Auteur Topic: ledverlichting inbouwen in auto  (gelezen 17250 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
ledverlichting inbouwen in auto
« Gepost op: 11 november 2014, 17:40:01 »
Hallo allemaal,

In afwachting van de levering van mijn FCS bus heb ik maar een ander voertuig gepakt om wat aan te knutselen.
In de bus wil ik straks verlichting in gaan bouwen en omdat ik dat nog nooit gedaan heb, dacht ik dat het waarschijnlijk beter zou zijn om dit eerst maar eens te oefenen.

Dit is de auto waarmee ik ga experimenteren.


Het is de bedoeling dat de politieauto werkende koplampen, achterlichten en zwaailicht krijgt.

Ik begin met het demonteren van de auto en zoek 2 witte leds, 2 rode en een blauwe uit mijn chineesbakje verlichting.


De koplampen en achterlichten boor ik uit met een 1,8 mm boortje.


De ledjes worden geplaatst en vastgezet met een klein drupje secondelijm.


De polen van de achterlichten soldeer ik aan elkaar. Solderen is niet mijn sterkste punt zoals jullie waarschijnlijk wel kunnen zien aan de nogal grove soldeerverbinding. Maar het zit vast dus ik ben gematigd tevreden. (tot hiertoe wel ja.)
Dan zijn de koplampen aan de beurt. En daar gaat het dus helemaal fout!   :(  Plotseling ruik ik de geur van smeltend plastic. Een druppel soldeertin is in de kap van de auto gevallen.  :'(  >:(
Ik probeer het nog snel weg te krabben met een mesje maar het leed is al geschied.


Een groot gat in de motorkap van de BMW! 

 Ik baal er nu behoorlijk van maar ik ga ondanks deze tegenslag dit projectje toch zeker afmaken. Voor vandaag vind ik het echter wel mooi geweest. Nu moet de BMW eerst naar de schadehersteller.

Groeten, Gert-Jan


   


 

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: ledverlichting inbouwen in auto
« Reactie #1 Gepost op: 11 november 2014, 17:47:36 »
Getverdemme! Dat is balen.
Met een beetje plamuur (zonder korrel) is dit wel te repareren. De motorkap moet wel opnieuw in de verf.  :(
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re: ledverlichting inbouwen in auto
« Reactie #2 Gepost op: 11 november 2014, 17:53:26 »
Ja, en dat is het grootste probleem. Vind maar eens verf in precies de juiste kleur polizei grün. Ik ben bang dat ik de hele auto moet overschilderen en dan ben ik het opschrift kwijt.  :(


Offline jerry

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 506
  • Thanked: 9 times
Re: ledverlichting inbouwen in auto
« Reactie #3 Gepost op: 11 november 2014, 18:09:05 »
Je kan om het opschrift heen schilderen
Dat is het idee van een opgeplakte sticker

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: ledverlichting inbouwen in auto
« Reactie #4 Gepost op: 11 november 2014, 18:10:58 »
Als je zelf de verf mengt (groen en zwart) en alleen de motorkap schildert, dan zie je alleen het verschil tussen mat en glans.Een vette vinger over de motorkap en het is weer een geheel!
Je kunt ook de auto met verdunde verf schilderen. De letters zullen dan niet dekken en die kun je dan met een wattenstaafje schoonvegen.
Gaat lukken!
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: ledverlichting inbouwen in auto
« Reactie #5 Gepost op: 11 november 2014, 21:21:05 »
Hè .. waardeloos man. Ben je net zo lekker op weg gaat er dit gebeuren. Ik heb nog even voor je in mijn rommelwinkeltje gekeken en ik heb nog wel een kap voor je van een BMW. Hij is niet gaaf meer maar misschien kan je de motorkap er af zagen. Volgens mij is het dezelfde auto. Er zit wel al vast een blauw ledje in. ;D Zie je er brood in dan stuur ik hem naar je op. Dan moet je via een PB je adres even doorgeven.






Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/
The following users thanked this post: Wim Corduwener

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: ledverlichting inbouwen in auto
« Reactie #6 Gepost op: 11 november 2014, 21:23:28 »
Als de ramp nabij is, als de moed je in de schoen zakt, dan is er altijd weer een Pierre.  8)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re: ledverlichting inbouwen in auto
« Reactie #7 Gepost op: 11 november 2014, 22:05:44 »
Bedankt voor het aanbod Pierre. da's aardig aangeboden. 
Maar met plamuren gaat het wel lukken om dat gat dicht te krijgen. Probleem is het schilderen in de juiste kleur zonder dat je kleurverschil gaat zien en wel de tekst behoud.  En dat is met jou kapje ook niet opgelost.

Groeten, Gert-Jan



Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: ledverlichting inbouwen in auto
« Reactie #8 Gepost op: 11 november 2014, 22:20:03 »
Ach .. het was niet mijn project Gert-Jan. Ik wist alleen dat ik ergens nog zo'n kapje had liggen.

Ik denk dat je het best wat verf kan mengen in de kleur en dan alleen de kap bijwerken. Als laatste de hele auto aflakken met matte blanke lak zodat je geen glansverschil meer hebt tussen de verschillende verflagen. Zo'n handige donder als jij krijgt het volgens mij prima voor elkaar. Succes man. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re: ledverlichting inbouwen in auto
« Reactie #9 Gepost op: 14 november 2014, 23:32:59 »
Het gat in de motorkap is dicht gemaakt met een beetje plamuur. Een tweede laagje is nog wel nodig.


Voor het zwaailicht heb ik dit dingetje uit mijn rommeldoos getrokken.

Het is een kastje dat ik ooit van een kerst prullaria heb afgesloopt. Naast plek voor twee batterijen en een aan/uit schakelaar zit hier een stukje elektronica in waarmee ik het lampje kan laten knipperen.

Ondertussen ook nog maar een beetje geoefend met solderen.  ;D

wordt vervolgd,

Gert-Jan 

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: ledverlichting inbouwen in auto
« Reactie #10 Gepost op: 15 november 2014, 00:18:17 »
Gaat helemaal lukken GéJé: beetje plamuren, schuren.
Ik weet niet of je deze ooit hebt gebruikt:


Bron: Modelbouwers.nl
Speciaal om plastic te plamuren. Prijs: € 4,07
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re: ledverlichting inbouwen in auto
« Reactie #11 Gepost op: 15 november 2014, 00:26:39 »
Nee, Ik gebruik gewoon wat ik hier thuis voor handen heb. In dit geval polyester plamuur.

Offline Rob Bosman

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 895
  • Thanked: 42 times
  • Geslacht: Man
Re: ledverlichting inbouwen in auto
« Reactie #12 Gepost op: 15 november 2014, 00:36:49 »
Nee, Ik gebruik gewoon wat ik hier thuis voor handen heb. In dit geval polyester plamuur.

Dat stinkt
2 spoor digitaal, Nederland, materiaal wat nu rijdt, HSL/Betuwelijn en Industrie/haven.
Roco Z21, loconet, iTtrain is de bedoeling.

Groet Rob

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: ledverlichting inbouwen in auto
« Reactie #13 Gepost op: 15 november 2014, 00:47:21 »
Het gaat om het resultaat. GéJé, jij werkt(e) toch in een bouwmarkt, dan weet je wat er te koop is.  ;)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re: ledverlichting inbouwen in auto
« Reactie #14 Gepost op: 16 november 2014, 19:14:08 »
Ik heb even hulp nodig. Mijn beperkte kennis van elektronica begint me tegen te werken bij dit project.   

Ik heb een houdertje waar twee 3V batterijen in gaan. Ik heb twee 3V witte leds en twee 3V rode leds.
Nu dacht ik dat als ik dat op onderstaande manier aansluit, er door elke led 3V stroomt.
 

Als ik alleen de 2 witte leds aansluit dan doen ze het. Als ik alleen de 2 rode leds aansluit werken die ook. Zodra ik alle vier de leds aansluit gaan ze allemaal uit.  ???

Wat doe ik fout?

Gert-Jan

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: ledverlichting inbouwen in auto
« Reactie #15 Gepost op: 16 november 2014, 20:18:42 »
Hoi Gert-Jan,

Even een paar zaken:

Volt = spanning en die 'stroomt' niet. Dat kun je vergelijken met de druk van een waterpomp. De stroom (ampére) stroomt wel.

Je rode leds zullen ca. 1,7V / 20mA opnemen dus zul je hier een weerstandje in serie moeten zetten. Op jouw manier zullen ze wel branden maar zal de levensduur niet zo lang zijn.

Witte leds hebben een hogere spanning nodig (3,6V) en is je voeding dus te laag om 2 witte led's op deze manier te voeden (2x3,6V = 7,2V)
Ze zullen misschien net gaan branden op 6V maar als je er nog wat anders op aansluit (zoals de rode leds) dan zakt de spanning te laag en zullen
ze niet meer 'ontsteken'

Je kunt beter elke led met een aparte voorschakelweerstand uitvoeren en deze parallel op de voeding aansluiten.

Ik kan je wel even een schema maken als je wil, Leds zijn trouwens polariteitsgevoelig en hebben een plus- en min aansluiting.
Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: ledverlichting inbouwen in auto
« Reactie #16 Gepost op: 16 november 2014, 20:53:36 »
Even een schemaatje gemaakt:



Let wel op dat je batterijen dan in serie staan en niet parallel.

Met het alternatieve schema spaar je 2 weerstanden uit, in dat kleine autootje wel zo handig natuurlijk  ;)
Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re: ledverlichting inbouwen in auto
« Reactie #17 Gepost op: 16 november 2014, 20:55:24 »
Schema is zeer welkom Jack!
Ik geloof dat ik je verhaal snap. Het probleem zit volgens mij in de witte leds. Ik heb die uit een bakje gehaald waar ik ooit zelf 3V op had geschreven, maar dit is waarschijnlijk niet juist geweest. Ik heb net vier rode leds aangesloten volgens mijn schema en dan werken ze alle vier. Dus het probleem zal liggen in wat jij beschreef.   
Citaat
Ze zullen misschien net gaan branden op 6V maar als je er nog wat anders op aansluit (zoals de rode leds) dan zakt de spanning te laag en zullen
ze niet meer 'ontsteken'   
De rode leds zijn overigens niet 3 maar 2,5V kwam ik net achter.
Wat ik niet snap is dat jij zegt dat de levensduur van de rode leds achteruit gaat als er te weinig spanning door gaat. Lijkt mij dat dit alleen het geval is als ergens te veel spanning door gaat.  ::) Maar zoals je al wel begrepen hebt ben ik op dit gebied maar een dummy.  :-[

Groet, Gert-Jan


Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: ledverlichting inbouwen in auto
« Reactie #18 Gepost op: 16 november 2014, 20:58:23 »
Je gaat dat autootje voeden met batterijen? Ik weet niet of je auto op een vaste plek komt te staan, maar is het dan niet een idee om een vaste voeding op je auto aan te sluiten?
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re: ledverlichting inbouwen in auto
« Reactie #19 Gepost op: 16 november 2014, 21:10:37 »
Dit is een oefen project Wim,
Mijn idee was om het voorlopig met batterijen te doen. Dan blijf ik een beetje mobiel.
Als alles lukt en ik ga het autootje op m'n baan zetten dan kan ik altijd nog een vaste aansluiting maken.

Gert-Jan

   

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: ledverlichting inbouwen in auto
« Reactie #20 Gepost op: 16 november 2014, 21:17:43 »
De rode leds zijn overigens niet 3 maar 2,5V kwam ik net achter.
Wat ik niet snap is dat jij zegt dat de levensduur van de rode leds achteruit gaat als er te weinig spanning door gaat. Lijkt mij dat dit alleen het geval is als ergens te veel spanning door gaat.  ::) Maar zoals je al wel begrepen hebt ben ik op dit gebied maar een dummy.  :-[

Groet, Gert-Jan

Maakt niet uit Gert-Jan, ik weet ook maar een klein beetje en wil je graag helpen als ik kan.

Leds hebben een vaste spanning nodig, die rode van jou zullen tussen 1,7 en 2,2V goed functioneren.
Als je er 2 in serie zet zou je spanning dus maximaal 4,4V mogen zijn, je sluit 6V aan en dat is teveel. Vandaar mijn opmerking over de levensduur.

Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.345
  • Thanked: 98 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: ledverlichting inbouwen in auto
« Reactie #21 Gepost op: 19 januari 2016, 09:27:00 »
Het is ruim een jaar later nu ik dit draadje voor het eerst zie. Maar voor de toekomstige lezer toch even een reactie.

Van lampen hebben we geleerd dat je daar een bepaald aantal volts op zet, en dan geven ze een bepaalde hoeveelheid licht. Een hogere spanning betekent meer licht, een lagere spanning minder. Dat is voor de meesten een open deur.

Bij LEDs werkt dat niet zo. Als je de spanning over een werkende rode LED meet, zal dat altijd ongeveer 1,8V zijn. Het maakt niet uit of de LED fel brandt of zwak, die spanning verandert niet of nauwelijks. Meet je bij een gele of groene LED, dan zie je dat de spanningen iets hoger zijn, 2,0 respectievelijk 2,1V. En bij witte en blauwe LEDs zit je op ongeveer 3,5V. Het bijzondere is dus dat de spanning niet te maken heeft met de lichtsterkte, maar dat die wel afhangt van de kleur! (En een klein beetje van de fabrikant.)

Wat er wel verandert als een LED feller of minder fel brandt, is de stroom (het aantal ampères of milliampères) door de LED. De meeste LEDs geven het felst licht bij een maximaal toegestane stroom van 20mA. Sommigen geven al licht bij minder dan 1mA, anderen vanaf 2 of 3 mA. Bij meer dan 20mA gaan de meeste LEDs snel kapot. Sommige types gebruiken veel meer, maar die komen we in de modelspoorwereld normaal niet tegen.

Het is daarom van belang de stroom door een LED te regelen. Nu zijn we gewend geen stromen maar spanningen te regelen. Hoe lossen we dat op? En hoe werkt dat dan in bijvoorbeeld de batterij gevoede kerstverlichting van de Action?

Voor hen die zich Mavo 2 natuurkunde herinneren: we hebben de wet van Ohm nodig. Die zegt: spanning gedeeld door stroom is weerstand. Het antwoord wordt dan, dat we een weerstand nodig hebben, want die kan je gebruiken om spanning in stroom te vertalen. Dat ziet er dan zo uit:



We zien hier een spanning (U+), een weerstand, en een LED waar een bepaalde stroom door loopt (I). Hoe werkt dat?

Een voorbeeldje. De spanning is 12V. We willen graag 10mA door de rode LED. Dat is voldoende voor het volgende rekensommetje.
De spanning over een rode LED is ongeveer 1,8V, hadden we eerder vastgesteld. De spanning over de weerstand is wat er over blijft van de voedingsspanning als we de spanning van de LED er vanaf halen. Dat wordt 12V - 1,8V = 10,2V. De stroom door de weerstand is hetzelfde als de stroom door de LED. Nu komt de wet van Ohm: de weerstand is 10,2 Volt / 10 milli-Ampere = 1 kilo-Ohm. Die liggen in mijn bakje, dus dat kan. Let even op dat we in deze wereld altijd rekenen met volts (V), milli-amperes (mA), en kilo-ohms (kOhm).

Een ander voorbeeld. De spanning is 5V en je wilt 3mA door een witte LED laten gaan. Bij een witte LED praten we over 3,5V. De spanning over de weerstand is 5V - 3,5V = 1,5V. De waarde van de weerstand is 1,5V / 3mA = 0,5kOhm. Dat is 500 ohm. In mijn bakje ligt 470 ohm, en dat lijkt er genoeg op. Blijkt nu dat die 3mA nog te fel is, dan kun je bijvoorbeeld de helft proberen: 1,5mA. De weerstand wordt 1,5V / 1,5mA = 1kOhm.

In alle voorbeelden zie je dat we de waarde van de weerstand gebruiken om de juiste stroom door de LED te krijgen.

Hoe zit het dan met de Kruidvat/Wibra/Action/Xenos/enzovoort kerstverlichting met een batterijtje zonder weerstand? Batterijtjes zijn gewoon niet zo best als spanningbron. Eigenlijk zit daar al een chemische weerstand ingebouwd. Met een beetje mazzel doet die weerstand wel ongeveer wat je wilt, vooral omdat het bij die eenvoudige kerstverlichting er niet zoveel toe doet hoe gelijkmatig en constant dat nu eigenlijk brandt. Dus lijkt het erop dat deze LEDjes op spanning branden, maar toch branden ze net als alle andere LEDjes gewoon op stroom.


Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.
The following users thanked this post: GéJé

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re: ledverlichting inbouwen in auto
« Reactie #22 Gepost op: 19 januari 2016, 10:15:08 »
@Dirk ,

Ik heb dit project inmiddels als 'mislukt' bestempeld en het licht ergens in een bakje van de afhaalchinees stof te verzamelen. Beperkte kennis met de werking van Led's en beperkte vaardigheid in solderen. Misschien dat ik het ooit nog eens oppak maar dan moet ik me eerst maar eens goed verdiepen in deze zaken. Jouw inbreng is daar zeker nuttig bij, dus bedankt dat je alsnog reageert op dit topic.

Gert-Jan