Auteur Topic: Baanbouw van Nick  (gelezen 193481 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re: Baan met materiaal wat ik heb
« Reactie #75 Gepost op: 29 januari 2015, 18:42:44 »
Mee eens,
Maar als je een traject aanlegt met twee lussen waardoor je de suggestie wekt dat de treinen in twee richtingen rijden maar in werkelijkheid gewoon altijd één kant op ( het zogenaamde hondenbot ) Dan maak je het natuurlijk wel een stuk makkelijker.
Ook als je met meerdere treinen wil rijden. Je moet dan wel blokken maken maar de trafo kan gewoon altijd in dezelfde stand blijven staan en de blokken kan je schakelen door een magneetje onder de treinen en reedcontacten in het spoor. Als het dan rijdt, heb je er geen omkijken meer naar.

En dan is analoog dus helemaal geen probleem.  :)   

Groet, Gert-Jan

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Baan met materiaal wat ik heb
« Reactie #76 Gepost op: 29 januari 2015, 19:23:57 »
Mee eens,
Maar als je een traject aanlegt met twee lussen waardoor je de suggestie wekt dat de treinen in twee richtingen rijden maar in werkelijkheid gewoon altijd één kant op ( het zogenaamde hondenbot ) Dan maak je het natuurlijk wel een stuk makkelijker.
Ook als je met meerdere treinen wil rijden. Je moet dan wel blokken maken maar de trafo kan gewoon altijd in dezelfde stand blijven staan en de blokken kan je schakelen door een magneetje onder de treinen en reedcontacten in het spoor. Als het dan rijdt, heb je er geen omkijken meer naar.

En dan is analoog dus helemaal geen probleem.  :)

Dat is nou precies wat ik ook gedaan heb op mijn baan. De trafo's staan altijd op "vooruit". Alle treinen rijden eigenlijk achter elkaar aan. Hierdoor kan ik met 4 treinen analoog rijden zonder probleem maar ... je bent er wel lekker druk mee om te zorgen dat elke trein op een lege plek op het station komt te staan.   ::)


Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline NickvR

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 689
  • Thanked: 25 times
  • Geslacht: Man
    • Reizen met de trein
Re: Baan met materiaal wat ik heb
« Reactie #77 Gepost op: 29 januari 2015, 19:57:18 »
Oh mijn hemel... Nu ben ik helemaal in de war. Ik dacht voor mezelf een mooi baanplan te hebben, maar met al jullie suggesties, ideeën en uitleg ben ik helemaal in de war. Moet nog maar is goed gaan nadenken... ;)

Offline Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.345
  • Thanked: 98 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: Baan met materiaal wat ik heb
« Reactie #78 Gepost op: 29 januari 2015, 20:24:03 »
LOL.

Het begint eigenlijk met de keuze:

- wil je handmatig rijden met meerdere treinen (waar we het het grootste deel van de tijd over gehad hebben)

of

- wil je (deels) geautomatiseerd rijden (waar de laatste posts over gaan)?

In beide gevallen verdeel je de baan in secties. In het eerste geval schakel je die secties handmatig en bestuur je zo je trein(-en).

In het tweede geval geven de treinen een seintje aan een melder in het blok en schakelen daarmee de blokken (want zo noem je de secties dan). Als seingever kun je bijvoorbeeld een magneetje onder de locomotief lijmen, die dan een reedrelais bedient dat als melder wordt gebruikt. Je kunt ook met lichtsluisjes werken, waarin de lichtstraal onderbroken wordt door een passerende trein. Of je kunt een detectieschakeling gebruiken die meet of er een stroomgebruiker in de sectie staat. En nog veel meer. De keuze is vaak afhankelijk van hoe handig je bent met elektronica en wat je zelf leuk vindt.

Er zijn er zelfs die een analoge baan hebben, waarop volledig computergestuurd gereden wordt. Als je daar lol in hebt is dat een uitdaging op zich.
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.

Offline NickvR

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 689
  • Thanked: 25 times
  • Geslacht: Man
    • Reizen met de trein
Re: Baan met materiaal wat ik heb
« Reactie #79 Gepost op: 30 januari 2015, 07:49:56 »
In principe wil ik handmatig rijden met meerdere treinen (uiteindelijk). Dat verdelen in secties, dat snap ik... Je vijlt stukjes rails door, maakt secties... Alleen dan raak ik de weg kwijt. Hoe ga ik dan precies verder? Ik zal die secties moeten koppelen aan een trafo adhv draadjes, ook dat snap ik. Maar is het dan goed of moet ik er dan meer aan doen? Ik heb dit nog nooit gedaan namelijk, dus compleet nieuw voor mij.

Vooral wat je uitlegt over de tweede keus snap ik niet helemaal. Ik ben wat dat aangaat echt een leek qua electronica. Het klinkt allemaal geweldig als dat automatisch zou gaan, maar ik weet nou al dat ik dat zelf niet zou kunnen bouwen. Heb er zelf de kennis niet voor in huis.

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: Baan met materiaal wat ik heb
« Reactie #80 Gepost op: 30 januari 2015, 07:54:48 »
Waarom dan niet digitaal.
Met 1 centrale is alles dan opgelost en zo moeilijk is het niet want ook ik kan dat.
Daarbij komt dat alles dan beveiligd is, de treinen veel mooier rijden en je toch als je dat wil handmatig tussen de rondrijdende treinen zelf een trein kan aansturen.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Baan met materiaal wat ik heb
« Reactie #81 Gepost op: 30 januari 2015, 11:49:01 »
Beste Nick,
Ga geen dingen in elkaar zetten waarvan je geen idee hebt hoe het werkt en maak gebruik van de tips die je begrijpt. Als je je baan in secties gaat opzetten, dan is het belangrijk dat je de polariteit in de gaten houdt (de plus en de min) en dus draad gebruikt met twee verschillende kleuren bijvoorbeeld geel en bruin. Als je het goed gedaan hebt dan krijg je geen kortsluiting.
Als je verder bent met je baan, dan ga je de rest van de tips ook begrijpen en op die manier groei je in je eigen tempo in de techniek van het modelspoorgebeuren.

Waarom dan niet digitaal.
Als Nick analoog begint, dan kan-ie later altijd nog besluiten om over te stappen op digitaal.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline NickvR

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 689
  • Thanked: 25 times
  • Geslacht: Man
    • Reizen met de trein
Re: Baan met materiaal wat ik heb
« Reactie #82 Gepost op: 30 januari 2015, 12:33:27 »
@Tom, voor mij is digitaal nog een stapje te ver. Ik heb nog nooit wat gesoldeerd, laat staan dat ik een baan aanleg die geheel digitaal is.

@WIM, fijn dat je dat zegt. Ik heb inderdaad al is meegemaakt dat er kortsluiting ontstond. Dan rijdt er gewoon niks :p. Het baanplan die ik nu heb is, als ik het goed berekent heb, goed zo qua polariteit. Vraagje, als ik dus secties heb en daar sluit ik draadjes op aan (gesoldeerd of die speciale aansluitpunten), hoe ga ik dan verder? Is het dan voldoende om er een trafo aan te zetten en dan werkt het of kan er dan nog meer misgaan?

Wat ik als idee heb is dat ik op mijn opstelsporen of de sporen langs de perrons een lagere snelheid kan hebben en de treinen dus ook stil kan zetten. Werkt dat dan op die manier die ik hierboven omschreef?

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Baan met materiaal wat ik heb
« Reactie #83 Gepost op: 30 januari 2015, 13:04:14 »
Ik denk dat het meest handige is (tenminste zo zou ik het doen) om de secties van elkaar te scheiden met isolatie lasjes. Dat zijn raillasjes van plastic. Op die manier weet je zeker dat die railstaven elkaar nooit zullen raken.
Als je rails zonder vaste bedding gaat gebruiken, dan zou ik de draden aan de onderkant van je rails solderen, dan zit dat soldeer gedoe mooi uit het zicht. Gaatjes boren in je baan, recht onder de railstaven, waar de draden doorheen gaan.
Gebruik altijd vaste kleuren draad. Ik geloof dat geel en wit of geel en bruin gebruikelijke kleuren zijn. Op die manier werk je systematisch en is de kans op kortsluiting minimaal. Bovendien begrijp je wat je gedaan hebt en dat is wel belangrijk als je een storing wilt verhelpen. Belangrijk is natuurlijk wèl dat je de railstaven blijft volgen met de juiste kleur draad.
Straks hangen er allemaal gele en bruine draadjes onder je baan. Zet die zo snel mogelijk vast met bijvoorbeeld een kroonsteentje, zodat je ze niet per ongeluk lostrekt en weer opnieuw moet beginnen.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.345
  • Thanked: 98 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: Baan met materiaal wat ik heb
« Reactie #84 Gepost op: 30 januari 2015, 13:13:51 »
Nick, in grote lijnen klopt je verhaal. Wat je nodig hebt is dat elke sectie een eigen schakelaartje krijgt. Zo'n schakelaartje is weliswaar een beetje anders dan een schakelaar waarmee je wissels bedient, maar het is niet ingewikkelder. Wel zul je af en toe iets moeten solderen, maar dat is niet moeilijk, als je maar een soldeerbout hebt.

Voor we verder gaan moet je wel wat preciezer weten wat je wilt. Je hebt het over verschillende snelheden. Ik kan me voorstellen dat je ook nog in verschillende richtingen wilt rijden. Voor verschillende snelheden is het het beste om met twee trafo's te werken. Dat geeft de mogelijkheid van twee rijrichtingen en twee snelheden.

Als je dat doet kun je werken met schakelaartjes waar je drie draden op aansluit. Elke sectie krijgt zo'n schakelaartje.  De middelste draad aan de schakelaar is de draad van de sectie. Een van de twee andere draden gaat naar trafo 1, de andere draad gaat naar trafo 2. Hier vind je een voorbeeld van zo'n schakelaartje.

Nu kun je per sectie kiezen: in de bovenste stand werkt de sectie op trafo 1, in de middenstand krijgt de sectie geen stroom, en in de onderste stand werkt de sectie op trafo 2.

Als je dit doet, isoleer je tussen twee secties maar een railstaaf. De andere laat je doorlopen. Het is wel belangrijk dat die doorlopende spoorstaaf over de hele baan doorloopt. Het is dus telkens dezelfde spoorstaaf waarin je de isolaties aanbrengt. Het is een klein beetje opletten, maar het halveert het aantal rijstroomdraden onder je baan.

Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.

Offline NickvR

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 689
  • Thanked: 25 times
  • Geslacht: Man
    • Reizen met de trein
Re: Baan met materiaal wat ik heb
« Reactie #85 Gepost op: 30 januari 2015, 13:20:41 »
Hoe kom ik dan aan die raillasjes van plastic? Zijn die gewoon verkrijgbaar of is dat iets wat ik zelf zou moeten fabriceren?

Het wegwerken van die draadjes is op die manier wel mooi ja. En dan vanaf het kroonsteentje op een schakelaartje en dan door naar de trafo. Kijk nu wordt het me al heel wat duidelijker. Ik had gewoon even de Jip en Janneke uitleg nodig.

Het is precies zoals jij omschrijft Dirk. Per sectie kunnen bepalen wat de snelheid en rijrichting is of er inderdaad geen stroom op zetten.

Van het weekend waarschijnlijk hout halen om een nieuwe ondergrond in elkaar te zetten. Ben benieuwd of het me gaat lukken ;)

Offline Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.345
  • Thanked: 98 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: Baan met materiaal wat ik heb
« Reactie #86 Gepost op: 30 januari 2015, 13:37:23 »
Plastic isolatielasjes worden verkocht door zo'n beetje elke modelspoorwinkel.
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Baan met materiaal wat ik heb
« Reactie #87 Gepost op: 30 januari 2015, 15:21:13 »
Als je met schakelaars gaat werken om delen van je baan te bedienen, dan zou je kunnen nadenken over een situatie zoals @Pierre dat ooit heeft gemaakt:


Een typisch Pierre-concept voor de analoge rijder.

Trouwens, als je het lastig vindt om aan railstaven te solderen, kun je ook raillasjes gebruiken (waarmee je de rails onderling aan elkaar koppelt) om je draden aan vast te solderen. Je loopt dan niet de kans dat je plastic bielzen gaan smelten.  :o
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: Baan met materiaal wat ik heb
« Reactie #88 Gepost op: 30 januari 2015, 16:19:18 »
Als je draadjes aan de rail kan solderen kan je ook zo overstappen naar digitaal.
Daar komt nauwelijks meer soldeerwerk aan te pas dan bij een analogebaan die in secties en blokken wordt verdeeld.

Ik spreek zoveel mensen die graag willen overstappen.

Zo'n bedieningspaneel is super mooi maar dan moet je wel wat van electronika afweten.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Baan met materiaal wat ik heb
« Reactie #89 Gepost op: 30 januari 2015, 17:06:12 »
Als je draadjes aan de rail kan solderen kan je ook zo overstappen naar digitaal.
Dat vind ik wel een beetje kort door de bocht Tom. Een overstap van analoog naar digitaal heeft er niet alleen mee te maken of je draadjes aan elkaar kunt solderen. Ik denk dat er ook een overduidelijk kostenaspect aan vastzit. Een treintrafo van Fleischmann kost op Marktplaats of op een beurs rond de € 15,00 en dan rijdt je trein; voor een eenvoudig digitaal setje van Roco betaal je rond de € 80,00. En dan zit er nog niet één decoder in een loc ingebouwd, dus rijdt er nog helemaal niks.

Ik spreek zoveel mensen die graag willen overstappen.
Ik spreek ook mensen die analoog willen blijven rijden. En voorlopig wil Nick beginnen met een begrijpelijke analoge baan.

Zo'n bedieningspaneel is super mooi maar dan moet je wel wat van electronika afweten.
Ik bedoelde Pierre's voorbeeld eigenlijk meer als handig paneeltje waar je de schakelaars op kunt monteren, zodat je precies ziet waar elke schakelaar voor bedoeld is. De techniek onder zo'n schakelpaneel is niet veel meer dan draadjes doorverbinden met schakelaars.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.345
  • Thanked: 98 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: Baan met materiaal wat ik heb
« Reactie #90 Gepost op: 30 januari 2015, 18:37:32 »
Nick, ter illustratie heb ik een tekeningetje gemaakt voor een baan met 4 secties en 2 trafo's. Als je dit snapt, kun je het aantal secties onbeperkt uitbreiden, want elke sectie is gewoon een herhaling van de vorige.
De schakelaars zijn getekend als rechthoekige blokjes met 3 dikke zwarte stippen. Ik heb ze zo getekend dat je er van bovenaf dwars doorheen kijkt en de aansluitingen ziet.
De bovenste spoorstaaf loopt door. De onderste spoorstaaf is tussen de secties onderbroken, zie de witte stukjes.



Helaas is dit plaatje voor kleurenblinden wat minder behulpzaam.

Als je een paneeltje maakt waarop je baanplan is afgebeeld, kun je die schakelaartjes in de juiste sectie plaatsen. Dat bedient gemakkelijk en lijkt op de plaat van Pierre, zoals Wim die hierboven geplaatst heeft.
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.
The following users thanked this post: Wim Corduwener

Offline NickvR

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 689
  • Thanked: 25 times
  • Geslacht: Man
    • Reizen met de trein
Re: Baan met materiaal wat ik heb
« Reactie #91 Gepost op: 30 januari 2015, 19:33:54 »
@Dirk T: ik heb het even op me in laten werken en inderdaad ik snap het denk ik wel.

Vanaf beide trafo's loopt één draad naar de bovenste spoorstaaf, noem ik even staaf 1. Deze hoeft niet in secties verdeelt te worden.
De onderste spoorstaaf, staaf 2, daarentegen wel. Die verdeel ik in de hoeveel secties die ik wil. Vanuit elke sectie loopt er een draad naar een schakelaar. Vanuit de schakelaars loopt er een draad naar beide trafo's. Op de schakelaars heb ik dan de keuze om voor trafo 1 (zeg vooruit) en trafo 2 (achteruit) te kiezen. Door de schakelaar op één van de trafo's te zetten, komt er stroom op de rails. Als ik hem in het midden zet, dan gebeurt er niks. Tot zover snap ik het. Dit klopt dan toch? En kan ik met deze zelfde opstelling bijvoorbeeld ook 8 secties hebben?

En ik ga is op zoek naar die isolatielasjes.

@WIM: Ik vind Pierre 'schakelbord' erg mooi. Heb het ook IRL mogen bewonderen. Misschien dat ik Pierre nog is een PM stuur en vraag of ik nog is een keer langs mag komen om het allemaal is goed te bekijken. Al is het alleen maar om wat te leren ;).

@Tom: Ik wil in 1e instantie gewoon analoog blijven. Overstappen kan ik altijd nog. Daarbij kom ook dat dit echt een oefenbaan wordt voor mij. Ik zal er hoop ik veel door leren en door alle tips & tricks die jullie gegeven hebben, moet het me wel gaan lukken.

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: Baan met materiaal wat ik heb
« Reactie #92 Gepost op: 30 januari 2015, 20:46:52 »
Als je draadjes aan de rail kan solderen kan je ook zo overstappen naar digitaal.
Dat vind ik wel een beetje kort door de bocht Tom. Een overstap van analoog naar digitaal heeft er niet alleen mee te maken of je draadjes aan elkaar kunt solderen. Ik denk dat er ook een overduidelijk kostenaspect aan vastzit. Een treintrafo van Fleischmann kost op Marktplaats of op een beurs rond de € 15,00 en dan rijdt je trein; voor een eenvoudig digitaal setje van Roco betaal je rond de € 80,00. En dan zit er nog niet één decoder in een loc ingebouwd, dus rijdt er nog helemaal niks.

Ik spreek zoveel mensen die graag willen overstappen.
Ik spreek ook mensen die analoog willen blijven rijden. En voorlopig wil Nick beginnen met een begrijpelijke analoge baan.

Zo'n bedieningspaneel is super mooi maar dan moet je wel wat van electronika afweten.
Ik bedoelde Pierre's voorbeeld eigenlijk meer als handig paneeltje waar je de schakelaars op kunt monteren, zodat je precies ziet waar elke schakelaar voor bedoeld is. De techniek onder zo'n schakelpaneel is niet veel meer dan draadjes doorverbinden met schakelaars.

Nee hoor, dit is niet kort door de bocht maar is op de toekomst gericht.

Ik had vroeger toen ik jong was (lang geleden) een Agfa Clack cameraatje, daarna een Zenith spiegelrefelx, de volgende was een Practica met n telelens van 300mm. Zelf alles in de doka ontwikkelen en afdrukken tot wel 50x60cm. Koste veel tijd, geld en vieze vingers.
Nu heb ik een heerlijk klein digitaal cameraatje de J1 van Nikon en daar kan ik heel veel foto's mee maken, gelijk kan ik zien of eht wat is geworden. Op vakantie neem ik zelfs die niet eens meer mee want dan heb ik voldoende aan mij n telefoon. Ik moet er niet aan denken om nu nog te lopen pielen met een rolletje van 36 opnames wat dan weer bleef hangen en waarvan uiteindelijk de helft te gerbuiken was als redelijke foto.

Leve het digitale tijdperk, daaronder valt ook een glasvezelkabel  :D :D
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Baan met materiaal wat ik heb
« Reactie #93 Gepost op: 30 januari 2015, 21:16:55 »
Beste Tom,
Best wel knap zoals je deze wonderbaarlijke vergelijking uit de kast weet te trekken om je standpunt duidelijk te maken. Maar ik denk dat het hier niet gaat om jouw voorkeur, wat mijn keuze zou zijn, het gaat hier om de keuze van Nick. En Nick wil graag een (voorlopig) analoge modelspoorbaan... en ik ben er stellig van overtuigd dat we Nick daarbij kunnen helpen.  ;)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)
The following users thanked this post: NickvR

Offline Rick

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.829
  • Thanked: 25 times
  • Geslacht: Man
    • Rick's Modelspoorweg Blog
Re: Baan met materiaal wat ik heb
« Reactie #94 Gepost op: 30 januari 2015, 21:42:14 »
@Dirk T:
Op de schakelaars heb ik dan de keuze om voor trafo 1 (zeg vooruit) en trafo 2 (achteruit) te kiezen. Door de schakelaar op één van de trafo's te zetten, komt er stroom op de rails. Als ik hem in het midden zet, dan gebeurt er niks. Tot zover snap ik het. Dit klopt dan toch? En kan ik met deze zelfde opstelling bijvoorbeeld ook 8 secties hebben?



Dat zou ik dus niet doen. Zodra je de ene trafo van richting veranderd, verander je ook de plus en min. gevolg de groene lijn staat via de ene trafo plus en de andere min. Of kort gezegt je heb kortsluiting
2 rail, tijdperk eind III, Thema... niet echt wat ik maar voor handen heb.

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Baan met materiaal wat ik heb
« Reactie #95 Gepost op: 30 januari 2015, 21:47:06 »
@WIM: Ik vind Pierre 'schakelbord' erg mooi. Heb het ook IRL mogen bewonderen. Misschien dat ik Pierre nog is een PM stuur en vraag of ik nog is een keer langs mag komen om het allemaal is goed te bekijken. Al is het alleen maar om wat te leren ;).

Langs komen mag altijd Nick. Ik wil je er graag mee helpen en ik begrijp dat het makkelijker te begrijpen is als je het ook met je eigen ogen kan zien. Ik wil me niet ook nog in deze discussie mengen. Ik heb er weer andere ideeën over en dan zie je helemaal door de bomen het bos niet meer.

Het lijkt me verstandig dat je eerst kijkt wat voor tafel je kan maken in je kamer. Dan een (globaal) baanplan met alles wat je wil. Daarna kijken of je secties gaat maken en hoeveel. Daarna moet je je pas druk maken over het aansluiten van de hele handel. Voor je baan er ligt ben je al weer snel een paar maanden verder. Er zijn nu al heftige discussies gaande over een digitale baan maar ik zou gewoon lekker analoog beginnen en je de elektronica een beetje eigen maken. Als alles dan werkt (en je snapt het een beetje) en je vind het leuk dan kan je altijd nog over digitaal nadenken. Maar neem van mij aan als je bij nul moet beginnen is het voorlopig de beste manier om het zo simpel mogelijk te houden.

Wil je langskomen stuur me maar een PB en dan maken we een afspraak.
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/
The following users thanked this post: NickvR

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: Baan met materiaal wat ik heb
« Reactie #96 Gepost op: 30 januari 2015, 21:52:30 »
Ik ben er ook van overtuigd dat Nick goede feedback krijgt en gaat krijgen  bij de bouw van een analoge modelspoorbaan.
Maar hierbij nodig ik Nick uit om gewoon eens te komen kijken in Werkendam.
We hebben daar een analoge modelspoorbaan staan van ruim 35 m2 en diverse andere banen die digitaal worden aangestuurd.
Raptor, Koploper  iTrain en zelfs binnenkort Modell-Stellwerk.
Maar we hebben ook een simpel oefenbaantje staan.

Het zou jammer zijn als Nick bij het bouwen van een analoge modelspoorbaan niet weet waar hij eventueel voor de toekomst rekening moet houden met de overstap naar Digitaal.

Nick je bent op n vrij- of zaterdag hartelijk welkom bij Hobby In Praktijk waar de verse koffie (ook gratis) altijd klaar staat. :)
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.345
  • Thanked: 98 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: Baan met materiaal wat ik heb
« Reactie #97 Gepost op: 30 januari 2015, 22:04:39 »
Dat zou ik dus niet doen. Zodra je de ene trafo van richting veranderd, verander je ook de plus en min. gevolg de groene lijn staat via de ene trafo plus en de andere min. Of kort gezegt je heb kortsluiting

Beste Rick, je zou gelijk hebben - als er met 1 trafo gereden werd. Dan moet je beide spoorstaven isoleren, maar dan moet je ook dubbelpolige schakelaars gebruiken die aangesloten zijn als ompoolschakelaar.

Hier wordt met 2 trafo's gewerkt. Aangezien de uitgangen van allebei de trafo's zweven, mag ik bij elke trafo willekeurig een van de twee uitgangen vast leggen. Dat doe ik met de groene draad. Daarna mag ik dat niet nog eens doen, maar dat gebeurt ook niet.

De begrippen plus en min zijn altijd ten opzichte van elkaar, en zolang ik niets vastleg kan dat alle kanten op. Zou ik de groene draad aan aarde knopen, dan wordt die 0V. Zou de ene trafo dan op vol achteruit staan en de andere op vol vooruit, dan zou de rood-bruine draad bijvoorbeeld +14V zijn, en de licht-blauwe draad zou dan -14V zijn.

Als je dit kunt volgen is het mooi. Zo niet, dan kan ik je alleen verzekeren dat het zo werkt. Het werkt echt en het scheelt een klap geld omdat de schakelaars veel goedkoper zijn, het scheelt een boel draad omdat je maar het halve aantal rijstroomdraden hoeft te trekken, en het scheelt de helft aan soldeerwerk aan de schakelaars. Maar je moet wel (minstens) twee trafo's hebben.

Als je het niet kunt geloven kun je het natuurlijk zelf proberen, mits je twee trafo's hebt. Bouw het schema dan na; twee secties zijn voldoende en in plaats van schakelaartjes kun je losse draden gebruiken. Kijk dan wat er gebeurt. Nog mooier is als je daarbij een digitale voltmeter hebt, dan kun je zien wat er gebeurt. Zet je de trafo's vol maar tegengesteld open, dan kun je tussen de rood-bruine en de licht-blauwe draad in het schema een spanning meten van ongeveer 28V! En dat terwijl er niet meer dan 14V op de rails komt te staan. Als je 14V trafo's hebt, tenminste.

Er zijn ook mensen die een dergelijk schakelsysteem gebruiken met 1 trafo en (in plaats van de tweede trafo) een digitaal systeem, en zo per sectie kunnen kiezen of er een analoge of een digitale trein rijdt. Mooi als je aan het digitaliseren bent en nog niet al je treinen omgebouwd hebt. Een variant daarop gebruik ik op mijn testbaan.
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.

Offline Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.345
  • Thanked: 98 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: Baan met materiaal wat ik heb
« Reactie #98 Gepost op: 30 januari 2015, 22:06:58 »
... Door de schakelaar op één van de trafo's te zetten, komt er stroom op de rails. Als ik hem in het midden zet, dan gebeurt er niks. Tot zover snap ik het. Dit klopt dan toch? En kan ik met deze zelfde opstelling bijvoorbeeld ook 8 secties hebben?

Dat is helemaal juist.

Het aantal secties kun je zo groot maken als je zelf wilt. Een extra sectie kost in geld alleen een extra isolatielasje en een extra schakelaar, en in werk een extra draad. Wat dat betreft hoef je je niet echt te beperken en kun je het zo gek maken als je zelf wilt.
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Baan met materiaal wat ik heb
« Reactie #99 Gepost op: 30 januari 2015, 22:50:33 »
Heren, heren, laten we in dit draadje eenvoudig en begrijpelijk houden: als Nick vraagt om digitaal advies, dan geven we Nick digitaal advies... maar daar heb ik niks over gelezen.
Voor hen die het aangaat: lees dit draadje nog eens zorgvuldig door en ontdek dat Nick advies krijgt over dingen waar-ie niet om heeft gevraagd.
Ik zou het op prijs stellen als we ons beperken tot de primaire zaken.
Dank en groet,
Wim
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)