Auteur Topic: Baanbouw van Nick  (gelezen 193456 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline NickvR

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 689
  • Thanked: 25 times
  • Geslacht: Man
    • Reizen met de trein
Baanbouw van Nick
« Gepost op: 27 november 2014, 16:49:56 »
Hieronder staan een aantal foto's van hoe mijn baan nu ligt (Ik heb niet veel, dus schrik niet) en wat materiaal.

Ik ben zelf 7/8 jaar geleden begonnen met een PIKO startset van de ÖBB en daarna wat railsuitbreidingen erbij gekocht + rijdend materiaal.



Hierboven zie je eigenlijk al mijn rijdend en rollend materiaal. De goederenwagons achterin kan ik niet gebruiken vanwege de koppeling. Ik weet alleen niet of ik deze kan vervangen, is al ruim 25 jaar oud. En mijn kleine 'rangeer-/opslagterrein'.


Hierboven, het station en de rest van het traject. Zoals je ziet, niet veel. Ik ben ook continu aan het verbouwen ;).


Hierboven het 'goed' werkende rijdende materiaal


Hierboven het 'zeer slecht' werkende materiaal. Deze zijn beiden dan ook erg oud. Ik wil ze beiden dan ook is openen. Maar bij de bovenste lukt het me niet.. Ik zag dat hier ook een topic voor was, dus hier kom ik nog op terug.

Offline Semantha

  • Moderator
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.312
  • Thanked: 69 times
  • Geslacht: Vrouw
  • I didn't choose photography, photography chose me!
    • Van der Kuijp Photography
Re: Baan met materiaal wat ik heb
« Reactie #1 Gepost op: 27 november 2014, 16:53:58 »
Het begin is er toch  ;) ;)
Ik denk dat de meesten zo gestart zijn en langzaam aan uit zijn gaan bouwen.
Gewoon marktplaats, ebay en de beurs in Houten bv afstruinen.
Fotografen met passie.

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: Baan met materiaal wat ik heb
« Reactie #2 Gepost op: 27 november 2014, 17:22:32 »
Piko brengt steeds mooier matariaal op de markt maar niet alleen mooier, ook beter en betaalbaar.

In Houten staan een paar mensen die Piko verkopen, er zijn regelmatig leuke aanbiedingen.
Als je digitaal wil rijden dan ben je ook bij Piko goedkoop uit.
Er zit welliswaar een eenvoudige Uhlenbrock decoder in maar het rijdt verder prima.
Je kan ze zelfs eenvoudig ombouwen met een geluidsdecoder.

Succes met de start in deze verslavende hobby.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Baan met materiaal wat ik heb
« Reactie #3 Gepost op: 27 november 2014, 17:46:36 »
Dat is toch een leuk begin Nick. Hier kan je wel wat mee. De twee Fleischmann locjes zijn over het algemeen goed op te knappen. Wat is het probleem met de koppelingen?
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline NickvR

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 689
  • Thanked: 25 times
  • Geslacht: Man
    • Reizen met de trein
Re: Baan met materiaal wat ik heb
« Reactie #4 Gepost op: 27 november 2014, 18:17:25 »
Citaat
Gewoon marktplaats, ebay en de beurs in Houten bv afstruinen.
Ik was inderdaad van plan om naar de beurs in Houten te gaan, helaas ben ik dan in Duitsland;)

Citaat
Succes met de start in deze verslavende hobby.
Dankjewel voor je tips en ja, verslavend is het zeker Tom.

Citaat
De twee Fleischmann locjes zijn over het algemeen goed op te knappen.
Ik durf dit zelf dus niet te doen. heb er de kennis en het materiaal niet voor. Ook krijg ik ze niet goed open. Hoe kan ik dat het beste laten doen?

Citaat
Wat is het probleem met de koppelingen?
Het probleem met de koppelingen is als volgt. Piko heeft een ander koppelstuk met rijtuigen dan dus Fleischmann (wist niet de zwarte loc ook Fleischmann was). Hieronder een paar foto's van de groene fleischmann loc, de tender van de zwarte loc en van een goederenwagon. Dan zie je dat ze op een bepaalde manier vastzitten en ik weet niet of dat te vervangen is?





Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: Baan met materiaal wat ik heb
« Reactie #5 Gepost op: 27 november 2014, 18:57:37 »
Zo te zien zit het geklonken, daar weet Pierre wel raad mee.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Baan met materiaal wat ik heb
« Reactie #6 Gepost op: 27 november 2014, 22:42:46 »
Nick van de  stoomloc kan je de kap er af halen door het pennetje waar de tender aan hangt er uit te schroeven. Dan kan je de onderkant er zo uit haken. Er is ergens een draadje waar ik twee van deze locjes heb opgeknapt.



Van de groene loc weet ik het niet zeker maar ik geloof dat je de buffers er uit kan draaien en dan komt de bodem los.

De Fleischmann koppeling kan je er voorzichtig af boren en dan kan je met een klein parkertje een Piko of Lima koppeling er onder schroeven. Ik heb ook locjes rond lopen met twee verschillende koppelingen omdat ik zoveel merken door elkaar gebruik.



Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline jerry

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 506
  • Thanked: 9 times
Re: Baan met materiaal wat ik heb
« Reactie #7 Gepost op: 28 november 2014, 00:08:18 »
Je kan de koppelingen loshalen zoals aangegeven(uitboren)of de klinknagels voorzichtig vijlen
dan kan je een fleischmann of piko koppelling monteren
je heb ze met een pennetje eraan en die schiuf je ertussen(,of met een sleuf in de kopeling ,en dan zet je ze vast met een bijbehorend pennetje
Ook voor piko heeft fleischmann vervangende koppelingen

Offline NickvR

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 689
  • Thanked: 25 times
  • Geslacht: Man
    • Reizen met de trein
Re: Baan met materiaal wat ik heb
« Reactie #8 Gepost op: 28 november 2014, 07:14:51 »
Pierre, Jerry, bedankt :)!

Ik ga het is even nader bekijken en op zoek naar het draadje. Zou leuk zijn als beide locs gewoon kunnen gaan rijden ipv hortend en stotend over de baan gaan.
Ook ga ik dan op zoek naar vervangende koppelingen.

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: Baan met materiaal wat ik heb
« Reactie #9 Gepost op: 28 november 2014, 08:02:06 »
Misschien wat onderhoud aan de locomotieven.
Iedere eerste zaterdag van de maand is bij HOBBY IN PRAKTIJK de Lokkendokter aanwezig met gratis hulp. Alleen onderdelen worden berekend tegen kostprijs.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline NickvR

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 689
  • Thanked: 25 times
  • Geslacht: Man
    • Reizen met de trein
Re: Baan met materiaal wat ik heb
« Reactie #10 Gepost op: 28 november 2014, 09:43:23 »
@iTom : Dankjewel voor het doorgeven, daar ga ik even naar kijken.

Offline NickvR

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 689
  • Thanked: 25 times
  • Geslacht: Man
    • Reizen met de trein
Re: Baan met materiaal wat ik heb
« Reactie #11 Gepost op: 23 januari 2015, 10:56:28 »
De baan die ik had liggen (zie foto's) is ondertussen weer weg. Heb veel extra rails erbij en ben in het programma anyrail bezig met schetsen maken. Het probleem alleen is dat ik er totaal niet uitkom wat ik nou precies wil. Elke keer als ik tevreden ben over mijn schets en ik leg hem even grof neer, dan zie ik weer dingen die ik anders wil doen (Zo blijf ik dus bezig).

Hoe pakken jullie dit aan? Hoe hebben jullie zoiets toentertijd overwonnen? Ik heb niet veel ruimte, het is maar een kleine kamer. Weten jullie of dat er naast de programma's om zelf je baan te ontwerpen ook of er programma's zijn waar je kan invoeren welk materiaal je hebt en de ruimte en dat er schetsen uitkomen?

Tips hierin zijn meer dan welkom. Ben zelf compleet de weg kwijt in wat ik nou precies voor baan wil ;).

Alvast bedankt.

Offline steekie

  • Rangeerder
  • ****
  • Berichten: 342
  • Thanked: 8 times
  • Geslacht: Man
Re: Baan met materiaal wat ik heb
« Reactie #12 Gepost op: 23 januari 2015, 21:46:58 »
Hoi @NickvR , ik loop een beetje met hetzelfde, dat wil zeggen ik krijg niet op papier wat ik wil.
Met computerprogramma's kom ik er niet dus heb ik het volgende bedacht:
Er zijn een aantal dingen die ik op mijn baan wil, die ga ik grof ( met wat mallen enzo) uitzetten over het geheel en dan spelenderwijs de rails er bij passen. Dus ik zet een station waar ik het hebben wil, zet een industrieterrein uit op de plek die ik daar voor bedacht heb enz. en dan proberen met een logisch railpatroon de boel met elkaar te verbinden. Of dat gaat werken kan ik je nog niet vertellen natuurlijk maar in wezen zijn de spoorlijnen in het echt ook bij het landschap aangepast en niet het landschap bij de spoorlijn... ;)

Ben nu nog met de laatste dingen bezig om het frame/plaatwerk af te maken en dan komt het er voor mij ook op aan. Dat zal wel een periode van expirimenteren en proefrijden worden maar daar is niets mis mee lijkt me.
Groet,
Theo

Offline NickvR

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 689
  • Thanked: 25 times
  • Geslacht: Man
    • Reizen met de trein
Re: Baan met materiaal wat ik heb
« Reactie #13 Gepost op: 24 januari 2015, 08:14:45 »
@steekie Dat is misschien wel een idee om is te proberen. Ga vandaag grotendeels mijn baan weer uit elkaar halen en iets nieuws proberen ;).
Maar neem dat van jou zeker mee in mijn achterhoofd!

Offline arend65

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 665
  • Thanked: 23 times
  • Geslacht: Man
Re: Baan met materiaal wat ik heb
« Reactie #14 Gepost op: 24 januari 2015, 08:46:29 »
Hallo Nick,

Met wat je hebt kun je een prima beginnetje maken, zover als je nu bent was ik 2-3 jaar geleden ook,maar het breidt zich langzaam uit en wordt steeds meer. En inderdaad,marktplaats en houten waren voor mij ook de plaatsen waar ik mijn materiaal bij elkaar scharrelde. het gaat sneller dan je denkt. succes!
Groet Arend


Wisselstroom    Raptor  OC32     C-rail    Tijdperk III-IV    Oost Duits    Stoom / Diesel

Offline NickvR

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 689
  • Thanked: 25 times
  • Geslacht: Man
    • Reizen met de trein
Re: Baan met materiaal wat ik heb
« Reactie #15 Gepost op: 24 januari 2015, 09:06:31 »
Ha Arend, Klopt ook helemaal wat je zegt. Heb nu ook meer materiaal dan op de foto's. Vind het alleen zo lastig om te bepalen hoe ik mijn baan wil liggen.

Offline arend65

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 665
  • Thanked: 23 times
  • Geslacht: Man
Re: Baan met materiaal wat ik heb
« Reactie #16 Gepost op: 24 januari 2015, 09:46:41 »
Ja een baanplan is lastig, ik heb er ook vele gemaakt en ook net zoveel weer in de prullenbak gegooid.ik ben blijven zoeken op de diverse fora en heb nu het een en ander bij elkaar geraapt en aan gepast.Het begin is er in ieder geval.
Groet Arend


Wisselstroom    Raptor  OC32     C-rail    Tijdperk III-IV    Oost Duits    Stoom / Diesel

Offline NickvR

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 689
  • Thanked: 25 times
  • Geslacht: Man
    • Reizen met de trein
Re: Baan met materiaal wat ik heb
« Reactie #17 Gepost op: 24 januari 2015, 11:57:42 »
Ben daar inderdaad vandaag ook is mee begonnen. Op Google gezocht naar andere baanplannen en andere fora stiekem bekeken :p!
Heb er nu wel weer wat mooie interessante baanplannen bij, waar ik veel aanpassingen op kan maken en hem naar mijn zin kan maken :)!

Offline NickvR

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 689
  • Thanked: 25 times
  • Geslacht: Man
    • Reizen met de trein
Re: Baan met materiaal wat ik heb
« Reactie #18 Gepost op: 26 januari 2015, 16:51:56 »
Hieronder het baanplan die ik in elkaar heb gezet. Hier en daar sluit hij niet goed aan, maar dat wordt wel opgelost.
Ik werk (nog) niet met bruggen, schaduwstations, etc. Een tunnel zou nog kunnen, waarschijnlijk het bovenste stuk rail.

Graag eventuele tips, meningen, enz.

[/URL]

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Baan met materiaal wat ik heb
« Reactie #19 Gepost op: 26 januari 2015, 16:58:27 »
Mooi begin Nick,
Wat ikzelf altijd mooi vind aan een baan is dat je de voorgrond (de zichtkant) laag houdt en de achtergrond wat hoger. Pierre heeft dat op zijn baan mooi opgelost. En wat ik verder mooi vind aan een baan is dat niet overal het spoor in het zicht loopt en daar heeft Tom weer een mooi voorbeeld van.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)
The following users thanked this post: iTom

Offline jerry

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 506
  • Thanked: 9 times
Re: Baan met materiaal wat ik heb
« Reactie #20 Gepost op: 26 januari 2015, 18:54:03 »
wil je met fleischmann(of welk 2 rail)2 richtingen analoog rijden dan moet je isolaties aanbrengen
digitaal OK omdat dan de loc via decoder voor of achteruit rijdt

Offline NickvR

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 689
  • Thanked: 25 times
  • Geslacht: Man
    • Reizen met de trein
Re: Baan met materiaal wat ik heb
« Reactie #21 Gepost op: 26 januari 2015, 19:57:40 »
@jerry  Ik denk dat het uiteindelijk wel de bedoeling is om in twee richtingen te kunnen gaan rijden, maar heb werkelijk geen flauw idee hoe ik dat moet doen. Ook wil ik treinen kunnen laten stoppen bij stations en andere wel door laten rijden. Heb al wel begrepen dat je dan de rails doorzaagt/vijlt en er een extra stroomvoorziening op zet met eigen besturing (toch?)

@Wim Corduwener Ik ben het inderdaad met je eens betreft dat de zichtkant laag blijft en de achtergrond hoger. Heb eventueel in gedachten om de achterste banen inderdaad te verhogen dmv een brug oid. Maar daar ben ik nog niet helemaal uit. Tunnels komen er sowieso. Maar kan voorlopig nog niet beginnen, moet eerst even een andere ondergrond hebben. De platen die ik nu heb liggen schots en scheef en zijn eigenlijk niet bruikbaar. Nu dus even een mooie manier gaan vinden van ophangen/neerzetten van mooie platen/ondegrond.


Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Baan met materiaal wat ik heb
« Reactie #22 Gepost op: 26 januari 2015, 20:43:11 »
Ik vind dit wel een mooie start Nick. Hier en daar nog een beetje schuiven en dan is er toch een heel aardige baan man. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/
The following users thanked this post: NickvR

Offline jerry

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 506
  • Thanked: 9 times
Re: Baan met materiaal wat ik heb
« Reactie #23 Gepost op: 26 januari 2015, 21:03:32 »
wil  je analoog (blijven)rijden of digitaal

Offline Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.345
  • Thanked: 98 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: Baan met materiaal wat ik heb
« Reactie #24 Gepost op: 26 januari 2015, 21:13:09 »
Als je analoog wilt blijven rijden is dit een typische baan om cab control te gebruiken. Digitaal zou alles best eenvoudig maken.
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.