In mijn hoofd zie ik het voor me als op sommige plaatsen de rails doorvijlen/zagen (bepaalde stukken dus stroomloos maken) en daar dan een nieuwe draadje aan solderen/zetten en dan weer naar een trafo toe, zodat deze dan de stroom daar bedient.
Dat kan, maar dan moet je net zoveel trafo's hebben als secties. Dat is eenvoudig, maar heeft wat nadelen.
- Je hebt gewoonlijk minder treinen rijden dan je secties hebt. Dat betekent dat er altijd relatief dure trafo's overbodig staan te zijn.
- Als een trein van de ene sectie naar de andere gaat, moeten de beide trafo's ongeveer gelijk staan. Even niet opletten, en je hebt een dikke kortsluiting. Die stroom moet door de stroomafnemertjes op de wielen van je lok, en die kunnen daar niet altijd goed tegen. Ik heb voor anderen weleens verbrande stroomafnemertjes vervangen.
Natuurlijk kun je met cab control dezelfde kortsluiting maken, maar de ervaring leert dat dat veel minder gauw gebeurt doordat het dan veel overzichtelijker is.
Als je het draadje waar je het in het citaat over hebt, vanaf een railsectie
via een schakelaar naar de trafo laat lopen, heb je de situatie die ik eerder beschreef. Dan heb je precies zoveel trafo's nodig als het aantal treinen dat je tegelijk wilt kunnen laten rijden.
Om even terug te komen op de wissels. Het is natuurlijk mooi om ze via een systeem te laten werken, maar ik denk dat ik in mijn geval de wisselbediening nog met de hand doe.
Bedoel je daarmee dat je met de hand naar een wissel gaat en daar het palletje omzet, of dat je de wissels elektrisch bedient maar via eenvoudige schakelaars? Het laatste is wat ik bedoelde met
Opmerking 1. Gebruik je op hetzelfde paneel tuimelschakelaars voor de wissels, dan krijg je zo meteen een mooi overzicht van je baan en hoe het er bij staat.