Auteur Topic: Wat geknutsel met wagonnetjes  (gelezen 18869 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Wat geknutsel met wagonnetjes
« Gepost op: 1 juli 2014, 22:07:47 »
Op de laatste overnachting van mijn vakantie liep ik tegen papieren handdoekjes aan die ik al eerder had gebruikt als dakjes voor de marktkraampjes. Ik heb er een paar meegenomen en wil proberen of ik er ook grotere dekzeilen van kan maken op een wagon. Zo is dit projectje ontstaan.

Uit de la met knutsel wagonnetjes vis ik drie Piko hoge bakwagonnetjes. Ik zet er kunststof wieltjes onder zodat ze minder herrie maken en op één wagon lijm ik een buffertje  wat ontbreekt. Verder heb ik de handdoekjes en een restje ijzergaren wat nog over is van mijn bootjes.







Aan de zijkant boor ik gaatjes voor de haakjes waar de touwen aan vast moeten komen te zitten.



Even een tip tussendoor … bij het boren in plastic plakt het gesmolten plastic vaak in het boortje vast. Dit is vrij lastig te verwijderen. Door even een aansteker onder je boortje te houden verbrand dit plastic en kan je snel weer verder boren.

 

Als haakjes gebruik ik spelden die ik op maat knip. Met een beetje seconden lijm zet ik deze vast in de gaatjes.







De wagons worden een beetje verouderd met wat roest.





De zeiltjes maak ik op maat en de randjes vouw ik om en plak ze vast met een lijmstift.







Dan de draadjes er door om het zeiltje vast te zetten..





Om het zeiltje in model te krijgen zodat het net lijkt of het slap hangt verzadig ik het zeil met verdunde houtlijm. Net zolang tot het naar mijn zin is. Als dit zeiltje droog is kan ik het ook wat vervuilen.



Wordt vervolgd .....


Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Roel

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.109
  • Thanked: 28 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats Kerk-Avezaath (de bloeiende Betuwe)
Re: Wat geknutsel met wagonnetjes
« Reactie #1 Gepost op: 1 juli 2014, 22:19:18 »
Hoe kom je in Godsnaam aan die uitzonderlijke ideeën?
Pierre, fantastisch gedaan. Altijd leuk om je te blijven volgen.
Met groet, Roel
Vooral Märklín, maar ook Roco; digitaal met volledige massadetectie. Rijd met CS1 en Koploper via laptop. Geen specifieke tijdperk.

Offline Rick

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.829
  • Thanked: 25 times
  • Geslacht: Man
    • Rick's Modelspoorweg Blog
Re: Wat geknutsel met wagonnetjes
« Reactie #2 Gepost op: 1 juli 2014, 22:50:33 »
Je moet op de camping maar op het idee komen in de toiletten.
Nog niet klaar en nu ziet het er al geweldig uit.
2 rail, tijdperk eind III, Thema... niet echt wat ik maar voor handen heb.

Offline patje

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 180
  • Geslacht: Man
Re: Wat geknutsel met wagonnetjes
« Reactie #3 Gepost op: 2 juli 2014, 08:06:47 »
Waar de vakantie niet goed voor is zeg. Schitterend Pierre!

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re: Wat geknutsel met wagonnetjes
« Reactie #4 Gepost op: 2 juli 2014, 11:00:08 »
Mooi Pierre, dat ziet erg geweldig uit !
Ik vindt het iedere keer weer fantastisch om te zien hoe jij van "niets" weer iets kan maken. 

Groeten, Gert-Jan

Offline Opa-Bullcat

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.623
  • Thanked: 36 times
  • Geslacht: Man
Re: Wat geknutsel met wagonnetjes
« Reactie #5 Gepost op: 2 juli 2014, 12:19:21 »
Man o Man, hoe verzin je het allemaal, mooi geworden, trouwens...

Citaat


Van het restant kan je mooi een spijkerbed maken voor een fakir :D
KLIKKIE DOEN voor BullCatTV, 9 webcams op 1 pagina. :D

Mac,Winhoos, 2 spoor, itrain, Amerikaans, Big Boy's, en wat ik leuk vind. Periode weet ik niet.

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Wat geknutsel met wagonnetjes
« Reactie #6 Gepost op: 3 juli 2014, 19:23:22 »


De andere twee wagonnetjes daar brei ik ook een zeiltje op.



Als de zeiltjes droog zijn kan ik ze een beetje verouderen en dit project is klaar. 



Even allemaal op de foto met Tante Anna!.















Ik ga gelijk maar door naar een projectje met twee nieuwe slachtoffers uit de “oude wagonnetjes bak”. Twee rongenwagens van Lima. Er is wel het één en ander afgebroken.



Een oude dak constructie uit de rommelbak wordt gebruikt als donor voor de rongen die ontbreken.





Ik vijl de overblijfsels aan de bak weg en lijm de “ nieuwe” rongen er op.





Nu kan het zaakje mooi even drogen.


Wordt vervolgd .....
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Wat geknutsel met wagonnetjes
« Reactie #7 Gepost op: 3 juli 2014, 20:35:41 »
Verbazend stukje werk Pierre. Ik dacht nog: "Heeft-ie ergens wat papieren handdoekjes achterover gedrukt en dat gaat-ie toch niét ergens voor gebruiken?" Jawel hoor: hij doet het! En het ziet er verbazend uit!  ;D
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline steekie

  • Rangeerder
  • ****
  • Berichten: 342
  • Thanked: 8 times
  • Geslacht: Man
Re: Wat geknutsel met wagonnetjes
« Reactie #8 Gepost op: 3 juli 2014, 22:15:28 »
Klasse Pierre!
Groet,
Theo

Offline Opa-Bullcat

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.623
  • Thanked: 36 times
  • Geslacht: Man
Re: Wat geknutsel met wagonnetjes
« Reactie #9 Gepost op: 3 juli 2014, 22:19:01 »
Gevaarlijke man die Pierre, die kan alles wat los en vast zit gebruiken geloof ik :)


Maar mooi gevonden en gedaan pierre.
KLIKKIE DOEN voor BullCatTV, 9 webcams op 1 pagina. :D

Mac,Winhoos, 2 spoor, itrain, Amerikaans, Big Boy's, en wat ik leuk vind. Periode weet ik niet.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Wat geknutsel met wagonnetjes
« Reactie #10 Gepost op: 3 juli 2014, 23:09:45 »
Gevaarlijk? Als die bij je op bezoek is geweest mis je zó twee rollen wc-papier en een stuk of zes papieren servetten... om ze op het forum weer tegen te komen in een van z'n projectjes.
Hou 'm in de gaten die Pierre.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Wat geknutsel met wagonnetjes
« Reactie #11 Gepost op: 3 juli 2014, 23:22:34 »
Gevaarlijk? Als die bij je op bezoek is geweest mis je zó twee rollen wc-papier en een stuk of zes papieren servetten... om ze op het forum weer tegen te komen in een van z'n projectjes.
Hou 'm in de gaten die Pierre.

Dat is om de kosten te drukken hè  :P
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

MaVe46

  • Gast
Re: Wat geknutsel met wagonnetjes
« Reactie #12 Gepost op: 4 juli 2014, 16:20:07 »
Pierre,

leuk projectje, ziet er goed uit.

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Wat geknutsel met wagonnetjes
« Reactie #13 Gepost op: 4 juli 2014, 18:24:37 »
Dank je wel allemaal voor de veren ..... Au! :P
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Wat geknutsel met wagonnetjes
« Reactie #14 Gepost op: 6 juli 2014, 22:59:48 »


Vanavond niet zo warm dus ... toch maar even voor een uurtje naar boven vertrokken en de rongenwagens even in een aanvaardbaar onduidelijk mat kleurtje gezet.



En daarna het glasvezelpotlood er op losgelaten. Net of de wagons zijn overgeschilderd en de verf in de loop der jaren weer begint door te slijten op sommige plaatsen.



Vervolgens een beetje sterk verdunde zwarte verf er over. Ook het onderstel verf ik lekker mat zwart zodat de plastic glans er af is.



Wordt vervolgd .....
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Station_Dooiland

  • Gast
Re: Wat geknutsel met wagonnetjes
« Reactie #15 Gepost op: 12 september 2014, 11:03:03 »
Dag Pierre,

Ik zit met verbazing naar je Piko'tjes te kijken. Heb er inmiddels ook een stuks 10 van, maar het blijven natuurlijk wat 'saaie' wagons.
Dus heel leuk om zo die transformatie te zien.

Ga daar zeker ook eens eentje voor inzetten. Met die mooie beschrijving in foto-materiaal moet daar toch ook voor een ombouw-leek wel iets van te maken zijn.

Groeten en bedankt voor het uitvoerige werkverslag,

Jan

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Wat geknutsel met wagonnetjes
« Reactie #16 Gepost op: 4 januari 2015, 19:55:09 »
Wie kent ze niet … bijna overal kom je ze tegen. De blauwe wagons van Jouef en Lima. Ik heb er ook een hele zwik in mijn in mijn wagon kerkhof liggen en er 5 knappe uitgezocht voor mijn project. Ik wil een grijze stoomloc maken met een lotje (ook grijze) wagons en door het model wat me wel aanspreekt zijn deze wagons daar dus prima geschikt voor. En ook niet onbelangrijk … ik heb alles in huis dus’t kost niets.

Om te beginnen de vijf slachtoffers.



Eerst maar eens alles uit elkaar slopen.



Ik moet voor mijn vrouw nog een schilderijlijstje voor een borduurwerk mat grijs spuiten dus de wagons kunnen er gelijk wel achteraan. Ik gebruik hiervoor simpel een spuitbus primer van de Action.





En een kwartiertje en drie laagjes verf later zijn de wagons droog genoeg om weer mee te nemen naar zolder.





Hier kan ik de zaak weer in elkaar schroeven en voorzien van goede wielen en verzwaring om de rijeigenschappen enigszins te verbeteren.







Nog een beetje vervuilen en de wagons zijn klaar. Op de foto is bijna niet te zien dat de wagons verouderd zijn omdat het maar heel licht gedaan is. T.z.t. zal ik ook nog wat 1e en 2e klas decals maken om de boel nog wat aan te kleden.







Misschien maak ik van de week wel een beginnetje aan de loc. Ik heb al een loc op het oog.

Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Wat geknutsel met wagonnetjes
« Reactie #17 Gepost op: 4 januari 2015, 20:14:49 »
Mooi gedaan @Pierre!
Alleen wat ik me afvraag hoe je op het idee bent gekomen om wagons grijs te spuiten?
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Wat geknutsel met wagonnetjes
« Reactie #18 Gepost op: 4 januari 2015, 20:17:48 »
Mooi gedaan @Pierre!
Alleen wat ik me afvraag hoe je op het idee bent gekomen om wagons grijs te spuiten?

Omdat ik graag een grijze loc wilde hebben. Nou leek me het leuk om daar ook grijze wagons bij te maken. Op mijn treinbaan kan immers alles wat ik leuk vind. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline NickvR

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 689
  • Thanked: 25 times
  • Geslacht: Man
    • Reizen met de trein
Re: Wat geknutsel met wagonnetjes
« Reactie #19 Gepost op: 4 januari 2015, 20:19:15 »
Ziet er weer mooi uit Pierre :)!

Offline jerry

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 506
  • Thanked: 9 times
Re: Wat geknutsel met wagonnetjes
« Reactie #20 Gepost op: 4 januari 2015, 20:30:14 »
Heerlijk dat je eigenaar dienstlijder en alles tegelijk bent
En dus de huisstijl kan maken
zien er niet eens verkeerd uit in die kleur
Ik ben met een set van 8 bezig ,en heber nog een 6 tal over die allen een ding hebben(missen dus eigenlijk)
wel een idee gegeven zo

Offline Rick

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.829
  • Thanked: 25 times
  • Geslacht: Man
    • Rick's Modelspoorweg Blog
Re: Wat geknutsel met wagonnetjes
« Reactie #21 Gepost op: 4 januari 2015, 21:18:45 »
Ze zijn er zeker weer een stuk van opgeknapt. Eigenlijk vind ik ze zelfs mooier als het orgineel
2 rail, tijdperk eind III, Thema... niet echt wat ik maar voor handen heb.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Wat geknutsel met wagonnetjes
« Reactie #22 Gepost op: 4 januari 2015, 21:58:36 »
De Deutsche Reichsbahn had vroeger grijze wagons en een grijze loc. Zag er voor die tijd wel vooruitstrevend uit.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: Wat geknutsel met wagonnetjes
« Reactie #23 Gepost op: 4 januari 2015, 22:11:27 »
Ziet er weer op zijn Pierre's top uit.
Mooie stam en mooie kleur grijs, past goed bij je haar  :) ;D :)
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline jerry

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 506
  • Thanked: 9 times
Re: Wat geknutsel met wagonnetjes
« Reactie #24 Gepost op: 4 januari 2015, 22:21:14 »
, past goed bij je haar  :) ;D :)
hep ie dat nog  :D