Auteur Topic: Bakkie van Kandt.  (gelezen 4772 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Piet

  • Gast
Bakkie van Kandt.
« Gepost op: 14 maart 2011, 09:01:18 »
Overgenomen van mijn forum 19 April 2010
Deze Roco lok 69956 was ik al een tijdje naar op zoek, hij past mooi in mijn thema op de baan.
Ik heb tijdens de opendag in 2008 van de werkplaats Haarlem zelf met zo'n lok mogen rangeren.
Dus de band was gesmeed.

Na het uitpakken direkt op de baan gezet, even snel een ander lokadres er in gestopt en rijden met die geit.
Nou dat viel tegen, zeg maar erg tegen.
Met horten en stoten werd er gereden, echt waardeloos.
En zeker Roco onwaardig, ik ben tenminste anders gewend.

Nu ben ik niet iemand die terug gaat naar leveranciers dus de lok ging uit elkaar.
De stroomvoorziening gaat, uiteraard via een sleper, maar die is te kort.
Bij ieder wissel was het 'raak' zichtbaar vonken onder de lok.
De wissels van C rail hebben puntcontacten die wat hoger staan in het midden van de wissel.
Dit om sluiting met de kruisende spoorstaaf tegen te gaan.
Dat zal bij andere rail soorten van Marklin niet anders zijn, maar daar heb ik geen ervaring mee.
De veer in de sleper is ook veel te star, daarom wipt hij niet mooi "door de wissel heen"
Daarom heb ik de orginele sleper vervangen door een zgn fluister sleper van Roco de 40500.
Dat gaf al een hele verbetering, wissels waren geen probleem meer.
Maar bochten en rechte einden rijden gaf steeds knipperende lichten en hoorbaar stokken van de motor.
Langzaam rijden was onmogelijk!
Lager dan rijstap 5 resulteerde in een stilstaande lok op de gekste plekken.

Ook de massadetectie voor het blokkensysteem was onbetrouwbaar.
Dus het onderstel er onder vandaan!
Nu worden bij deze lok de wielen doorverbonden door twee flinterdunne strookjes latoenkoper die op de voorste wielen twee stukjes, in een U-vorm gebogen, messing draad nr 4 op de tekening neergedrukt houden

Tegen de achterste wielen, met antislipbanden worden door een sleepkontakt verbonden.
Maar op dat rubber werkt het ook niet echt. Stom h??

Allereerst heb ik de (gelijkstroom) wielen met weerstands lak zo behandeld, dat de wielbanden kontakt maken met de as.
Dus de doorverbinding voor de massa detectie was in orde.
Door nu de sleepkontakten die op de wielbanden rusten iets te verbuigen, zodat een groter contactvlak ontstaat, was ook de electrische verbinding betrouwbaarder.
Zo betrouwbaar zelfs dat rangeren met stap 1 tot de mogelijkheden behoort.
Zie het filmpje.
<a href="http://www.youtube.com/v/Ih8di6zPs5k" target="_blank" rel="noopener noreferrer" class="bbc_link bbc_flash_disabled new_win">http://www.youtube.com/v/Ih8di6zPs5k</a>
Wat er nu nog op het menu staat voor deze loc is het middelste wielstel wat meer ruimte geven in vertikale zin.
Want rijden door een wissel geeft nog wel eens duidelijk aan dat het eigenlijk geen Hippel zou moeten heten maar Huppel.
Dat kan nog beter, maar dan moeten de rode drijfstangen die nu star zijn, flexibel worden ter hoogte van de middelste krukas.

En wat je ook beter niet kunt doen is een wissel 'open rijden' dat gaat ie gegarandeerd naast de rails.
Nu weet ik dat je dat eigenlijk nooit moet doen, maar ja het gebeurt wel eens, he?
Dus bij het rangeren eerst de volledige rijweg instellen en dan pas rijden!

Al met al een redelijk grote onderneming, voor zo'n klein lokje.
En een dikke min voor Roco!
Wat betreft de kwaliteit van dit merk ben ik veel beter gewend.

(update 30 Mei 2010)

Vorige week heb ik een set losse drijfstangen van Roco kunnen bemachtigen, via AnW modeltreinen in Medemblik.
Deze firma was bereid een bestelling te doen bij Roco.
Het gaat hier om de rode stangen, die de wielen verbinden.
<a href="http://www.youtube.com/v/XJd5Asoc9Ng" target="_blank" rel="noopener noreferrer" class="bbc_link bbc_flash_disabled new_win">http://www.youtube.com/v/XJd5Asoc9Ng</a>
Door nu te zorgen dat beide (voor en achter) wielen een eigen verbinding hebben met het het middelste wielstel, kan dit in verticale zin enigsinds bewegen.
Dit was met de starre vebinding niet mogelijk.
Waardoor de rij-eigenschappen van het lokje aanmerkelijk verbeteren, geen knipogen meer van de verlichting en geen gehuppel meer door de wissels.
<a href="http://www.youtube.com/v/8gWlggl--14" target="_blank" rel="noopener noreferrer" class="bbc_link bbc_flash_disabled new_win">http://www.youtube.com/v/8gWlggl--14</a>

grt Piet.