Auteur Topic: Baanbouw van Nick  (gelezen 193455 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re: Baan met materiaal wat ik heb
« Reactie #100 Gepost op: 30 januari 2015, 22:52:41 »
Ik had vroeger toen ik jong was (lang geleden) een Agfa Clack cameraatje, daarna een Zenith spiegelrefelx, de volgende was een Practica met n telelens van 300mm. Zelf alles in de doka ontwikkelen en afdrukken tot wel 50x60cm. Koste veel tijd, geld en vieze vingers.
Nu heb ik een heerlijk klein digitaal cameraatje de J1 van Nikon en daar kan ik heel veel foto's mee maken, gelijk kan ik zien of eht wat is geworden. Op vakantie neem ik zelfs die niet eens meer mee want dan heb ik voldoende aan mij n telefoon. Ik moet er niet aan denken om nu nog te lopen pielen met een rolletje van 36 opnames wat dan weer bleef hangen en waarvan uiteindelijk de helft te gerbuiken was als redelijke foto.

Ik heb hier thuis een bovenfrees. Dat is zo'n machine waarmee je profielen in hout kan frezen. Ik moet de frezen met de hand wisselen en ik moet het apparaat zelf langs het materiaal bewegen nadat ik zelf op een aan/uit knopje heb gedrukt.
Nu bestaan er ook cnc freesmachines. Dat is een computer aangestuurde frees die aan de hand van een tekening, die je in de computer upload, zelf bepaald welke frees hij nodig heeft voor deze taak, die juiste frees zelf oppakt en installeert en vervolgens beweegt hij vol automatisch langs het materiaal.
Waarom heb ik dan een gewone bovenfrees in plaats van een cnc freesmachine?
Simpel; omdat die bovenfrees voldoet voor het werk dat ik er mee doe en de kosten van een cnc machine niet in verhouding staan tot dit werk.




 

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: Baan met materiaal wat ik heb
« Reactie #101 Gepost op: 30 januari 2015, 23:45:41 »
Deze discussie was er niet geweest als het topic was gesplitst en het bewuste gedeelte was geplaatst in het topic Analoge vraagstuk.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Baan met materiaal wat ik heb
« Reactie #102 Gepost op: 30 januari 2015, 23:48:11 »
Deze discussie was er niet geweest als het topic was gesplitst en het bewuste gedeelte was geplaatst in het topic Analoge vraagstuk.
Tom, iedereen kent nu je standpunt. Zullen we het daarbij laten?
Dan gaan we nu weer back on-topic.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: Baan met materiaal wat ik heb
« Reactie #103 Gepost op: 31 januari 2015, 00:04:36 »
Ik vind het prima Wim.
Moderator zij  valt ook niet mee.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Baan met materiaal wat ik heb
« Reactie #104 Gepost op: 31 januari 2015, 00:05:02 »
Deze discussie was er niet geweest als het topic was gesplitst en het bewuste gedeelte was geplaatst in het topic Analoge vraagstuk.

Wim was me net voor maar ik kan het toch niet laten.   ::) Tom ... de vraag die Nick stelde was analoog en boven dit draadje staat "Baan met materiaal wat ik heb". Dat materiaal is ook allemaal analoog. Hij heeft wel een keer of drie aangegeven dat hij analoog wil rijden. Dus er is geen letter digitaal bij. Waarom is jou antwoord dan iedere keer wel digitaal getint. Nick heeft geen geld, geen kennis en geen zin in digitaal zegt hij dus ... dat heeft totaal geen nut.
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline NickvR

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 689
  • Thanked: 25 times
  • Geslacht: Man
    • Reizen met de trein
Re: Baan met materiaal wat ik heb
« Reactie #105 Gepost op: 31 januari 2015, 08:42:00 »
Wow! Ik ben even een avondje op pad en zie de volgende morgen dat er weer 2 gehele pagina's gevuld zijn met antwoorden op mijn vragen.

Om het nog maar is een keer te zeggen, dit zijn mijn plannen voor nu.

Het wordt een analoge baan, het is voor mij allemaal nieuw en zie dit ook als een oefenbaan.
Digitaal? Nee. Dit vind ik te ver gaan voor mij. Maar ik ga graag is een keer op je uitnodiging in om te komen kijken @iTom . Mocht ik ooit op digitaal overstappen, dan weet ik je te vinden.

@Dirk T , Dankjewel voor de uitleg aan de hand van de tekening. Ik begrijp het nu wat meer en kan me er wat meer in gaan verdiepen.

@Pierre, je hebt ook gelijk. Eer dat ik zover ben qua solderen, ben ik al heel wat maanden verder. Ik kom zeker weer een keer langs :)

@Wim Corduwener Bedankt voor het verduidelijken van mijn woorden :)! En natuurlijk bedankt voor je advies over waar te solderen en de plastic railasjes.

Daarnaast alle heren bedankt voor het advies, zowel groot als klein. Ik ga me de komende weken eerst focussen op het bouwen van de ondergrond en bepalen hoeveel ruimte ik in de kamer ga gebruiken. Daar kom ik alleen achter als ik het even goed opruim. ;)!

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Baan met materiaal wat ik heb
« Reactie #106 Gepost op: 31 januari 2015, 11:35:12 »
Wow! Ik ben even een avondje op pad en zie de volgende morgen dat er weer 2 gehele pagina's gevuld zijn met antwoorden op mijn vragen.
Ach Nick, je moet het maar zó zien: er zijn heel veel enthousiaste forumleden die in de rij staan om je te helpen.  ;)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline NickvR

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 689
  • Thanked: 25 times
  • Geslacht: Man
    • Reizen met de trein
Re: Baan met materiaal wat ik heb
« Reactie #107 Gepost op: 31 januari 2015, 11:57:49 »
Wow! Ik ben even een avondje op pad en zie de volgende morgen dat er weer 2 gehele pagina's gevuld zijn met antwoorden op mijn vragen.
Ach Nick, je moet het maar zó zien: er zijn heel veel enthousiaste forumleden die in de rij staan om je te helpen.  ;)

Daar ben ik ook heel erg blij mee :)!

Offline NickvR

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 689
  • Thanked: 25 times
  • Geslacht: Man
    • Reizen met de trein

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Baan met materiaal wat ik heb
« Reactie #109 Gepost op: 31 januari 2015, 18:42:15 »
Klopt Nick ... dat zijn ze ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Baan met materiaal wat ik heb
« Reactie #110 Gepost op: 31 januari 2015, 19:41:55 »
Even een vraag. Zijn dit die kunststof raillasjes?
Je mag door naar de volgende ronde!  ;)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline jerry

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 506
  • Thanked: 9 times
Re: Baan met materiaal wat ik heb
« Reactie #111 Gepost op: 31 januari 2015, 20:22:08 »
Tom bedoelt het goed
Alleen draaft ie soms door over wat hij nu weet
Ik weet ook nog dat hij zelf met een hymalaya berg vragen zat
Mijn advies
Begin lekker old school analoog
verdeel je baan in secties
Elk spoor in 2 delen
een afrem deel,en een deel van 30 ä40 cm
1e deel via een weerstand
2e deel met een schakelaar aan / uit
snap je later wel waarom,en voor nu werkt het prima

Offline NickvR

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 689
  • Thanked: 25 times
  • Geslacht: Man
    • Reizen met de trein
Re: Baan met materiaal wat ik heb
« Reactie #112 Gepost op: 31 januari 2015, 23:12:27 »
Oh jeej! Een afrem deel? Hoe werkt dat dan weer?

Stel je hebt een spoor van 1,5 meter. Dan zou dus pakweg 1,1 m afremdeel zijn en de laatste 40 cm stop gedeelte?

Even een vraag. Zijn dit die kunststof raillasjes?
Je mag door naar de volgende ronde!  ;)

*juicht*

Offline Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.345
  • Thanked: 98 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: Baan met materiaal wat ik heb
« Reactie #113 Gepost op: 31 januari 2015, 23:24:01 »
Jerry's voorstel is een stap in de richting van automatiseren.

Ik zou zeggen: dat kan altijd nog. In de laatste tekening, die met de twee trafo's, kun je gewoon afremmen door de trafo terug te draaien.

Overigens, er wordt wel vaker geadviseerd om snelheid te verlagen met behulp van een weerstand. Onder andere Fleischmann heeft vroeger zelfs zoiets verkocht. Dat werkt echter maar heel matig (om niet te zeggen: bijzonder slecht), omdat een motor een totaal ander elektrisch gedrag vertoont dan een weerstand.  Mocht je ooit op het punt komen dat je in je analoge baan rem secties wilt maken, doe dat dan met behulp van diodes. Dat verlaagt de spanning en werkt daardoor wel goed. Bijkomend voordeel is dat je dan de vertraging per rijrichting kunt instellen. Hoe dat moet vertellen we je dan graag.

Maar voor nu zeg ik nog eens, maak je daar nog niet druk over. Met wat je nu weet kun je leuk beginnen. Later kun je kijken wat je verder wilt, en uitbreiden.
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.
The following users thanked this post: Wim Corduwener

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Baan met materiaal wat ik heb
« Reactie #114 Gepost op: 31 januari 2015, 23:43:35 »
...maak je daar nog niet druk over. Met wat je nu weet kun je leuk beginnen. Later kun je kijken wat je verder wilt, en uitbreiden.
Ik vind dat eigenlijk wel een heel verstandig uitgangspunt: houd je bezig met de zaken die je nu kunt overzien. Al het andere komt later wel.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline jerry

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 506
  • Thanked: 9 times
Re: Baan met materiaal wat ik heb
« Reactie #115 Gepost op: 1 februari 2015, 00:18:17 »
Als hij nu die secties maakt,dan heeft hij later profijt omdat dan de  railllassen er al zitten,en de draden er zijn
annaloog of digitaal is dan simpeler een rem deel te maken

Offline Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.345
  • Thanked: 98 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: Baan met materiaal wat ik heb
« Reactie #116 Gepost op: 1 februari 2015, 08:46:06 »
Jerry, dat begrijp ik. Je enthousiasme vind ik geweldig. Maar waar leg je de grens? Het is namelijk nog handiger als hij nu al de hele baan indeelt op een manier dat hij straks alleen wat draadjes anders hoeft aan te sluiten om een volledig geautomatiseerde baan te hebben. Dat is niet eens veel meer dan wat je nu al voorstelt. Om dat goed te doen moet je echter al best veel weten, zowel over technieken als over wat jou het beste bevalt in het rijden. En dat laatste kun je alleen ontdekken door er lang genoeg mee bezig te zijn.

Zoals Nick nu bezig is, kan hij alles wat later nodig kan zijn tegen die tijd vrij eenvoudig aanbrengen. Misschien dat je de isolaties dan op een andere manier aanbrengt, en dat je de draden op een andere manier aan soldeert. Het zij zo.
En dan is mijn mening dat je het beste stapje voor stapje kunt opbouwen in een tempo dat bij je past en dat je leuk vindt, zo dat je er van leert, het kunt overzien en kunt betalen. Als je meteen voor het hoogste doel* gaat kun je daar zo in verdwalen en vastlopen dat je met de hobby stopt. En dat zou ik jammer vinden, temeer omdat het helemaal niet nodig is.

* wat "het hoogste doel" dan ook moge zijn, ik weet zeker dat dat voor mij iets anders is dan voor jou, en dat ieder hier op dit forum daar een eigen idee over heeft.
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.

Offline NickvR

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 689
  • Thanked: 25 times
  • Geslacht: Man
    • Reizen met de trein
Re: Baan met materiaal wat ik heb
« Reactie #117 Gepost op: 2 februari 2015, 10:25:56 »
Dankjewel voor alle antwoorden. Ik ga het nu eerst doen volgens het schema van Dirk. Dat lijkt mij namelijk een goed, duidelijk en overzichtelijk begin voor een beginner als ik ;). Maar goed, eer ik zover ben, laat ik het het jullie wel weten. Wilde dit weekend beginnen met de ondergrond bouwen, maar ook dat is er weer niet van gekomen.

Nog wel even een vraagje, dan heb ik dat maar vast gedaan. Als ik 2 secties heb. In sectie 1 rijdt de trein een normale snelheid. Sectie 2 is zeg maar het station. Kan ik de trafo van Sectie 2 dan ook al op een lagere stand zetten of kan ik dat pas doen als de trein in die sectie rijdt?

Offline Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.345
  • Thanked: 98 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: Baan met materiaal wat ik heb
« Reactie #118 Gepost op: 2 februari 2015, 10:43:44 »
Het eerste. Je kunt de trafo van sectie 2 van tevoren lager zetten, zolang de rijrichting maar klopt. Dat laatste spreekt denk ik vanzelf, maar is bepaald niet onbelangrijk. Zodra het deel van de trein dat de stroom voor de motor afneemt sectie 1 verlaten heeft, rijdt de trein met de lagere snelheid. Zolang de motor nog stroom krijgt van de hoger ingestelde trafo1, doet de lager ingestelde trafo 2 niet mee.

Overigens: dit geldt alleen voor tweerailers, en het werkt door de gelijkrichter die in de trafo is ingebouwd. Deze gelijkrichter zorgt ervoor dat de trafo met de lagere spanning als het ware ontkoppeld wordt op het moment dat de trein beide trafo's verbindt. Probeer je dit met drierail (Märklin) dan gaat het fout, want daar ontbreekt die gelijkrichter. Gebruik je geen trafo's maar elektronische voedingen, dan kan dat tot ongewenst gedrag leiden, afhankelijk van de gebruikte elektronica.

Succes met de bouw, we horen graag hoe het verloopt!

P.S. Ter illustratie een plaatje van een elektronische voeding:
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.

Offline NickvR

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 689
  • Thanked: 25 times
  • Geslacht: Man
    • Reizen met de trein
Re: Baan met materiaal wat ik heb
« Reactie #119 Gepost op: 2 februari 2015, 15:38:41 »
Okay! Dankjewel voor de uitleg. Trouwens, jullie hadden het over het solderen van de draadjes aan de rails. Wat is daar het voordeel van in tegenstelling tot het gebruik van deze dingen? (die ik nu dus gebruik). http://www.modellbahnshop-lippe.com/produkt/PIKO/15-4-0-20918-001007005-0-0-0-0-2-0-grp-nl-p-0/ein_produkt.html

En om even terug te komen op de trafo. Zie link voor welke ik nu gebruik. Zat toentertijd bij mijn startset waar ik lang geleden mee begon. Kan ik deze ook gewoon gebruken als ik dus meerdere secties ga gebruiken? Dus als trafo 2? http://www.modellbahnshop-lippe.com/produkt/PIKO/15-4-0-20874-001007004-0-0-0-0-0-0-grp-nl-p-0/ein_produkt.html

Offline jerry

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 506
  • Thanked: 9 times
Re: Baan met materiaal wat ik heb
« Reactie #120 Gepost op: 2 februari 2015, 16:51:00 »
geen probleem
en met 2 Amp kan je tot zeker 4 locs met sleep zonder verlichting rijden
Reken voor een loc ongeveer 0,5 amp en een sleep met verlichting grofweg ook
dan kan je een beetje berekenen wat er op kan rijden

Offline Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.345
  • Thanked: 98 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: Baan met materiaal wat ik heb
« Reactie #121 Gepost op: 2 februari 2015, 17:52:10 »
@jerry : De Piko regelaar levert geen 2A. De adapter levert 2A maar de regelaar doet maximaal 450mA.

@NickvR : op die trafo kun je maximaal 1 trein laten rijden, en dan nog niet elke. Bijvoorbeeld mijn Roco VT11.5 gebruikt 700mA, en dat is dus teveel voor dit ding.
Ga op zoek naar een paar dezelfde trafo's voor een euro of tien à vijftien per stuk, en bewaar je Piko trafo voor het testen van dingen, zou ik zeggen. Er komt een dag dat je ontdekt zoiets nodig te hebben. Daarnaast weet ik niet hoe dit ding reageert bij een overgang vanuit een andere sectie met een andere spanning, zoals hier besproken. Als ik er een had zou ik het even voor je testen, maar ik heb er dus niet zo een.

Wat betreft dat aansluitblokje: natuurlijk kun je die gebruiken. Ze werken goed en er is technisch niets mis mee.
Ik vind €4,= wel veel geld voor iets dat ook gratis kan. Voor 8 van die blokjes heb je ook twee trafo's, en daar zou ik dan de voorkeur aan geven. Daarbij is het zo dat als je de rails mooi van ballast wilt voorzien, deze dingen als vieze pukkels storend zichtbaar blijven. Nog erger dan dooie pixels in je camera...
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.

Offline Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.345
  • Thanked: 98 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: Baan met materiaal wat ik heb
« Reactie #122 Gepost op: 2 februari 2015, 18:38:09 »
Dan zit je te eten en realiseer je je iets belangrijks: de rijrichting. Bij gewone trafo's kun je eenvoudig zien in welke richting de trein zal gaan rijden. Bij regelaars als de Piko kun je gewoonlijk niet van tevoren zien in welke richting hij staat; je ontdekt dat wel als de trein gaat rijden. Maar als de trein komt vanuit een sectie die door een andere trafo gevoed wordt, dan is dat te laat. Je moet van tevoren weten of de trafo goed staat.

Nu kun je dat wel weer ondervangen door signaleringen te maken met LEDs, die je dan vervolgens in de gaten moet houden, maar intuïtief is dat niet en de kans dat je kortsluitingen maakt wordt er alleen maar groter van.

Kortom, naar mijn mening kun je regelaars zoals de Piko beter niet gebruiken als je met meerdere trafo's wilt rijden.
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.

Offline NickvR

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 689
  • Thanked: 25 times
  • Geslacht: Man
    • Reizen met de trein
Re: Baan met materiaal wat ik heb
« Reactie #123 Gepost op: 2 februari 2015, 20:29:18 »
Waar je wel niet allemaal aan denkt tijdens het eten ;). Goed om te weten. Dan ga ik is op zoek naar trafo's. Is kijken waar ik die op de kop kan tikken.

En wat betreft die aansluitblokjes. Je hebt zeker gelijk betreft het wegwerken ervan. Dan is het solderen inderdaad mooier!

Dankjewel

Offline jerry

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 506
  • Thanked: 9 times
Re: Baan met materiaal wat ik heb
« Reactie #124 Gepost op: 2 februari 2015, 20:44:18 »
Ik ga even aan de zijlijn als toeschouwer  ::)