Auteur Topic: Het aansluiten van meerdere boosters  (gelezen 20401 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Het aansluiten van meerdere boosters
« Gepost op: 28 augustus 2014, 13:36:34 »
Dit topic is een opgesplitst topic afkomstig uit Project Hoogveld - De bouw
Groet,
Wim

Even voor Hans ivm met je boostervraag: ik heb het volgende plaatje van een ander forum gepikt:



In principe worden de bruine draden (=massa) allemaal doorverbonden, dus zou je kunnen volstaan door het spoorstuk alleen aan de
rode draad te isoleren. Zekerheidshalve ga ik de spoorstukken toch geheel isoleren (zoals ook op het plaatje te zien is).

Voor het gehele artikel: http://forum.beneluxspoor.net/?topic=1191.0

Kun je hier wat mee?

(je kunt het verhaal over de stekker polariteit vergeten, dat is onzin. De wisselspanning uit het net wordt sowieso gelijkgericht dus het maakt niks uit hoe je de stekker in het stopcontact steekt)

Jack
Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.848
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Het aansluiten van meerdere boosters
« Reactie #1 Gepost op: 28 augustus 2014, 14:57:08 »
Jack, je hebt helemaal gelijk: ik gebruik glansverf alleen bij water, ook niet voor autootjes. Dat staat namelijk voor geen meter. Maar (en ik zit hier niet om mijn gelijk te halen) dat is iets anders dan kleurgebruik.
De keuze van kleur is volgens mij ook iets persoonlijks; zo hou ik van de wat meer contrasterende kleuren. Ik gebruik nooit spierwit en bijvoorbeeld bij rood zit er bij mij altijd een tikkie donker in. Dat sombere kleurgebruik vind ik zelf wat meer realistisch. Maar nogmaals, dat is heel persoonlijk.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Het aansluiten van meerdere boosters
« Reactie #2 Gepost op: 28 augustus 2014, 15:17:48 »
Precies Wim, helemaal goed.
Mijn vergelijk tussen koud- en warmwit daglicht en kleuren is misschien niet helemaal op zn plaats, het was maar om aan te
geven dat er op schaal een verschil bestaat. Dat verschijnsel heb je ook met kleuren, vandaar dat tikkeltje donkerder en matter (en warmwitter...)

Dat heeft trouwens ook mijn voorkeur  ;) dat onderscheidt het speelgoed van de modelbouw  :)
Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Opa-Bullcat

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.623
  • Thanked: 36 times
  • Geslacht: Man
Re: Het aansluiten van meerdere boosters
« Reactie #3 Gepost op: 28 augustus 2014, 15:27:50 »
Ja Jack dat bruine massa verhaal snap ik, maar ik snap dat 3 rail stukken nog niet, maar ik denk even hardop hier.

stel ik heb 6 meter baan liggen,  met 10 x 2 = 20 blokken voor de beveiliging de massa draad gaat dus aan elkaar worden geknoopt, nu moet ik dus dat baan stuk ook nog eens verdelen in 3 blokken rails voor elk blok 1 booster.

dus zeg maar elke booster heeft 7 blokken van de beveiliging en de wissels die erbij horen dus ook voor de stroom voorziening.?

als dit teveel vervuild kunnen we ook via PB verder gaan hoor, en het is verdraaid lastig iets te schrijven wat je zo zou kunnen uitleggen :S

KLIKKIE DOEN voor BullCatTV, 9 webcams op 1 pagina. :D

Mac,Winhoos, 2 spoor, itrain, Amerikaans, Big Boy's, en wat ik leuk vind. Periode weet ik niet.

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Het aansluiten van meerdere boosters
« Reactie #4 Gepost op: 28 augustus 2014, 15:42:34 »
Hans, geen probleem hoor, is voor mij ook leerzaam.

Ik denk dat je wel goed zit met je redenering, ik denk ff mee:
Een beveiligingsblok bestaat normaliter uit 2 bezetmelders, 1 bij het blok binnenrijden en de 2e om de trein te stoppen aan het einde van het blok.
Hiermee deel je het blok in 3 stukken rails. Bij digitale techniek staan die 3 stukken rails altijd onder spanning, dit in tegenstelling tot analoog (dacht ik).
De onderbreking in de rails is puur voor de bezetmelder, zodat die kan detecteren of er stroom wordt afgenomen en dit kan melden aan de centrale.

Ga je teveel treinen tegelijk laten rijden dan heeft de centrale te weinig vermogen om dit te kunnen leveren, vandaar dat er een booster wordt bijgeplaatst.
Dus, deel je gehele sporenplan op in 1 of meer stukken en let daarbij op waar er veel treinen tegelijk rijden, daar maak je dan een apart boosterblok van (met hierin dus
de bovengenoemde beveiligingsblokken). Boosterblok en beveiligingsblok zijn onafhankelijk van elkaar.

Capito?

Als ik het mis heb hoor ik het graag want het is voor mij ook nog alleen theorie en heb nog geen praktijkervaring.

Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Het aansluiten van meerdere boosters
« Reactie #5 Gepost op: 28 augustus 2014, 15:51:11 »
Kijk anders eens op deze site: http://www.nproject.org/nl/table/modelspoor-informatie/modelspoor-digitaal-en-dcc/

Daar staat het blokkenverhaal ook heel goed uitgelegd.

Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Opa-Bullcat

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.623
  • Thanked: 36 times
  • Geslacht: Man
Re: Het aansluiten van meerdere boosters
« Reactie #6 Gepost op: 28 augustus 2014, 15:54:29 »
Hier is het ook alleen nog maar theor13 hoor Jack, maar ze hebben mij van die blokken ooit eens uitgelegd dat het zo in elkaar stak zoals hieronder beschreven.

je hebt zeg maar 150 cm rail in een blok. en je hebt er 3 terugmelders in zitten dus 50 cm inkomst/rem (melder) 50 cm afremmelder en 50 cm stop/inkomst ( melder )
die inkomst en rem melder andersom, is als je op dezelfde rail 2 kanten op gaat rijden dan word uiteraard inkomst de rem melder.

dan met 2 melders heb je het volgende,  1 x 75 cm inkom/rem en 1 x rem/inkomst melder.

en met 1 melder van 150 cm per blok, dat kan ook, moet je in het controlle programma op de pc, iTrain bijvoorbeeld, exact opgeven hoelang de trein is en ook de snelheid van de trein opgeven, kalibreren dus.

nu lopen al deze terugmeldingen via een decoder die voorziet neem ik aan dus ook de meldstroken van stroom dan.

eigenlijk gebruiken dus alleen de wissels maar stroom in dit verhaal, dus hoe en waarop sluit ik dan die boosters aan :s op de rails of via de decoders of, en en.

ik snap dat tekeningetje wel, alleen mis ik bij die tekening het decoder verhaal een beetje. want die gaan ook stroom leveren aan de rail stukken in die blokken.

PS. ik poste gelijk met je nProject verhaal, ik ga dat even lezen bekijken nu
KLIKKIE DOEN voor BullCatTV, 9 webcams op 1 pagina. :D

Mac,Winhoos, 2 spoor, itrain, Amerikaans, Big Boy's, en wat ik leuk vind. Periode weet ik niet.

Offline Opa-Bullcat

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.623
  • Thanked: 36 times
  • Geslacht: Man
Re: Het aansluiten van meerdere boosters
« Reactie #7 Gepost op: 28 augustus 2014, 16:06:13 »
Jack dat Blokken verhaal kan ik wel dromen ondertussen dat is het punt ook niet ik zit met dat Booster verhaal in de knoop. die blokken verdelling is om de treinen te laten stoppen cq beveiliging.

Ik wil weten waar laat ik de + van al die booster nu :) stel dat ik er 4 heb, knik ik dan buiten de blokken om ook nog eens de baan in 4 stukken elke booster 1 stuk dan, en loopt die verdeling dan via de decoders of sluit ik die + ergens aan op de baan , onee dat gaat ook niet hele baan heeft blokken behalve de wissels die niet in een blok mogen zitten normaal.
KLIKKIE DOEN voor BullCatTV, 9 webcams op 1 pagina. :D

Mac,Winhoos, 2 spoor, itrain, Amerikaans, Big Boy's, en wat ik leuk vind. Periode weet ik niet.

Offline Opa-Bullcat

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.623
  • Thanked: 36 times
  • Geslacht: Man
Re: Het aansluiten van meerdere boosters
« Reactie #8 Gepost op: 28 augustus 2014, 16:12:36 »
Ik begin ergens iets te snappen hier geloof ik, maar even tekening gepikt van nProject forum.



Rood is ringleiding die ook van booster af kan komen en die voed dus ook de terugmelder welke weer de stukjes rail voed die de melding doen.

Ja toch ??
KLIKKIE DOEN voor BullCatTV, 9 webcams op 1 pagina. :D

Mac,Winhoos, 2 spoor, itrain, Amerikaans, Big Boy's, en wat ik leuk vind. Periode weet ik niet.

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Het aansluiten van meerdere boosters
« Reactie #9 Gepost op: 28 augustus 2014, 16:14:01 »
Een schetsje voor het principe:


Ik heb hier even 2 stukken spoor, A en B en op spoor B heb ik een booster aangesloten.

Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Het aansluiten van meerdere boosters
« Reactie #10 Gepost op: 28 augustus 2014, 16:15:37 »
Volgens mij heb je 'm.

Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Opa-Bullcat

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.623
  • Thanked: 36 times
  • Geslacht: Man
Re: Het aansluiten van meerdere boosters
« Reactie #11 Gepost op: 28 augustus 2014, 16:25:24 »
Ja ik geloof het ook Jack, nu niet vergeten, erg hoor dat ouder worden :(

Maar nu weet ik tenminste wat ik met de ringleidingen aan moet, als ik de baan in stukken verdeel krijg ik dus 5 draaden van de ringleiding onder de baan 1 x massa en 4 x + voor elk deel ;)
KLIKKIE DOEN voor BullCatTV, 9 webcams op 1 pagina. :D

Mac,Winhoos, 2 spoor, itrain, Amerikaans, Big Boy's, en wat ik leuk vind. Periode weet ik niet.

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Het aansluiten van meerdere boosters
« Reactie #12 Gepost op: 28 augustus 2014, 16:57:41 »
Okay, het kwartje is gevallen.

Betreft de ringleiding: ik zou 2 draden gebruiken:

1 - massa
2- plus

Deze 2 draden laat je onder het spoor meelopen, je blokken zowel massa als plus onderbreken en beide aansluiten op je ringleiding.
Dit is ietsje meer werk maar bevordert het overzicht. Je draden van de ringleiding liefst iets dikker nemen omdat hier alle stroom doorheen gaat van het boosterblok.
De aftakkingen kun je dan met dunnere draad doen, dat soldeert makkelijker aan je railstaaf.

Ik moet nu weg, maar ik zal morgen nog een fatsoenlijk schetsje maken.

Jack
Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.848
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Het aansluiten van meerdere boosters
« Reactie #13 Gepost op: 28 augustus 2014, 17:27:44 »
Ter aanvulling: als je dikkere draad gebruikt dan zou ik geen bruin en blauw installatiedraad gebruiken, maar het wat dikkere luidsprekerdraad in zwart en rood.
Maar, dat had je waarschijnlijk zelf ook al bedacht.


Met deze klemmetjes kun je dan dwarsverbindingen maken.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Opa-Bullcat

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.623
  • Thanked: 36 times
  • Geslacht: Man
Re: Het aansluiten van meerdere boosters
« Reactie #14 Gepost op: 28 augustus 2014, 18:55:59 »
Wim, we gebruiken dus gewoon 2.5mm2 instalatie draad, en bruin voor de massa, en blauw voor de plus :)

Endie klemmen die je laat zien hierboven ken ik, maar je vergeet 1 ding 1 dikke draad en 1 dunne, dat klemmetje is waardeloos zoals op diverse fora beschreven, in mijn eigen draadje staat wat ik ga gebruiken dus, soldeerkroonsteentjes door gesoldeerd op een printplaatje en die bevind zich vooraantegen de baan bij de stroomgoot :)

dan Jack, je zal als je meer boosters hebt meer + van de ringleiding dus4roodvoor4 boosters en 1  bruin voor de massa.

en je kunt dan 1 booster afatakken in het begin naar je decoders enals die decoders ook inhetzelfde boosterblok zitten tak je de decoders van die booster af volgens mij ?

maar ik lees je antwoord morgen wel.
KLIKKIE DOEN voor BullCatTV, 9 webcams op 1 pagina. :D

Mac,Winhoos, 2 spoor, itrain, Amerikaans, Big Boy's, en wat ik leuk vind. Periode weet ik niet.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.848
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Het aansluiten van meerdere boosters
« Reactie #15 Gepost op: 28 augustus 2014, 19:13:44 »
Eigenlijk gebruik je dus gewoon installatiedraad dat ook door je huis loopt?
Die klemmen kunnen inderdaad niet installatiedraad.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Opa-Bullcat

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.623
  • Thanked: 36 times
  • Geslacht: Man
Re: Het aansluiten van meerdere boosters
« Reactie #16 Gepost op: 28 augustus 2014, 19:38:30 »
Inderdaad Wim, lekker dik weinig spannings-verlies :) tenminste dat begreep ik van zo hoor, en dan vanaf de wissels of stukken rails die geen blok beveiliging hebben naar de dikke draad.
KLIKKIE DOEN voor BullCatTV, 9 webcams op 1 pagina. :D

Mac,Winhoos, 2 spoor, itrain, Amerikaans, Big Boy's, en wat ik leuk vind. Periode weet ik niet.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.848
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Het aansluiten van meerdere boosters
« Reactie #17 Gepost op: 28 augustus 2014, 19:43:35 »
Tsja Hans, het is jouw feestje.
Ikzelf zou een strikte scheiding aanbrengen tussen 230 volt en zwakstroom. :-X
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Opa-Bullcat

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.623
  • Thanked: 36 times
  • Geslacht: Man
Re: Het aansluiten van meerdere boosters
« Reactie #18 Gepost op: 28 augustus 2014, 19:49:42 »
Wim er loopt ook zwakstroom door die dikke draden hoor, er komt nergens 230 aan te pas behalve bij de trafo uiteraard.
KLIKKIE DOEN voor BullCatTV, 9 webcams op 1 pagina. :D

Mac,Winhoos, 2 spoor, itrain, Amerikaans, Big Boy's, en wat ik leuk vind. Periode weet ik niet.

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Het aansluiten van meerdere boosters
« Reactie #19 Gepost op: 29 augustus 2014, 09:46:52 »
Ik denk dat wat Wim bedoelt is dat je dan dezelfde kleuren/draden aanhoudt als je 220V installatie thuis en je dus absoluut geen vergissing kunt veroorloven.
Technisch gezien maakt het niet uit, installatiedraad is prima. Je kunt daar waar je een aftakking nodig hebt, de isolatie een klein beetje verwijderen, dan hoef
je de draden zelf niet door te knippen.

dan Jack, je zal als je meer boosters hebt meer + van de ringleiding dus4roodvoor4 boosters en 1  bruin voor de massa.

en je kunt dan 1 booster afatakken in het begin naar je decoders enals die decoders ook inhetzelfde boosterblok zitten tak je de decoders van die booster af volgens mij ?

maar ik lees je antwoord morgen wel.


Volgens mij wel, het communicatiesignaal zit immers ook op de boosterspanning, dan heb je een mooie verdeling van je belastingen.

Ik zou echter niet 1 massa draad voor 4 boosters gebruiken maar 4 massadraden. Ze zijn dan primair wel doorverbonden, maar als je met 1 massadraad naar je rails gaat
dan vloeit alle stroom door die ene draad (van alle 4 de boosters). Mocht je een keer een los contact ergens in die draad krijgen dan valt je hele baan zonder stroom en
is het heel lastig om de oorzaak te vinden.

Ik ga ieder boosterblok in ieder geval met zowel + als - van de betreffende booster voeden en de rails op beide potentialen isoleren en zoals je zegt, de voeding voor
de terugmelders in dat boosterblok ook op dezelfde boosterspanning.

Maar, ga je nu niet te veel in details voor iets wat nog lang niet aan de orde is in jouw geval?
Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Opa-Bullcat

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.623
  • Thanked: 36 times
  • Geslacht: Man
Re: Het aansluiten van meerdere boosters
« Reactie #20 Gepost op: 29 augustus 2014, 10:22:27 »
Ik denk dat wat Wim bedoelt is dat je dan dezelfde kleuren/draden aanhoudt als je 220V installatie thuis en je dus absoluut geen vergissing kunt veroorloven.
Technisch gezien maakt het niet uit, installatiedraad is prima. Je kunt daar waar je een aftakking nodig hebt, de isolatie een klein beetje verwijderen, dan hoef
je de draden zelf niet door te knippen.

Aha , o op die manier had ik het niet begrepen dan, ik zou kunnen gaan kijken voor rood installatie draad dan, is er ook wel las ik ergens in een topic, maar blauw en bruin is hier nog in overvloed aanwezig.



Volgens mij wel, het communicatiesignaal zit immers ook op de boosterspanning, dan heb je een mooie verdeling van je belastingen.

Ik zou echter niet 1 massa draad voor 4 boosters gebruiken maar 4 massadraden. Ze zijn dan primair wel doorverbonden, maar als je met 1 massadraad naar je rails gaat
dan vloeit alle stroom door die ene draad (van alle 4 de boosters). Mocht je een keer een los contact ergens in die draad krijgen dan valt je hele baan zonder stroom en
is het heel lastig om de oorzaak te vinden.

Ik ga ieder boosterblok in ieder geval met zowel + als - van de betreffende booster voeden en de rails op beide potentialen isoleren en zoals je zegt, de voeding voor
de terugmelders in dat boosterblok ook op dezelfde boosterspanning.

Maar, ga je nu niet te veel in details voor iets wat nog lang niet aan de orde is in jouw geval?
Ja misschien wel, maar als ik die baan ga leggen wil ik op voorhand eigenlijk al weten waar ik de zaak moet  gaan isoleren, en vermeld ik dat ook nog het liefst alvast in het banenplan van anyrail.

Trouwens dat overal een dubbele ring leiding is inderdaad een juiste optie voor als er een draadje losgaat ofzo.

Maar voorlopig ga ik eerst eens heel goed nadenken over hoe en wat, zoals je misschien al in Pierre zijn LGB draadje hebt kunnen lezen.
KLIKKIE DOEN voor BullCatTV, 9 webcams op 1 pagina. :D

Mac,Winhoos, 2 spoor, itrain, Amerikaans, Big Boy's, en wat ik leuk vind. Periode weet ik niet.

Offline Opa-Bullcat

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.623
  • Thanked: 36 times
  • Geslacht: Man
Re: Het aansluiten van meerdere boosters
« Reactie #21 Gepost op: 29 augustus 2014, 14:46:18 »
Nog even iets over die massadraad die wel of niet aan elkaar te knopen zijn Jack, als je meerdere boosters via een aan elkaar geknoopte draad doet, en je krijgt ergens in die stroom kring van 1 van die boosters kortsluiting, valt dan niet alleen die booster uit van de sectie waar de kortsluiting zit ? ik zit dat namelijk weer ergens anders te lezen waar ze dit schrijven. schijnbaar gaat er dan een lampje op die booster aan of uit.
KLIKKIE DOEN voor BullCatTV, 9 webcams op 1 pagina. :D

Mac,Winhoos, 2 spoor, itrain, Amerikaans, Big Boy's, en wat ik leuk vind. Periode weet ik niet.

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Het aansluiten van meerdere boosters
« Reactie #22 Gepost op: 29 augustus 2014, 15:05:36 »
Hoi Hans,
Ik ken de specs van die boosters nog niet maar ik denk idd dat er bij een kortsluiting een lampje gaat branden op de betreffende booster
en dat de vermogenstrap word afgeschakeld (ze zijn kortsluitvast). Dit zal ook gebeuren als de belasting te groot wordt. Ik dacht dat zo'n
booster iets van 3A kan leveren?




Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Opa-Bullcat

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.623
  • Thanked: 36 times
  • Geslacht: Man
Re: Het aansluiten van meerdere boosters
« Reactie #23 Gepost op: 29 augustus 2014, 15:21:32 »
Ik lees dat ze wel tot 4,5 A gaan, maar dat hangt dan weer van een ander iets af, trouwens jij weet het 1 en ander van electronica begreep ik ?

ik heb hier een wel hele dikke booster liggen, maar weet niet echt hoe ik kan meten wat er aan prik uitkomt, kan jij me misschien in een apart draadje eens op weg helpen daarmee, als ik foto's plaatst van de ingewanden en uitgangen van die booster ?? dan start ik dat draadje wel als ik die booster in een doos tegen kom :)
KLIKKIE DOEN voor BullCatTV, 9 webcams op 1 pagina. :D

Mac,Winhoos, 2 spoor, itrain, Amerikaans, Big Boy's, en wat ik leuk vind. Periode weet ik niet.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.848
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Het aansluiten van meerdere boosters
« Reactie #24 Gepost op: 29 augustus 2014, 15:32:19 »
Jongens, ik wil niet lullig doen, maar ik doe het toch: dit topic heet: "Project Hoogveld - De bouw" een best goed gekozen naam omdat het precies vertelt wat je kunt verwachten, namelijk hoe Jack zijn Hoogveld bouwt. En natuurlijk, we zitten allemaal wel eens aan de periferie van een onderwerp te teuten. Maar als ik nu het bouwwerk van Jack wil volgen dan moet ik me eerst door allemaal andere meuk heen worstelen voordat ik weer een beetje terechtkom bij Jack's topic.
Misschien is het een idee dat ik dit topic splits in iets dat over aansluitingen en boosters gaat?
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)