Auteur Topic: De grote uitdaging.  (gelezen 77392 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline steekie

  • Rangeerder
  • ****
  • Berichten: 342
  • Thanked: 8 times
  • Geslacht: Man
Re: De grote uitdaging.
« Reactie #25 Gepost op: 12 juni 2014, 10:27:12 »
Dan de baan zelf,ik ga beginnen aan de berg.De ruwe vormen ga ik met een papierprutje wat verfijnen.
Er staat nu iets te weken,ik heb er nog nooit mee gewerkt maar voor mijn gevoel gaat dat wel lukken.
Dan komt er een tunnelportaal voor en daar ben ik even vastgelopen:



Ik dacht er 1 groot portaal van te gaan maken maar bij een test met een kartonnen mal zag dat er niet uit.
Ben aan het zoeken gegaan maar ik heb nog nergens meerdere sporen door een portaal zien lopen.
Dat moet dus anders:



Op deze manier lijkt het beter te worden.Dit heeft echter wel tot gevolg dat ik 2 sporen moet gaan verleggen en de baan tot de muur dicht moet maken maar gelukkig kan ik er goed bij.
De portalen ga ik van een triplex basis maken en met klei stenen aan brengen.Daar heb ik al proeven mee gedaan maar helaas geen foto's gemaakt.Inmiddels zijn er wat bouwpakketten binnen gekomen (zie het aanwinsten topic) waarmee ik ineens ook vrij duidelijke plannen voor een paar stukken baan heb.
Genoeg te doen dus!
Groet,
Theo

Offline Semantha

  • Moderator
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.312
  • Thanked: 69 times
  • Geslacht: Vrouw
  • I didn't choose photography, photography chose me!
    • Van der Kuijp Photography
Re: De grote uitdaging.
« Reactie #26 Gepost op: 12 juni 2014, 10:38:16 »
Ik ken deze boompjes die staan bij mij altijd in het kerstdorp  :D
Fotografen met passie.

Offline steekie

  • Rangeerder
  • ****
  • Berichten: 342
  • Thanked: 8 times
  • Geslacht: Man
Re: De grote uitdaging.
« Reactie #27 Gepost op: 12 juni 2014, 10:44:37 »
Daar zijn ze inderdaad prima voor,er zit al een dikke laag sneeuw op!
Groet,
Theo

Offline Opa-Bullcat

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.623
  • Thanked: 36 times
  • Geslacht: Man
Re: De grote uitdaging.
« Reactie #28 Gepost op: 12 juni 2014, 11:19:22 »
leuk theo, ik ga dit zeker volgen, vooral doorgaan met foto's plaatsen :)
KLIKKIE DOEN voor BullCatTV, 9 webcams op 1 pagina. :D

Mac,Winhoos, 2 spoor, itrain, Amerikaans, Big Boy's, en wat ik leuk vind. Periode weet ik niet.

Offline steekie

  • Rangeerder
  • ****
  • Berichten: 342
  • Thanked: 8 times
  • Geslacht: Man
Re: De grote uitdaging.
« Reactie #29 Gepost op: 12 juni 2014, 11:30:22 »
Ik ga dat zeker proberen vol te houden,zelf vind ik het ook prettig om foto's bij de verslagen te zien.Ik heb nu zo'n beetje alles bekeken hier op het forum en je krijgt hier veel meer inzicht door.Je hoeft het alleen nog maar even te doen allemaal :D
Groet,
Theo

Offline Rick

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.829
  • Thanked: 25 times
  • Geslacht: Man
    • Rick's Modelspoorweg Blog
Re: De grote uitdaging.
« Reactie #30 Gepost op: 12 juni 2014, 17:52:31 »
Ik heb die boompjes ingespoten met spuitlijm, en vervolgens bestrooid met gekleurd zaagsel. Ze krijgen dan wat betere structuur en kleur.
2 rail, tijdperk eind III, Thema... niet echt wat ik maar voor handen heb.

Offline steekie

  • Rangeerder
  • ****
  • Berichten: 342
  • Thanked: 8 times
  • Geslacht: Man
Re: De grote uitdaging.
« Reactie #31 Gepost op: 12 juni 2014, 22:41:49 »
Ik ga het nog bestrooien Rick,maar ik wil eerst de kleur van de sponsjes wat verbeteren.
Echter zelf zaagsel kleuren gaat het niet worden.....
Groet,
Theo

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: De grote uitdaging.
« Reactie #32 Gepost op: 13 juni 2014, 16:59:27 »
Ik vind de portalen die verspringen een stuk mooier. Als je er twee een stukje naar voren haalt kan je dan de rails niet laten liggen? Of een dubbel portaal en een enkel portaal is dat geen optie? Dubbel spoor door een portaal kan prima.

De bomen gaan prima voor de eerste keer. Blijven proberen en ze worden al maar mooier. ;)

Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline steekie

  • Rangeerder
  • ****
  • Berichten: 342
  • Thanked: 8 times
  • Geslacht: Man
Re: De grote uitdaging.
« Reactie #33 Gepost op: 13 juni 2014, 17:45:50 »
2 + 1 is mischien zo gek nog niet,ik moet alleen oppassen met naar voren halen want dan komt er een te groot "vlak" gedeelte boven de portalen.Met rotsen daar weer omhoog doe ik liever niet,omlaag is geen optie want dan kan de trein er niet door ;D
Ik zal na het weekend eens een paar goede mallen maken (ik moet 2 X met de band op pad dus even een bouwstop)
Groet,
Theo

Offline steekie

  • Rangeerder
  • ****
  • Berichten: 342
  • Thanked: 8 times
  • Geslacht: Man
Re: De grote uitdaging.
« Reactie #34 Gepost op: 17 juni 2014, 10:23:14 »
De (purschuim) berg staat inmiddels op de werkbank en is bewerkt met een papierprutje.
Ondertussen aan het expirimenteren geweest voor de portalen,het buitenste spoor wat verlegd waardoor ik een 2 en een 1 spoorportaal kreeg.Een goede mal gemaakt en dat beviel me wel.
Op de foto lijkt de radius links op het 2 spoorportaal anders dan rechts maar dat is vertekening.




Op deze manier ga ik verder,de mal gaat als basis dienen om er met klei stenen in te zetten,geen idee hoeveel werk dat is maar dat weet ik bij de volgende foto  :D
Het gedeelte boven het portaal moet een bergweide met een herder en wat schapen met een schaapskooi worden.
Groet,
Theo

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: De grote uitdaging.
« Reactie #35 Gepost op: 17 juni 2014, 16:14:57 »
Mooi Theo ... dit gaat helemaal goed komen met die portalen van je. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Rick

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.829
  • Thanked: 25 times
  • Geslacht: Man
    • Rick's Modelspoorweg Blog
Re: De grote uitdaging.
« Reactie #36 Gepost op: 17 juni 2014, 19:08:50 »
die opvullening met papier geeft net wat meer vorm. ben benieuwd hoe het er bekleed uitziet straks.
2 rail, tijdperk eind III, Thema... niet echt wat ik maar voor handen heb.

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: De grote uitdaging.
« Reactie #37 Gepost op: 17 juni 2014, 19:44:46 »
Ga je met bovenleiding rijden Theo? Als het antwoord nee is zou je er over kunnen denken om de portalen een stukje lager te maken. 8cm hoog is genoeg om onderdoor te rijden. Dit maakt het al snel een beetje minder lomp. Ook omdat je dan minder inkijk hebt. Als je wel met bovenleiding gaat rijden kijk dan ook of je iets van de hoogte kan afsnoepen maar de kans is dan denk ik erg klein.
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline steekie

  • Rangeerder
  • ****
  • Berichten: 342
  • Thanked: 8 times
  • Geslacht: Man
Re: De grote uitdaging.
« Reactie #38 Gepost op: 17 juni 2014, 20:33:29 »
Ik ben er nog niet helemaal uit Pierre,het is er wel op gebaseerd idd. maar het onderwerp bovenleiding komt hier pas in een later stadium.Het is al een enorme klus om zo'n baan te gaan bouwen en ik ben al blij dat ik inmiddels ( mede door hier opgedane inspiratie) wat structurelere plannen heb.Overigens kan ik dat stukje later vrij makkelijk weer weg halen en vernieuwen mocht het gaan irriteren.

die opvullening met papier geeft net wat meer vorm. ben benieuwd hoe het er bekleed uitziet straks.

Ik ben zelf ook best benieuwd Rick,ik heb de plannen wel in mijn hoofd maar ik moet het nog wel gaan maken en het is allemaal de eerste keer.Er zit nog heel veel werk aan,maar het leuke is dat ik met dit stuk heel veel technieken kan beoefenen
Groet,
Theo

Offline steekie

  • Rangeerder
  • ****
  • Berichten: 342
  • Thanked: 8 times
  • Geslacht: Man
Re: De grote uitdaging.
« Reactie #39 Gepost op: 3 juli 2014, 19:26:30 »
Even voor een uitzendbureau aan het werk geweest dus niet zo veel kunnen doen de afgelopen tijd,maar ik was begonnen om tussen door een stal te maken.Casco van triplex belegd met luciferstokjes en natuurlijk was de batterij van mijn camera leeg dus niets vastgelegd.Vandaag had ik ineens een aanval van modelbouwvirus en de boel zo ver mogelijk afgemaakt.Helaas is de stal niet zo fotogeniek en ben ik ook geen prof.fotograaf maar het is dit of niets  :P
Het is eigenlijk een probeerseltje maar ik heb het dak van spagettie gemaakt:



Om het niet te strak te laten worden heb ik 2 diktes door elkaar gebruikt:



Dan is dit het resultaat,de windveer ben ik niet tevreden over (had ook geen plamuur meer) maar toch even in de verf gezet om een idee van de kleuren te krijgen.
Niet alle lucifers waren even lang (dit zou je natuurlijk van te voren moeten bekijken :-[) dus heb ik ze aan de bovenkant gelijk gehouden,uiteindelijk komt het toch in het gras te staan en zie je het niet meer.
Aangezien ik nog geen doos met onderdelen over heb zal het hier even bij blijven maar er komt nog een dubbele deur in en waarschijnlijk nog wat ramen,de binnenkant moet nog donker maar dat is voor de volgende keer als ik de windveer overdoe.
Alhoewel het nog verre van perfect is vind ik dit soort bouwstijlen erg leuk en zeker de moeite waard mij hier
verder in te bekwamen....



Helaas moet ik de werkplek leegmaken omdat dochterlief er morgen een klus moet doen.volgende keer weer verder.
Groet,
Theo

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: De grote uitdaging.
« Reactie #40 Gepost op: 3 juli 2014, 19:34:23 »
Leuk projectje Theo. Lekker bezig ;) Als je met dit soort etenswaren werkt is het wel zaak dat je de boel goed aflakt met b.v. blanke lak i.v.m. schimmelen.
Lucifers zijn geweldig. Ik heb er ook al verschillende projecten mee gemaakt. ;D
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline steekie

  • Rangeerder
  • ****
  • Berichten: 342
  • Thanked: 8 times
  • Geslacht: Man
Re: De grote uitdaging.
« Reactie #41 Gepost op: 21 juli 2014, 11:03:11 »
Even de balans van de afgelopen weken opmaken hier....
Ogenschijnlijk is er niet veel gebeurd,maar ik ben nog veel met proefjes bezig geweest.Daarnaast had mijn zoon vakantie zodat we veel gezellige dingen hebben gedaan en heeft dochterlief mijn werkplaatsje meerdere malen opgeëst zodat ik daar even niet bij kon,ze is zelfstandig bloemist/arrangeur/decorateur en om de kosten van een bedrijfsruimte uit te sparen mag ze de blokhut bij mij in de tuin daarvoor gebruiken.Hier een bloemstuk voor op een bruidsauto op de werkbank....



Alles voor het goede doel zullen we maar zeggen,over naar de treinafdeling:
De berg begint steeds meer vorm te krijgen,de dennenbomen heb ik met de airbrush wat bewerkt en de kleur is veel beter geworden.Nu moet ik een hele serie gaan maken,de bedoeling is om bovenop een bos te maken.



Hier een beetje het sfeeridee,het huisje is nog lang niet klaar maar om te kijken of de kleur naar mijn zin is even op zijn plek,ook kan ik nu rustig de afwerking van de berg op me in laten werken.



Koeien geschilderd en gelijk een stukje onderplaat op maat gemaakt waar het weiland met de stal op komt.Op de foto lijkt het krap erachter maar er zit zo'n 25cm tussen de achterste rand en de houtzagerij,daar moet nog een slootje en wat begroeiing tussen.




Tussen spullen van mijn dochter vond ik wat boomschors dat weg mocht/moest :D
Op een stuk triplex gelijmd en even voor de sfeerindruk voor de inmiddels geplaatste achtergrond gezet dat gaat de komende tijd verder tot een rotswand bewerkt worden



Voor de gevels die ik een paar weken terug had binnengekregen zij kanten gemaakt (linker huisje geschilderd) en ook even op een plek gezet om ideën op te doen,ervoor komt het station (iets breder dan de doos en nog heel veel werk) en toen een paar avonden met een lekker potje bier de treinen lekker laten rijden  :P


Groet,
Theo

Offline steekie

  • Rangeerder
  • ****
  • Berichten: 342
  • Thanked: 8 times
  • Geslacht: Man
Re: De grote uitdaging.
« Reactie #42 Gepost op: 10 augustus 2014, 18:22:48 »
En toen was er even een bouwstop omdat het zolderraam vervangen moet worden.
De laatste dagen heb ik er eens rustig over nagedacht en ben eigenlijk tot het volgende plan gekomen:
De baan wordt voor een (groter gedeelte dan ik eerst dacht) afgebroken, dat is niet anders.
Ik ben toch nog helemaal aan het begin, alhoewel er al best veel tijd in zit inmiddels.Er zitten wat fouten/minpunten in de baan op dit moment, dus is het best verstandig om als het dan toch opnieuw moet het gelijk wat beter te proberen. Ik had eigenlijk alles al opgebouwd toen ik eens op internet ging kijken of er wat te vinden was over de modelspoorbanen, toen ben ik ook al snel op dit (prettige en leerzame) forum terecht gekomen.Als het andersom was geweest had ik een aantal dingen gelijk anders gedaan.
dus doe ik dat nu in 1 keer.

Het stond voor ooit eens een keer op de kluslijst maar nu gaat dit muurtje weg...



Daardoor kan ik de nieuwe baan een fors stuk uitbreiden, ik heb daar even een plattegrondje van geschetst, het groene gedeelte is de huidige situatie, het blauwe gedeelte komt er dan bij, dat is een hoek van 2 meter bij 2,30 meter waardoor het van muur tot muur zo'n 5.10 meter wordt! De diagonale lijn kan ook afgerond worden maar de punten staan wel vast.




Tevens ga ik dan ook 2 niveau's maken en in ieder geval nu ook opstelsporen,dan alles maar zo uitgebreid mogelijk opzetten.Dit heeft echter wel 2 nadelen: Het is best wel een ambitieus project voor een beginner en het gaat veel tijd kosten die ik in princippe op korte termijn niet heb.
Maar het lijkt me meer dan de moeite waard om het zo aan te gaan pakken en uiteindelijk een toch wel hele forse baan te kunnen gaan bouwen...
Groet,
Theo

Offline Rick

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.829
  • Thanked: 25 times
  • Geslacht: Man
    • Rick's Modelspoorweg Blog
Re: De grote uitdaging.
« Reactie #43 Gepost op: 10 augustus 2014, 19:23:43 »
Theo,

dat nieuwe stuk geeft inderdaad mooi de ruimte om een extra laag toe te voegen aan je baan.
Tijd heb ik ook niet. het blijft ook maar een hobby. Steeds een klein stukje, en je blijft bezig. te ambitieus kun je nooit zijn.
Al doende leer men, en et vallen en opstaan wordt het vast iets geweldigs.

2 rail, tijdperk eind III, Thema... niet echt wat ik maar voor handen heb.

Offline steekie

  • Rangeerder
  • ****
  • Berichten: 342
  • Thanked: 8 times
  • Geslacht: Man
Re: De grote uitdaging.
« Reactie #44 Gepost op: 10 augustus 2014, 19:56:22 »
Daar heb je gelijk in Rick, het is een hobby en er kan door niemand druk op gezet worden...
Daar moet ik een beetje aan wennen,mijn andere hobby (muziek) kan ik namelijk nooit uitoefenen zonder dat er druk op staat, er zijn altijd verplichtingen. Maar goed ik heb de komende periode nog heel wat plannen uit te werken en er is nog erg veel te bouwen en schilderen aan huizen, station ed. zodat ik toch continu opbouwend bezig ben
Groet,
Theo

Offline Anne W

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.911
  • Thanked: 31 times
  • Geslacht: Man
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
Re: De grote uitdaging.
« Reactie #45 Gepost op: 10 augustus 2014, 22:36:54 »
Beste Theo,

Opnieuw beginnen is helemaal niet erg, zo lang je dat maar niet blijft herhalen, dan heb je een bekende modelbaan bouwer ziekte: het kan beter dus begin ik opnieuw, herhaling, herhaling enz. en voor je het weet heb je nooit je doel bereikt, dus op een gegeven moment moet je de fouten accepteren (tenminste zo denk ik er over)

Groet, Anne W
Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"

Offline steekie

  • Rangeerder
  • ****
  • Berichten: 342
  • Thanked: 8 times
  • Geslacht: Man
Re: De grote uitdaging.
« Reactie #46 Gepost op: 11 augustus 2014, 09:24:33 »
Beste Anne W,
ik moet zeker gaan voorkomen de modelbaan bouwer ziekte op te lopen!
Wel zal ik dit keer wat uitgebreider met het nieuwe railplan aan de gang gaan. Tot nu toe wilde ik gewoon verder bouwen en gaande weg veranderen/verbeteren,mede om het wat sneller "aantrekkelijk" te maken voor mijn zoon. Echter nu deze situatie zich zo voordoet ga ik uiteraard proberen de inmiddels opgedane kennis in de praktijk te brengen.De komende weken zullen in beslag genomen worden om een nieuw en goed railplan te bedenken.Ik heb in middels zoveel plezier in deze hobby dat ik me zeker niet uit het veld laat slaan door zo'n akkefietje!
Groet,
Theo

Offline Opa-Bullcat

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.623
  • Thanked: 36 times
  • Geslacht: Man
Re: De grote uitdaging.
« Reactie #47 Gepost op: 19 augustus 2014, 22:29:17 »
Theo is je dakraam al vervangen trouwens, ik mezelf uit de naad werken en hier is het stil ;)
KLIKKIE DOEN voor BullCatTV, 9 webcams op 1 pagina. :D

Mac,Winhoos, 2 spoor, itrain, Amerikaans, Big Boy's, en wat ik leuk vind. Periode weet ik niet.

Offline steekie

  • Rangeerder
  • ****
  • Berichten: 342
  • Thanked: 8 times
  • Geslacht: Man
Re: De grote uitdaging.
« Reactie #48 Gepost op: 19 augustus 2014, 22:43:48 »
Tussen 1 en 10 september moet dat gaan gebeuren Hans, ik ben nu aan het afbreken/inpakken maar ik ben bang de de wederopbouw wel wat trager zal gaan als bij jou. Temeer omdat ik eerst de ruimte nog ga uitbreiden, maar dat geeft dan wel weer een stuk meer baanoppervlakte die bebouwd moet gaan worden. :D
Groet,
Theo

Offline Opa-Bullcat

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.623
  • Thanked: 36 times
  • Geslacht: Man
Re: De grote uitdaging.
« Reactie #49 Gepost op: 20 augustus 2014, 01:48:30 »
Theo, je moet de schalen ook in vergelijking nemen hoor, als jij 2 meter rails neerlegt zeg maar, dan moet ik 6 meter rails neerleggen zo ongeveer dacht ik, en ik had erg veel haast omdat ik mijn treinen wel eens wilde zien rijden na 3 jaar in de vitrine hier :D
KLIKKIE DOEN voor BullCatTV, 9 webcams op 1 pagina. :D

Mac,Winhoos, 2 spoor, itrain, Amerikaans, Big Boy's, en wat ik leuk vind. Periode weet ik niet.