Auteur Topic: Het aansluiten van meerdere boosters  (gelezen 20415 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Het aansluiten van meerdere boosters
« Reactie #25 Gepost op: 29 augustus 2014, 15:44:01 »
Goed idee Wim.
Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Opa-Bullcat

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.623
  • Thanked: 36 times
  • Geslacht: Man
Re: Het aansluiten van meerdere boosters
« Reactie #26 Gepost op: 29 augustus 2014, 16:22:06 »
Wim dat is een strak plan, ik had het mijn Booster verhaal al apart willen zetten.
KLIKKIE DOEN voor BullCatTV, 9 webcams op 1 pagina. :D

Mac,Winhoos, 2 spoor, itrain, Amerikaans, Big Boy's, en wat ik leuk vind. Periode weet ik niet.

Offline Rob Bosman

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 895
  • Thanked: 42 times
  • Geslacht: Man
Re: Het aansluiten van meerdere boosters
« Reactie #27 Gepost op: 18 september 2014, 13:55:21 »
Hier dus  ;D

Best wel lastig probleem idd hoeveel ga je gebruiken als ik naar mezelf kijk module baan 6 modulen, maar heb ik voor elke modulen ook een booster nodig.
Jij wil op die grote baan 1 trafo met 4 boosters is dat niet aan de krappe kant.
Moet ik voor elke module een aparte trafo nemen en dan voor de spiraal en de 2 modulen met het spookstation elk een booster nemen dan zou het bij mij uitkomen op 6 trafo;s en 3 boosters.

Leuk vraagstuk en ben erg benieuwd hoe iedereen hier over denkt en het oplost.
2 spoor digitaal, Nederland, materiaal wat nu rijdt, HSL/Betuwelijn en Industrie/haven.
Roco Z21, loconet, iTtrain is de bedoeling.

Groet Rob

Offline Opa-Bullcat

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.623
  • Thanked: 36 times
  • Geslacht: Man
Re: Het aansluiten van meerdere boosters
« Reactie #28 Gepost op: 18 september 2014, 14:43:59 »
Rob je hebt niet per module een booster nodig hoor, maar meer wat gebruik je op dat deel van de baan aan stroom.

Stel je hebt een schaduw station van 6 sporen en op die sporen staan loc's stil met personen wagons erachter waar ligt in brand ondanks dat de loc stil staat, dan gebruikt dat meer stroom als zonder licht aan erin.
Gelukkig heb je dus weer bestrurings software als je digitaal rijd die zegt lampjes uit doen in het schaduwstation.

1van de reden dat ik dus digitaal wil rijden is dat ik wil dat de lampjes in wagons aanblijven ondanks dat de trein stil staat op het station :D

Maar nu uitrekenen hoeveel en wat legt Jack al wat uit in dat booster topic.
KLIKKIE DOEN voor BullCatTV, 9 webcams op 1 pagina. :D

Mac,Winhoos, 2 spoor, itrain, Amerikaans, Big Boy's, en wat ik leuk vind. Periode weet ik niet.

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Het aansluiten van meerdere boosters
« Reactie #29 Gepost op: 18 september 2014, 19:54:36 »

1van de reden dat ik dus digitaal wil rijden is dat ik wil dat de lampjes in wagons aanblijven ondanks dat de trein stil staat op het station :D


Ik rij analoog Hans maar de lampjes van mijn wagons blijven bij stilstand ook branden hoor. De loc staat op een stroomloos stuk maar de wagons niet dus blijft daar het licht aan. ;D
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Opa-Bullcat

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.623
  • Thanked: 36 times
  • Geslacht: Man
Re: Het aansluiten van meerdere boosters
« Reactie #30 Gepost op: 18 september 2014, 21:32:57 »
Ja dat kan Pierre, en remt jou loc ook netjes af tot die stilstaat, of moet je dat dan zelf doen met de draai knop ;D
KLIKKIE DOEN voor BullCatTV, 9 webcams op 1 pagina. :D

Mac,Winhoos, 2 spoor, itrain, Amerikaans, Big Boy's, en wat ik leuk vind. Periode weet ik niet.

Offline Rob Bosman

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 895
  • Thanked: 42 times
  • Geslacht: Man
Re: Het aansluiten van meerdere boosters
« Reactie #31 Gepost op: 18 september 2014, 22:21:31 »
Rob je hebt niet per module een booster nodig hoor, maar meer wat gebruik je op dat deel van de baan aan stroom.

Klopt Hans heb ik ook niet gezegd. Ik heb 6 modules waarvan 2 grote met schaduw station in 2 delen en een spiraal dubbelspoor die denk ik ook veel stroom vraagt dus ik denk dan 3 boosters en 6 trafo's voor elke module een trafo. Zo kan elke module apart draaien (niet dat die behoefte er is) en ik hoef dan niet alle rails van elke module aan elkaar te knopen.
Met  loconet is het mogelijk om de modules te koppelen.
2 spoor digitaal, Nederland, materiaal wat nu rijdt, HSL/Betuwelijn en Industrie/haven.
Roco Z21, loconet, iTtrain is de bedoeling.

Groet Rob

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Het aansluiten van meerdere boosters
« Reactie #32 Gepost op: 19 september 2014, 16:26:54 »
Ja dat kan Pierre, en remt jou loc ook netjes af tot die stilstaat, of moet je dat dan zelf doen met de draai knop ;D

Yep .. met de nieuwe regelaars die ik heb kan ik dat instellen. Alleen als ik heeel langzaam afrem heb ik een te groot stuk nodig om te remmen en dan blijft de eerste wagen ook niet branden.
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Anne W

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.911
  • Thanked: 31 times
  • Geslacht: Man
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
Re: Het aansluiten van meerdere boosters
« Reactie #33 Gepost op: 20 september 2014, 00:02:10 »
Begroot hoeveel stroom je nodig hebt per lok-trein, begroot hoeveel treinen er tegelijk rijden op de hele baan, teveel>verdeel de baan in secties waarbij de secties per stuk niet groter zijn als het maximaal aantal daarin rijdende treinen.

Ik gebruik het woord "begroten" omdat je altijd van plan kunt veranderen, ik heb mijn 10 A booster opgedeeld in 5 gezekerde uitgangen van 2,5 A, vier daarvan zijn inmiddels aan hun eigen secties geknoopt, één uitgang is reserve, ik denk hem nodig te hebben op het hoofdstation.

Groet, Anne W
Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"