Auteur Topic: Blokbeveiliging  (gelezen 11497 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Blokbeveiliging
« Gepost op: 29 augustus 2014, 20:10:29 »
Misschien handig om dit topic te gebruiken voor blokbeveilgingsvraagstukken?

Mijn vraag:

Onderstaand het parcours van mijn trambaan, aangestoken door Opa Hans deze eens in mooie gekleurde blokken ingedeeld.

Nu weet ik niet precies wat ik met de railstukken met een ? moet doen, hier zal nooit een tram stoppen en dus hoeft het ook geen blok te zijn.
Ik denk dat ik die bij de wisselstraat kan betrekken of hebben jullie een beter idee?



(er wordt altijd rechts gereden bij dubbelspoor, spoor is overal maar in 1 richting berijdbaar)
Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Opa-Bullcat

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.623
  • Thanked: 36 times
  • Geslacht: Man
Re: Blokbeveiliging
« Reactie #1 Gepost op: 29 augustus 2014, 20:22:35 »
 Hallo Jack, die vraagtekens stukken ook van een blok voorzien, er stop nooit een tram zeg je zelf al, maar er kan er dus wel 1 rijden, mocht er dus 1 staan die richting dat ? deel wil gaan weet je programma dat de blokken beveiligd niet dat er wat in dat deel gebeurt.

enigste wat nooit in een blok beveiligde baan mag is de wissel, een kruising daarin tegen weer wel, omdat dat beveiligd ( lees bezet ) moet kunnen worden als er iets gebruik maakt van die kruising.
KLIKKIE DOEN voor BullCatTV, 9 webcams op 1 pagina. :D

Mac,Winhoos, 2 spoor, itrain, Amerikaans, Big Boy's, en wat ik leuk vind. Periode weet ik niet.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.848
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Blokbeveiliging
« Reactie #2 Gepost op: 29 augustus 2014, 20:34:22 »
Jack, hoeveel trams wil je er laten rijden?
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Opa-Bullcat

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.623
  • Thanked: 36 times
  • Geslacht: Man
Re: Blokbeveiliging
« Reactie #3 Gepost op: 29 augustus 2014, 20:45:05 »
Wim al zouden het er maar 2 zijn moet die nog die ? stukken in de blokbeveiliging mee nemen, er zal er namelijk net 1 stil komen te staan in zo ? deel.

Of stuurde je daar niet op aan, dan heb ik niks gezegd, maar wel iets toegevoegd :)
KLIKKIE DOEN voor BullCatTV, 9 webcams op 1 pagina. :D

Mac,Winhoos, 2 spoor, itrain, Amerikaans, Big Boy's, en wat ik leuk vind. Periode weet ik niet.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.848
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Blokbeveiliging
« Reactie #4 Gepost op: 29 augustus 2014, 21:03:17 »
Nou Jack, qua modelspoor kan ik eigenlijk alleen analoog denken en ik vind je tekening heel erg mooi met al die kleurtjes, maar ik kan er niet erg goed uit opmaken waar je die blokken had gedacht.  ::)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Blokbeveiliging
« Reactie #5 Gepost op: 29 augustus 2014, 21:12:55 »
Ja Hans, dat was ook mijn 1e gedachte, ik moet eens kijken hoe zo'n wissel beveilgd wordt want daar kan natuurlijk ook een
tram staan, dan zou ik het ? spoor als een 'lange wissel' kunnen definieren.

Hoeveel trams? geen idee. ik denk max. een stuk of 10 + een maintenancewagen (railreiniger)
Wim, ieder blok heeft een ander kleurtje en een nummer, dit om e.e.a. te verduidelijken  8)

Stel, bij blok 1 staat een tram bij de halte en die wil vertekken naar de halte op blok 4.
Dan zijn de voorwaarden:
- wissel vrij
- blok 2 of 3 vrij
- blok 4 vrij

Als blok 2 en 3 bezet zijn, dan zou hij tot voor het wissel van het inhaalspoor kunnen rijden (blok met ?)
of hij wacht bij halte 1 totdat blok 2 of 3 vrijgegeven worden.

Jack
Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Opa-Bullcat

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.623
  • Thanked: 36 times
  • Geslacht: Man
Re: Blokbeveiliging
« Reactie #6 Gepost op: 29 augustus 2014, 21:19:41 »
Jackhet blok waar een tram instaat beveilgd of bezet de wissel zodat er geen volgende tram dezelfde kant op kan gaan, uiteraard lukt rechtdoor wel dan als de tram de afslag heeft genomen.

Je zou een demo licentie aan kunnen vragen van iTrain, dan kan je eens in  het echt kijken hoe die blok beveiliging werkt, ik wil je baan ook wel even in mijn anyrail zetten hier hoor met de blokken en beveiligingen erin.

Roept u maar zou ik zeggen, ben toch niksnut nu :)
KLIKKIE DOEN voor BullCatTV, 9 webcams op 1 pagina. :D

Mac,Winhoos, 2 spoor, itrain, Amerikaans, Big Boy's, en wat ik leuk vind. Periode weet ik niet.

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Blokbeveiliging
« Reactie #7 Gepost op: 29 augustus 2014, 21:38:54 »
Volgens mij heb jij een BERG werk te doen  ::) zoals een baan plannen????  :-\

Maar toch bedankt voor je aanbod. Zo'n demo wil ik wel eens downloaden, maar ik denk dat mijn AnyRail versie
te antiek is om met ITrain te kunnen werken. Als je eens een klein demo-baantje kunt maken? hoeft niet het hele
plan te zijn. Bijv. een ovaal met 1 of 2 wissels en eventueel een kruising gewoon voor het principe onder de pet te krijgen.

Jack
Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Opa-Bullcat

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.623
  • Thanked: 36 times
  • Geslacht: Man
Re: Blokbeveiliging
« Reactie #8 Gepost op: 29 augustus 2014, 21:44:11 »
Jack Anyrail is een treinbaan ontwerp programma hoor, iTrain is een besturings programma voor je treinbaan die regeld dus dat je treinen niet op elkaar kunnen klappen en dat een trein of in jouw geval de tram langszaam aan stopt en niet van 50 km per uur ineens in de ankers gaat waardoor al je preistertjes ineens bij de bestuurder op schoot liggen ;D

Ik kijk wel even wat ik in iTrain neerzet :)
KLIKKIE DOEN voor BullCatTV, 9 webcams op 1 pagina. :D

Mac,Winhoos, 2 spoor, itrain, Amerikaans, Big Boy's, en wat ik leuk vind. Periode weet ik niet.

Offline Opa-Bullcat

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.623
  • Thanked: 36 times
  • Geslacht: Man
Re: Blokbeveiliging
« Reactie #9 Gepost op: 29 augustus 2014, 22:16:29 »
Jack, in iTrain ziet het er dan nu met alleen het baanplan schematisch erin gezet zo uit, hier staat dus nog geen blok of melder in :)
Zo snel ben ik ook weer niet, en mijn mindere nachtrust begint op te spelen :)

je tekent dus niet exact de baan na he in iTrain hoefd ook niet zat dat programma worst zijn of die haaks of netjes de hoek omgaat, programma hoefd alleen te weten staat er een tram in het blok maar ik naartoe wil :) en dat is dus de volgende stap in het gebeuren van iTrain. blokken en melders invullen en wissels en kruisingen benoemen.
KLIKKIE DOEN voor BullCatTV, 9 webcams op 1 pagina. :D

Mac,Winhoos, 2 spoor, itrain, Amerikaans, Big Boy's, en wat ik leuk vind. Periode weet ik niet.

Offline Opa-Bullcat

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.623
  • Thanked: 36 times
  • Geslacht: Man
Re: Blokbeveiliging
« Reactie #10 Gepost op: 30 augustus 2014, 02:19:02 »
Vreemd dacht dat ik hier toch ook een plaatje neer had gezet van het schema in iTrain getekend. Wel dan nu wel 1.



Vraag is rijden/kunnen de trams in beide richtingen rijden per spoor ?
KLIKKIE DOEN voor BullCatTV, 9 webcams op 1 pagina. :D

Mac,Winhoos, 2 spoor, itrain, Amerikaans, Big Boy's, en wat ik leuk vind. Periode weet ik niet.

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Blokbeveiliging
« Reactie #11 Gepost op: 30 augustus 2014, 07:26:01 »
Hey Hans, dat heb je snel gefixt!  ;) Ik dacht dat je het plan van AnyRail kon importeren in Itrain. verkeerd begrepen dus.

Itrain is het besturingsprogramma, dat had ik wel in de gaten (vergelijk met koploper) ik zal eens kijken voor die demo-versie.

Nou hoop ik niet dat je door mij een hoop slaap te kort bent gekomen  :-\
Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Blokbeveiliging
« Reactie #12 Gepost op: 30 augustus 2014, 08:21:01 »
Vraag is rijden/kunnen de trams in beide richtingen rijden per spoor ?

(er wordt altijd rechts gereden bij dubbelspoor, spoor is overal maar in 1 richting berijdbaar)
Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Opa-Bullcat

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.623
  • Thanked: 36 times
  • Geslacht: Man
Re: Blokbeveiliging
« Reactie #13 Gepost op: 30 augustus 2014, 14:09:18 »
Hallo Jack, voor zover ik weet is er geen tekenprogramma wat te importeren is in een besturings programma.

Dan heb ik ooit voor het programma iTrain gekozen omdat er telkens werd vermeld dat Koploper er mee ging stoppen, en ik wilde graag een programma wat gewoon bleef worden ondersteund als er nieuwere windows of andere zaken kwamen, om wat te noemen het kunnen uitlezen van ships of Rfid spul. dat mocht het er komen en heel interessant is, vind ik dan.

even een toevoeging van de verschillen tussen koploper en iTrain, Klikkie doen.

Maar ik zit al enige dagen een topic te volgen met het digitaliseren van een treinbaan met koploper en hierin zitten toch ook wel een hele berg mogelijkheden die mij wel aanspreken als ik het zo lees, en ook de uitgebreidheid van koploper is mega en dit in vergelijking met iTrain, nu weet ik niet of je met een iPad iets wil gaan doen bij je treinbaan, de besturing of zo, want dan valt koploper al af, tenminste het was in 2011( dat stuk is wat ik nu lees ) nog niet zo.

Ik heb even richtings pijlen in de iTrain baan aangebracht nu :D

Zo en nu weer even terug naar een dilemma waar ik mee zit, maar daarover meer in mijn baan :D
KLIKKIE DOEN voor BullCatTV, 9 webcams op 1 pagina. :D

Mac,Winhoos, 2 spoor, itrain, Amerikaans, Big Boy's, en wat ik leuk vind. Periode weet ik niet.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.848
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Blokbeveiliging
« Reactie #14 Gepost op: 18 september 2014, 22:33:23 »
Wim kan jij dit deel even verplaatsen naar booster draadje?
De rest van dit topic is verplaatst naar Aansluiten boosters
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Anne W

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.911
  • Thanked: 31 times
  • Geslacht: Man
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
Re: Blokbeveiliging
« Reactie #15 Gepost op: 20 september 2014, 00:07:20 »
Het enig nut van railstukken die geen "blok" worden is dat je geen terugmelders hoeft te installeren, het nadeel is dat het het achteropkomende en kruisende verkeer kan vertragen, ik adviseer dus alle stukken rails te betrekken in de meldingen, meestal kun je als je wilt dat ergens een trein niet stopt, voor dat stuk een stopverbod geven.

Groet, Anne W
Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Blokbeveiliging
« Reactie #16 Gepost op: 22 december 2014, 15:04:47 »
Nu ben ik al een tijdje aan het experimenteren met blokken en bezetmelders en had weer eens een vraag.

Bij mijn trambaan rijdt een tram een blok binnen, dan moet hij:
a) doorrijden omdat het volgende blok vrij is en hij niet hoeft te stoppen op een halte
b) afremmen en stoppen omdat passagiers willen in/uitstappen
c) afremmen en stoppen omdat het volgende blok bezet is

Dat kan ik perfect regelen met 1 bezetmelder per blok, immers als de tram het blok binnenrijdt dan moet hij ofwel stoppen
ofwel doorijden. M.a.w.: ik heb nu 3 blokken met elk 2 bezetmelders, waarom hier geen 6 blokken met 1 bezetmelder van maken?

Of mis ik nou iets?
Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands