Auteur Topic: ontwerp spookstation op aandringen van de vrouw  (gelezen 10210 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

marcel

  • Gast
ontwerp spookstation op aandringen van de vrouw
« Gepost op: 19 juli 2014, 21:26:51 »
hallo allemaal jaja je leest het goed de vrouw leek het leuk om een spookstation erbij te bouwen.
hieronder mijn ontwerp van het gebeuren.



nu zal ik nog moeten bedenken hoe ik het kwa aansturing moet doen aangezien ik een analoge rijder ben.
hebben jullie tips? die zijn van harte welkom

Offline steekie

  • Rangeerder
  • ****
  • Berichten: 342
  • Thanked: 8 times
  • Geslacht: Man
Re: ontwerp spookstation op aandringen van de vrouw
« Reactie #1 Gepost op: 19 juli 2014, 23:51:20 »
Je zou toch denken dat jullie met heel andere dingen bezig zijn op dit moment Marcel  :D
Maar geweldig dat je thuis kennelijk zo gestimuleerd wordt met je hobby!
Ik kan je niet helpen omdat ik zelf een beginner ben,maar als jij het nu goed uitvogel allemaal en vooral ook hier post scheelt het mij een hoop werk mocht ik er aan toe komen......
Groet,
Theo

Offline Opa-Bullcat

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.623
  • Thanked: 36 times
  • Geslacht: Man
Re: ontwerp spookstation op aandringen van de vrouw
« Reactie #2 Gepost op: 20 juli 2014, 03:16:23 »
even een vraag , bedoel je niet een schaduw station ? want ikniet weten wat een spook station is namelijk ?
KLIKKIE DOEN voor BullCatTV, 9 webcams op 1 pagina. :D

Mac,Winhoos, 2 spoor, itrain, Amerikaans, Big Boy's, en wat ik leuk vind. Periode weet ik niet.

marcel

  • Gast
Re: ontwerp spookstation op aandringen van de vrouw
« Reactie #3 Gepost op: 20 juli 2014, 08:04:36 »
hallo steekie we zijn ook met andere dingen bezig in huis jah maar als de kleine slaapt hebben we het er wel eens over

en jah opa-bullcat het moet inderdaad een schaduw station zijn alleen noemt mijn vrouw het een spookstation  :P

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re: ontwerp spookstation op aandringen van de vrouw
« Reactie #4 Gepost op: 20 juli 2014, 14:10:13 »
Hallo Marcel,

Ik heb ook even in je baanbouw topic gekeken en zie daar dat je de Fleischmann Profigleis gebruikt. De wissels hiervan kan je gebruiken om de treinen op het schaduwstation aan te sturen. Als je op internet even zoekt op 'denkende wissels' dan kom je wel instructies tegen.
Op je baanbouw topic zag ik ook dat je een dubbelsporige ovaal op je baan hebt. Ik neem aan dat je hierop in twee richtingen wil gaan rijden. Dan is één aftakking naar het schaduwstation niet genoeg. Ook moeten in dit ontwerp de treinen uit het schaduwstation altijd achteruit terug de baan op rijden. Ik weet niet of je de ruimte hebt maar als het kan zou ik een extra lus maken waarop de treinen vooruit weer de baan op kunnen.

Groeten, Gert-Jan

marcel

  • Gast
Re: ontwerp spookstation op aandringen van de vrouw
« Reactie #5 Gepost op: 21 juli 2014, 14:43:55 »
hoi gèjè  ik heb geen ruimte voor een lus en op de baan geen ruimte voor een extra afdaling.
de binnenste baan baan 1 blijft een eigen spoor hier komen geen wissels in de grote baan baan 2
komt een aftakking in die naar het schaduw station rijdt

ik zit alleen nu te kijken of ik het schaduw station kan besturen met de laptop en hoe ik het kan doen met de stroom iemand tips?

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re: ontwerp spookstation op aandringen van de vrouw
« Reactie #6 Gepost op: 21 juli 2014, 16:11:26 »
nu zal ik nog moeten bedenken hoe ik het kwa aansturing moet doen aangezien ik een analoge rijder ben.
hebben jullie tips? die zijn van harte welkom
ik zit alleen nu te kijken of ik het schaduw station kan besturen met de laptop en hoe ik het kan doen met de stroom iemand tips?

Dat veranderd het verhaal nogal.  Over digitaal rijden kan ik je echter niets vertellen maar er zitten hier mensen op het forum die je er alles over kunnen vertellen als je wilt overstappen naar digitaal.

Groeten, Gert-Jan

 





marcel

  • Gast
Re: ontwerp spookstation op aandringen van de vrouw
« Reactie #7 Gepost op: 21 juli 2014, 20:16:26 »
kun je met deze opstelling ook analoog alles aansturen? ik blijf namelijk liever analoog rijden en hoe moet ik dat dan gaan doen met de seinen? de denkende wissels ben ik mee bekent ik gebruikt het nu ook namelijk ik zit alleen even met hoe keer  ik de stroom om om de trein terug te sturen zijn daar schakel systemen voor?

sorry voor de vele vragen maar dit is voor mij ook nieuw :P

Offline Anne W

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.911
  • Thanked: 31 times
  • Geslacht: Man
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
Re: ontwerp spookstation op aandringen van de vrouw
« Reactie #8 Gepost op: 21 juli 2014, 21:57:10 »
Beste Marcel,

Voor analoog semi-automatisch bedrijf zijn er oplossingen die lopen van relais die stukken rails stroomloos maken tot geavanceerde systemen als het Dinamo systeem.

Het is een beetje "vloeken in de kerk", maar ons buurforum, het 3-rail forum, heeft èn een Wiki en èn een hoofdstuk "analoog rijden", nee ik ben al een paar decennia digitaal en geautomatiseerd (zonder computer), dus als je die kant op wilt dan hoor/lees ik je wel.

Groet, Anne W
Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"

marcel

  • Gast
Re: ontwerp spookstation op aandringen van de vrouw
« Reactie #9 Gepost op: 22 juli 2014, 13:14:10 »
Hallo Anne w,

ik denk dat ik die kant op ga jah ik heb al even gekeken op het 3 rail forum maar dit gaat wel voornamelijk over marklin
wat kun je mij vertellen? het dinamo systeem ken ik niet is dat makkelijk te maken?

groeten marcel

Offline steekie

  • Rangeerder
  • ****
  • Berichten: 342
  • Thanked: 8 times
  • Geslacht: Man
Re: ontwerp spookstation op aandringen van de vrouw
« Reactie #10 Gepost op: 22 juli 2014, 15:59:22 »
Ik leef met je mee Marcel,ik ben ook een leek op dat gebied en ondanks dat alle forums digitale systemen bespreken is het eigenlijk allemaal voor gevorderden.Je ziet nergens het digitale principe van A tot Z uitgelegd worden in Jip en Janneke taal.....
Groet,
Theo

Offline Rick

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.829
  • Thanked: 25 times
  • Geslacht: Man
    • Rick's Modelspoorweg Blog
Re: ontwerp spookstation op aandringen van de vrouw
« Reactie #11 Gepost op: 22 juli 2014, 20:14:43 »
Marcel,

dit staat bij de andre buren. Misschien kun je hier iets mee klik
2 rail, tijdperk eind III, Thema... niet echt wat ik maar voor handen heb.

Offline Anne W

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.911
  • Thanked: 31 times
  • Geslacht: Man
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
Re: ontwerp spookstation op aandringen van de vrouw
« Reactie #12 Gepost op: 22 juli 2014, 22:12:15 »
Beste Marcel,

Voor Dinamo zie http://www.vpeb.nl/oplossingen/ , het is niet echt eenvoudig maar er is een hoop ondersteuning.

Voor digitaal-automatisch zonder computer zie www.raptor-digital.eu, maar begin eerst maar je te oriënteren op wat digitaal eigenlijk is, maar niet te veel "bergen zien", je hoeft niet te weten hoe het werkt, maar je moet het kunnen laten werken.

In principe is digitaal voor 3-rail en 2-rail identiek, ook daar moet je niet te veel bergen zien.

Groet, Anne W
Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"

Offline Anne W

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.911
  • Thanked: 31 times
  • Geslacht: Man
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
Re: ontwerp spookstation op aandringen van de vrouw
« Reactie #13 Gepost op: 22 juli 2014, 23:39:39 »
Beste Marcel en Theo,

Mijn bovenstaande antwoord was een beetje kort, ik zat in tijdnood, daarom nog een paar woorden over digitaal:

bij analoog regel je het niveau van de spanning op baan en zullen alle op de baan staande loks vergelijkbaar reageren.

in de digitale lok zit een "machinist" (de decoder) die niets anders doet als luisteren of zijn naam (het decoderadres) geroepen wordt, als zijn naam geroepen wordt dan luistert hij heel goed en voert de instructie uit die na het roepen van zijn naam geroepen wordt (bijvoorbeeld een verandering van snelheid)

de digitale centrale is het apparaat die de "namen" en bijbehorende "instructies" op de baan zet (dus de roeper), bijvoorbeeld je toetst de "naam" in van de lok waar jij de snelheid van wilt veranderen en draait wat aan de snelheidskop, de centrale "roept" dan die "naam" gevolgd door de gewijzigde "instructie", bij magneetartikelen werkt het net zo, een decoder met zijn eigen adres doet weer niets anders als luisteren of zijn adres geroepen wordt, zo ja, dan voert hij de aan dat adres gekoppelde instructie uit.

Dit is het basisprincipe van de digitale modelspoortechniek, meer is het in wezen niet, de berg die jullie zien is alle franje die er om heen  gebouwd is, zoals b.v. mooie beeldschermen met mooie plaatjes.

Voor het automatiseren van een modelspoorbaan geldt een zelfde eenvoudige principe: een trein mag van punt A naar punt B als er tussen A en B geen andere trein is en er geen kruisend verkeer is (denk aan wissels) is, hoe ingewikkeld situaties ook kunnen zijn, het is altijd terug te voeren tot dit principe.

Ook hier geldt dat de berg die de meeste mensen in eerste instantie zien, de franje is die er bij gemaakt wordt, zeker in het geval van computers en automatiseringsprogramma's.

Daarom is mijn advies altijd voor zowel digitalisering als wel automatisering: begin simpel met één ovaal en ga pas verder als  je daarvan alles, maar dan ook alles, snapt.

Groet, Anne W
Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"

Offline steekie

  • Rangeerder
  • ****
  • Berichten: 342
  • Thanked: 8 times
  • Geslacht: Man
Re: ontwerp spookstation op aandringen van de vrouw
« Reactie #14 Gepost op: 23 juli 2014, 08:39:52 »
Bedankt Anne W!
Je denkt inderdaad te veel in mooie en voor de leek ingewikkelde programma's.
Zo komt het ook over als je er naar op zoek gaat,je ziet prachtige (dure) treinen en leest dan over problemen dat je denkt laat maar....
Zoals jij het uitlegt is de stap naar digitaal of automatisch een heel stuk kleiner dan ik dacht,ik ben er nog niet aan toe omdat ik mijn baan eerst meer wil inrichten maar het wordt zeker het overwegen waard in de toekomst.
Groet,
Theo

Offline Anne W

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.911
  • Thanked: 31 times
  • Geslacht: Man
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
Re: ontwerp spookstation op aandringen van de vrouw
« Reactie #15 Gepost op: 23 juli 2014, 09:52:23 »
Beste Theo,

Als je maar één ding niet vergeet bij je mooie baan: zoek eerst een ovaal stuk om e.e.a. te leren/begrijpen.

Groet, Anne W
Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"

Offline steekie

  • Rangeerder
  • ****
  • Berichten: 342
  • Thanked: 8 times
  • Geslacht: Man
Re: ontwerp spookstation op aandringen van de vrouw
« Reactie #16 Gepost op: 23 juli 2014, 11:31:26 »
Mijn baan is nog verre van mooi,ik ben mij de modelbouwtechnieken nog aan het eigen maken,maar ik zal er rekening mee houden,nogmaals bedankt voor de duidelijke uitleg!
Groet,
Theo

Offline Anne W

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.911
  • Thanked: 31 times
  • Geslacht: Man
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
Re: ontwerp spookstation op aandringen van de vrouw
« Reactie #17 Gepost op: 23 juli 2014, 21:18:47 »
Nog een laatste advies: zorg er voor dat je rails/wissels en zo niet vast liggen voor dat je digitalisering/automatisering goed snapt, want het is in principe simpel, maar een computer is eigenlijk een verschrikkelijk stom ding, je moet hem alles, maar dan ook echt alles, vertellen en hij kan niet kijken, dus moet je hem vertellen waar treinen zijn en dat vereist dat je nog kunt "rommelen" met rails.

Groet, Anne W



Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"