Auteur Topic: Baanbouw van Nick  (gelezen 193484 keer)

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Baanbouw van Nick
« Reactie #375 Gepost op: 19 november 2017, 13:41:19 »
Om het voor jezelf overzichtelijk te maken kun je de marketingen A t/m E als hectometerbordjes langs het spoor zetten.  8)

Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline NickvR

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 689
  • Thanked: 25 times
  • Geslacht: Man
    • Reizen met de trein
Re: Baanbouw van Nick
« Reactie #376 Gepost op: 19 november 2017, 14:59:51 »
Om het voor jezelf overzichtelijk te maken kun je de marketingen A t/m E als hectometerbordjes langs het spoor zetten.  8)

Goed idee :)!

Klopt. Ik doe dat vaak met een doorslijpschijfje op een Proxxon (soort van Dremel, maar wat minder grof). Met een Roco railzaagje gaat het ook goed.

In totaal moet je acht onderbrekingen maken, drie in de ene en vijf in de andere spoorstaaf. In de tekening zijn dat witte plekken.

Je zaagt de "bovenste" spoorstaaf door:
- links van stukje A
- rechts van stukje A = links van stukje C2
- rechts van stukje C2

Je zaagt de "onderste" spoorstaaf door:
- links van stukje B
- rechts van stukje B = links van stukje C1
- rechts van stukje C1 = links van stukje D
- rechts van stukje D = links van stukje E
- rechts van stukje E

Alle met letters aangeduide stukken hebben dan aan beide zijden een isolerende onderbreking. De stroomvoorziening van die stukken wordt verzorgd door de keerlusautomaat.

Misschien is het een goed idee om Wim Ros te vragen welke lengte hij adviseert voor A, B, D en E.

Ik hoef de rails dus alleen maar door te zagen op die stukken? En die secties verbinden met de module? Ik hoef er zeg maar niet nog een aparte voeding aan de rails te leggen?

Offline Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.345
  • Thanked: 98 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: Baanbouw van Nick
« Reactie #377 Gepost op: 19 november 2017, 15:31:27 »
De rails buiten de keerlus sluit je "normaal" aan. In de tekening zijn dat Rood en Bruin. De aansluiting van de voeding van de centrale/booster op de rails is niet getekend.

In de tekening zie je dat de automaat wel aansluitingen heeft op Rood en Bruin. Die worden al gevoed vanuit de centrale/booster, anders kan er nergens een trein rijden. Verder zijn ze nodig voor de automaat, want die geeft ze met de juiste polariteit door aan A t/m E.

Wanneer de trein de keerlus nadert wordt deze door A of door E gedetecteerd, afhankelijk van welke kant hij aan komt rijden. De automaat schakelt nu indien dat nodig is de polariteit van B/C1/C2/D zo dat de trein zonder kortsluiting de keerlus in kan rijden. Wanneer de trein daarna C1 aan de andere zijde wil verlaten, schakelt de automaat de polariteit van B/C1/C2/D om zodat de trein de keerlus zonder kortsluiting kan verlaten. Stopt een trein in C1 om vervolgens de andere kant op te rijden, dan wordt er niets geschakeld want dat is dan ook niet nodig.

Om het voor jezelf overzichtelijk te maken kun je de marketingen A t/m E als hectometerbordjes langs het spoor zetten.  8)

;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D
Maar je had zelf ongetwijfeld al bedacht dat dat meer lollig dan nuttig is
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Baanbouw van Nick
« Reactie #378 Gepost op: 19 november 2017, 17:58:13 »
Maar je had zelf ongetwijfeld al bedacht dat dat meer lollig dan nuttig is.
Nou eerlijk gezegd heb dat wel serieus en vooral nuttig bedoeld.
Vanuit mijn analoge denkwijze zou ik een baanvak dat ik om welke reden dan ook stroomloos zou willen maken een nummer of een letter geven bij het begin van dat stuk rail en bij het eind. Waarom zou ik er dan geen bordje bij zetten? Als ik datzelfde nummer of letter bij een schakelaar zet, dan weet ik precies welke schakelaar ik moet hebben. Datzelfde zou ik ook bij een wissel of een sein kunnen doen.


Maar ik heb dit niet zelf bedacht hoor.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.345
  • Thanked: 98 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: Baanbouw van Nick
« Reactie #379 Gepost op: 19 november 2017, 20:57:38 »
Dat snap ik. Maar A t/m E zijn aanduidingen die alleen van belang zijn bij het aansluiten van dit type keerlusautomaat, en daarna niet meer. Daarbij wil je dat de keerlus verder niet als dusdanig wordt opgemerkt.

En in de digitale wereld maak je geen stukken stroomloos. Gewoonlijk wil je overal de volle spanning op hebben staan. Hoewel er zijn die digitaal rijden combineren met een analoog bestuurd opstelterrein of schaduwstation, en dan heb je wel weer de bekende stroomloze stukken. En er zijn er die opstelterreinen in delen afschakelbaar maken om rijtuigen die voorzien zijn van vaste verlichting toch in het donker te kunnen zetten.

Bordjes met nummers bij wissels zetten, seinen van nummers voorzien, dat zijn zaken waar ik ook het nut van inzie.
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.

Offline NickvR

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 689
  • Thanked: 25 times
  • Geslacht: Man
    • Reizen met de trein
Re: Baanbouw van Nick
« Reactie #380 Gepost op: 1 maart 2018, 17:07:32 »
Ben afgelopen tijd erg inactief geweest mbt het modelspoor forum en mijn baan. Druk geweest met het kopen van mijn huis en aantal andere dingen in het leven.
Echter komen mijn vriendin en ik nu aan bij de fase van het verbouwen in huis en ja... Daarbij zal de modelbaan weg moeten :'(. De huidige kamer waar mijn baan nu ligt zal de nieuwe badkamer worden. Zal met deze baan ook niet meer verder gaan. Vind ik zelf erg jammer, maar heb wel veel geleerd. Dus voor een volgende baan, (moet nog wel uitvinden waar ik die wil gaan aanleggen/bouwen) heb ik al wat ervaring. Ik ga het forum niet verlaten, zal zeker blijven kijken naar- en genieten van de banen van jullie allemaal. :)

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Baanbouw van Nick
« Reactie #381 Gepost op: 1 maart 2018, 20:12:30 »
Hoi Nick,
Gefeliciteerd met de aankoop van je huis. Begrijp ik nu goed dat je het huis gekocht hebt waar jullie al woonden?
Nu is overnieuw aan een baan beginnen niet ideaal, maar de aanleiding is zeker een goede zaak. En het heeft ook voordelen: je kunt de ervaring van deze baan meteen gebruiken in het nieuwe ontwerp.
Leuk dat je blijft en we zien ter zijner tijd de nieuwe plannen wel verschijnen!
Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline NickvR

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 689
  • Thanked: 25 times
  • Geslacht: Man
    • Reizen met de trein
Re: Baanbouw van Nick
« Reactie #382 Gepost op: 3 maart 2018, 12:54:55 »
Hi Rob, dat klopt inderdaad. Ik huurde dit huis bijna 5 jaar van mijn familie en heb het nu overgekocht.
Voordelen zijn wel dat je het nu helemaal naar eigen smaak kan gaan verbouwen en inrichten, nadelen is dat er dan wat dingetjes verdwijnen.

Baanpannen zijn er al genoeg, echter de juiste ruimte even vinden is wat het lastig maakt om opnieuw te starten. Maar dat komt vanzelf goed!

Offline Yentl

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 505
  • Thanked: 11 times
  • Geslacht: Vrouw
  • Bad nailpolish is better than a good day at work
Re: Baanbouw van Nick
« Reactie #383 Gepost op: 4 maart 2018, 20:02:00 »
Gefeliciteerd Nick!
Märklin c rail, digitaal. Arduino mega's met shields

Scenery wordt volledig fictief tussen NL en AU.

Pc besturing wordt iTrain of Rocrail. Wordt wel DCC protocol

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Baanbouw van Nick
« Reactie #384 Gepost op: 4 maart 2018, 22:00:19 »
Gefeliciteerd met de aankoop van je huis Nick. En een plekje voor de treinen ach .... dat komt vanzelf wel een keer. :)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/