Auteur Topic: Ringleiding en blokbeveliging  (gelezen 17990 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: Ringleiding en blokbeveliging
« Reactie #25 Gepost op: 25 november 2014, 20:14:45 »
Voor 58 eurocent de meter lijkt me dit toch interessanter.
Nogmaals maar nu als KLIK

Of anders deze KLIKKERDEKLIK voor 94 eurocent de meter.

De een roept dit, de ander dat, bereken gewoon de draaddikte hiermee.

DRAAD CALCULATOR
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: Ringleiding en blokbeveliging
« Reactie #26 Gepost op: 25 november 2014, 20:27:38 »
@Opa-Bullcat Hans denk ook voor jou.

nu wordt loconet apart gevoed via de netwerkkabel dus dan sluit je de terugmelder niet op je ringleiding aan



Rob, even voor alle duidelijkheid, een blok is een verzameling van o.a. bezetmelders, seinen e.d.
In iTrain kan je met 1, 2 of 3 bezetmelders werken.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0
The following users thanked this post: Wim Corduwener

Offline Rob Bosman

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 895
  • Thanked: 42 times
  • Geslacht: Man
Re: Ringleiding en blokbeveliging
« Reactie #27 Gepost op: 25 november 2014, 20:58:20 »
Een blok is toch een gedeelte van je baan dat je met behulp van bezetmelders afschermt zodat er geen twee treinen op het zelfde baan vlak kunnen rijden heeft verder toch niets met seinen te maken.
2 spoor digitaal, Nederland, materiaal wat nu rijdt, HSL/Betuwelijn en Industrie/haven.
Roco Z21, loconet, iTtrain is de bedoeling.

Groet Rob

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.850
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Ringleiding en blokbeveliging
« Reactie #28 Gepost op: 25 november 2014, 20:59:32 »
Voor 58 eurocent de meter lijkt me dit toch interessanter.
Nogmaals maar nu als KLIK
Prima keuze en je kunt ook niet in de war raken met blauw en bruin waar meestal 230 volt op staat.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: Ringleiding en blokbeveliging
« Reactie #29 Gepost op: 25 november 2014, 21:19:20 »
In een blok zijn de bezetmelders de ogen van de baan.
De bezetmelders bepalen of een vorig of een volgend blok bezet of vrij gegeven wordt.
Bezetmelders hebben de functie van binnenkomst-,  rem- en stopmelder, dit naar de rijrichting.
Daar kan je dan ook weer seinen aan koppelen welke alleen een decoratieve functie hebben als ze op de baan staan.
Bezetmelders kunnen ook bijv. een relais aansturen, een overweg en zelfs een booster die daar geschikt voor is.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: Ringleiding en blokbeveliging
« Reactie #30 Gepost op: 25 november 2014, 21:58:00 »
Ter aanvulling info uit de handleiding van iTrain.

bron iTrain Berros:

Een bezetmelder heeft het voordeel dat het elk moment kan worden uitgelezen om te
kijken of (een gedeelte van) een spoor bezet is. Er zijn geen treinbewegingen nodig. Ik
raad dit type aan voor detectie in blokken boven momentcontacten.
Om een bezetmelder te maken moet je één railstaaf van een spoor isoleren. Dit kan door
plastic verbindingsstukjes te gebruiken of plastic isolatoren of door een railstaaf door te
snijden. De geïsoleerde railstaaf moet via een draad verbonden worden met een apparaat
of decoder die terugmelders kan lezen.

:de geïsoleerde railstaaf moet normaal gevoed worden, zodat de
locomotieven blijven rijden. Daarom wordt de geïsoleerde railstaaf via een stroommeter
verbonden met de normale voeding voor de rails. De stoommeter wordt weer verbonden
met een terugmelddecoder. Dit principe heet stroomdetectie en in veel gevallen zijn er
kastjes die de stroommeting en terugmelddecoder in één behuizing hebben. Alleen
locomotieven en wagons met verlichting of andere stroomafname kunnen hiermee
worden gedetecteerd.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0