Auteur Topic: servo decoder DR 4024  (gelezen 15854 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline WIM

  • Kruier
  • *
  • Berichten: 30
  • Geslacht: Man
servo decoder DR 4024
« Gepost op: 12 oktober 2014, 18:52:41 »
Beste allemaal
Sinds kort heb ik mijn handwissels voorzien van servo's, die aangestuurd worden door de decoder van digirails DR4024
Werkt prima, tot dat er een sluiting op de baan op treedt. De sluiting kan veroorzaakt worden door bv. een ontsporing.
Als de sluiting op treedt vliegt de decoder in de stress en stuurt hij t.o.r. de servo's aan waardoor alles stuk getrokken wordt. Je zou zeggen als er sluiting komt dan schakelt de Intelly box uit maar daar zit een vertraging tussen en bij een ontsporing is de sluiting niet altijd volledig  waardoor de spanning wel daalt
Is er iemand die mij kan helpen om dit probleem op te lossen Heb het probleem ook al gemeld bij digirails maar nooit antwoord gekregen!
groet,
Wim de Wagt

Offline Opa-Bullcat

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.623
  • Thanked: 36 times
  • Geslacht: Man
Re: servo decoder DR 4024
« Reactie #1 Gepost op: 12 oktober 2014, 19:14:01 »
Probleem zegt mij niets Wim maar er was mij op voorhand al aangeraden om voor al de digitale apparaten zo ook servo decoders een apparte voedings lijn te nemen en niet die ook de baan voed dus.
KLIKKIE DOEN voor BullCatTV, 9 webcams op 1 pagina. :D

Mac,Winhoos, 2 spoor, itrain, Amerikaans, Big Boy's, en wat ik leuk vind. Periode weet ik niet.

Offline WIM

  • Kruier
  • *
  • Berichten: 30
  • Geslacht: Man
Re: servo decoder DR 4024
« Reactie #2 Gepost op: 12 oktober 2014, 19:32:51 »
Dank je wel voor het antwoord Maarrrrrrr ik heb dit al geprobeerd echter zonder resultaat Ook heb ik voor de servo, extra voeding aan gesloten Maak jij ook gebruik van de DR4024

Offline Opa-Bullcat

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.623
  • Thanked: 36 times
  • Geslacht: Man
Re: servo decoder DR 4024
« Reactie #3 Gepost op: 12 oktober 2014, 19:35:15 »
Nee ik ga gebruik maken van de OC32 decoder, daar kan ik 32 servo's op kwijt :)
KLIKKIE DOEN voor BullCatTV, 9 webcams op 1 pagina. :D

Mac,Winhoos, 2 spoor, itrain, Amerikaans, Big Boy's, en wat ik leuk vind. Periode weet ik niet.

Offline WIM

  • Kruier
  • *
  • Berichten: 30
  • Geslacht: Man
Re: servo decoder DR 4024
« Reactie #4 Gepost op: 12 oktober 2014, 20:05:54 »
Oké, Ga alles nog maar eens op nieuw aansluiten, met kortere draden, anders ga ik maar overstappen op een andere decoder Op onze club willen we ook met servo's gaan werken Maar zolang dit probleem niet is op gelost wachten we nog maar Misschien wil jij mij op de hoogte houden
bedankt
Wim

Offline Opa-Bullcat

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.623
  • Thanked: 36 times
  • Geslacht: Man
Re: servo decoder DR 4024
« Reactie #5 Gepost op: 12 oktober 2014, 20:59:26 »
Hou mijn draadje in de gaten hier Wim, hopelijk ga ik snel aan die wissels beginnen, maar voor nu eerst een spiraal maken zodat er ook gereden kan worden :)
KLIKKIE DOEN voor BullCatTV, 9 webcams op 1 pagina. :D

Mac,Winhoos, 2 spoor, itrain, Amerikaans, Big Boy's, en wat ik leuk vind. Periode weet ik niet.

Offline Anne W

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.911
  • Thanked: 31 times
  • Geslacht: Man
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
Re: servo decoder DR 4024
« Reactie #6 Gepost op: 12 oktober 2014, 23:04:07 »
Beste Wim,

Het begint een beetje bekend te worden dat de Digirails decoders in de programmeerstand gaan als de digitale spanning onder een bepaalde waarde zakt en dat zakken gebeurt bij een te grote stroomvraag door een (beginnende) kortsluiting voordat de centrale de boodschap "kortsluiting" van de booster verwerkt heeft en omgezet heeft in een opdracht "schakel de digitale stroom uit".

Vandaar het advies om de digitale spanning voor de decoder af te laten komen van een aparte booster, die niets anders doet als wissel- en schakeldeocders voorzien van de nodige digitale informatie en eventueel de "krachtstroom".

Dit probleem heeft de Maaspoort Baan van de MSG-Den Bosch ook.

Groet, Anne W
Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"

Offline Ben

  • Rangeerder
  • ****
  • Berichten: 301
  • Thanked: 3 times
  • Geslacht: Man
Re: servo decoder DR 4024
« Reactie #7 Gepost op: 13 oktober 2014, 09:55:58 »
Google ff en kijk bij optocoupler dan is zeker je probleem op gelost.
probeer het eens met optocoupler met AC input.

Offline arend65

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 665
  • Thanked: 23 times
  • Geslacht: Man
Re: servo decoder DR 4024
« Reactie #8 Gepost op: 13 oktober 2014, 10:15:37 »
Nee ik ga gebruik maken van de OC32 decoder, daar kan ik 32 servo's op kwijt :)

Hans heb jij al enige ervaring met de OC32?Ik wil hem in gaan zetten als sein decoder, en was van plan voor aanschaf, een workshop te volgen  over het programmeren van de OC32.
Groet Arend


Wisselstroom    Raptor  OC32     C-rail    Tijdperk III-IV    Oost Duits    Stoom / Diesel

Offline Anne W

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.911
  • Thanked: 31 times
  • Geslacht: Man
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
Re: servo decoder DR 4024
« Reactie #9 Gepost op: 13 oktober 2014, 11:07:59 »
Ik word er opgewezen dat het niet zo zeer de digitale spanning is die de decoder in verwarring brengt, maar de hulpspanning, ik zal dat checken bij de ervaringsdeskundigen op de club.

Groet, Anne W
Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"

Offline WIM

  • Kruier
  • *
  • Berichten: 30
  • Geslacht: Man
Re: servo decoder DR 4024
« Reactie #10 Gepost op: 13 oktober 2014, 13:51:31 »
Anne, bedankt voor je reactie, ik wacht het antwoord van de deskundige af, misschien is er een simpele oplossing

Ben, ik heb gekeken op "optocoupler" maar weet niet wat je precies bedoeld en waar ik zoeken moet misschien kan je nog iets duidelijker zijn.

groetjes,

Wim.

Offline Opa-Bullcat

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.623
  • Thanked: 36 times
  • Geslacht: Man
Re: servo decoder DR 4024
« Reactie #11 Gepost op: 13 oktober 2014, 15:31:02 »
Hans heb jij al enige ervaring met de OC32?Ik wil hem in gaan zetten als sein decoder, en was van plan voor aanschaf, een workshop te volgen  over het programmeren van de OC32.

Nog niet Arend, ook ik ben van plan om PiComIT een bezoek te gaan brengen om het 1 en ander op te steken van deze decoder.

Ik heb er wel al 1 in huis hier en ook genoeg servo's maar zoals je weet ligt mijn schaduwstation ff op de schop, heb net 1 deel aangesloten weer op de nieuwe bochten. eerst weer verbinden, testen en dan ga ik aan de servo's beginnen,
KLIKKIE DOEN voor BullCatTV, 9 webcams op 1 pagina. :D

Mac,Winhoos, 2 spoor, itrain, Amerikaans, Big Boy's, en wat ik leuk vind. Periode weet ik niet.

Offline Anne W

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.911
  • Thanked: 31 times
  • Geslacht: Man
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
Re: servo decoder DR 4024
« Reactie #12 Gepost op: 13 oktober 2014, 22:36:40 »
Een optocoupler bestaat uit een soort LED en een lichtgevoelige transistor, de led zit in de ene kring, als er stroom door die kring loopt gaat de led "branden", de transistor zit in een andere kring, zodra hij licht "meet" laat hij stroom door.

Het is met een optocoupler dus mogelijk om twee verschillende stroomkringen aan elkaar te koppelen zonder ze fysiek aan elkaar te koppelen, een voorbeeld is één van de terugmeldeenheden van LDT, de kant van de meting of er een trein is, werkt met de digitale spanning van ca. +20 tot -20 Volt, de kant van de melding aan de centrale (S88) met + 5 volt.

Overigens is een vertaling van "optocoupler": optische koppeling (van twee dingen)"

Groet, Anne W
Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"

stafmarklin

  • Gast
Re: servo decoder DR 4024
« Reactie #13 Gepost op: 14 oktober 2014, 09:54:31 »
 :)Anne, als ik dit lees, ben ik wel een beetje jaloers dat ik zo geen electronica techneut ben. Zeker omdat dit een goede combinatie is met Modelspoor.  Voor mij is dat allemaal chinees. Het enige wat ik ken is de wet van Ohm.

Offline Anne W

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.911
  • Thanked: 31 times
  • Geslacht: Man
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
Re: servo decoder DR 4024
« Reactie #14 Gepost op: 14 oktober 2014, 10:38:09 »
Beste Staf,

Troost je, ik kan, behalve de wet van Ohm, ook niet aan elektronica rekenen (wel aan scheepsdieselmotoren), vroeger pakte ik gewoon een veel te grote (ca. 1000 keer te groot denk ik) transistor, voordeel: ging niet kapot, nadeel: kost een paar cent meer.

Je kunt een optocoupler ook zien als een relais, maar die is soms veel te langzaam.

Het gaat er om dat je begrijpt wat dingen kunnen doen, niet hoe ze het doen of hoe groot ze moeten zijn, ik heb er altijd veel baat bij gehad om elektrische stroom te vergelijken met stromend water in een pijp, dan is een diode niet anders als een klep die maar in één richting open kan en een weerstand een vernauwing in de buis.

Groet, Anne W
Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: servo decoder DR 4024
« Reactie #15 Gepost op: 14 oktober 2014, 19:22:38 »
Waarom niet een zelfleercursusje volgen, is hartstikke leuk en ook heel bruikbaar voor de modelbouw.

Zomaar even gegoocheld: http://www.hobby-electronics.info/nl/elektronicacursus

Voor een paar euro schaf je wat componenten aan en je bent vertrokken.

Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Anne W

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.911
  • Thanked: 31 times
  • Geslacht: Man
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
Re: servo decoder DR 4024
« Reactie #16 Gepost op: 14 oktober 2014, 21:35:36 »
Vanavond, zoals beloofd, het verhaal over het in de programmeermodus schieten van de DR4024 gecontroleerd, bij deze baan is het echt zo dat als een trein in een bepaalde bak (sectie) een kortsluiting maakt, de digitale spanning ver weg zakt voordat de centrale de boosters uitschakelen en dat daardoor de DR 4024 in de programmeer modus schiet.

Het gaat dus echt om de digitale spanning en niet om de "hulp" spanning, inmiddels zijn de meest van deze decoders vervangen door LDT decoders.

Groet, Anne W
Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"

Offline WIM

  • Kruier
  • *
  • Berichten: 30
  • Geslacht: Man
Re: servo decoder DR 4024
« Reactie #17 Gepost op: 15 oktober 2014, 10:33:39 »
Anne, M.a.w je raad de DR4024 van digirails dus af en moet die vervangen voor een LDT decoder. Welke decoder voor de aansturing van de servos raad jij ons aan? Ben heeft gereageerd met de opmerking dat een '"optocoupler"een oplossing zou kunnen zijn Ik heb daar naar geinformeerd bij een electronica zaak maar die vragen om een type nummer Weet jij hoe ik daar achter kan komen, misschien weet Ben het maar ik weet niet hoe ik die kan bereiken.
Weet je, we hebben voor de club handwissels gekocht om die met servos aan te sturen, maar nu dat allemaal maar niet wil lukken zitten we met ons handen in het haar en kunnen we met de baan bouw niet echt verder. "dat even voor de verduidelijking".
groet
Wim de Wagt


 

Offline Anne W

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.911
  • Thanked: 31 times
  • Geslacht: Man
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
Re: servo decoder DR 4024
« Reactie #18 Gepost op: 15 oktober 2014, 22:41:32 »
Beste Wim,

Ik signaleer alleen een verschijnsel, je kunt het ook op een andere manieren oplossen: zorgen dat er geen kortsluiting optreedt (een beetje moeilijk) of de decoders aansluiten op een apart boostertje of op een booster van een sectie waar weinig verkeer is of nagenoeg geen kortsluitingen kunnen optreden, kortsluitingen komen het meeste voor bij wissel (straten).

Voor de optocoupler oplossing moet je bij Ben zijn, het is altijd beter als een aangedragen oplossing ook verder uitgewerkt wordt door de "aandrager".

Groet, Anne W
Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.848
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: servo decoder DR 4024
« Reactie #19 Gepost op: 16 oktober 2014, 09:35:10 »
...misschien weet Ben het maar ik weet niet hoe ik die kan bereiken.
Beste Wim,
Je kunt Ben ook bereiken door hem een persoonlijk bericht te sturen. Als het goed is krijgt Ben dan via zijn email een notificatie dat er een persoonlijk bericht naar hem is verzonden.
Probeer wel om de mogelijke oplossingen die daar uit kunnen voortkomen in dit topic weer te geven, zodat anderen er ook wat aan hebben.
Groet,
Andere Wim
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline WIM

  • Kruier
  • *
  • Berichten: 30
  • Geslacht: Man
Re: servo decoder DR 4024
« Reactie #20 Gepost op: 9 november 2014, 21:26:32 »
Beste allemaal
Tot op heden is het probleem met de servo decoder DR4024 van digikeys  niet op gelost Ik heb diverse mails gestuurd naar DIGYkeys maar geen oplossing van het probleem Inmiddels hebben we het op de club nu ook geprobeerd met de IB basic  ( ik heb de IB-IR) en hebben het zelfde probleem Ben heb ik ook nog gemaild maar tot op heden niets vernomen, maar hij heeft wel gemaild dat hij het erg druk heeft. Inmiddels heb ik zelf een ''optocoupler'' gebouwd, uit geprobeerd ook dat is niet de oplossing. De enige oplossing is nu te kappen met deze decoder. Maar nu komt de vraag; wat is wel een geschikte decoder om de servos via de IB en koploper aan te sturen.
Ik hoop dat iemand me kan verder helpen zodat we op de club ook weer verder kunnen

met vr gr
Wim (emmeloord)