmerking 4. Er zijn er ook die bij stap 2 tussen elke "sectie op trafo/controller x" stand een "sectie uitgeschakeld" stand maken. In dit geval kan dat met een vijf standen draaischakelaar: "sectie op trafo/controller 1", "sectie uitgeschakeld", "sectie op trafo/controller 2", "sectie uitgeschakeld", "sectie op trafo/controller 3".
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.

Offline Michel Bikkel

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 551
  • Thanked: 24 times
  • Geslacht: Man
Re: Baan met materiaal wat ik heb
« Reactie #37 Gepost op: 27 januari 2015, 12:32:01 »
Jerry, als je analoog in twee richtingen tegelijk wilt kunnen rijden, moet je secties maken. En dan weet ik na 45 jaar analoog rijden nog steeds niet wat het probleem zou zijn. Twee treinen met tegengestelde rijrichting kunnen zich bij analoog nooit tegelijk in dezelfde sectie bevinden. Als een trein van de ene sectie naar de volgende gaat, moet de polariteit van die volgende sectie goed staan. Dat kan met schakelaartjes en een trafo, het kan heel mooi met cab control. En in dat laatste geval weet je bovendien zeker dat de polariteit goed is maar ook dat de spanning in de volgende sectie even hoog is en dus ook dat de snelheid van de trein constant is.

Ik heb het idee dat bovenstaande niet juist is. bij analoog rijden kun je de andere kant op rijden door de spanning om te polen met de trafo, of door de loc op de rails om te draaien.
volgens mij kun je dan in 1 sectie treinen naar elkaar toe laten rijden of van elkaar af.

Groet Mies

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Baan met materiaal wat ik heb
« Reactie #38 Gepost op: 27 januari 2015, 12:42:14 »
Jerry, als je analoog in twee richtingen tegelijk wilt kunnen rijden, moet je secties maken. En dan weet ik na 45 jaar analoog rijden nog steeds niet wat het probleem zou zijn. Twee treinen met tegengestelde rijrichting kunnen zich bij analoog nooit tegelijk in dezelfde sectie bevinden. Als een trein van de ene sectie naar de volgende gaat, moet de polariteit van die volgende sectie goed staan. Dat kan met schakelaartjes en een trafo, het kan heel mooi met cab control. En in dat laatste geval weet je bovendien zeker dat de polariteit goed is maar ook dat de spanning in de volgende sectie even hoog is en dus ook dat de snelheid van de trein constant is.

Ik heb het idee dat bovenstaande niet juist is. bij analoog rijden kun je de andere kant op rijden door de spanning om te polen met de trafo, of door de loc op de rails om te draaien.
volgens mij kun je dan in 1 sectie treinen naar elkaar toe laten rijden of van elkaar af.

Wat Dirk schrijft klopt wel degelijk Michel. Door b.v. de loc om te draaien zal het motortje de andere kant op draaien maar omdat de loc andersom staat gaat hij nog steeds de zelfde kant op. Tegen elkaar in rijden of van elkaar af gaat dus niet. Dit is alleen mogelijk als je b.v. de draadjes van het motortje om zou solderen.
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline jerry

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 506
  • Thanked: 9 times
Re: Baan met materiaal wat ik heb
« Reactie #39 Gepost op: 27 januari 2015, 14:45:10 »
@Dirk T
Dat gaat dus niet wat je in stap 3 schrijft
1 gemeenschappelijke spoorstaaf
Als je dan ompoolt heb je sluiting
Je wilt dan de polariteit draaien
en dan moet je 2 spoorstaven wisselen+ en -
en dus ook onderbreken
Dat wissel links moet je dus geheel isoleren tot de 3 weg rechts
dan heb je een geisoleerd stuk tussen de binnen en buiten baan
Anders als je de draden in de loc omsoldeert krijg je dat de loc in een andere sectie ineens weer terug wil(naar elkaar toe of van elkaar af)

Offline Michel Bikkel

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 551
  • Thanked: 24 times
  • Geslacht: Man
Re: Baan met materiaal wat ik heb
« Reactie #40 Gepost op: 27 januari 2015, 14:46:23 »
Helemaal gelijk Pierre, had beter na moeten denken.... ;D
Groet Mies

Offline NickvR

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 689
  • Thanked: 25 times
  • Geslacht: Man
    • Reizen met de trein
Re: Baan met materiaal wat ik heb
« Reactie #41 Gepost op: 27 januari 2015, 18:11:20 »
Dank voor alle reacties heren... Om eerlijk te zijn viel mijn mond open van alle (kleine) technische details. Ik heb het veel simpeler in mijn hoofd, but correct me if I am wrong on this one. In mijn hoofd zie ik het voor me als op sommige plaatsen de rails doorvijlen/zagen (bepaalde stukken dus stroomloos maken) en daar dan een nieuwe draadje aan solderen/zetten en dan weer naar een trafo toe, zodat deze dan de stroom daar bedient. Zo heb ik het in mijn hoofd, kan het ook compleet mis hebben.

Nu ben ik echt een leek in dit soort gevallen... Zou(den) (één van) jullie mijn baanplan kunnen pakken en aangeven hoe hij dan de secties zou indelen? Dan ben ik benieuwd of ik hetzelfde in mijn hoofd heb. Voel je niet verplicht, het hoeft uiteraard niet... Maar ik denk dat ik er veel van kan leren.

Om even terug te komen op de wissels. Het is natuurlijk mooi om ze via een systeem te laten werken, maar ik denk dat ik in mijn geval de wisselbediening nog met de hand doe.

Offline Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.345
  • Thanked: 98 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: Baan met materiaal wat ik heb
« Reactie #42 Gepost op: 27 januari 2015, 18:26:16 »
Dat gaat dus niet wat je in stap 3 schrijft
1 gemeenschappelijke spoorstaaf
Als je dan ompoolt heb je sluiting

Jerry, dat zou het geval zijn als alles op één trafo zit. Maar dat is niet het geval, want

In dit voorbeeld gaan we uit van een baan met drie rijtrafo's ...

Van die trafo's mag je telkens één rijstroom-aansluiting met de gemeenschappelijke spoorstaaf verbinden. De andere rijstroom-aansluiting gaat naar de sectie-schakelaars.
Beschouw je die gemeenschappelijke spoorstaaf als nul volt, dan zal op de andere spoorstaaf een spanning tussen de nul en plus veertien volt staan in de ene rijrichting, en een spanning tussen de nul en min veertien volt in de andere rijrichting.
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.

Offline Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.345
  • Thanked: 98 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: Baan met materiaal wat ik heb
« Reactie #43 Gepost op: 27 januari 2015, 18:40:21 »
In mijn hoofd zie ik het voor me als op sommige plaatsen de rails doorvijlen/zagen (bepaalde stukken dus stroomloos maken) en daar dan een nieuwe draadje aan solderen/zetten en dan weer naar een trafo toe, zodat deze dan de stroom daar bedient.

Dat kan, maar dan moet je net zoveel trafo's hebben als secties. Dat is eenvoudig, maar heeft wat nadelen.
- Je hebt gewoonlijk minder treinen rijden dan je secties hebt. Dat betekent dat er altijd relatief dure trafo's overbodig staan te zijn.
- Als een trein van de ene sectie naar de andere gaat, moeten de beide trafo's ongeveer gelijk staan. Even niet opletten, en je hebt een dikke kortsluiting. Die stroom moet door de stroomafnemertjes op de wielen van je lok, en die kunnen daar niet altijd goed tegen. Ik heb voor anderen weleens verbrande stroomafnemertjes vervangen.

Natuurlijk kun je met cab control dezelfde kortsluiting maken, maar de ervaring leert dat dat veel minder gauw gebeurt doordat het dan veel overzichtelijker is.

Als je het draadje waar je het in het citaat over hebt, vanaf een railsectie via een schakelaar naar de trafo laat lopen, heb je de situatie die ik eerder beschreef. Dan heb je precies zoveel trafo's nodig als het aantal treinen dat je tegelijk wilt kunnen laten rijden.

Om even terug te komen op de wissels. Het is natuurlijk mooi om ze via een systeem te laten werken, maar ik denk dat ik in mijn geval de wisselbediening nog met de hand doe.

Bedoel je daarmee dat je met de hand naar een wissel gaat en daar het palletje omzet, of dat je de wissels elektrisch bedient maar via eenvoudige schakelaars? Het laatste is wat ik bedoelde met

Opmerking 1. Gebruik je op hetzelfde paneel tuimelschakelaars voor de wissels, dan krijg je zo meteen een mooi overzicht van je baan en hoe het er bij staat.
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.

Offline jerry

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 506
  • Thanked: 9 times
Re: Baan met materiaal wat ik heb
« Reactie #44 Gepost op: 27 januari 2015, 20:40:33 »
Dat gaat dus niet wat je in stap 3 schrijft
1 gemeenschappelijke spoorstaaf
Als je dan ompoolt heb je sluiting

 
In dit voorbeeld gaan we uit van een baan met drie rijtrafo's ...

 Beschouw je die gemeenschappelijke spoorstaaf als nul volt, dan zal op de andere spoorstaaf een spanning tussen de nul en [u<a href="http://]plus" target="_blank" rel="noopener noreferrer" class="bbc_link bbc_flash_disabled new_win">http://]plus</a>[/u] veertien volt staan in de ene rijrichting, en een spanning tussen de nul en <a href="http://min" target="_blank" rel="noopener noreferrer" class="bbc_link bbc_flash_disabled new_win">http://min</a> veertien volt in de andere rijrichting.
en dan staat de ene trafo de andere op te laden

Offline Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.345
  • Thanked: 98 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: Baan met materiaal wat ik heb
« Reactie #45 Gepost op: 27 januari 2015, 21:05:09 »
en dan staat de ene trafo de andere op te laden

Nee Jerry, want daarvoor zou je een gesloten kring moeten hebben. Je knoopt de trafo's met maar één pool aan elkaar, en dan kun je nooit een gesloten kring hebben.

Als jij gelijk zou hebben zouden al die mensen die al decennia cab control gebruiken niets meer of minder dan een wonder verricht hebben (cab control wordt al sinds de jaren '50 gebruikt).

Ik zou zeggen Jerry, bestudeer het nog eens goed, want het is veel eenvoudiger dan jij denkt. En heus, mijn eerste uitleg van cab control werkt al tientallen jaren bij veel tweerailers tot grote tevredenheid. Als je daar iets niet van snapt wil ik je best helpen het te snappen, maar echt, het werkt en het werkt bijzonder goed.
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: Baan met materiaal wat ik heb
« Reactie #46 Gepost op: 27 januari 2015, 21:18:51 »
Gaat deze discussie wel over het geen de topic starter bedoelde.
Ik denk dat het iets is voor dit topic ANALOGE VRAAGBAAK
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.345
  • Thanked: 98 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: Baan met materiaal wat ik heb
« Reactie #47 Gepost op: 27 januari 2015, 23:11:48 »
Zou(den) (één van) jullie mijn baanplan kunnen pakken en aangeven hoe hij dan de secties zou indelen?

Het minste dat ik zou doen:


Het meest uitgebreide - wat ik het liefste zou doen maar ook het meeste werk is - geeft ook de mogelijkheid losse loks op opstelsporen te hebben, zonder dat die allemaal tegelijk gaan rijden:



Just my two cents...

Opmerking: de sectiescheidingen zo dicht mogelijk bij de wissels. Dat kan ik niet altijd zo tekenen, maar is wel wat ik bedoel.
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.
The following users thanked this post: Wim Corduwener

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Baan met materiaal wat ik heb
« Reactie #48 Gepost op: 27 januari 2015, 23:41:14 »
Ziet er eigenlijk best wel heel begrijpelijk uit.  ;)
Mijn ervaring is dat je de verbindingen met draad het mooist aan de onderkant van de rails kunt solderen. Ze zijn dan mooi uit het zicht.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline NickvR

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 689
  • Thanked: 25 times
  • Geslacht: Man
    • Reizen met de trein
Re: Baan met materiaal wat ik heb
« Reactie #49 Gepost op: 28 januari 2015, 06:43:55 »
Na al dat vele, in mijn ogen, Mambo Jambo wat langs kwam zetten heb ik wel wat aan je tekeningen @Dirk T . Je eerste tekening is inderdaad ook wat ik zelf in mijn hoofd had. De tweede tekening is inderdaad ook prefect, dan heb je veel speelruimte, maar het kost wat werk. En aangezien ik nog niet helemaal thuis ben in deze wereld, begin ik denk ik gewoon met tekening 1. Al heb ik nog geen flauw idee hoe ik dit allemaal voor elkaar moet gaan krijgen, maar het komt goed. Bedankt voor jullie hulp zover.

Over dat solderen... Tja, dan zal ik eerst maar is even een soldeerbout moeten kopen en me er even in verdiepen ;). Maar je hebt inderdaad wel gelijk, onder de rails.