Onderhoud, reparatie en ombouwtechniek > Reparaties van locomotieven

Reparatie en opknappen van verschillende locjes

(1/24) > >>

Pierre:
Grote schoonmaak in het locomotief ziekenhuis! ;D

Ik ben in de loop der tijd tegen aardig wat loc’s aangelopen. Op beurzen, rommelmarkten en de vrijmarkt loop ik vaak voor een paar centen tegen wat leuks aan. Meestal is zo’n locje defect of beschadigd. Vaak zijn ze nog te redden maar soms alleen nog goed voor onderdelen. Dit heb ik allemaal in een la gegooid met het idee t.z.t. knap ik dat wel op. Niet dus. 





Op de laatste beurs in Houten ben ik weer tegen drie loc’s aangelopen (die ik niet kon laten liggen ;)) maar die passen dus niet meer in de la. Dit is het moment om eens wat aan het leegmaken van dit locziekenhuis te doen. Laten ik maar beginnen met de laatste aanwinsten. Het zijn twee V200's en een V221. Alle drie in zwaar bespeelde toestand.



De twee V200's hebben mijn voorkeur dus laat ik daar maar mee beginnen. De verkoper heeft gezegd dat er twee lopen en één niet. Bij controle is het een iets ander verhaal helaas. De beide V200's lopen niet en de V221 daar draait alleen het motortje van maar de loc gaat geen mm vooruit. Eerst maar eens even de twee V200’s uit elkaar halen en kijken. 



Ik ga gelijk maar met de slechtste loc beginnen. Waarom hij niet loopt is snel gevonden … een losse draad. Nu loopt hij wel maar maakt verschrikkelijke herrie en stinkt. Dus alles maar demonteren en schoonmaken. Gelijk de onderdelen doos er maar bij gepakt.





Waarom de motor herrie maakt is snel gevonden. Het tandwiel op het anker is bijna geheel weggesleten. Gelukkig vind ik in mijn onderdelen doos het vervangende tandwieltje.



Alle onderdelen maak ik lekker schoon in een wasbenzine badje. Het anker schuur ik netjes een beetje op en er gaat een setje nog redelijk goede koolborsteltjes in. Ik schroef de zaak weer in elkaar en smeert de tandwielen en het motortje. Loopt weer perfect rustig en soepel.



Nu is de kap aan de beurt. Er zitten zoveel beschadigingen op dat er niets anders overblijft dan de hele kap te schilderen. Eerst kaal maken dan maar. De onderkanten en de ruitjes zitten vast met de handgreepjes. Door die van binnen recht te buigen valt alles zo uit elkaar.





Nu moet de hele kap geschuurd worden met waterproef schuurpapier korrel 600. Ik schuur het wel droog anders geeft het zo’n rotzooi op mij werktafel.



Wordt vervolgd .....

Roel:
Ongelofelijk, wat een zooi locs liggen in die laden  :o. Ik denk dat je al je heel wat jaren bezig bent met verzamelen.
Als je veel tijd zou hebben (en zin natuurlijk) kan je daar toch wel een flink aantal aan het rijden kunnen krijgen.
Wel goed dat je met de laatste locs bent begonnen. Die hoeven dan niet meer de la in. Als....... je de restanten dan maar weer niet gaat bewaren.
Wat betreft de renovatie van de V200. Dat doe je wel snel en grondig. Klasse, man.
Wil je er twee rijdende locs van overhouden?

Opa-Bullcat:
Pierre toch, jij bent een complete rommelmarkt op zich, wat een laden vol met locjes enzo, ik ben benieuwd wat ik tegen ga komen hier, ben het alweer vergeten wtat ik had ondertussen.

Ik ben trouwens wel benieuwd naar het vervolg van de opknap beurt :)

Wim Corduwener:

--- Citaat van: Opa-Bullcat op  9 mei 2014, 11:48:24 ---Pierre toch, jij bent een complete rommelmarkt op zich...

--- Einde van citaat ---
Hoor wie het zegt.  :D
Knap werk Pierre.
Volgens mij zit er zat bruikbaar spul in de laden en zou ik niks weggooien... behalve dan die afgekloven tandwieltjes, maar daar kun je weer een wagon mee vullen.  :)

arend65:
Mooi project weer Pierre! altijd dankbaar werk als het daarna weer mooi loopt.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie