Auteur Topic: Ambulance van LED voorzien  (gelezen 3962 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

GGoos

  • Gast
Ambulance van LED voorzien
« Gepost op: 21 juni 2014, 21:14:22 »
Een projectje waar ik bij gelegenheid aan werk is het inbouwen van LED in een ambulance.


tigis 1 on Flickr

Ik moet nog heel wat leren over weerstanden. Er komen de volgende SMD LED's in:

2 Koplampen (wit 1206)
2. Blauwe lampen in de gril (0603)
3 Blauwe lampen voorzijde dak (1206)
2 blauwe lampen (aan beide zijkanten 1; 0603)
2 blauwe lampen achterzijde dak (1206)
2 rode lampen achterlichten

Ik heb recent geoefend met solderen en de eerste was meteen goed! Dat is geen zorg.

Waar ik me meer zorgen over maak is de juiste weerstanden; elders op dit forum vond ik een handige tool hiervoor. Ik loop deze week bij de lokale elektronicawinkel binnen om daar wat weerstanden te halen. De groep met LED's zoals hierboven genoemd zijn meteen de series die ik zal solderen. M.a.w. de 3 blauwe lampen voorzijde dak is één serie, de koplampen is één serie etc.

Omdat niet al mijn gereedschap geschikt is ga ik nu eerst wat gereedschap erbij kopen en hopen dan weer verder te kunnen.

EDIT: nog een foto:


tigis 2 on Flickr

Offline Opa-Bullcat

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.623
  • Thanked: 36 times
  • Geslacht: Man
Re: Ambulance van LED voorzien
« Reactie #1 Gepost op: 21 juni 2014, 21:35:20 »
Mooi als die lampjes gaan werken, er moet ook nog 1 groene bij, dat gaat branden als er meerdere ambulances op 1 plek zijn die met dat groene lamoje op het dak is dan de baas of zo iets
KLIKKIE DOEN voor BullCatTV, 9 webcams op 1 pagina. :D

Mac,Winhoos, 2 spoor, itrain, Amerikaans, Big Boy's, en wat ik leuk vind. Periode weet ik niet.

GGoos

  • Gast
Re: Ambulance van LED voorzien
« Reactie #2 Gepost op: 21 juni 2014, 21:37:59 »
Correct, de eerste ambulance die ter plaatse komt bij een incident waar meerdere ambulances ingezet worden zet een groene lamp aan. Toevallig dat ik een aantal vrienden heb die werken op de ambulance :) Die zijn allen stinkend benieuwd wat ik er van ga bakken.

Ik heb overigens een paar van dezelfde aangeschaft voor het geval het mis gaat :)

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re: Ambulance van LED voorzien
« Reactie #3 Gepost op: 22 juni 2014, 12:54:34 »
Dat zijn veel Ledjes!  Ik ben benieuwd naar het vervolg.
Dit is een interessant project om te volgen. Ik heb namelijk een paar politieauto's waar ik misschien blauwe leds in ga bouwen.
De kleinste Led's die ik kan vinden zijn alleen in verhouding veel te groot. Wat voor Led's gebruik jij?
En dan nog een (misschien "domme") vraag. Wat betekenen die  nummers achter de led's?

Groeten, Gert-Jan

P.S.
Oh ja.... Wim vind dit vast ook heel interessant. Die is dol op lichtjes!  :D
Ik durf het bijna niet te vragen maar:  Komen er nog lichtjes op?  ::)

GGoos

  • Gast
Re: Ambulance van LED voorzien
« Reactie #4 Gepost op: 22 juni 2014, 17:19:15 »
Domme vragen bestaan niet ;) Domme antwoorden wel ;) Dus, schroom nooit te vragen. Ik heb voor mijn gevoel ook een gigantische dosis domme vragen gesteld op dit forum en altijd erg goed geholpen :)

De nummers achter de LED's is het type SMD LED. De 1204 is van een bepaalde afmeting en de 0603 eveneens. Via DEZE (PDF alert) presentatie (en de maker ervan) heb ik al veel informatie gevonden.

Ik moet nog e.e.a. aanschaffen wat ik denk ik komend weekend ga doen. Wordt vervolgd dus.

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re: Ambulance van LED voorzien
« Reactie #5 Gepost op: 22 juni 2014, 17:36:25 »
Kijk dat is nou eens een heel nuttige link. Bedankt!
Bij LED denk ik dus aan zoiets als dit.

En die zijn dus te groot om in te bouwen als zwaailicht.
Het begrip SMD LED is weer helemaal nieuw voor mij.

Ik blijf dit met grote interesse volgen.

Groet, Gert-Jan

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Ambulance van LED voorzien
« Reactie #6 Gepost op: 22 juni 2014, 20:03:03 »
Domme vragen bestaan niet ;) Domme antwoorden wel ;) Dus, schroom nooit te vragen. Ik heb voor mijn gevoel ook een gigantische dosis domme vragen gesteld op dit forum en altijd erg goed geholpen :)
Deze redenering loopt volgens mij een klein beetje mank: als er goede vragen bestaan en slimme vragen, dan moeten er volgens mij ook minder goede vragen bestaan en minder slimme vragen. Toch?
Voorbeeld: een bezoeker komt op een adres aan en de geadresseerde vraagt aan de bezoeker: "Heb je het kunnen vinden?" Volgens mij is dit een typisch voorbeeld van een erg domme vraag, want als de bezoeker het niet had kunnen vind dan was de bezoeker nooit op het adres aangekomen.

En ja Gert-Jan, ik ben dol op lichtjes; niet overal maar waar de meerwaarde wordt verhoogd: zéker!
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

GGoos

  • Gast
Re: Ambulance van LED voorzien
« Reactie #7 Gepost op: 23 juni 2014, 08:15:10 »
Ik zoek nog wel een module waarmee ik de LED lampjes aan ga sturen. Ik overweeg hiervoor in Houten bij een Duitse handelaar te gaan kijken. Hij heeft modules waar je heel wat lichtjes tegelijk op kan aansluiten.

Offline Roel

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.109
  • Thanked: 28 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats Kerk-Avezaath (de bloeiende Betuwe)
Re: Ambulance van LED voorzien
« Reactie #8 Gepost op: 23 juni 2014, 12:41:36 »
De nummers achter de LED's is het type SMD LED. De 1204 is van een bepaalde afmeting en de 0603 eveneens. Via DEZE (PDF alert) presentatie (en de maker ervan) heb ik al veel informatie gevonden.

Kijk, dat is inderdaad leuke informatie.Dit werk is wel allemaal heel erg klein. En er wordt wel wat van je soldeerkunst gevraagd.
In ieder geval heb ik de link opgeslagen, want.....je weet nooit.
Met groet, Roel
Vooral Märklín, maar ook Roco; digitaal met volledige massadetectie. Rijd met CS1 en Koploper via laptop. Geen specifieke tijdperk.

Offline Opa-Bullcat

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.623
  • Thanked: 36 times
  • Geslacht: Man
Re: Ambulance van LED voorzien
« Reactie #9 Gepost op: 23 juni 2014, 13:24:48 »
De info is inderdaad heel interessant, dat kleine zal mij wel niet meer lukken, maar gelukkig heb ik ook nog schaal 1:22,5 om met ledjes te gaan freubelen   :)
KLIKKIE DOEN voor BullCatTV, 9 webcams op 1 pagina. :D

Mac,Winhoos, 2 spoor, itrain, Amerikaans, Big Boy's, en wat ik leuk vind. Periode weet ik niet.

GGoos

  • Gast
Re: Ambulance van LED voorzien
« Reactie #10 Gepost op: 3 juli 2014, 10:27:36 »
Gisteravond op een behoorlijk warme zolder weer wat stapjes gezet. Ik heb mijn handboortje binnengekregen en heb dus heel wat gaatjes geboord. Bij één gaatje schoot de boor zo onder mijn nagel mijn vinger in, dat was even au! Viel uiteindelijk mee, was maar een boortje van 1 mm en niet heel erg diep, hooguit 0,5 cm. Even ontsmetten en klaar.

Eveneens mijn eerste 0603 SMD's (1,6mm x 0,8mm) voorzien van draad aan de Anode kant. Meteen getest, en zowaar, het LEDje brandde. Best knap voor iemand als mij die ooit twee linker handen had. Nu nog de katode kant solderen en ik kan die al inbouwen.

Wordt vervolgd.

Offline Opa-Bullcat

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.623
  • Thanked: 36 times
  • Geslacht: Man
Re: Ambulance van LED voorzien
« Reactie #11 Gepost op: 3 juli 2014, 10:51:46 »
Fijn gevoel is dat altijd he, of het nu een boortje is of een splinter onder je nagel wil je niet boren :D

Dan je verhaal even gelezen, en naar die ledjes gekeken, anode kant, katode kant, ik zie toch echt alleen maar 2 pootjes aan dat ledje zitten welke kant is dan de andode kant ofzo ;) ?
KLIKKIE DOEN voor BullCatTV, 9 webcams op 1 pagina. :D

Mac,Winhoos, 2 spoor, itrain, Amerikaans, Big Boy's, en wat ik leuk vind. Periode weet ik niet.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Ambulance van LED voorzien
« Reactie #12 Gepost op: 3 juli 2014, 10:59:47 »
Hans, je hebt twee pootjes aan zo'n ledje zitten: een lang en een wat korter pootje:
de lange is de anode (+)
de korte is de kathode (-)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

GGoos

  • Gast
Re: Ambulance van LED voorzien
« Reactie #13 Gepost op: 3 juli 2014, 11:44:33 »
Voor de beeldvorming, ik gebruik SMD LED's en die zien er zo uit:


Offline Opa-Bullcat

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.623
  • Thanked: 36 times
  • Geslacht: Man
Re: Ambulance van LED voorzien
« Reactie #14 Gepost op: 3 juli 2014, 16:52:09 »
Ha ggoos, en daar zie ik dus weer geen kant van de Anode :( kan wel gaan zoeken, maar ik ben ff heeeeeel erg lui geen puf meer voor iets.

Wim bedankt voor je uitleg + en -
KLIKKIE DOEN voor BullCatTV, 9 webcams op 1 pagina. :D

Mac,Winhoos, 2 spoor, itrain, Amerikaans, Big Boy's, en wat ik leuk vind. Periode weet ik niet.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Ambulance van LED voorzien
« Reactie #15 Gepost op: 3 juli 2014, 21:57:51 »
Meestal gebruik ik een 1,5 volts knoopcel om ledjes te testen. Bij afgeknipte pootjes weet ik dan gelijk welke kant + en - is.  8)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

GGoos

  • Gast
Re: Ambulance van LED voorzien
« Reactie #16 Gepost op: 9 juli 2014, 07:12:08 »
Hier is het gewoon een multimeter gebruiken :)

Inmiddels heb ik de kleinste LEDs volledig gesoldeerd en de binnenkant van de ambulance van zilververf voorzien. Is nodig om doorschijnen te voorkomen. Zilver houdt meer tegen dan zwarte verf.

Het is voor mij ook nog veel pionieren. Met de multimeter getest of ik bij het solderen niets gesloopt heb. Gelukkig is dat niet het geval. Toch een heel klein beetje trots dat het me tot nu toe vrij aardig lukt :)

GGoos

  • Gast
Re: Ambulance van LED voorzien
« Reactie #17 Gepost op: 9 juli 2014, 20:22:23 »
Desondanks dat ik behoorlijk vermoeid was vanwege laat slapen gisteravond, vanmorgen vroeg op, en een lange intensieve dag op het werk, toch nog concentratie gevonden en 2 0603 LED's ingebouwd. Het resultaat:


Tweede led erin on Flickr

In eerste instantie trok ik 1x de draad los en kon ik weer opnieuw solderen. Ik test na iedere handeling of de LED het nog doet (met een multimeter). Dit waren dan ook de kleinste LED's. Volgende ronde zullen de grotere 1206 LED's aan bod komen.

Offline Opa-Bullcat

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.623
  • Thanked: 36 times
  • Geslacht: Man
Re: Ambulance van LED voorzien
« Reactie #18 Gepost op: 9 juli 2014, 21:52:03 »
Ik kan haast niet wachten op bewegende beelden met al de lampjes aan uiteraard.

Je gaat wel erg lekker op deze manier.
KLIKKIE DOEN voor BullCatTV, 9 webcams op 1 pagina. :D

Mac,Winhoos, 2 spoor, itrain, Amerikaans, Big Boy's, en wat ik leuk vind. Periode weet ik niet.

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Ambulance van LED voorzien
« Reactie #19 Gepost op: 10 juli 2014, 10:11:21 »
Je gaat lekker door man. Voor de rest is het aardig stil hier. Ik ben benieuwd als je ambulance kaar is hoe hij er bij staat. Maak je dan ook nog een joetjoep filmpje?
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

GGoos

  • Gast
Re: Ambulance van LED voorzien
« Reactie #20 Gepost op: 11 juli 2014, 08:22:41 »
Het zal wel stil zijn vanwege vakantietijd. Ik ga t.z.t. er zeker een YouTube filmpje van maken :)