Auteur Topic: Advies over bokkraan  (gelezen 15369 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Cor

  • Rangeerder
  • ****
  • Berichten: 291
  • Thanked: 9 times
  • Geslacht: Man
Advies over bokkraan
« Gepost op: 29 oktober 2014, 15:23:40 »
Hallo leden,

Ik heb een vraag hoe jullie dit zouden oplossen.
Ik ben een bokkraan aan het bouwen, het is de bedoeling dat deze langs de baan op 1rail heen en weer rijdt.
Nu wil ik onder de baan een motortje plaatsen, maar wat voor motortje kan ik hiervoor het best gebruiken want hij moet wel langzaam rijden.
En hoe kan ik hem het beste heen en weer laten gaan

Offline jerry

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 507
  • Thanked: 9 times
Re: Advies over bokkraan
« Reactie #1 Gepost op: 29 oktober 2014, 16:44:12 »
Aan de einden van de rail een sleuf maken
Daar een schijf inzetten,waar een draad overheen rold
onder de baan een motortje monteren,en een schijf of worm wiel op de as
het motortje aansturen digitaal om de snelheid te regelen
of met een schakelaar en weerstand,of een potmeter
de draad een lus aan beide einden ,en daar een trekveertje tussen om de draad op spanning te zetten/houden
Of naast de rail een sleuf maken
Onder de baan een draadeind met een moer,
op de moer een pennetje maken welk in de kraan haakt
Draadeind aandrijven met een motortje

Offline Cor

  • Rangeerder
  • ****
  • Berichten: 291
  • Thanked: 9 times
  • Geslacht: Man
Re: Advies over bokkraan
« Reactie #2 Gepost op: 29 oktober 2014, 17:21:52 »
Als ik het dus goed begrijp maakt het niet uit hoeveel omwentelingen het motortje maakt.
Ik was in de veronderstelling dat je een langzaam draaiend motortje moest hebben

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re: Advies over bokkraan
« Reactie #3 Gepost op: 29 oktober 2014, 17:40:22 »
Hallo Cor,

Pierre heeft ooit eens zoiets gemaakt. Kijk eens op zijn baanbouwtopic. Pagina 11 en 12

Groeten, Gert-Jan

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.849
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Advies over bokkraan
« Reactie #4 Gepost op: 29 oktober 2014, 17:46:04 »
Als ik het dus goed begrijp maakt het niet uit hoeveel omwentelingen het motortje maakt.
Ik was in de veronderstelling dat je een langzaam draaiend motortje moest hebben
Je kunt met een transformator je motortje zo snel of langzaam laten draaien als je maar wilt. Daar hoef je volgens mij geen digitale poespas bij te betrekken.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline nico

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 207
  • Thanked: 10 times
  • Geslacht: Man
Re: Advies over bokkraan
« Reactie #5 Gepost op: 29 oktober 2014, 18:54:55 »
Er is op youtube een filmpje met een kraan die heen en weer rijdt zoals jij bedoeld. Ik ga voor je  zoeken want volgens mij zit er ook een soort van bouwtekening bij.
Marklin digitaal, k-rails, alleen stoom- en diesellocs, geen voorkeur voor een land, vrije fantasie, aansturing middels IB.+computer alleen weet ik nog niet met welk besturingsprogr.

Offline nico

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 207
  • Thanked: 10 times
  • Geslacht: Man
Re: Advies over bokkraan
« Reactie #6 Gepost op: 29 oktober 2014, 19:30:22 »
Cor hierbij het Youtube filmpje

<a href="" target="_blank" class="aeva_link bbc_link new_win">https://www.youtube.com/watch?v=_W9RgOHFOVI</a>
 
En er moet ook nog ergens een soort van bouwtekening te vinden zijn.

Ik heb het filmpje even zichtbaar gemaakt.
Groet,
Wim
Marklin digitaal, k-rails, alleen stoom- en diesellocs, geen voorkeur voor een land, vrije fantasie, aansturing middels IB.+computer alleen weet ik nog niet met welk besturingsprogr.

Offline jerry

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 507
  • Thanked: 9 times
Re: Advies over bokkraan
« Reactie #7 Gepost op: 29 oktober 2014, 19:37:21 »
anders op google intypen
bewegende modelkraan H0
dacht op beneluxspoornet een heel topic over was

Offline Cor

  • Rangeerder
  • ****
  • Berichten: 291
  • Thanked: 9 times
  • Geslacht: Man
Re: Advies over bokkraan
« Reactie #8 Gepost op: 29 oktober 2014, 19:55:50 »
Ziet er leuk uit, ik denk dat ik hier wel wat mee kan.
Als ik hem klaar heb zal ik er een foto van maken.
Eerst even op zoek naar een motortje

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.849
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Advies over bokkraan
« Reactie #9 Gepost op: 29 oktober 2014, 20:29:21 »
Gelukkig hebben we op ons eigen forum ook nog een bruikbaar voorbeeld van Pierre. De beschrijving kun je vanaf hier vinden.
En ter illustratie:

<a href="" target="_blank" class="aeva_link bbc_link new_win"></a>
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Cor

  • Rangeerder
  • ****
  • Berichten: 291
  • Thanked: 9 times
  • Geslacht: Man
Re: Advies over bokkraan
« Reactie #10 Gepost op: 29 oktober 2014, 21:11:42 »
Wim dit is helemaal wat ik bedoel.
Maar ik zie 2 microschakelaars dat begrijp ik maar hoe wordt de polariteit gedraaid

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Advies over bokkraan
« Reactie #11 Gepost op: 30 oktober 2014, 12:39:30 »
Wim dit is helemaal wat ik bedoel.
Maar ik zie 2 microschakelaars dat begrijp ik maar hoe wordt de polariteit gedraaid

Cor,
Ik ben een analoge jongen hè dus .... de bediening gaat gewoon met twee drukknopjes  ;D De micro's zijn alleen voor de eindaanslag waardoor aan het eind van de slag de spanning wegvalt.
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Cor

  • Rangeerder
  • ****
  • Berichten: 291
  • Thanked: 9 times
  • Geslacht: Man
Re: Advies over bokkraan
« Reactie #12 Gepost op: 30 oktober 2014, 19:34:54 »
Ik heb al wat getekend, maar dat klopt nog niet.
Conclusie nog even door denken wat voor drukschakelaar ik moet hebben

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Advies over bokkraan
« Reactie #13 Gepost op: 30 oktober 2014, 19:51:42 »
Het is het makkelijkste om een schakelaar dubbel om met een ruststand in het midden te gebruiken.

Middenstand is uit.
en links en rechts wisselen de polen om zodat de kraan/motor van rijrichting gaat wisselen.

Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Cor

  • Rangeerder
  • ****
  • Berichten: 291
  • Thanked: 9 times
  • Geslacht: Man
Re: Advies over bokkraan
« Reactie #14 Gepost op: 30 oktober 2014, 20:22:18 »
Zo eenvoudig dat ik dit over het hoofd zag.
Ik zat te klungelen met druk schakelaars.
Bedankt Pierre zo moet het lukken

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.849
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Advies over bokkraan
« Reactie #15 Gepost op: 30 oktober 2014, 21:28:49 »
Beste @Cor ik heb de titel van je topic even aangepast van "Advies" naar "Advies over bokkraan".  ;)
Groet, Wim
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Cor

  • Rangeerder
  • ****
  • Berichten: 291
  • Thanked: 9 times
  • Geslacht: Man
Re: Advies over bokkraan
« Reactie #16 Gepost op: 30 oktober 2014, 21:41:11 »
Prima Wim,
Ikhad ook al het gevoel dat dat niet klopte.

Groet en bedankt allemaal  Cor

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.849
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Advies over bokkraan
« Reactie #17 Gepost op: 1 december 2014, 17:41:29 »
Ondertussen al wat vorderingen met je bokkraan?
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Cor

  • Rangeerder
  • ****
  • Berichten: 291
  • Thanked: 9 times
  • Geslacht: Man
Re: Advies over bokkraan
« Reactie #18 Gepost op: 1 december 2014, 18:51:03 »
Ik ben er nog lekker mee bezig.
Ben al een eind op weg.
Met de schakelaar de polariteit wisselen gaat prima, alleen nog even een probleem met de microschakelaars, maar ik heb net Pierre nog
even om advies gevraagd.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.849
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Advies over bokkraan
« Reactie #19 Gepost op: 1 december 2014, 19:09:11 »
Misschien leuk idee om daarover een topic te starten in Eigen bouwprojecten? Daar hebben andere forumleden ook nog wel wat aan... ook adviezen van andere forumleden kunnen interessant zijn.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Cor

  • Rangeerder
  • ****
  • Berichten: 291
  • Thanked: 9 times
  • Geslacht: Man
Re: Advies over bokkraan
« Reactie #20 Gepost op: 1 december 2014, 19:18:01 »
Ik zal even kijken of mij dat lukt, ik ben daar nog niet zo"n kei in.

Offline Cor

  • Rangeerder
  • ****
  • Berichten: 291
  • Thanked: 9 times
  • Geslacht: Man
Re: Advies over bokkraan
« Reactie #21 Gepost op: 1 december 2014, 19:40:25 »
Wim ik heb net even gekeken, erg leuk zoals mede leden werken.
Ik zal het zeker ook proberen alleen zal het in het niets vallen met zoals jullie werken.
Ik heb nl maar een klein budget en moet dus van alles proberen op te scharrelen.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.849
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Advies over bokkraan
« Reactie #22 Gepost op: 1 december 2014, 19:47:25 »
Beste Cor, je zit hier op het H0 Modelspoor Forum en dit forum wordt onder andere kenmerkt door nul arrogantie ten opzichte van forumleden die net beginnen met hun hobby, geen geld hebben en denken dat ze er niks van bakken. Jouw topic(s) zijn net zo welkom als elk ander topic.
Dus schroom niet en doe alsof je thuis bent.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re: Advies over bokkraan
« Reactie #23 Gepost op: 1 december 2014, 20:19:05 »
Beste Cor,

Een groot budget is zeker geen garantie voor een mooie treinbaan. En een klein budget betekent dus ook zeker niet dat jouw werken minderwaardig zouden zijn aan die van anderen.
Creativiteit, geduld, plezier in je hobby, en nog veel meer dingen die niets met geld te maken hebben zijn veel bepalender voor het resultaat.
En je resultaat moet je nooit afmeten aan het resultaat van anderen. Als je er zelf tevreden over bent en er plezier aan beleeft dan is het resultaat altijd goed.

Ook ik ben zeer benieuwd naar jouw werkzaamheden dus laat maar eens wat zien

Groeten, Gert-Jan

 

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Advies over bokkraan
« Reactie #24 Gepost op: 1 december 2014, 20:48:32 »
Cor ... een laag budget hoeft zeker geen reden te zijn om niet aan je treinbaan te kunnen knutselen. Je kan met verschrikkelijk veel alledaagse middelen (lees rommel) heel leuke dingen doen. Bovendien is er niemand op het forum die je daarop aankijkt. Zelf vind ik het wel een sport om allerlei zooi te gebruiken om mijn doel te bereiken. Voorbeeld de aandrijving van je bokkraan. Je hoeft het niet hetzelfde te doen maar om te laten zien wat je met een handjevol zooi kan doen. Er is voor deze aandrijving helemaal niets gekocht. Allemaal sloop en rommel. Dus ...






Om nu even terug te komen op het mailtje dat je stuurde met de vraag om een schema voor de aandrijving van je bokkraan. Ik mocht het ook op het forum beantwoorden en dat doe ik bij deze. Misschien heeft er nog iemand wat aan of een aanvulling of opmerking over die je weer verder kan helpen. Ik zal ook proberen uit te leggen hoe het werkt. Het probleem wat je vertelde zit denk ik in de richting van de dioden. De diode laat maar naar één kant door. Voor het gemak zeg maar in de richting van de pijl die het symbool vormt. Naar de andere kant spert hij. Je moet dus de diode over microschakelaar zetten in de sper. Als de kraan nu de microschakelaar open duwt zal de diode (in de sper) ook geen stroom door laten en zal de motor stoppen. Op het moment dat je met de schakelaar de spanning omkeert staat de microschakelaar nog wel open maar zal motor gevoed worden door de stroom die door de diode gaat (die staat nu in de doorlaat stand) en dus gaan draaien. Bij de andere microschakelaar begint het verhaaltje weer van voor af aan.

Ik hoop dat het zo begrijpelijk is. Volgens mij gaat het zo wel lukken. Cor ... succes man.   




Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/