Auteur Topic: Reparatie en opknappen van verschillende locjes  (gelezen 85118 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Reparatie en opknappen van verschillende locjes
« Reactie #25 Gepost op: 30 juni 2014, 19:45:03 »
Maar Pierre, weer knap werk geleverd. Ik ben benieuwd naar het volgend project.

Ik ook Roel.  ;D
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Reparatie en opknappen van verschillende locjes
« Reactie #26 Gepost op: 30 juni 2014, 19:47:48 »
Dat zijn mooie projectjes nu je even niet verder kan met de baan.

Da's waar Rick. Morgen eens een beetje op zoek naar een nieuw project.
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Opa-Bullcat

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.623
  • Thanked: 36 times
  • Geslacht: Man
Re: Reparatie en opknappen van verschillende locjes
« Reactie #27 Gepost op: 30 juni 2014, 21:47:19 »
Pierre petgje af voor de moed om toch dat lokje aan te pakken, ik zou echt met mijn ziel onder mijn arm lopen denk ik.
KLIKKIE DOEN voor BullCatTV, 9 webcams op 1 pagina. :D

Mac,Winhoos, 2 spoor, itrain, Amerikaans, Big Boy's, en wat ik leuk vind. Periode weet ik niet.

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Reparatie en opknappen van verschillende locjes
« Reactie #28 Gepost op: 6 augustus 2014, 19:07:02 »
Een tijd geleden een oude loc gescoord in Houten. Dat is de volgende die ga ik maar eens ga opknappen. Het is een oud model helemaal van metaal en erg zwaar. Ik heb geen idee wat voor merk het is maar aan de onderkant staat wel “Made in Germany”. Geen Fleischmann want die drukt volgens mij altijd de naam aan de onderkant. Bovendien heeft die andere koppelingen dus ….?? Wie het weet mag het zeggen.

Het locje heb ik incompleet gekocht (zonder tender) en defect en het loopt bij nader onderzoek dan ook niet.



Eerst maar eens een tender er bij zoeken. Ik heb keus uit vijf tenders maar later zal blijken dat er maar één geschikt is. De loc haalt namelijk aan een kant spanning uit de tender dus er moeten stroomafnemers onder zitten.



Deze gaat het worden. Het is een tender van Piko geworden. ;D



Ik begin maar eens bij de koolborstels. Daar zit meestal het probleem. Bingo! Gelijk raak. Eén koolborstel is nog goed maar de andere is vervangen voor een rolletje … messing gaas? ??? :(



Gelukkig is een koolborstel van Lima te gebruiken. Ik moet er alleen een sleufje in zagen voor het veertje.



Op de testbank loopt het locje af en toe een beetje maar stopt dan weer met sluiting en wordt heet. Bij het uit elkaar halen van het motortje wordt het me duidelijk waarom. Er zitten nog wat kleine stukjes van de oude koolborstel in het motortje en die veroorzaken af en toe de sluiting. Ik denk dat dit de reden is waarom het locje verkocht is.



Alles maar goed schoon maken met een beetje wasbenzine en dan kan de loc weer in elkaar gezet worden. Ik soldeer/isoleer sommige draden opnieuw en verleg ze zodat ze straks niet meet te zien zijn of sluiting kunnen maken. Ook trek ik een dubbele draad naar achteren. De één voor de stroomafname in de tender en de andere voor sluitverlichting. Voor zet twee nieuwe lampjes voor in de loc en achter wil ik twee rode ledjes plaatsen in de tender.





Wordt vervolgd .....



Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Johan

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.121
  • Thanked: 7 times
  • Geslacht: Man
  • Oude-Tonge Zuid-Holland
Re: Reparatie en opknappen van verschillende locjes
« Reactie #29 Gepost op: 6 augustus 2014, 19:15:40 »
Eén koolborstel is nog goed maar de andere is vervangen voor een rolletje … messing gaas? ??? :(

Pierre, dat zijn Marklin koolborstels!
Groet,
Johan
Marklin, M-rails, Analoog, Tijdperk III

Offline Rick

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.829
  • Thanked: 25 times
  • Geslacht: Man
    • Rick's Modelspoorweg Blog
Re: Reparatie en opknappen van verschillende locjes
« Reactie #30 Gepost op: 6 augustus 2014, 19:16:18 »
Naar de wielen kijkend gok ik op een oude Trix. Maar met een beetje geduld, en logisch denken, heb je voor 5 euro straks weer een hele mooie lok.
Niet lopen is inderdaad vaak een kwestie van geen of versleten koolborstels.
2 rail, tijdperk eind III, Thema... niet echt wat ik maar voor handen heb.

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Reparatie en opknappen van verschillende locjes
« Reactie #31 Gepost op: 6 augustus 2014, 19:30:16 »
Eén koolborstel is nog goed maar de andere is vervangen voor een rolletje … messing gaas? ??? :(

Pierre, dat zijn Marklin koolborstels!
Groet,
Johan

Dank je Johan ... ik had dat nog nooit gezien. Weer wat geleerd.  Dat is ook meer jouw straatje. ;D




Naar de wielen kijkend gok ik op een oude Trix. Maar met een beetje geduld, en logisch denken, heb je voor 5 euro straks weer een hele mooie lok.
Niet lopen is inderdaad vaak een kwestie van geen of versleten koolborstels.

De oude Trix was meen ik drie rail Rick? Of zit ik nu helemaal fout?
Tja Rick ... weer een leuk project voor die paar euries. ;D
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Rick

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.829
  • Thanked: 25 times
  • Geslacht: Man
    • Rick's Modelspoorweg Blog
Re: Reparatie en opknappen van verschillende locjes
« Reactie #32 Gepost op: 6 augustus 2014, 19:42:40 »
Trix is ooit begonnen met een eigen systeem met een derde rail, niet zoals Marklin, maar de middelste als min en de buitenste als plus. hierdoor kon je twee treinen tegelijk laten rijden. Dit was de Express uitvoering. Mijn allereerste trein set was de Trix international, en dat was een gewone 2 rail. Deze zijn ze vanaf halverwege jaren 60 gaan bouwen naast het "3 rail"systeem. Maar lees net op de site van Trix dat ze in 1961 over gegaan zijn van metaal naar kunstof, en international per 1964 zijn gaan voeren, dus kan het geen trix zijn.
2 rail, tijdperk eind III, Thema... niet echt wat ik maar voor handen heb.

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Reparatie en opknappen van verschillende locjes
« Reactie #33 Gepost op: 6 augustus 2014, 20:09:51 »
Je lijkt Wikipedia wel Rick. Bedankt voor deze uitleg ;)

In 1957 kreeg ik van de Sint een Trix (express) treinbaantje. Ik was toen 5 jaar. Ik heb mijn eerste locje nog steeds. Dat was drie rail en ik wist niet beter of dat was al die tijd zo. Na jouw uitleg weet ik beter.
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Reparatie en opknappen van verschillende locjes
« Reactie #34 Gepost op: 6 augustus 2014, 20:24:15 »
Hij zegt nooit zoveel die Rick, maar áls-ie z'n mond opendoet dan ben je ook gelijk een stuk wijzer.
Typisch Rick!  :)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Ponytail

  • Perronmedewerker
  • **
  • Berichten: 95
  • Geslacht: Man
Re: Reparatie en opknappen van verschillende locjes
« Reactie #35 Gepost op: 6 augustus 2014, 21:12:21 »
Márklin kool borstels in een 2-rail loc: HAMO dus!

Offline Anne W

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.911
  • Thanked: 31 times
  • Geslacht: Man
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
Re: Reparatie en opknappen van verschillende locjes
« Reactie #36 Gepost op: 6 augustus 2014, 22:11:35 »
Het is een Märklin motor met een "dubbele" veldspoel, draaien uitstekend op gelijkspanning, maar het omschakelrelais ontbreekt.

Voor 2 rail gelijkspanning hoeft dit relais ook niet, dan voldoen een tweetal tegengesteld aangesloten diodes in de aansluiting naar de twee veldspoelen.

Ik weet niet of Märklin Hamo vroeger zo was uitgevoerd, in het digitale taalgebruik wordt vaak gesproken over een Hamo magneet.

Groet, Anne W
Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Reparatie en opknappen van verschillende locjes
« Reactie #37 Gepost op: 6 augustus 2014, 22:43:25 »
Een Hamo loc dus. Nu weet ik het. Dat van die diodes dat klopt als een bus Anne. Die zitten er ook in.

Bedankt jongens voor het meedenken en de uitleg.  ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Reparatie en opknappen van verschillende locjes
« Reactie #38 Gepost op: 7 augustus 2014, 23:18:54 »



Ik boor twee gaatjes in de bak van de tender voor de ledjes. Helaas door de wanddikte moeten ze op een andere plaats komen dan de originele sluitlichten. Ook breek ik het binnenwerk gedeeltelijk weg zodat ik niet in de problemen kom met de bedrading.





De ledjes kunnen er in en worden vastgezet met een druppeltje secondelijm.



Aan de andere kant komt er een sleufje voor de bedrading.



De tender kan achter de loc geplaatst worden en getest op de rollerbank. Hij loopt wonderbaarlijk lekker voor zo’n oud beestje.



Hier is goed te zien dat de loc en tender eigenlijk geen “stelletje” is en moet er het één en ander bij geschilderd worden om een eenheid te krijgen. 



Gelijk maar de loc verouderd. Nu kan hij mooi drogen en dan kan er morgen nog een dry-brush overheen. Ook komen er nog wat echte kooltjes in de tender.


Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Reparatie en opknappen van verschillende locjes
« Reactie #39 Gepost op: 7 augustus 2014, 23:48:46 »
Dat is helemaal geen gekke loc Pierre. Waarschijnlijk 40 jaar oud, maar ziet er straks uit als herboren.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Ponytail

  • Perronmedewerker
  • **
  • Berichten: 95
  • Geslacht: Man
Re: Reparatie en opknappen van verschillende locjes
« Reactie #40 Gepost op: 8 augustus 2014, 22:13:50 »
De tender kan achter de loc geplaatst worden en getest op de rollerbank. Hij loopt wonderbaarlijk lekker voor zo’n oud beestje.

Wat dacht je dan: Märklin-kwaliteit!  ;D

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Reparatie en opknappen van verschillende locjes
« Reactie #41 Gepost op: 8 augustus 2014, 22:39:14 »
Ja...ja...
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Reparatie en opknappen van verschillende locjes
« Reactie #42 Gepost op: 9 augustus 2014, 20:23:48 »
De laatste hand gelegd aan de loc. De tender is voorzien van stukjes echte kool en dat is al een hele verbetering. Die nep kolen zien er echt niet uit en haalt het model behoorlijk naar beneden. Verder een dry-brush met licht grijs zodat alle naadjes en kieren lekker opvallen. Alles is wel vervuild maar niet heel zwaar zodat het alleen op gebruik sporen lijkt. Voor de foto heb ik de loc in mijn station neergezet met twee donderbussen er achter en gevraagd of er even een pet achter de handles kon kruipen om de loc wat op te trekken.









Weer een loc klaar. ;D
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Reparatie en opknappen van verschillende locjes
« Reactie #43 Gepost op: 9 augustus 2014, 21:23:41 »
Ziet er weer lekker uit Pierre!
Enne... what next?
Je locloods?  ::)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Reparatie en opknappen van verschillende locjes
« Reactie #44 Gepost op: 9 augustus 2014, 22:36:52 »
Nee Wim ... ik ga eerst een kastje timmeren met een heleboel lades. En daarna weer eens wat aan mijn Fiat doen.
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Rick

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.829
  • Thanked: 25 times
  • Geslacht: Man
    • Rick's Modelspoorweg Blog
Re: Reparatie en opknappen van verschillende locjes
« Reactie #45 Gepost op: 9 augustus 2014, 23:29:04 »
Weer een en al lof.

Lok is weer prachtig geworden. Waar hij anders bij de vuilnis beland zou zijn, heb jij hem weer tot leven weten te wekken.
2 rail, tijdperk eind III, Thema... niet echt wat ik maar voor handen heb.

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Reparatie en opknappen van verschillende locjes
« Reactie #46 Gepost op: 9 augustus 2014, 23:46:01 »
Dank! ;D
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Reparatie en opknappen van verschillende locjes
« Reactie #47 Gepost op: 10 augustus 2014, 15:35:05 »
De combi vuilnis en Pierre geeft meestal een wonderbaarlijk resultaat.  8)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Reparatie en opknappen van verschillende locjes
« Reactie #48 Gepost op: 6 maart 2015, 21:14:10 »
Vanmiddag was ik een beetje aan het opruimen en kom ik een Hippel tegen. Het is een Roco locje. Leuk tussendoor projectje lijkt me. Het locje blijkt niet te lopen en mist hier en daar ook wat onderdelen. Zo mis ik de grill en nog wat onderdelen aan de voorkant en er zijn opzij ook wat ramen ingeslagen. De kleur vind ik wel o.k. en die mag zo blijven. Behalve dan het NS logo. Dat nou weer niet. Eerst meer even afstoffen.





Eerst maar eens kijken of ik het motortje aan de praat kan krijgen. Het locje en het motortje laat zich makkelijk uit elkaar halen. Het is gelijk al duidelijk wat het probleem is. De vorige eigenaar had het goed bedoeld en heeft alles lekker in de olie gezet. Helaas TE lekker! Zelfs de koolborstels zijn vet. Voor een lagertje smeren is één druppel motorolie met een naald al meer dan genoeg. Na een badje met wasbenzine gaat het motortje weer in elkaar.






Onderstel even proefdraaien op de rollenbank.


<a href="" target="_blank" class="aeva_link bbc_link new_win"><br /></a>


De ontbrekende ruitjes knip ik uit een stukje blister verpakking.



Er zit nogal een groot glimmend stuk lood in de loc en dat zie je erg door de ruitjes heen omdat het blok tot de onderkant van de raampjes komt. Bovendien heb ik één raampje weggelaten om een machinist achter te plakken. Ik verf de bovenkant van het lood blok mat zwart.



Er komt een grill in van een stukje gaas en ook de andere ontbrekende delen plaats ik weer op de loc.





Dan werk ik de voorkant een beetje bij in de kleur.





Met een glasvezel potlood haal ik het NS logo weg.



Dan krijgt het locje een wet-wash met roest en de grill een beetje zwart.



Weer een locje gered van de sloop of vuilnisbak. ;D  Even op de baan voor een foto.









Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Rick

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.829
  • Thanked: 25 times
  • Geslacht: Man
    • Rick's Modelspoorweg Blog
Re: Reparatie en opknappen van verschillende locjes
« Reactie #49 Gepost op: 6 maart 2015, 21:32:15 »
Pierre,

je heb er weer iets bijzonders van gemaakt.
Top
2 rail, tijdperk eind III, Thema... niet echt wat ik maar voor handen heb.