Auteur Topic: Station Weert  (gelezen 7817 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

GGoos

  • Gast
Station Weert
« Gepost op: 16 maart 2011, 13:00:19 »
Met dank aan Piet Bos hier mijn topic over station Weert :)

Eerste post 23 April 2010

Zoals onder velen bekend, post ik hier mijn updates van station Weert.
Kort samengevat heb ik begin vorig jaar de bouwtekeningen in 1:100 gekopieerd gekregen bij het gemeentearchief en ben daarna aan de slag gegaan om het om te bouwen naar 1:87.
Ik zal de foto's van de vorderingen in chronologische volgorde van oud naar nieuw plaatsen.:

1.


2.


3.


4.


5.


6.


7.


8. En tot slot de huidige situatie



Update 25 April 2010

Een update van wat kleine, maar herkenbare werkzaamheden:



De eerste bewoner is geariveerd, en er zijn twee afdaken geplaatst.
Op het afdak boven de hoofdingang is tevens het NS logo geplaatst.

Update 17 Mei 2010

Inmiddels kan ik weer een update melden :)




Update 23 Mei 2010


Gisteren dakgootjes gehaald en wat bevolking :)


Piet

  • Gast
Re:Station Weert
« Reactie #1 Gepost op: 16 maart 2011, 15:30:55 »
Ziet er prima uit Gerard.
Blij dat ik kon helpen.

grt Piet.

Riny

  • Gast
Re:Station Weert
« Reactie #2 Gepost op: 16 maart 2011, 16:01:24 »
Beste Gerard,

Het was al enige tijd geleden dat ik dit gezien had, je was toen iets meer in de begin fase.
Maar na dit te zien,............... respect.

SilverStar

  • Gast
Re:Station Weert
« Reactie #3 Gepost op: 16 maart 2011, 23:57:55 »
Dit noemen we Modelbouw Pur Sang.... grote klasse!

GGoos

  • Gast
Re:Station Weert
« Reactie #4 Gepost op: 18 maart 2011, 15:00:39 »
Mijn dank is groot. Inmiddels staat hij op de treinbaan in aanbouw.  ;)

GGoos

  • Gast
Re:Station Weert
« Reactie #5 Gepost op: 13 april 2013, 16:26:59 »
Inmiddels aan de 3D versie beginnen te tekenen.


Station Weert 3D H0 by GGoos, on Flickr

GGoos

  • Gast
Re:Station Weert
« Reactie #6 Gepost op: 14 april 2013, 19:58:34 »
Vandaag:


Station Weert vordering 14-4 by GGoos, on Flickr

GGoos

  • Gast
Re:Station Weert
« Reactie #7 Gepost op: 20 april 2013, 13:33:30 »
Ik heb er een dak op gekregen. Zo getekend dat het aan de bovenkant open is. Anders wordt deze als "massief" gezien door de printer wat enorm veel geld kost.


Station Weert 3D vorderingen by GGoos, on Flickr

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re:Station Weert
« Reactie #8 Gepost op: 20 april 2013, 22:58:58 »
Hallo GGoos,

Het ziet er heel goed uit zo!
Je model hoeft aan de bovenkant volgens mij echter niet open te zijn. Als het aan de binnenkant maar hol is.
Als je alle gevels en daken een dikte geeft, ( van b.v. 1mm ) Dan is het model daar binnen hol en wordt het dus niet gezien als ??n massief blok.

Groeten, G?J

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.850
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re:Station Weert
« Reactie #9 Gepost op: 21 april 2013, 11:07:56 »
Dat dak kun je toch ook zelf snijden?
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

bob

  • Gast
Re:Station Weert
« Reactie #10 Gepost op: 21 april 2013, 11:26:35 »
Zo getekend dat het aan de bovenkant open is.

Het origineel is ook open! Zie blad 26 van het origineel bestek.

GGoos

  • Gast
Re:Station Weert
« Reactie #11 Gepost op: 21 april 2013, 12:56:49 »
Ik ben verrast. Op deze tekening niets van te zien namelijk...


bouwtekening station Weert by GGoos, on Flickr

Overigens wijken de tekeningen op meer punten sterk af van de werkelijkheid.

bob

  • Gast
Re:Station Weert
« Reactie #12 Gepost op: 21 april 2013, 14:22:13 »
Ik ben verrast. Op deze tekening niets van te zien namelijk...

Kijk eens HIER, even scrollen

Wat zie ik dan?
Station Roosendaal (ook van ir. G.W. van Heukelom)kent ook zo'n patio midden in het dak.

Overigens jouw tekening is blad 25 er is ook nog een 26.

Ik heb nog 2 opties: aanbellen bij de bewoner en/of wachten tot de appartementen van het Stationskwartier klaar zijn, voor de bezichtiging.


bob

  • Gast
Re:Station Weert
« Reactie #13 Gepost op: 16 mei 2013, 20:32:09 »
Ik ben verrast. Op deze tekening niets van te zien namelijk...
Ik heb nog 2 opties: aanbellen bij de bewoner en/of wachten tot de appartementen van het Stationskwartier klaar zijn, voor de bezichtiging.

Vandaag werd door een bewoner van het Station, bevestigd dat er een binnenplaats is gesitueerd hetgeen ik eerder ook beweerde.
Bestudering van de bouwtekening (blad 25 -links bovenin -verdieping- ook in jouw bezit) laat dit ook zien! Staat er ook op geschreven.
Er staat inderdaad en muurtje tussen zodat er 2 binnenplaatsjes zijn.

GGoos

  • Gast
Re:Station Weert
« Reactie #14 Gepost op: 17 mei 2013, 10:03:07 »
Thanks. Ik zal ze vanavond nog eens bestuderen. Er is langzaam een einde gekomen aan mijn bizar drukke week. Dit weekend wat tijd voor de hobby maken :)

1 juni is dag van de bouw en dan is ook het stationskwartier geopend. Ik ga daar naar toe in de hoop dat ik de "hoogbouw" in kan. Volgens mij komt de goothoogte bij lange na niet in de buurt van de hoogte van de toren van het station, maar dat zie ik hopelijk 1 juni zeker.

GGoos

  • Gast
Re: Station Weert
« Reactie #15 Gepost op: 29 oktober 2015, 07:21:01 »
In het afgelopen jaar ben ik in alle luwte opnieuw begonnen met de bouw van station Weert . Om geen valse verwachtingen te wekken heb ik hier verder geen ruchtbaarheid aan gegeven.

Doordat ik mij steeds verder heb ontwikkeld in de diverse technieken, en over veel meer en beter gereedschap beschik heb ik een aanzienlijk beter resultaat neergezet dan de vorige versie. Daarbij komt ook nog eens het feit dat ik betere bouwmateriaal heb gevonden.

Inmiddels is het hoofdgebouw in de afbouwfase beland en heb ik besloten uit de luwte te komen. Vergelijkt, huiver, ben kritisch en reageer gerust  ;)

Vorderingen bouw station Weert in 1/87. by Gerard Goos, on Flickr

Een kleine P.S.: de kleuren vertekenen behoorlijk door de "slechte" kwaliteit van mijn telefooncamera. In het echt is dit veel meer bruin.

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Station Weert
« Reactie #16 Gepost op: 29 oktober 2015, 09:31:56 »
Potverdorie Gerard ... Da's niet mis. We hebben een tijdje niets van je gehoord maar je hebt beslist niet stil gezeten. Ziet er netjes uit man dus blijf gerust uit de luwte voortaan. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.850
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Station Weert
« Reactie #17 Gepost op: 29 oktober 2015, 09:57:40 »
In het afgelopen jaar ben ik in alle luwte opnieuw begonnen met de bouw van station Weert . Om geen valse verwachtingen te wekken heb ik hier verder geen ruchtbaarheid aan gegeven.
Valse verwachtingen? Dat is wel een beetje jammer, want ik had graag gezien hoe je stap-voor-stap dit station in elkaar hebt gezet. Op die manier steken wij er ook nog wat van op en kunnen wij feedback leveren. Ikzelf vind tips en trucs van anderen wel belangrijk.
Het is trouwens niet eens zo’n gek idee geweest om het station eerst met karton en papier in elkaar te zetten als een soort voorstudie.
Ik vind het wel knap om een bestaand gebouw na te bouwen; ziet er fraai uit.

PS: over valse verwachtingen: ik weet niet hoeveel bouwprojecten ik nog op de plank heb liggen die nog afgemaakt moeten worden.  ::)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Rob Bosman

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 895
  • Thanked: 42 times
  • Geslacht: Man
Re: Station Weert
« Reactie #18 Gepost op: 29 oktober 2015, 17:27:22 »
Ik vond de eerste al mooi maar dit ziet er ook erg goed uit.
2 spoor digitaal, Nederland, materiaal wat nu rijdt, HSL/Betuwelijn en Industrie/haven.
Roco Z21, loconet, iTtrain is de bedoeling.

Groet Rob

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Station Weert
« Reactie #19 Gepost op: 29 oktober 2015, 22:16:18 »
Dat ziet er wel heul strak uit wow!  :o Misschien iets té strak? Maar wel errug fraai!
Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Rob Bosman

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 895
  • Thanked: 42 times
  • Geslacht: Man
Re: Station Weert
« Reactie #20 Gepost op: 30 oktober 2015, 20:59:08 »
nu nog laten leven oud maken laten zien dat het door de jaren heen weer en wind heeft doorstaan
2 spoor digitaal, Nederland, materiaal wat nu rijdt, HSL/Betuwelijn en Industrie/haven.
Roco Z21, loconet, iTtrain is de bedoeling.

Groet Rob

GGoos

  • Gast
Re: Station Weert
« Reactie #21 Gepost op: 30 oktober 2015, 22:12:54 »
@Wim Corduwener ik heb foto's van het bouw proces. Die volgen nog.

Ik hoop komende week weer een gaatje te vinden om aan de afbouw en verdere detaillering te werken.

Raages

  • Gast
Re: Station Weert
« Reactie #22 Gepost op: 17 februari 2016, 07:55:17 »
Het is een prachtig project met een heel fraai resultaat. Het bijzondere er aan voor mij is dat ik er als aankomend beroepsmilitair heel wat stappen heb neergelegd in de jaren zestig. Toen had ik er weinig oog voor, maar nu vind ik het een schitterend gebouw.

Offline Har Delissen

  • Kruier
  • *
  • Berichten: 2
  • Geslacht: Man
Re: Station Weert
« Reactie #23 Gepost op: 8 november 2020, 16:17:48 »
Beste Gerard,
Het station van Weert is echt prachtig. Ik zou het ook wel op mijn baan willen hebben. Kan ik op de e.o.a. manier aan de tekening komen?
bvd Har.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.850
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Station Weert
« Reactie #24 Gepost op: 8 november 2020, 16:47:31 »
Dag @Har Delissen,
Forumleden komen en dat is jammer, maar van tijd tot tijd gaan ze ook weer. Als er onder een naam “Gast” staat dan zijn ze vertrokken en zullen ze ook niet reageren.
Maar je kunt altijd via Flickr proberen contact op te nemen.
Groet,
Wim
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)