Auteur Topic: Lantaarnpalen (en andere verlichting) 1:48  (gelezen 16461 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Lantaarnpalen 1:48
« Reactie #50 Gepost op: 3 december 2014, 18:58:37 »
En trouwens, mijn diorama speelt zich af in de vijftigerjaren en toen bestonden er nog helemaal geen ledjes.  ::) Hè Roel?

Citaat
De Russische wetenschapper Oleg Losev ontdekte reeds halverwege de jaren 1920 dat kristaldetectoren (een vroege vorm van de puntcontactdiode) licht uitstraalden als er stroom doorheen werd gestuurd. Losevs werk bleef echter onopgemerkt en hij kwam tijdens het Beleg van Leningrad om. Daarbij waren de materialen die hij gebruikte niet bijzonder geschikt voor een goede lichtopbrengst en zo duurde het tot 1962 voordat de led echt doorbrak. In dat jaar ontwikkelde Nick Holonyak een werkende led.

Bron: Wikipedia.

Maar lampjes zijn ook goed hoor. Het zijn mooie lantaarns geworden.
Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Lantaarnpalen 1:48
« Reactie #51 Gepost op: 3 december 2014, 20:46:41 »
"Daarbij waren de materialen die hij gebruikte niet bijzonder geschikt voor een goede lichtopbrengst en zo duurde het tot 1962 voordat de led echt doorbrak".
Dus?
Gloeilampjes?  ;D

Citaat van: Wiki Jack
Het zijn mooie lantaarns geworden.
Dankjewel Jack!
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Lantaarnpalen (en andere verlichting) 1:48
« Reactie #52 Gepost op: 12 juni 2018, 20:02:37 »
Even een tussendoortje:
Nog niet zo lang geleden heb ik de schuur gereorganiseerd: alle schroefjes, moertjes en weet ik veel wat nog meer allemaal opgeruimd en uitgesorteerd. En dan kom je nog wel eens wat tegen.


Zo heb ik een bakje met dingetjes gevonden om velletjes papier mee te bundelen. Tegenwoordig zijn daar meer handige oplossingen voor.


Met een spijker ter dikte van een ledje kun je daar een gat in slaan en dan heb je een lampenkap.  8)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Lantaarnpalen (en andere verlichting) 1:48
« Reactie #53 Gepost op: 13 juni 2018, 19:35:43 »
Check! Die heb ik ook nog ergens liggen.
Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline mark mms

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.224
  • Thanked: 26 times
  • Geslacht: Man
Re: Lantaarnpalen (en andere verlichting) 1:48
« Reactie #54 Gepost op: 15 juni 2018, 21:47:04 »
Volgens mij heten die dingen splitpennen.
Ergens in een geschiedenis boek gelezen.

Grapje, hè  :P
Bedankt voor de tip.


Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Lantaarnpalen (en andere verlichting) 1:48
« Reactie #55 Gepost op: 15 juni 2018, 22:17:06 »
Oh ja, splitpennen.

Die wil ik ook! maar dan zonder gaten te maken in de kapjes om dit soort lantaarns te maken.




Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Lantaarnpalen 1:48
« Reactie #56 Gepost op: 3 maart 2020, 11:19:55 »
Op dit moment ben ik bezig met mijn diorama en kwam ik uit op dit inmiddels retro-lantaarnpalendraadje. Inmiddels ben ik ook wat handiger geworden met bepaalde dingen (voortschrijdend  inzicht is geen zwakte maar wijsheid) en zo ook met ledjes.
Ledjes kan je ook dimmen Wim. ;D
Misschien wat laat, maar @Pierre heeft gelijk. Ik ga die buislampjes dus vervangen voor ledjes.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)