Auteur Topic: centrale kast voor decoders.  (gelezen 13243 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Opa-Bullcat

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.623
  • Thanked: 36 times
  • Geslacht: Man
centrale kast voor decoders.
« Gepost op: 28 mei 2014, 16:21:19 »
Ik kon ondertussen bijna geen decoder plaatjes meer zien hier, maar toch een vraag, als ik op fora lees dat je de decoders zoveel mogelijk moet plaatsen bij de schakel objecten, hoe kan ik het onderstaande plaatje dan zien.

Ik wilde het namelijk precies hetzelfde gaan doen hier :S

wel de foto staat op het 3rail forum dus, en ik word echt wat moe van de linken dan , lekker puh je mag mijn plaatje niet laten zien, lp, p[ zeg het zijn heen kustwerken was alleen als verduidelijking bedoeld.
 
bron 3rail forum.
KLIKKIE DOEN voor BullCatTV, 9 webcams op 1 pagina. :D

Mac,Winhoos, 2 spoor, itrain, Amerikaans, Big Boy's, en wat ik leuk vind. Periode weet ik niet.

Offline Anne W

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.911
  • Thanked: 31 times
  • Geslacht: Man
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
Re: centrale kast voor decoders.
« Reactie #1 Gepost op: 28 mei 2014, 17:23:00 »
Beste Opa,

Als je foto's host op een openbare foto-hosting site dan heb je dat soort problemen niet, ik gebruik daarvoor https://imageshack.com/ , kost een paar U.S.$, is van Google geloof ik.

Er bestaan ook in Nederland dit soort sites, groet, Anne W
Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"

Offline Opa-Bullcat

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.623
  • Thanked: 36 times
  • Geslacht: Man
Re: centrale kast voor decoders.
« Reactie #2 Gepost op: 28 mei 2014, 18:26:44 »
Anne, ik heb een internet bedrijf met diverse servers, wrom zou ik dan deze foto's ergens anders posten, en dan al helemaal niet op die soep sites die je opgeeft :D :D maar soms gaat er software matig en dan bedoel ik forum softwarematig wel eens iets mis, zo knipte deze forum software mijn link in 2 stukken, dus over internet hoef ik denk ik niet veel meer te leren :)
KLIKKIE DOEN voor BullCatTV, 9 webcams op 1 pagina. :D

Mac,Winhoos, 2 spoor, itrain, Amerikaans, Big Boy's, en wat ik leuk vind. Periode weet ik niet.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.848
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: centrale kast voor decoders.
« Reactie #3 Gepost op: 28 mei 2014, 20:02:22 »
...dus over internet hoef ik denk ik niet veel meer te leren :)
Dan hoeven we je natuurlijk ook niet meer te leren dat je niet zomaar van het internet foto's mag wegplukken. Misschien heb je daar niet zoveel mee, maar er bestaat zoiets als Auteursrecht.  ::)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Opa-Bullcat

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.623
  • Thanked: 36 times
  • Geslacht: Man
Re: centrale kast voor decoders.
« Reactie #4 Gepost op: 28 mei 2014, 20:17:19 »
de bron staat er toch onder vemeld Wim, ik dacht dat dat hier voldoende was dus.

ik heb het trouwens even nagezocht voor zover ik het snap:

Het overnemen van (een deel van) een afbeelding, foto, tekening of ander beeld is toegestaan om dat beeld aan te kondigen, te bekritiseren of te bespreken. Hergebruik van beeld als versiering is niet toegestaan.

het is dus als beeld van een bespreking toegestaan lijkt mij, plaatste het niet als versiering :D :D :D
KLIKKIE DOEN voor BullCatTV, 9 webcams op 1 pagina. :D

Mac,Winhoos, 2 spoor, itrain, Amerikaans, Big Boy's, en wat ik leuk vind. Periode weet ik niet.

Offline Rick

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.829
  • Thanked: 25 times
  • Geslacht: Man
    • Rick's Modelspoorweg Blog
Re: centrale kast voor decoders.
« Reactie #5 Gepost op: 28 mei 2014, 20:33:07 »
Afgezien van het mogen etc. blijft het jammer dat de ander forums, op hun server geplaatste foto's meteen als eigendom zien, en de boel meteen blokkeren.
2 rail, tijdperk eind III, Thema... niet echt wat ik maar voor handen heb.

Offline Opa-Bullcat

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.623
  • Thanked: 36 times
  • Geslacht: Man
Re: centrale kast voor decoders.
« Reactie #6 Gepost op: 28 mei 2014, 20:39:28 »
achh die foto kan ik zo weer neerzetten (9 die staat ook in je tijdelijke internet bestanden, gedownload(mag dat nog wel) op je computer.

Maar ik heb er vandaag even helemaal geen zin in eigenlijk.
KLIKKIE DOEN voor BullCatTV, 9 webcams op 1 pagina. :D

Mac,Winhoos, 2 spoor, itrain, Amerikaans, Big Boy's, en wat ik leuk vind. Periode weet ik niet.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.848
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: centrale kast voor decoders.
« Reactie #7 Gepost op: 28 mei 2014, 23:03:58 »
...de bron staat er toch onder vemeld Wim, ik dacht dat dat hier voldoende was dus.
Dat is ook prima Hans en het gaat er mij niet om over hoe we het hier op het forum doen, maar wat in het algemeen geldt. Daarnaast vind ik dat iedereen zelf verantwoordelijk is voor het plaatsen van teksten en beeld.
Zo heb ik wel eens een foto van Pierre geplaatst op een Belgisch forum en ik heb toen tevoren aan Pierre toestemming gevraagd. En dat heb ik niet gedaan om een beetje de moraalridder uit te lopen hangen, maar dat heb ik gedaan omdat ik dat wel correct vond. Bovendien zou ik het ook wel lullig vinden als Pierre toevallig zijn eigen foto op een ander forum zou tegenkomen, zonder dat-ie daar weet van heeft.

Afgezien van het mogen etc. blijft het jammer dat de ander forums, op hun server geplaatste foto's meteen als eigendom zien, en de boel meteen blokkeren.
BeneluxForum doet hetzelfde en dat is onterecht omdat de maker van de foto blijft altijd eigenaar van het beeld en niet het forum.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Opa-Bullcat

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.623
  • Thanked: 36 times
  • Geslacht: Man
Re: centrale kast voor decoders.
« Reactie #8 Gepost op: 28 mei 2014, 23:23:52 »
Wim je hebt wel gelijk, maar dit was in het vuur van de strijd, ik ben al  maanden bezig, tenminste ik zat er maanden geleden aan te denken om dit via flatcable/bandkabel te gaan doen, toen riep iedereen dat kan niet word veel te warm en zo, dus ik dacht bij het zien van deze foto en omdat de eigenaar van deze kast niet echt snel reageert ook al was die online, eureka zie je wel ik is niet helemaal gek,

[on topic]
wat en hoe moet ik dus berekenen hoeveel vermogen er door deze draden kan/gaat en of mag , 13,8 volt is de spanning op de rails , toch ?
we gaan even verder graven over de spanning en hoeveel vermogen er door zo'n kabel gaat als die spanning heeft, kan het alleen nergens vinden
KLIKKIE DOEN voor BullCatTV, 9 webcams op 1 pagina. :D

Mac,Winhoos, 2 spoor, itrain, Amerikaans, Big Boy's, en wat ik leuk vind. Periode weet ik niet.

Offline Anne W

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.911
  • Thanked: 31 times
  • Geslacht: Man
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
Re: centrale kast voor decoders.
« Reactie #9 Gepost op: 29 mei 2014, 10:55:44 »
Beste Hans,

Ik denk dat in het algemeen geldt:

"Kracht" stroom door draden met zo veel mogelijk koper om warmteontwikkeling  (I2R) en spanningsverlies (IR) te vermijden

"Data" stroom die niet gevoelig is voor externe storingsinvloeden kan door bandkabel

"Data" stroom die gevoelig is voor externe storingsinvloeden door afgeschermd, getwiste datakabel

Plaatsing decoders:

wisseldecoders: zo dicht mogelijk bij de aan te drijven wissels om spanningsverliezen tussen de decoders en de wissels te vermijden, decoders te voeden uit een dikke ringleiding

terugmeldeenheden: zo dicht mogelijk bij de centrale of computer om storingsinvloeden in de kabels tussen de eenheden en de centrale/computer te vermijden.

Echter er is een bekend spreekwoord, die bij mij van toepassing is (bij mij hangt alles kris-kras onder de baan): uitzonderingen bevestigen de regel.

Groet, Anne W
Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"

Offline Opa-Bullcat

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.623
  • Thanked: 36 times
  • Geslacht: Man
Re: centrale kast voor decoders.
« Reactie #10 Gepost op: 29 mei 2014, 12:04:38 »

Plaatsing decoders:

wisseldecoders: zo dicht mogelijk bij de aan te drijven wissels om spanningsverliezen tussen de decoders en de wissels te vermijden, decoders te voeden uit een dikke ringleiding

Groet, Anne W

Hallo Anne
geld dit ook als ik met een OC32 ga werken, dus niet met wissel decoders maar met servo's ?

Hans
KLIKKIE DOEN voor BullCatTV, 9 webcams op 1 pagina. :D

Mac,Winhoos, 2 spoor, itrain, Amerikaans, Big Boy's, en wat ik leuk vind. Periode weet ik niet.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.848
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: centrale kast voor decoders.
« Reactie #11 Gepost op: 29 mei 2014, 19:42:11 »
Wellicht ter aanvulling: als je op save wilt spelen kun je voor de (kracht)stroom (dus spanning zonder data) ook dikkere kabel gebruiken. Ikzelf zou geen 2,5 qmm installatiedraad gebruiken omdat je de kleuren bruin en blauw zou moeten reserveren voor 230 volt, maar je kunt wel luidsprekerkabel gebruiken (rood en zwart); dat is te koop in verschillende diktes.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Opa-Bullcat

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.623
  • Thanked: 36 times
  • Geslacht: Man
Re: centrale kast voor decoders.
« Reactie #12 Gepost op: 29 mei 2014, 19:52:09 »
Jij bedoeld voor de ringleiding Wim? ik heb het hele verhaal van  die man met die centrale kast gelezen en die gebruik voor de terug melders dus alleen die UTP CAT6 kabel en voor de wissels CAT 5, het is beide met AWG 24, zegt mij trouwens bar weinig deze code, alleen hoe lager hoe beter of hoe dikker de koperen kern is geloof ik.

KLIKKIE DOEN voor BullCatTV, 9 webcams op 1 pagina. :D

Mac,Winhoos, 2 spoor, itrain, Amerikaans, Big Boy's, en wat ik leuk vind. Periode weet ik niet.

Offline Anne W

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.911
  • Thanked: 31 times
  • Geslacht: Man
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
Re: centrale kast voor decoders.
« Reactie #13 Gepost op: 29 mei 2014, 22:20:29 »
Beste Hans,

Servo's gebruiken minder krachtstroom, dus zo geredeneerd kun je toe met dunnere draden, maar het blijft wel, t.o.v. data, veel meer stroom.

E.e.a. is uit te zoeken en te berekenen natuurlijk, wat ik zeg is een gevoelskwestie gebaseerd op een opleiding uit 1969-1972 en werkervaring sindsdien.

Groet, Anne W

Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"

Offline Opa-Bullcat

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.623
  • Thanked: 36 times
  • Geslacht: Man
Re: centrale kast voor decoders.
« Reactie #14 Gepost op: 29 mei 2014, 22:47:26 »
Hallo Anne, ik geloof jullie ook wel, maar ik lees en zie ook bij anderen kasten staan en draadjes lopen onder banen en dan denk ik wie heeft er nu gelijk of moet iedereen het dan proef ondervindelijk maar. Soms zie ik onder banen ook draden zooi waarvan ik denk man o man dat ziet er lekker ongezond uit, en dan wil ik het dus netjes gaan doenlange draden vanaf de rails naar de voorzijde van de baan en daar verder met die UTP kabel netjes bij elkaar.

maar ik zal eens naar andere soort kabel kijken die dikker is dus. :(
KLIKKIE DOEN voor BullCatTV, 9 webcams op 1 pagina. :D

Mac,Winhoos, 2 spoor, itrain, Amerikaans, Big Boy's, en wat ik leuk vind. Periode weet ik niet.

Offline Anne W

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.911
  • Thanked: 31 times
  • Geslacht: Man
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
Re: centrale kast voor decoders.
« Reactie #15 Gepost op: 30 mei 2014, 10:10:39 »
Beste Hans,

Bij mij is het zo'n zootje, alles heeft zijn voor- en nadelen, zo'n zootje maakt het mogelijk om het draadje tussen de "gebruiker" en de "leverancier" te volgen.

Ik heb 30 jaar een Amerikaans product verkocht en Amerikanen bedraden op die manier maar wel met een hogere kwaliteit/dikkere draden.

Groet, Anne W
Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"

Offline Opa-Bullcat

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.623
  • Thanked: 36 times
  • Geslacht: Man
Re: centrale kast voor decoders.
« Reactie #16 Gepost op: 30 mei 2014, 10:59:48 »
Anne, ik ga gewoon dikkere kabel gebruiken dus, zou alleen niet weten wat, mensen gooien met AWG waardes en gebruik en weerstand en Ohm etc etc, en verwachten dat een banketbakker dat dan maar ff snapt :( :)

Enigste wat is snap is + en - en aarde ( wat je ook anders benoemd schijnbaar ), en daar heb ik hele woning al mee bedraad , maar dat leek me een beetje dik draad om aan rails te solderen eigenlijk, dus ging ik voor dunner draad, die ik op foto's zie staan en de doosjes waar de draad in zit heb ik dus ook hier, kan even de waarde niet bekijken zit ingepakt dat draad.

Oja vroeger schelledraad, bestaat dat nog? wil ik niet gebruiken, brak bij mij altijd af toen.

Als dus iemand eens zegt, je moet dat of dat draad gebruiken conrad nr zoveel en die en die dingen draadjes voor dat, ben ik al blij. En dat is niet omdat ik zelf niet wil of kan zoeken, maar omdat ik dat deel niet snap en er wel heeeel veel draadjes op die conrad pagina staan.

En nu ga ik weer verder zitten niks doen, geen bouwvakkers vandaag :(

Hans

KLIKKIE DOEN voor BullCatTV, 9 webcams op 1 pagina. :D

Mac,Winhoos, 2 spoor, itrain, Amerikaans, Big Boy's, en wat ik leuk vind. Periode weet ik niet.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.848
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: centrale kast voor decoders.
« Reactie #17 Gepost op: 30 mei 2014, 17:48:09 »
En UTP Cat5-draad dan? Daar kun je mooie stekkertjes aan vast knijpen en is net zo dik als schelle(fietslamp)draad.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Opa-Bullcat

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.623
  • Thanked: 36 times
  • Geslacht: Man
Re: centrale kast voor decoders.
« Reactie #18 Gepost op: 30 mei 2014, 18:15:39 »
Ja Wim, dat wilde ik dus gaan doen van centrale kast met terugmelders erin en dan netjes met UTP kabels CAT6 twisted met geflochten soepele kernen richting de rails.

Maar dat is niet goed schijnbaar, dus toen snapte ik er helemaal geen bibs meer van er gaat toch alleen maar de plus ( +) doorheen, dus niks warm worden lijkt mij, de min (-) komt van de ringleiding af.

vanmorgen even met mijn netwerk engeneer zitten chatten, en die zegt ook als er alleen + doorheen gaat kan je makkelijk voor UTP gaan, zolang je er maar geen - of gnd ook doorheen doet want dan word het wel warm.

ik heb gelukkig mer verstand van ..... :D
KLIKKIE DOEN voor BullCatTV, 9 webcams op 1 pagina. :D

Mac,Winhoos, 2 spoor, itrain, Amerikaans, Big Boy's, en wat ik leuk vind. Periode weet ik niet.

Offline Anne W

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.911
  • Thanked: 31 times
  • Geslacht: Man
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
Re: centrale kast voor decoders.
« Reactie #19 Gepost op: 30 mei 2014, 22:24:58 »
Beste Hans,

Ringleidingen voor toe- en afvoer van de diverse spanning-/stroomsoorten naar de baan/decoders/verlichting met een diameter zoals bij je thuisnet (blauw en bruin), iets dunnere (thuis, zwart) voor stukken naar schakeldecoders en naar stroomdetectie units en gewone dunne uit de modelbaan industrie voor de laatste stukjes naar de eindgebruikers.

Dat voldoet bij mij prima, je moet het niet ingewikkelder maken als het is.

Groet, Anne W
Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"

Offline Roel

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.109
  • Thanked: 28 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats Kerk-Avezaath (de bloeiende Betuwe)
Re: centrale kast voor decoders.
« Reactie #20 Gepost op: 31 mei 2014, 17:32:58 »
Ringleidingen voor toe- en afvoer van de diverse spanning-/stroomsoorten naar de baan/decoders/verlichting met een diameter zoals bij je thuisnet (blauw en bruin), iets dunnere (thuis, zwart) voor stukken naar schakeldecoders en naar stroomdetectie units en gewone dunne uit de modelbaan industrie voor de laatste stukjes naar de eindgebruikers.
Dat voldoet bij mij prima, je moet het niet ingewikkelder maken als het is.
Ik heb bij mijn baan exact hetzelfde gedaan als Anne en dat is mij goed bevallen.
Ook ik heb niet zoveel kaas gegeten van elektrotechniek met zijn diverse kabels, dus heb ik het zo eenvoudig mogelijk opgelost. Niet te ingewikkeld >:(.
Dit wil niet zeggen dat er geen betere en/of efficiëntere oplossingen voor bekabeling bestaan, maar voor mij voldeed het bovenstaande.
Met groet, Roel
Vooral Märklín, maar ook Roco; digitaal met volledige massadetectie. Rijd met CS1 en Koploper via laptop. Geen specifieke tijdperk.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.848
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: centrale kast voor decoders.
« Reactie #21 Gepost op: 31 mei 2014, 22:27:42 »
...je moet het niet ingewikkelder maken als het is.
Ofwel: maak alleen dingen die jezelf begrijpt.  ;)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Opa-Bullcat

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.623
  • Thanked: 36 times
  • Geslacht: Man
Re: centrale kast voor decoders.
« Reactie #22 Gepost op: 31 mei 2014, 22:53:31 »
jaja
KLIKKIE DOEN voor BullCatTV, 9 webcams op 1 pagina. :D

Mac,Winhoos, 2 spoor, itrain, Amerikaans, Big Boy's, en wat ik leuk vind. Periode weet ik niet.