Auteur Topic: Reparatie en opknappen van verschillende locjes  (gelezen 85104 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Reparatie en opknappen van verschillende locjes
« Reactie #100 Gepost op: 14 oktober 2018, 17:36:48 »
Precies Rob en Mark. Net kunnen is net genoeg. ;D





Ik wil later nog bij de DigiSpark kunnen zonder de hele handel weer te slopen en daarom laat ik hem uitsteken in de cabine zodat ik er zo een USB-contrastekker op kan zetten.





Om de DigiSpark met het printje te kunnen plaatsen heb ik het één en ander moeten weg zagen en kan ik de cabine en zo niet meer klemmen. Dit los ik op door een klein gaatje aan de bovenkant van de ketel te boren en er een klein verzonken parkertje in te zetten die ik zwart maak.





Het is maar goed dat ik vooraf een fotootje heb gemaakt van de linker en rechter kant van de loc … dit had ik anders niet allemaal weer een plaatsje kunnen geven zonder veel gepuzzel.

 

De verbinding tussen loc en tender was niet al te stabiel en ik heb er dus voor gekozen om dit op te lossen met een klein stekkertje uit een afgedankte computerkast.







Het eindresultaat is weer een prima loc.




-------------------------------------------------------------
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Reparatie en opknappen van verschillende locjes
« Reactie #101 Gepost op: 14 oktober 2018, 17:55:24 »
Wauw. Klasse, Pierre.
Niet alleen gerepareerd, maar ook netjes geluid ingebouwd! Ik vind dat zwartje randje om de DigiSpark aansluiting wel heel sjiek.
En met de kort gekoppelde tender zie je er straks niets van.
Rob

Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline mark mms

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.224
  • Thanked: 26 times
  • Geslacht: Man
Re: Reparatie en opknappen van verschillende locjes
« Reactie #102 Gepost op: 14 oktober 2018, 18:26:05 »
Klasse uitvoering.
Maar ik vind het wel humor dat de loc voor de bak Arduino en elektronica projecten staat.  ;)

Offline Stoomlokkie

  • Perronmedewerker
  • **
  • Berichten: 58
  • Thanked: 1 times
Re: Reparatie en opknappen van verschillende locjes
« Reactie #103 Gepost op: 1 maart 2019, 15:11:13 »
Leuke projecten. Je hebt er tegelijk weer een loc bij! Ik heb thuis ook wel wat wrakken staan. Helaas zijn die te ver heen om te repareren. Wat rest is een locomotievenkerkhof. Alleen is er het probleem dat al mijn stoomlocs perfect in nieuwstaat zijn terwijl mijn elektrische locs van ellende naar de schroothoop moeten. Niet echt de werkelijkheid dus. Want dat zou je juist andersom verwachten.

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Reparatie en opknappen van verschillende locjes
« Reactie #104 Gepost op: 5 juni 2020, 12:41:16 »


Ik heb de laatste dagen natuurlijk niet alleen maar in de tuin gewerkt en de BBQ opgestookt. Er is ook in m’n treinkamertje hard (nou ja … hard ;D) gewerkt. Ik heb er best veel gedaan.

Ik heb bij de buurman een doos vol locs en wagons opgehaald waar wat aan moest gebeuren. Eerst maar de locs aangepakt.

Een willekeurige greep gedaan en deze loc is als eerste aan de beurt. Loc loopt niet maar ziet er verder goed uit.



Aan de onderkant is gelijk al te zien dat de buurman erg royaal is geweest met smeren. De olie druipt er nog net niet uit maar ik heb wel gelijk vette vingers.  :o



Eerst het locje maar eens helemaal uit elkaar nemen.



En in een badje wasbenzine stoppen. Met een stevig kwastje maak ik alle delen lekker schoon en vrij van de olie.



Ik blaas alles schoon en droog zodat ook de kleinste deeltjes vuil verdwijnen en bijkomend voordeel is dat ik de onderdelen nu niet te drogen hoef te leggen en gelijk door kan werken.



Ik zet alles weer in elkaar en doe nog wat veranderingen en reparaties aan de print.



En … hij is weer inzetbaar.






Volgende:

Dit locje loopt ook niet maar bij het uit elkaar halen blijkt hij alleen ook een olie probleem te hebben.



Na een bad en droog geblazen te zijn is ook dit locje weer inzetbaar.








Volgende:

Dit is wel de meest vette en verwaarloosde loc van het hele stel denk ik. Daar druipt echt de olie aan alle kanten uit. Loopt ook niet en stinkt bovendien nogal verbrand. :o  Dat voorspeld al niet veel goeds.



Na het openmaken van dit locje is ook goed te zien waar de brandlucht vandaan komt. Het locje zit vol rotzooi en olie en is loeiheet geweest. Zelfs het printplaatje is helemaal kromgetrokken.



Ik heb hem wel schoongemaakt maar ….



…. het motortje is echt niet meer te redden. Ik heb gekeken wat een eventueel nieuw motortje gaat kosten maar daar word je ook niet vrolijk van. 55 euries is een hoop geld. Daar koop je vast ook een gebruikt locje voor dus gaat deze loc in een mooi bakje en misschien loop ik nog wel eens tegen een vervangend motortje aan.



Volgende slachtoffer is een 1600. Is compleet en heel maar ziet er een beetje gehavend uit en loopt ook niet.



Dit is eens geen olieboot en hier ben ik ook snel mee klaar. Er is in het verleden behoorlijk gesoldeerd aan de print maar de solderingen waren slordig uitgevoerd. Eén van de soldeerpunten was los gegaan waardoor het motortje geen voeding meer kreeg. Alle soldeerpunten netjes nagelopen en de kap kan er weer op.



Ik heb nog even het logo wat opgehaald met een stift en ook dit lokje is klaar.








Het volgende locje is een beetje een vies oud dingetje. Iemand heeft geprobeerd hem te verouderen maar het ziet er uit of hij een jaar begraven heeft gelegen in de klei. Het loopt wel maar niet mooi. Met schokken en hij waggelt wat over de rails. ??? 



Ik heb hem open gemaakt.



Na schoonmaken blijkt dat ik voorlopig nog niet klaar ben met dit dingetje.



De tandwielen zijn redelijk versleten wat het schokken kan veroorzaken maar 4 van de 8 wielen zitten los op de asjes. Ik moet hier maar eens een dagje aan gaan zitten. De wielen vastlijmen zal het probleem niet zijn maar om dat te doen zonder slag en precies in de midden en ook nog eens op maat. Tja … de tijd zal het leren.

Later meer prutswerk …. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Reparatie en opknappen van verschillende locjes
« Reactie #105 Gepost op: 5 juni 2020, 13:15:10 »
Knap werk!
Ik ga eens kijken of dit mij ook lukt.  :D
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Reparatie en opknappen van verschillende locjes
« Reactie #106 Gepost op: 5 juni 2020, 13:37:05 »
Kijk, groot onderhoud aan klein materieel op de lopende band...
Goed werk, Pierre!
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Zilte

  • Gast
Re: Reparatie en opknappen van verschillende locjes
« Reactie #107 Gepost op: 5 juni 2020, 14:52:14 »
Wat een aardige en handige buurman ben je. Kan ik van de mijne niet zeggen!!

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Reparatie en opknappen van verschillende locjes
« Reactie #108 Gepost op: 12 februari 2021, 17:22:11 »


De drie musketiers. ;D

Drie dezelfde locjes aangeschaft voor een leuk prijsje.



Van voor naar achter:   een Arnold, een Fleischmann en een Lima.

Locje 1 –
De Fleischmann daar was ik snel mee klaar. Binnenin schoongemaakt en de wielen poetsen. Het locje loop bijzonder mooi.

Locje 2 –
De Lima was een ander verhaal. Ik denk dat het een soort donor is. Er ontbrak een “mastje?” links voor en de buffers. Ook geen verlichting. Bovendien hij liep niet en dat was ook niet zo vreemd. Er zaten geen koolborstels in en ook de veertjes ontbraken. De sleepcontacten kwamen ook niet tegen de wielen. Dat was redelijk snel opgelost daarna heb ik nog een mastje gemaakt van een zwart geschilderde speld en buffers gemaakt van afgeknipte spijkertjes. De verlichting hoef ik niets aan te doen. Hij heeft simpelweg geen verlichting.







Locje twee klaar. Was ik er blij mee. Nou nee … het locje liep alleen mooi als hij hard ging en maakte erg veel herrie. Bagger dus.  :o

Locje 3 –
De Arnold loopt erg mooi maar wel de verkeerde kant op. Ik moet het motortje ompolen. Dus uit elkaar dan maar. Het motortje omkeren, de lipjes verwisselen en weer in elkaar. Alles bij elkaar een kwartiertje werk.







En daar staan ze dan de drie Musketiers.



De Fleischmann en de Arnold kunnen ingezet worden op mijn baantje maar de Lima gaat voorlopig in de wacht tot ik er een bestemming voor heb. Ik denk dat ik hem leeg maak en achter één van de andere locjes hang.


Later meer …. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Reparatie en opknappen van verschillende locjes
« Reactie #109 Gepost op: 28 april 2021, 22:47:19 »
Het is al weer een tijdje geleden dat ik wat gepost heb maar ja … Er zijn meer dingen dan treintjes. Voorjaar dus de tuin en fotografie slikt ook de nodige tijd. Bovendien heb ik ook nog mijn auto restauratie project en het is nu een lekkere temperatuur in de garage. En niet te vergeten mijn H0 baan.

Maar goed toch wel wat gedaan. Op Marktplaats voor heel weinig een N locje op de kop getikt. Liep niet en er zaten aan weerskanten smetplekken in de kap. Een pantograaf ging niet naar beneden en de andere niet omhoog.



Bij openmaken was al snel duidelijk waar de smeltplekken vandaan kwamen. Het hele printje is afgefikt. :o 



Ik heb het printje losgemaakt en alle zooi die daar op zat er afgeknipt. Zal wel iets van digitale rommel zijn waar ik toch niets mee heb.





Wat verder gesloopt en het motortje schoon gemaakt in een badje met wasbenzine en getest. Motortje loopt prima dus na een drupje olie alles weer netjes in elkaar gezet.





Het enige wat ik op de print heb gesoldeerd zijn twee diodes voor de wisselende verlichting.



Dan is de kap aan de beurt. Ik heb zo goed mogelijk de deuken er uit gedrukt door ze warm te maken. Alles vlak geplamuurd met een beetje auto plamuur (daar heb ik genoeg van :)  ) en daarna goed vlak geschuurd met waterproof.600. Als laatste een kleurtje gemengd en met de kwast bijgewerkt. De deuken/gaten zijn goed gelukt maar de roosters zijn niet helemaal super. De ribbels zijn er een beetje uit gedrukt. 
 
Dit is voor ….


…. en dit is na de reparatie.


De pantografen was een kwestie van een beetje voorzichtig buigen met een klein tangetje. De middelste raampjes ontbreken en die heb ik gewoon verduisterd.

Ondertussen heeft het locje al een paar testrondjes gelopen en doet het prima. Van een afstandje lijkt hij wel weer nieuw. Ik doe het er mee. ;)

 


Later meer .... ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Reparatie en opknappen van verschillende locjes
« Reactie #110 Gepost op: 29 april 2021, 16:48:21 »
Zo'n gehavend locje is bij jou in goede handen, Pierre.
Netjes! En leuke aanwinst.
Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Reparatie en opknappen van verschillende locjes
« Reactie #111 Gepost op: 29 april 2021, 23:23:58 »
Ik ben natuurlijk al wel wat gewend van Pierre, maar die deuk wegwerken vind ik wel weer een knap staaltje schadeherstel!
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Reparatie en opknappen van verschillende locjes
« Reactie #112 Gepost op: 27 september 2021, 19:50:04 »
Afgelopen weekeind zaten er bij de buit die ik gescoord had in Rijswijk twee e-locjes (Roco E16) om te knutselen. Ik kocht die voor een prikkie omdat het twee niet lopende locjes waren en ik dacht dat ik van deze twee locjes toch wel een werkend locje kon maken. Thuis gekomen de locjes uit elkaar geschroefd en bij het eerste locje was al snel duidelijk waarom het niet liep. Het was duidelijk een donor locje en er zat helemaal niets meer in. Totaal leeggeplukt. :o Eerst maar eens kijken wat er met het 2e locje aan de hand was. Opengemaakt zag het binnenwerk er keurig uit en bij nader inspectie liep het motortje ook prima. Na even zoeken was het euvel snel gevonden. Op de print boven het motortje zit een omschakeldingetje om de voeding van de rails of van de bovenleiding te kunnen halen. Deze ontbrak en bleek later ergens tussen te zitten. Afgebroken. Omdat ik toch niet op de bovenleiding rij heb ik gewoon een soldeer verbinding gemaakt naar de wielen.



Even de wielen schoongemaakt en het locje liep weer als een nieuwe.

Nu had ik de “donor” over en heb besloten om een dubbeltractie te maken. Het locje ziet er aan de buitenkant best mooi uit en er ontbreken maar een paar kleine dingen. Het locje moet wel getrokken worden dus kan ik het gewicht behoorlijk naar beneden brengen.





Met deze combinatie heb ik een paar rondjes proefgereden.



Er ontbreken verschillende buffers en deze maak ik met afgeknipte spijkerkoppen van dezelfde maat.







De kabels op het dak daar is de verf een beetje af dus die heb ik een kwastje gegeven. Hiermee is het locje bedrijfsklaar.





Op het andere locje ontbreken de isolatoren en draden op het dak. Een stukje zwart geschilderde regenpijp zorgt voor de nodige isolatoren.



Ik kijk even af bij het andere locje waar de isolatoren ongeveer moeten komen. En de leidingen buig ik van een stukje bloemistendraad.





Er ontbreken ook nog wat ruitjes van het locje. Als er dan geknipt van wat blisterverpakking de missende ruitjes in het locje geplakt zijn is dit projectje klaar.





Later meer gefröbel ….. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Michel Bikkel

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 551
  • Thanked: 24 times
  • Geslacht: Man
Re: Reparatie en opknappen van verschillende locjes
« Reactie #113 Gepost op: 27 september 2021, 20:18:14 »
Ook weer gaaf hoor Pierre!
Groet Mies

Offline RAIL

  • Perronmedewerker
  • **
  • Berichten: 91
  • Thanked: 6 times
  • Geslacht: Man
Re: Reparatie en opknappen van verschillende locjes
« Reactie #114 Gepost op: 29 september 2021, 19:31:21 »
Zeer leerrijk allemaal, bedankt om dit alles met ons te delen . ;)
Groeten Ludwig

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: Reparatie en opknappen van verschillende locjes
« Reactie #115 Gepost op: 29 september 2021, 19:54:45 »
Lekker bezig, de komende tijd is en wordt het echt knutselweer.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Reparatie en opknappen van verschillende locjes
« Reactie #116 Gepost op: 29 september 2021, 20:06:01 »
Mooi werk, Pierre!

Die dummy loc was ook getript van de stroomafnemers bij de wielen, denk ik?
Anders kan-ie nog meehelpen met stroom opnemen van de rails.

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Reparatie en opknappen van verschillende locjes
« Reactie #117 Gepost op: 29 september 2021, 20:43:49 »
Dankjewel heren.

Die dummy loc was ook getript van de stroomafnemers bij de wielen, denk ik?
Anders kan-ie nog meehelpen met stroom opnemen van de rails.

Er zat echt niets meer in Rob. Zelfs de tandwielen waren van de wielen af. Ik moest de wielenafstand ook opnieuw afstellen. Maar hij trekt dit setje makkelijk hoor dus geen enkel probleem. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/