Auteur Topic: Pierre's FCS knutsels  (gelezen 108912 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Pierre's FCS knutsels
« Reactie #175 Gepost op: 13 januari 2016, 18:34:51 »
@Pierre, je laat de magneetstrips aan het einde bij de wissel niet enkele mm omlaag hangen? Benieuwd of jouw stuurmagneet op de auto dan niet gaat 'flipperen'.
(had ik wel namelijk)

Nee hoor Jack ... ik heb al verschillende proefritjes gemaakt en het gaat uitstekend zo. Het hele stuk zit ook al in de bobbeltjes meuk en is daarna geschuurd. Ook daar loopt de bus prima overheen.
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline PietB

  • Rangeerder
  • ****
  • Berichten: 290
  • Thanked: 8 times
  • Ik slaap slecht, maar daar lig ik niet wakker van.
Re: Pierre's FCS knutsels
« Reactie #176 Gepost op: 13 januari 2016, 22:06:38 »
Leuk voor je dat je het heel simpel vindt @PietB maar ik vind het niét heel simpel. En daar ging het even om.
Ja maar dat is het natuurlijk wel en je hebt alleen om ze te programmeren de Arduino IDE (Integrated Development Environment) en die is er ook voor andere dan Windows omgevingen zie oa. https://www.arduino.cc/en/Main/Software
En meer info over de bordjes vind je op https://www.arduino.cc/en/Guide/HomePage
En niet op een of andere Chineese verkoopsite.
Die 36 jaar oude programmeer taal (C++) wordt alleen maar gebruikt omdat die zo lekker dicht op de hardware steunt. Dat betekent oa. dat je redelijk complexe besturings algoritmes in nauwelijks 10Kb geheugen kwijt kunt.

En die decoder van Pierre is natuurlijk een mooi ding, maar als hobbyisten zijn wij toch ook een beetje van het slag, leuk maar het gebeurt allemaal wel onder een zwarte lap.
In dit geval in een blauw kastje en is door een ander bedacht.

Met andere woorden zelf maken is toch véél leuker?

grt Piet.

Offline mark mms

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.224
  • Thanked: 26 times
  • Geslacht: Man
Re: Pierre's FCS knutsels
« Reactie #177 Gepost op: 13 januari 2016, 22:50:58 »
Ik ben het wel met piet eens.

Er is heel veel mogelijk met een arduino.
Het is even leren maar, zeker niet onmogelijk om te programmeren.

Zelf ben ik absoluut geen programmeur en zelfs geen computer liefhebber.
Daarom heb ik ook privé alles van Apple. Hier kan ik veel minder in fout doen.  :D
Maar toch lukt het mij om een arduino te programmeren. Nog niet alles, maar ik heb geduld.

Voor mij is modelspoor niet alleen rijden met treinen, maar ook dingen uitzoeken en uitproberen.
Bij conrad is een printje te koop voor de verlichting van huisjes, dit wil ik hiermee oplossen. Echter ook servo's voor het besturen deuren, poppetjes, enz. Met name het instellen wat wanneer en hoe het reageert vind ik een voordeel t.o.v. De standaard producten. Een servo kan eerst naar links en daar even blijven en iets later nog verder doordraaien enz.

Ik begrijp dat het niet heel bekend is, arduino, maar onbekend maakt ook onbemind. Wellicht dat onderstaande link een beetje licht brengt op de arduino.
En dan stop ik hierover, anders krijgen we dadelijk nog scheve gezichten en iedereen moet het toch op zijn eigen beste manier doen. Ik wilde alleen een mogelijkheid aangeven.

http://nerdland.be/technologie/lieven-in-cafe-corsari-over-arduino

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.848
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Pierre's FCS knutsels
« Reactie #178 Gepost op: 13 januari 2016, 23:11:05 »
En die decoder van Pierre is natuurlijk een mooi ding, maar als hobbyisten zijn wij toch ook een beetje van het slag, leuk maar het gebeurt allemaal wel onder een zwarte lap.
Je hebt natuurlijk hobbyisten die helemaal kletsnat worden van een printje met allemaal kleine gaatjes erin waar -alsof het gebakjes zijn- allemaal gezellige dingetjes in geprikt zitten... maar je hebt ook hobbyisten die helemaal niet eens willen weten wat er allemaal voor rommel in zo'n zwart bakje zit. Zo’n hobbyist ben ik nou: ik hoef alleen maar te weten in welk gaatje welk draadje moet en aan welk knopje ik moet draaien.
Ik kan wel alles zelf inelkaar lopen fröbelen, maar veel spul kan ik ook gewoon kant-en-klaar kopen. Want ik wil ook wel graag tijd overhouden voor de écht leuke dingen.

Met andere woorden zelf maken is toch véél leuker?
@PietB als ik dit soort dingen leuk zou vinden dan werd ik wel radiozendamateur of werd ik lid van een soldeerclubje.

Ik ben het wel met piet eens.
Mooi!  ;D
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline PietB

  • Rangeerder
  • ****
  • Berichten: 290
  • Thanked: 8 times
  • Ik slaap slecht, maar daar lig ik niet wakker van.
Re: Pierre's FCS knutsels
« Reactie #179 Gepost op: 14 januari 2016, 01:07:49 »
Ja Wim jij bent een hobbyist die graag dingen toepast die door anderen uitgedacht zijn.
En maar heel moeilijk bent te overtuigen dat er ook andere invullingen zijn van de hobby.

Ik denk dat het goed is zo, maar stel je ook eens open voor de ideeen van een ander.
En doe dat niet af als gepruts in de marge.
Want dat is het niet, het is juist een verrijking van de hobby.  ;)
Er is nl niets zo geestdodend dan het volgen van gebaande paden.

grt Piet.

Offline Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.345
  • Thanked: 98 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: Pierre's FCS knutsels
« Reactie #180 Gepost op: 14 januari 2016, 09:19:03 »
Er is nl niets zo geestdodend dan het volgen van gebaande paden.

Dat ben ik met je eens. Maar het is ook maar net waar je dan precies het plezier aan beleeft om van die paden af te wijken. Zo heb ik professioneel elektronische schakelingen ontworpen en software geprogrammeerd, vanaf Assembly tot verschillende OOPS talen. Maar toch is dat kennis die ik in de hobby vooral gebruik wanneer het nodig is - decoders, boosters en dat soort spul gebruik ik liever zo uit de doos. Maar wanneer ik servo wisselaandrijvingen nodig heb, zou ik maar zo een Arduino kunnen programmeren. Wie weet.

Volgens mij haalt @Wim z'n plezier uit het kit-bashen. Kijk alleen maar wat hij nu voor metro tunnel aan het bouwen is in zijn kolenmijn. Dat kun je echt geen gebaande wegen of platgetreden paden noemen.

En zo heeft ieder op z'n eigen manier z'n plezier in deze hobby. Dat maakt het zo leuk en gevarieerd, vind ik.
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Pierre's FCS knutsels
« Reactie #181 Gepost op: 14 januari 2016, 09:28:23 »
Ik zal ook maar even een duit in het zakje doen. Wat een verhitte discussies zijn hier losgebarsten. En dat allemaal omdat ik per toeval een zwart doosje gevonden heb waarvan ik dacht ... kom ... laat ik ook eens gek doen en een servo gaan gebruiken voor een wissel. Normaal gesproken ben ik ook niet zo,n elektro mannetje en is het voor mij ook een beetje noodzakelijk kwaad. Ik vind ook dit gedeelte van de hobby helemaal niet zo leuk. Ik doe liever een beetje knippen en plakken. Ik kan best leuk knutselen en solderen hoor maar het blijft een beetje "omdat het moet". Behalve dan weer de autootjes en andere bewegende objecten ... dat dan weer wel  ;D Maar b.v. wissels, rails en seinen en allelei schakelingen ... buhh .. rot werk. En ik ga nog een stapje verder en ongetwijfeld schop ik nu wel weer tegen schenen maar digitaal moet ik daarom ook niets van hebben. Om de simpele reden dat het regelmatig storingen geeft en omdat ik het gewoon niet leuk vind. Ik kan me wel indenken dat een ander er helemaal gek van is.  Maar een ander vind het weer vervelend om zelf zijn huisjes te maken en koopt liever een bouwpakket. Iedereen moet gewoon lekker doen wat hij leuk vind en gelukkig van wordt. dit is gelukkig een veelzijdige hobby waarin iedereen zich kan uitleven.
 
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.848
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Pierre's FCS knutsels
« Reactie #182 Gepost op: 14 januari 2016, 09:57:24 »
Ja Wim jij bent een hobbyist die graag dingen toepast die door anderen uitgedacht zijn.
En maar heel moeilijk bent te overtuigen dat er ook andere invullingen zijn van de hobby.
Grappig dat je een etiketje aan het plakken bent. Ik gebruik graag dingen die door anderen zijn uitgedacht waarvan ik het zelf minder interessant om me daarmee bezig te houden. Dat anderen dat wèl leuk vinden: prima!

Citaat
Ik denk dat het goed is zo, maar stel je ook eens open voor de ideeen van een ander.
En doe dat niet af als gepruts in de marge.
De term “gepruts in de marge” heb ik ooit gebruikt.

Citaat
Want dat is het niet, het is juist een verrijking van de hobby.  ;)
Er is nl niets zo geestdodend dan het volgen van gebaande paden.
Iedereen moet doen wat-ie zelf leuk vindt. Gelukkig dat dat ook kan.

Ik ben het trouwens wel eens met @Pierre en zijn we zijn we behoorlijk aan het afdwalen. Ik denk dat we het hier beter bij kunnen laten. Van mijn kant een excuus, want ik heb er natuurlijk net zo hard aan meegedaan.  ::)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline PietB

  • Rangeerder
  • ****
  • Berichten: 290
  • Thanked: 8 times
  • Ik slaap slecht, maar daar lig ik niet wakker van.
Re: Pierre's FCS knutsels
« Reactie #183 Gepost op: 14 januari 2016, 10:39:11 »
Ik ben het trouwens wel eens met @Pierre en zijn we zijn we behoorlijk aan het afdwalen. Ik denk dat we het hier beter bij kunnen laten.
Absoluut mee eens.

Het ging om Pierre zijn kastje in combinatie met zijn FCS baan.

grt Piet.