Auteur Topic: Een Sikje dat vraagt om opgeknapt te worden.  (gelezen 6576 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Een Sikje dat vraagt om opgeknapt te worden.
« Gepost op: 6 april 2014, 22:40:36 »


In Houten heb ik een Sikje gescoord voor 5 euries van een Frans sprekende Belg. Na een ongemakkelijk handen en voeten gesprek is het locje van eigenaar gewisseld. Het is voor op mijn baan eigenlijk veel te nieuw en bovendien heb ik helemaal niets met de geel/grijze NS  kleuren. Maar ik vind zo'n Sikje wel een eindeloos modelletje hebben dus mag het op mijn baan nadat er een kwast overheen is gegaan. Maar laten we van vooraf beginnen met dit manneke.



Volgens de verkoper waren de koolborstels op (ik geloof dat hij dat bedoelde ::)). Thuis gekomen natuurlijk gelijk proberen of het dingetje wil lopen. Met de trafo op “vol gas” en heel veel ratelen, stank en vonken komt het Sikje in beweging. Da’s duidelijk niet goed. Maar eens even uit elkaar trekken dat locje. Al snel blijkt dat er met de koolborstels helemaal niets aan de hand is. Die zijn nog zo goed als nieuw. Ook de tandwieltjes zijn nog in perfecte conditie. Het locje heeft duidelijk niet veel meters gemaakt in zijn leven. Wel zit het hele motortje van boven tot onder met metaalslijpsel.



Ik haal alles uit elkaar en maak alles goed schoon in een beetje wasbenzine. Het slijpsel haal ik er met een sterke magneet vanaf.



Ik denk dat het locje een keer een duikeling gemaakt heeft van de treintafel of zo. Bij nader inspectie blijkt dat de twee plaatjes om het anker veel te los zitten en dat het komt omdat de aluminium klinknagel die ze bij elkaar moet houden verbogen is. Hierdoor schraapt het anker tegen één van de plaatjes.

 

Wordt vervolgd .....

Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.850
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Een Sikje dat vraagt om opgeknapt te worden.
« Reactie #1 Gepost op: 6 april 2014, 23:00:55 »
Goede aankoop Pierre.
Ik schat in dat je 'm groen gaat schilderen?


Zoals deze?
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Een Sikje dat vraagt om opgeknapt te worden.
« Reactie #2 Gepost op: 6 april 2014, 23:07:34 »
Ik heb er nog niet echt over nagedacht maar ik denk dat het heel wat anders gaat worden dan de doorsnee sikjes. Iets van donker rood of rood/bruin of zo. Ik vond dat vuil geel van die foto van jou ook wel wat hebben. In ieder geval iets wat niet bestaat en anders is. ;D
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.850
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Een Sikje dat vraagt om opgeknapt te worden.
« Reactie #3 Gepost op: 6 april 2014, 23:40:23 »
(zucht)
Tuurlijk moet het anders.  :D


Zoiets?
Ik zie trouwens dat het olievat wel erg klein lijkt... maar het ging om de kleur.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Een Sikje dat vraagt om opgeknapt te worden.
« Reactie #4 Gepost op: 7 april 2014, 22:25:19 »
Het klinknageltje is uitgeboord en vervangen door een M3 boutje. Het resterende stukje draad heb ik er af geslepen met de Dremel.





Alles weer in elkaar gezet en gelijk het magneetje en de metalen plaatjes mat zwart geschilderd. Dan valt het motortje niet zo op door de ruitjes heen.



Tijdens de testrit valt het me op dat het locje een beetje huppelt. Dus alles weer uit elkaar. Het blijkt een gebarsten tandwieltje te zijn op de vooras. Ik heb het tandwieltje er af gehaald en weer een testritje gemaakt. Nu loopt het locje perfect en mooi rustig. Twee of drie korte wagonnetjes trekt hij makkelijk en loopt het locje prima met aandrijving op één as dus misschien laat ik het voorlopig wel zo. Veel meer gaat hij toch niet trekken. T.z.t. eens bij de treinenwinkel vragen of ze een tandwieltje voor me kunnen bestellen.

Morgen eens kijken of ik een beetje kleur op het locje kan krijgen. Misschien is helemaal grijs wel wat. ::)



Wordt vervolgd .....

Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Roel

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.109
  • Thanked: 28 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats Kerk-Avezaath (de bloeiende Betuwe)
Re: Een Sikje dat vraagt om opgeknapt te worden.
« Reactie #5 Gepost op: 8 april 2014, 00:36:52 »
Kijk, dat is nu de echte liefhebber.
Een lokje kopen voor 5 euro en thuis uittesten.
Als die slecht wil rijden uit elkaar halen, schoonmaken, kijken wat eraan scheelt, repareren en daarna loopt het lokje weer als nieuw.
Proficiat, Pierre.
Met groet, Roel
Vooral Märklín, maar ook Roco; digitaal met volledige massadetectie. Rijd met CS1 en Koploper via laptop. Geen specifieke tijdperk.

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Een Sikje dat vraagt om opgeknapt te worden.
« Reactie #6 Gepost op: 8 april 2014, 00:44:21 »
Dank je Roel maar ... hij is nog niet klaar ;D
Morgen een verfje er op. Het moet geen NS locje blijven. Daar rijden er al veel te veel van rond.
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

bob

  • Gast
Re: Een Sikje dat vraagt om opgeknapt te worden.
« Reactie #7 Gepost op: 8 april 2014, 18:17:11 »
Dank je Roel maar ... hij is nog niet klaar ;D
Morgen een verfje er op. Het moet geen NS locje blijven. Daar rijden er al veel te veel van rond.

Wat dacht je van rood  :o

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Een Sikje dat vraagt om opgeknapt te worden.
« Reactie #8 Gepost op: 8 april 2014, 18:30:24 »
Dank je Roel maar ... hij is nog niet klaar ;D
Morgen een verfje er op. Het moet geen NS locje blijven. Daar rijden er al veel te veel van rond.

Wat dacht je van rood  :o


Hij is al licht geel Bob. Staat nu te drogen. Morgen een beetje roest er op ;D Maar bedankt voor het meedenken ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re: Een Sikje dat vraagt om opgeknapt te worden.
« Reactie #9 Gepost op: 8 april 2014, 18:57:25 »
Hij is al licht geel Bob. Staat nu te drogen. Morgen een beetje roest er op ;D Maar bedankt voor het meedenken ;)

Foto's ??   ::)

Ik ben dol op foto's Pierre!   :-* :D

Groet, Gert-Jan

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Een Sikje dat vraagt om opgeknapt te worden.
« Reactie #10 Gepost op: 8 april 2014, 19:10:18 »
Hij is al licht geel Bob. Staat nu te drogen. Morgen een beetje roest er op ;D Maar bedankt voor het meedenken ;)

Foto's ??   ::)

Ik ben dol op foto's Pierre!   :-* :D

Groet, Gert-Jan

Er is nog niets moois aan te zien Gert-Jan. :) Hij is gewoon saai geel. Het verouderen moet hem leuk maken. Ik ben er ook nog niet uit of ik iets met het uitlaatpotje moet. In dit uitlaatje zit niet eens een gat. Zo'n uitlaatpot op het dak zoals het voorbeeld van Wim lijkt me ook wel wat. Maar hier is je foto ...

Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re: Een Sikje dat vraagt om opgeknapt te worden.
« Reactie #11 Gepost op: 8 april 2014, 19:36:59 »
Er is nog niets moois aan te zien Gert-Jan. :) Hij is gewoon saai geel.

Maar ik vind het toch mooi Pierre!
"tussendoor" foto's vind ik net zo leuk als foto's van het eindresultaat.

Groeten Gert-Jan

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.850
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Een Sikje dat vraagt om opgeknapt te worden.
« Reactie #12 Gepost op: 8 april 2014, 19:43:36 »
Tsja... dát is wel geel... beetje citroengeel. De okergeel was op?
Misschien het dakje grijs en inderdaad in dat potje een gaatje boren.
Verder gaat dit wel wat worden Pierre!
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Een Sikje dat vraagt om opgeknapt te worden.
« Reactie #13 Gepost op: 9 april 2014, 14:44:50 »
Vandaag langs de treinwinkel geweest en 10 minuten later was ik een nieuw  tandwieltje rijker. Thuisgekomen gelijk in het sikje geknutseld en het loopt weer als een nieuwe. De loc is al lekker aan het roesten en de machinist staat op zijn plek (hij hangt lekker naar buiten Wim). De goede man moet gelijk aan de slag en het locje doet prima zijn werk.

Misschien kan de onderkant nog iets zwarter? Misschien later.





Project Sikje klaar!
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline arend65

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 665
  • Thanked: 23 times
  • Geslacht: Man
Re: Een Sikje dat vraagt om opgeknapt te worden.
« Reactie #14 Gepost op: 9 april 2014, 17:16:59 »
Wat moet ik daar nu nog van zeggen? Je hebt gouden handen Pierre.
Groet Arend


Wisselstroom    Raptor  OC32     C-rail    Tijdperk III-IV    Oost Duits    Stoom / Diesel

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.850
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Een Sikje dat vraagt om opgeknapt te worden.
« Reactie #15 Gepost op: 9 april 2014, 17:49:49 »
Nou, tóch nog één klein dingetje: heb je ooit overwogen die buffers zwart te maken? En eigenlijk had ik hetzelfde met de groene wagon erachter.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Rick

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.829
  • Thanked: 25 times
  • Geslacht: Man
    • Rick's Modelspoorweg Blog
Re: Een Sikje dat vraagt om opgeknapt te worden.
« Reactie #16 Gepost op: 9 april 2014, 18:40:38 »
Voor 5 euro heb je toch weer een hoop lol gehad, en weer iets geweldigs erbij.
2 rail, tijdperk eind III, Thema... niet echt wat ik maar voor handen heb.

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Een Sikje dat vraagt om opgeknapt te worden.
« Reactie #17 Gepost op: 9 april 2014, 18:55:40 »
Nou, tóch nog één klein dingetje: heb je ooit overwogen die buffers zwart te maken? En eigenlijk had ik hetzelfde met de groene wagon erachter.

Ik heb het nooit overwogen Wim maar misschien moet ik dat maar eens doen ::) Alhoewel ik roest mooier vind dan zwart. Misschien een combinatie van die twee.



Voor 5 euro heb je toch weer een hoop lol gehad, en weer iets geweldigs erbij.


6,30 euro lol Rick.  ;D Er komt nog 1,30 bij van het tandwieltje. Maar je hebt helemaal gelijk ... een hoop lol voor een paar centen en een leuk locje op de koop toe. ;D
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Rick

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.829
  • Thanked: 25 times
  • Geslacht: Man
    • Rick's Modelspoorweg Blog
Re: Een Sikje dat vraagt om opgeknapt te worden.
« Reactie #18 Gepost op: 9 april 2014, 18:59:59 »
en nog 0.30 cent aan verf schuurpapier, boutje, wasbenzine.  ;D
2 rail, tijdperk eind III, Thema... niet echt wat ik maar voor handen heb.

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Een Sikje dat vraagt om opgeknapt te worden.
« Reactie #19 Gepost op: 9 april 2014, 19:29:34 »
Ok .. ok  6,60 dan ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.850
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Een Sikje dat vraagt om opgeknapt te worden.
« Reactie #20 Gepost op: 9 april 2014, 19:56:30 »
Ik heb het nooit overwogen Wim maar misschien moet ik dat maar eens doen ::) Alhoewel ik roest mooier vind dan zwart. Misschien een combinatie van die twee.
Ik dacht laat ik eerst voorzichtig over zwart beginnen en dan vervolgens over roest. Met zwart bedoel ik eigenlijk heel donkerbruin met een drybrush van roest. De vlakken waar de buffers de andere buffers raken, daar kun je het aanstippen met zwarte glansverf alsof het vet is. Net als de de andere kant van de buffers waar die stukken pijp naar het chassis gaan.
Enfin, je komt er wel uit denk ik.  :D
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)