Auteur Topic: De grote uitdaging.  (gelezen 77357 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Rob Bosman

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 895
  • Thanked: 42 times
  • Geslacht: Man
Re: De grote uitdaging.
« Reactie #125 Gepost op: 7 januari 2015, 23:54:23 »
Heren, nu zijn we toch 2 dingen door elkaar aan het halen....Het Bullcatsyndroom ontstaat door de ruimte zo vol te bouwen dat je je op het laatst niet meer vrij door de ruimte kan bewegen vanwege de uitgestalde materialen en gereedschappen.
Rotzooi oftewel in goed Utrechts "meuk", is dat waardevolle spul wat overal rondslingert en waar je je prettig tussen voelt, maar waar een buitenstaander op geen enkele manier iets zinnigs in kan zien.
Dit komt vanzelf in de volgende fase  :P
naar jouw ruimte kijkend heb jij er nog geen last van Theo  :D het is nog erg leeg  8)
2 spoor digitaal, Nederland, materiaal wat nu rijdt, HSL/Betuwelijn en Industrie/haven.
Roco Z21, loconet, iTtrain is de bedoeling.

Groet Rob

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.848
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: De grote uitdaging.
« Reactie #126 Gepost op: 8 januari 2015, 00:11:50 »
Oké heren. Ik heb er zelf gezellig aan meegedaan, maar we gaan vanaf nu weer gezellig on-topic. En omdat veel van ons hetzelfde syndroom blijken te hebben, is er geen reden meer om het syndroom te vernoemen naar een van onze medespoorders.
Groet,
Wim
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline steekie

  • Rangeerder
  • ****
  • Berichten: 342
  • Thanked: 8 times
  • Geslacht: Man
Re: De grote uitdaging.
« Reactie #127 Gepost op: 8 februari 2015, 19:19:05 »
Even een teken van leven.....
Dat ik weinig op posten reageer wil niet zeggen dat ik niet geintereseerd ben in anderen hier op het forum, ik blijf alles volgen maar heb nog steeds weinig tijd.
Dit weekend wel weer eens tijd en dat aan mijn eigen baan besteed  ;)


De eerste meters liggen weer en we zijn het trapgat rond!
De rails op Karweiblauw van de Gamma met schroeven vastgezet.
Ook de muur hemelsblauw geschilderd, hier en daar nog een keer wat plekjes aantippen als de pot weer open gaat maar het lijkt al heel wat.




Uiteraard met de langste rijtuigen geprobeerd of de boel elkaar niet raakt in de bochten.....





Dit is het punt waar ik een gat in de wand heb gemaakt. Afstand naar de muur is 2.50 meter.



Ik heb op een aantal plekken stukjes draad aan de rails gesoldeerd om eventueel op een ringleiding aan te sluiten.
Er is nog heel veel te doen op dit kleine stukje maar ik ben hier toch al uren mee bezig geweest. Het is een beetje lastig buiten mijn bereik werken, ik ben nu eenmaal niet zo groot dus heb ik ook geen lange armen  :(
Volgende keer de rest van de rails op dat stukje en wolken op de muur schilderen en dan hoef ik er voorlopig niet meer bij, dan komen de stukken waar ik wel goed bij kan. Ik dacht eerst het lastigste stuk dan heb ik het maar gehad. In een later stadium ga ik nog wel  ballast en wat groen aanbrengen.
Groet,
Theo

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: De grote uitdaging.
« Reactie #128 Gepost op: 8 februari 2015, 19:39:35 »
Kijk er gaat wel weer wat gebeuren Theo. De eerste rails ligt er toch maar weer.  Mooi dat je weer aan je baan bent begonnen na eerst alles te hebben moeten slopen. Succes man. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Rob Bosman

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 895
  • Thanked: 42 times
  • Geslacht: Man
Re: De grote uitdaging.
« Reactie #129 Gepost op: 8 februari 2015, 19:59:43 »
Kijk Theo mooi man het begin is er, ziet er goed uit  :)
2 spoor digitaal, Nederland, materiaal wat nu rijdt, HSL/Betuwelijn en Industrie/haven.
Roco Z21, loconet, iTtrain is de bedoeling.

Groet Rob

stafmarklin

  • Gast
Re: De grote uitdaging.
« Reactie #130 Gepost op: 9 februari 2015, 16:05:36 »
Goe bezig Theo, de eerste stappen zijn weeral gezet. Toppie

Offline arend65

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 665
  • Thanked: 23 times
  • Geslacht: Man
Re: De grote uitdaging.
« Reactie #131 Gepost op: 9 februari 2015, 20:04:23 »
Mooi werk Theo, geniet ervan.
Groet Arend


Wisselstroom    Raptor  OC32     C-rail    Tijdperk III-IV    Oost Duits    Stoom / Diesel

Offline NickvR

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 689
  • Thanked: 25 times
  • Geslacht: Man
    • Reizen met de trein
Re: De grote uitdaging.
« Reactie #132 Gepost op: 9 februari 2015, 20:39:00 »
Het begin is er! Nu doorpakken en gaan :)!

Offline steekie

  • Rangeerder
  • ****
  • Berichten: 342
  • Thanked: 8 times
  • Geslacht: Man
Re: De grote uitdaging.
« Reactie #133 Gepost op: 1 maart 2015, 20:27:17 »
Ik ben de laatste tijd druk met de railplannen geweest. Maar daar kwam niets zinnigs uit  :-[
Een aantal problemen die zich voordeden heb ik inmiddels een oplossing voor en aangepast.
Mijn oorspronkelijke plan ging uit van een gedeeltelijk verlaagde baan en daar veel met de niveau verschillen te gaan doen. In de praktijk bleek het niet te kunnen op de manier die ik had bedacht zodat je er niet onderuit komt om met 2 traditionele spiralen te gaan werken. Ik ben pas even in Werkendam wezen kijken en daar lagen een paar prachtige perfect werkende spiralen, maar de ruimte die dat inneemt staat me tegen. Het kost me te veel ruimte waar ik dan in de toekomst geen scenery meer kan bouwen...
Daar ik gebruik van het trapgat en de spanten maak ligt het nieuwste gedeelte een paar centimeter hoger dan het oude, het gedeelte ertussen had ik een stuk lager gezet, maar dat is inmiddels weer omhoog. Er blijft wel niveauverschil maar nu kan ik het oplossen door met ongelijkvloerse kruisingen te werken.
Opnieuw een railplan gaan maken, maar nu gewoon op de kale ondergrond met rails gaan expitimenteren en nu weet ik hoe ik het allemaal ga doen. Dit heeft me dan wel al een paar weken aan het tobben gehad maar goed:
fase 1
Dit is het gedeelte van de "oude" baan dat is blijven staan en hier ben ik begonnen.
Dit is de laatste foto die jullie gezien hebben.



De boel is inmiddels leeg geruimd en de rail even zo goed mogelijk uitgelegd, hier ga ik mee verder de komende weken.



Rechts achter steekt een plank uit, tot daar liggen 3 sporen die van het trapgat komen. Achter steekt nog een stukje (grijs) van de oude lambrisering boven de baan uit en dat is inmiddels ook weg. Hier komt een vehoogd stuk dat de 3 sporen naar het verhoogde rotswandje verbind, er komen dus nog 3 sporen bij op dit gedeelte van de baan.....Wat je hier ziet liggen, zijn 2 door eigen trafo's gevoede sporen die uiteindelijk de hele zolder rond gaan en achter bovenlangs nog een keer langs komen.
Met dit gedeelte denk ik toch wel een langere tijd bezig te zijn, er komt zo'n 40 meter rail te liggen en dat moet eerst goed liggen voor dat ik met het volgende gedeelte verder kan. Wat je hier ziet is minder dan de helft van mijn totale oppervlak, dus ik vermaak me nog wel een poosje  :D
Groet,
Theo

Offline Rob Bosman

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 895
  • Thanked: 42 times
  • Geslacht: Man
Re: De grote uitdaging.
« Reactie #134 Gepost op: 1 maart 2015, 20:49:23 »
Zo Theo jij hebt niet stil gezeten mooie opzet zo man, top je ben al verder dan ik
2 spoor digitaal, Nederland, materiaal wat nu rijdt, HSL/Betuwelijn en Industrie/haven.
Roco Z21, loconet, iTtrain is de bedoeling.

Groet Rob

Offline steekie

  • Rangeerder
  • ****
  • Berichten: 342
  • Thanked: 8 times
  • Geslacht: Man
Re: De grote uitdaging.
« Reactie #135 Gepost op: 1 maart 2015, 21:17:25 »
Haha, dan weet je wat je te doen staat @Rob Bosman !
Maar ik wil toch wel graag dat de heleboel nog voor de zomer functioneert, dan zit er dus niets anders op dan constant je schouders er onder zetten...
Groet,
Theo

Offline Rick

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.829
  • Thanked: 25 times
  • Geslacht: Man
    • Rick's Modelspoorweg Blog
Re: De grote uitdaging.
« Reactie #136 Gepost op: 1 maart 2015, 21:24:38 »
Het begin is er Theo,

de zomer is nog ver weg, dus gaat je vast lukken om het werkend te hebben voor die tijd
2 rail, tijdperk eind III, Thema... niet echt wat ik maar voor handen heb.

Offline Semantha

  • Moderator
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.312
  • Thanked: 69 times
  • Geslacht: Vrouw
  • I didn't choose photography, photography chose me!
    • Van der Kuijp Photography
Re: De grote uitdaging.
« Reactie #137 Gepost op: 1 maart 2015, 21:32:47 »
Theo wat heb jij mooie wolkjes!!!
Fotografen met passie.

Offline steekie

  • Rangeerder
  • ****
  • Berichten: 342
  • Thanked: 8 times
  • Geslacht: Man
Re: De grote uitdaging.
« Reactie #138 Gepost op: 1 maart 2015, 21:50:20 »
Theo wat heb jij mooie wolkjes!!!

Dat is zo'n foto achtergrond, op een plaat 8 mm.mdf geplakt.
https://www.conrad.nl/nl/faller-180514-achtergrond-schwarzwald-baar-217046.html

Helaas wat kleine beschadigingen opgelopen met weg halen, maar ik denk dat ik dat wel bij kan werken als het weer op zijn plaats staat. Op de tegenoverliggende muur ga ik zelf wolken maken, hopen dat het er uiteindelijk als 1 geheel uit gaat zien....
Groet,
Theo

Offline steekie

  • Rangeerder
  • ****
  • Berichten: 342
  • Thanked: 8 times
  • Geslacht: Man
Re: De grote uitdaging.
« Reactie #139 Gepost op: 22 juni 2016, 13:51:33 »
Het is een tijdje terug maar er is toch nog wel wat gebeurd hier.
Ten opzichte van de vorige foto's: de proefopstelling even verwijderd omdat ik op de plaat zittend eerst de achterkanten moet doen. Aansluiting op het "trapgat" naar binnen overgaand in een verhoogde baan, hier liggen nu 3 sporen vlak naast elkaar over een totale afstand van zo'n 9,5 meter, totale lengte wordt ongeveer 15 meter, waarvan 1 spoor als gesloten ovaal blijft liggen en de andere 2 op de "eigenlijke" treinplaat worden aangesloten. Om zeker te weten dat tijdens het testen de locjes goed lopen een testbaantje op de voorgrond gemaakt om ze "los" te laten lopen. Handig, maar het was nog handiger geweest als ik het niet rechtstreeks op de plaat maar op een apart plaatje geschroefd had zodat je het testbaantje overal kunt gebruiken...

[/URL]]
Groet,
Theo

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: De grote uitdaging.
« Reactie #140 Gepost op: 22 juni 2016, 14:31:18 »
Ik ben blij te horen dat er weer wat gebeurd is op je zolder Theo. Wat heb je toch een prachtige ruimte man. Om jaloers op te worden. Heb je al wel een banenplan of gaat dat ontwerp er vanzelf komen als je de rails neerlegt?
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline steekie

  • Rangeerder
  • ****
  • Berichten: 342
  • Thanked: 8 times
  • Geslacht: Man
Re: De grote uitdaging.
« Reactie #141 Gepost op: 22 juni 2016, 18:24:17 »
Ja het is een geweldige ruimte natuurlijk, er kan enorm veel gebouwd worden.
De keerzijde is dan natuurlijk wel dat het ook veel meer tijd/denkwerk vergt dan een baan van 1 X 2 meter.
Een plan heb ik grotendeels in mijn hoofd, gebaseerd op een aantal dingen die ik er in wil hebben. Op dit gedeelte komt uiteindelijk een station met aan zowel de voor als de achterkant een spoor met stroomonderbrekers. Beide sporen kunnen dan in/uit geschakeld worden, zodat er 2 treinen op 1 spoor kunnen rijden. ( het blijft allemaal in ieder geval de eerste jaren analoog) Aan de achterkant een houtzagerij (had ik al gebouwd) in een bos/heuvelachtig gebied. Dit wordt de eerste fase van bebouwing.

Aan de andere kant van de zolder ligt een mooi stuk om als industrie/rangeer gebied in te richten.
Daar wil ik in ieder geval een locloods met draaischijf en een steenfabriek (in houten op de kop getikt) dit zal de 2de fase worden

Deze 2 gedeeltes worden aan 1 kant met elkaar verbonden door de "trapgatbaan" en aan de andere kant
door een berggebied dat onder het raam door loopt.
Genoeg te doen, dat is helemaal geen probleem ik hoop alleen wat meer tijd op korte termijn te krijgen.
In de toekomst wil ik op het industriegedeelte nog een smalspoorlijntje laten lopen, zoals ik het nu zie zou dat mooi met een digitaal startsetje in Nspoor kunnen, kan ik uitgebreid expirimenteren en aan de hand daarvan besluiten of ik ooit de "grote" baan wil digitaliseren. Wel soldeer ik op veel plaatsen al draadjes voor de zekerheid, nu kan ik immers overal makkelijk bij.
Groet,
Theo

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: De grote uitdaging.
« Reactie #142 Gepost op: 22 juni 2016, 19:00:31 »
Klinkt allemaal goed Theo. Succes man. We horen (en zien) de vorderingen wel hier op het forum.
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: De grote uitdaging.
« Reactie #143 Gepost op: 12 september 2016, 10:21:54 »
En Theo ... zijn er nog vorderingen te melden van je baan? Het is al weer een tijdje stil hier.
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.848
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: De grote uitdaging.
« Reactie #144 Gepost op: 12 september 2016, 11:24:20 »
En Theo ... zijn er nog vorderingen te melden van je baan? Het is al weer een tijdje stil hier.
Zit jij nou op een luie stoel voor je caravan te bekijken of wij wel aan het werk zijn?  :D
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: De grote uitdaging.
« Reactie #145 Gepost op: 12 september 2016, 11:50:35 »
Yep ... je moet ze een beetje aan de gang houden die gasten. Ik was gewoon heel erg benieuwd of Theo op die verschrikkelijke mooie nieuwe zolder al weer wat vorderingen gemaakt had.
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.848
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: De grote uitdaging.
« Reactie #146 Gepost op: 12 september 2016, 12:29:31 »
Yep ... je moet ze een beetje aan de gang houden die gasten.
Dat merk ik.
Ik zie je zó zitten voor die caravan: twee stoelen voor de caravan en een beetje rondkijken wat er zoal gebeurt. Het échte campingleven.  8)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline steekie

  • Rangeerder
  • ****
  • Berichten: 342
  • Thanked: 8 times
  • Geslacht: Man
Re: De grote uitdaging.
« Reactie #147 Gepost op: 8 januari 2017, 13:32:25 »
En Theo ... zijn er nog vorderingen te melden van je baan? Het is al weer een tijdje stil hier.
Helaas @Pierre, wat tegenslag gehad de afgelopen maanden. Gezondheid van mijn moeder ging even helemaal de verkeerde kant op (ziekenhuis in ziekenhuis uit) zodat wij kinderen volgens een rooster wat bij moesten springen (mijn vader is ook hulpbehoevend inmiddels) maar dat gaat gelukkig nu weer goed, moeder is thuis en de thuiszorg werkt fantastisch.

Daarnaast heb ik zelf de laatste maanden lopen tobben met een gebroken middenvoetbeentje.
Erg lastig als je veel moet lopen op het werk (inmiddels heb ik een dubbelfunctie en ben ik naast reproman nu ook officieel huismeester) Ook vergt het werk wel heel veel energie, ik werk gemiddeld 45 uur per week, dat lijkt niet overdreven veel maar de druk samen met de dagelijkse kilometers maken dat ik 'savonds niet zo actief meer ben. (wat betreft die kilometers: ik heb eind februari mijn busje eruit gedaan en een luxe auto gekocht, daar heb ik op dit moment al 50.000 km mee gereden)

Als klap op de vuurpijl is mijn computer in die periode gecrasht en vond ik het wel even best allemaal. Op het werk kan ik op geen enkel forum komen (zelfs niet kijken) dat is allemaal dicht getimmerd zoals ze dat noemen dus blijk ik nu wel wat gemist te hebben.
In de tussen tijd heb ik trouwens wel veel materiaal verzameld dus ik kan bijna eindeloos verder gaan bouwen, dat moet ook wel want......ik word opa!

Dus jullie mogen best proberen mij aan de gang te houden hoor  ;D ik ben jullie echt niet vergeten. Mijn treinbaan trouwens ook niet, dat kan ook niet want als je iets op zolder moet pakken zie je zo'n 15 vierkante meter echt niet over het hoofd.
Groet,
Theo

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: De grote uitdaging.
« Reactie #148 Gepost op: 8 januari 2017, 15:00:24 »
Vervelend Theo dat je zo getobd hebt met de gezondheid van je moeder en ook nog van je zelf. Wel goed dat je nou weer een volledige werkweek hebt. 45 uur is toch best mooi maar ik begrijp dat je dan als je er ook nog eens een bult reistijd bij moet tellen er weinig tijd over blijft om nog eens te gaan klussen op zolder.
Werkt je computer ondertussen wel weer?
Wat goed dat je opa wordt man. Buiten dat het spannend is ga je daar een hoop lol aan beleven. Ik ben ondertussen nu 3 keer opa en zou het voor geen geld willen missen.
Succes man ... doe het rustig aan en we gaan wel weer zien als er wat gaat gebeuren op zolder.
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline steekie

  • Rangeerder
  • ****
  • Berichten: 342
  • Thanked: 8 times
  • Geslacht: Man
Re: De grote uitdaging.
« Reactie #149 Gepost op: 16 februari 2020, 13:15:30 »
Helaas heb ik nog geen (althans positief) treinnieuws. Ik was begonnen met de herbouw nadat ik gedwongen het grootste stuk van de baan moest afbreken. Het punt bereikt dat er met een proefopstelling treinen over de hele zolder en ook rond het trapgat konden rijden. Bij het opzetten van het landschap zou ik er dan rekening mee houden dat het stuk bij het raam op 2 punten makkelijk is door te zagen en als een soort module weg is te halen en weer terug te plaatsen. En dan komt er dus toch weer een kink in de kabel, voor het aanleggen van zonnepanelen moest de muur naast het trapgat + trapgat vrijgemaakt worden. Kortom zo'n kleine 4 meter baan weer afbreken..... Wie rekent er nu op dat een blinde muur weer vrijgemaakt moet worden? Ik niet :o
Die baan komt er weer! Maar het moet wel op een manier dat ik verder kan zonder het risico dat het weer anders moet terwijl je amper op gang bent gekomen.

Qua privé situatie is er niets veranderd, door de behoorlijke werkweken, veel kilometers en de zorg voor beide hulpbehoevende ouders samen met mijn broer en zussen blijft er weinig tijd over. Zelf heb ik af en toe last van jicht, wat zich uit in een ontstoken/opgezette voet, pijnlijk en vermoeiend maar het is niet anders.

Wel wordt ik binnenkort voor de 2de keer opa  ;D want er gebeuren natuurlijk ook positieve dingen!
Groet,
Theo