Dat zou ik dus niet doen. Zodra je de ene trafo van richting veranderd, verander je ook de plus en min. gevolg de groene lijn staat via de ene trafo plus en de andere min. Of kort gezegt je heb kortsluiting
Beste Rick, je zou gelijk hebben - als er met 1 trafo gereden werd. Dan moet je beide spoorstaven isoleren, maar dan moet je ook dubbelpolige schakelaars gebruiken die aangesloten zijn als ompoolschakelaar.
Hier wordt met 2 trafo's gewerkt. Aangezien de uitgangen van allebei de trafo's zweven, mag ik bij elke trafo willekeurig een van de twee uitgangen vast leggen. Dat doe ik met de groene draad. Daarna mag ik dat niet nog eens doen, maar dat gebeurt ook niet.
De begrippen plus en min zijn altijd ten opzichte van elkaar, en zolang ik niets vastleg kan dat alle kanten op. Zou ik de groene draad aan aarde knopen, dan wordt die 0V. Zou de ene trafo dan op vol achteruit staan en de andere op vol vooruit, dan zou de rood-bruine draad bijvoorbeeld +14V zijn, en de licht-blauwe draad zou dan -14V zijn.
Als je dit kunt volgen is het mooi. Zo niet, dan kan ik je alleen verzekeren dat het zo werkt. Het werkt echt en het scheelt een klap geld omdat de schakelaars veel goedkoper zijn, het scheelt een boel draad omdat je maar het halve aantal rijstroomdraden hoeft te trekken, en het scheelt de helft aan soldeerwerk aan de schakelaars. Maar je moet wel (minstens) twee trafo's hebben.
Als je het niet kunt geloven kun je het natuurlijk zelf proberen, mits je twee trafo's hebt. Bouw het schema dan na; twee secties zijn voldoende en in plaats van schakelaartjes kun je losse draden gebruiken. Kijk dan wat er gebeurt. Nog mooier is als je daarbij een digitale voltmeter hebt, dan kun je zien wat er gebeurt. Zet je de trafo's vol maar tegengesteld open, dan kun je tussen de rood-bruine en de licht-blauwe draad in het schema een spanning meten van ongeveer 28V! En dat terwijl er niet meer dan 14V op de rails komt te staan. Als je 14V trafo's hebt, tenminste.
Er zijn ook mensen die een dergelijk schakelsysteem gebruiken met 1 trafo en (in plaats van de tweede trafo) een digitaal systeem, en zo per sectie kunnen kiezen of er een analoge of een digitale trein rijdt. Mooi als je aan het digitaliseren bent en nog niet al je treinen omgebouwd hebt. Een variant daarop gebruik ik op mijn testbaan.