Auteur Topic: Pierre's diorama 1/22,5 (LGB)  (gelezen 100279 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Pierre's diorama 1/22,5 (LGB)
« Gepost op: 14 maart 2014, 18:06:27 »
Alvast een ontwerp gemaakt voor mijn LGB diorama. De rails die ik van Hans heb gekregen heb ik uitgelegd op de vloer zoals het volgens mij ongeveer moet komen te liggen.



Even een schetsje van de diorama. Er komt aan de locloods een afdak of garage waar een auto in komt te staan. Ik weet nog niet of er plaats is deze haaks op de loods te zetten. Het is de bedoeling dat de zijwand van de locloods uitneembaar gaat worden zodat het interieur dan zichtbaar is. Aan de linkerkant verdwijnt de trein via een tunnel of bos in een aangrenzend kastje. De trein kan daar ook blijven staan. Rechts verdwijnt de trein achter de locloods.

Verder komt er een onbewaakte spoorwegovergang en twee bruggetjes.   



Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Rick

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.829
  • Thanked: 25 times
  • Geslacht: Man
    • Rick's Modelspoorweg Blog
Re: Pierre's diorama 1/22,5 (LGB)
« Reactie #1 Gepost op: 14 maart 2014, 18:54:18 »
Diorama van 1,5 bij 2 heel veel mensen zijn al blij als ze die ruimte voor een baantje hebben.
Maar denk dat het een geweldig project gaat worden. ga het zeker volgen.
2 rail, tijdperk eind III, Thema... niet echt wat ik maar voor handen heb.

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Pierre's diorama 1/22,5 (LGB)
« Reactie #2 Gepost op: 14 maart 2014, 20:43:35 »
Diorama van 1,5 bij 2 heel veel mensen zijn al blij als ze die ruimte voor een baantje hebben.
Maar denk dat het een geweldig project gaat worden. ga het zeker volgen.

Voor H0 is het een aardige ruimte om een baantje te leggen Rick maar voor LGB is het net genoeg om er een diorama op maken. Bovendien gaat er van de 190 ongeveer 70 cm kastruimte af voor het diorama.

Ik moet wel heel erg wennen aan de maten van bouwen maar het gaat vast wel goed komen. Ik heb er in ieder geval goed zin in. ;D
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Opa-Bullcat

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.623
  • Thanked: 36 times
  • Geslacht: Man
Re: Pierre's diorama 1/22,5 (LGB)
« Reactie #3 Gepost op: 14 maart 2014, 21:00:55 »
Hetzelfde had/heb ik dus Pierre, ik zat al een tijd in het LGB gebeuren en moet eigenlijk nog steeds wennen aan schaal H0, soms denk ik wel eens dat ik erg veel ruimte heb dadelijk met die zolder etage( ja ik wacht nog steeds op gemeente en de bank ) als ik dan ga tekenen denk ik hoelang zal een diesel met een stam van 25 of 30 wagons zijn in H0.

maar toch wel een leuke baan Pierre, kunnen nog wel wat extra railsjes bij hoor :D :D
KLIKKIE DOEN voor BullCatTV, 9 webcams op 1 pagina. :D

Mac,Winhoos, 2 spoor, itrain, Amerikaans, Big Boy's, en wat ik leuk vind. Periode weet ik niet.

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Pierre's diorama 1/22,5 (LGB)
« Reactie #4 Gepost op: 14 maart 2014, 21:24:03 »
Ik moet uitkijken dat ik niet te veel rails neerleg op een kleine ruimte Hans. Dan wordt het ongeloofwaardig. :)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Pierre's diorama 1/22,5 (LGB)
« Reactie #5 Gepost op: 14 maart 2014, 21:31:37 »
Ik vind het heel erg mooi worden en heel erg Pierre.
Het spoor achter de loods heb je met de opzet daar gelegd om het uit het zicht te laten verdwijnen?
Dat schilderijtje rechts, is dat een van je laatste werken?  :)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Pierre's diorama 1/22,5 (LGB)
« Reactie #6 Gepost op: 14 maart 2014, 22:02:00 »
Even een iPad-foto gemaakt:

Witte steentjes in allerlei vormen.


En gewoon baksteenformaat verpakt in een verpakking. Ze zijn wèl wit... maar waar heb je anders verf voor.
Hebben?  :)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Opa-Bullcat

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.623
  • Thanked: 36 times
  • Geslacht: Man
Re: Pierre's diorama 1/22,5 (LGB)
« Reactie #7 Gepost op: 14 maart 2014, 22:10:40 »
Lol, dacht echt dat het een foto van een doos suikerklontjes was, het bovenaanzicht dus ;)
KLIKKIE DOEN voor BullCatTV, 9 webcams op 1 pagina. :D

Mac,Winhoos, 2 spoor, itrain, Amerikaans, Big Boy's, en wat ik leuk vind. Periode weet ik niet.

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Pierre's diorama 1/22,5 (LGB)
« Reactie #8 Gepost op: 14 maart 2014, 22:20:42 »
Ik vind het heel erg mooi worden en heel erg Pierre.
Het spoor achter de loods heb je met de opzet daar gelegd om het uit het zicht te laten verdwijnen?

Ja Wim ... dat spoor is inderdaad om de loc uit het zicht te laten verdwijnen. Als ik het een beetje slim aanpak met wat boompjes er bij kan precies de loc en twee wagons achter de loods verdwijnen. Aan de andere kant kan dat in de kast. Als ik aan weerskanten een pauze in las kan de loc daar mooi pendelen.

Dat schilderijtje rechts, is dat een van je laatste werken?  :)

Ha ..ha .. dat is een stuk karton dat ik gebruik als ik ga spuiten. Hierop heb ik ook het rijtje werkplaatsjes aan de haven in de grondverf gespoten.

Witte steentjes in allerlei vormen.

En gewoon baksteenformaat verpakt in een verpakking. Ze zijn wèl wit... maar waar heb je anders verf voor.
Hebben?  :)

Ja graag!  Ik kan ze altijd wel gebruiken. Weet je of er nog steentjes bij te bestellen zijn zodat ik een hele loods mee kan bouwen? Of zijn ze al te oud en weet je niet meer waar ze vandaan komen?
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Opa-Bullcat

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.623
  • Thanked: 36 times
  • Geslacht: Man
Re: Pierre's diorama 1/22,5 (LGB)
« Reactie #9 Gepost op: 14 maart 2014, 22:34:35 »
Hallo Pierre, voor LGB zijn er komplete websites met steentjes enzo.

http://www.hobby-en-modelbouw.nl/contents/nl/d1499_modelbouw-baksteentjes.html
KLIKKIE DOEN voor BullCatTV, 9 webcams op 1 pagina. :D

Mac,Winhoos, 2 spoor, itrain, Amerikaans, Big Boy's, en wat ik leuk vind. Periode weet ik niet.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Pierre's diorama 1/22,5 (LGB)
« Reactie #10 Gepost op: 15 maart 2014, 00:24:14 »
Ja graag!  Ik kan ze altijd wel gebruiken. Weet je of er nog steentjes bij te bestellen zijn zodat ik een hele loods mee kan bouwen? Of zijn ze al te oud en weet je niet meer waar ze vandaan komen?
Het was ooit een cadeautje wat ik kreeg bij een supermarkt.  :D Het is uniek en enig in z'n soort. Ik heb weekenddienst, dus ik stuur het maandag wel met de post.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re: Pierre's diorama 1/22,5 (LGB)
« Reactie #11 Gepost op: 15 maart 2014, 09:36:13 »
Dat doet mij er aan denken dat ik ooit eens een bouwpakket van de Arc de Triomphe heb gekregen waarin een heleboel van die steentjes zitten. Nooit aan gedacht maar die kan ik ook heel goed gebruiken voor 1:12.
Moeten we dat H0 inmiddels niet eens uit de titel van het forum gaan halen? Er waren altijd al wat N rijders aanwezig maar de laatste tijd gaat het met de schalen echt alle kanten op!  :D

Groeten, Gert-Jan

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Pierre's diorama 1/22,5 (LGB)
« Reactie #12 Gepost op: 15 maart 2014, 17:43:49 »
Ach Gert-Jan, wat is nou een naam. Ik hou wel van een kleurrijke samenleving.  8) Na de Playmobil-trein® van Pierre zal het niet lang meer duren voordat de eerste Lego-trein het forum komt binnen denderen. Een soort ballenbak van het forum.  :D
Ik vond op Marktplaats ook kant-en-klare bakstenen in de meest uiteenlopende schalen. Deze witte zitten denk ik tussen jouw 1:12 en Pierre's G-schaal.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Rick

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.829
  • Thanked: 25 times
  • Geslacht: Man
    • Rick's Modelspoorweg Blog
Re: Pierre's diorama 1/22,5 (LGB)
« Reactie #13 Gepost op: 15 maart 2014, 18:16:34 »
jaar of 15 geleden kreeg je dit soort steentjes ook bij een bouwmarkt cadeau. Nog best wel wat avondjes zoet mee geweest. Moest met een soort cement gebouwd worden.
2 rail, tijdperk eind III, Thema... niet echt wat ik maar voor handen heb.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Pierre's diorama 1/22,5 (LGB)
« Reactie #14 Gepost op: 15 maart 2014, 18:24:02 »
Ik heb het nooit gebruikt, maar bewaard. Volgens mij zaten er ook nog deuren en ramen bij. Die zal ik morgen eens opzoeken.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Pierre's diorama 1/22,5 (LGB)
« Reactie #15 Gepost op: 18 maart 2014, 20:46:30 »
Dit is de plek waar het diorama moet komen. Ik heb er al het één en ander geruimd en morgen ga ik kijken of ik de plank leeg kan krijgen. Misschien kan ik zelfs de rails al wel even passen. Zo langzamerhand heb ik al zoveel spulletjes verzameld dat ik al een beginnetje kan maken.

 
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Opa-Bullcat

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.623
  • Thanked: 36 times
  • Geslacht: Man
Re: Pierre's diorama 1/22,5 (LGB)
« Reactie #16 Gepost op: 18 maart 2014, 20:52:43 »
Ruimte zat Pierre, nog een spieraal ergens van 132 sm doorsnee en je kunt op de bovenste plank verder rijden :D :D

Trouwens ik zie daar een kolenmijn op je H0 plaat, die staat echt niet goed daar bij je hoor, moet op mijn kolen gebeuren of ergensin de buurt ervan in een berg  ;D ;D ;D
KLIKKIE DOEN voor BullCatTV, 9 webcams op 1 pagina. :D

Mac,Winhoos, 2 spoor, itrain, Amerikaans, Big Boy's, en wat ik leuk vind. Periode weet ik niet.
The following users thanked this post: Daniel Caso

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Pierre's diorama 1/22,5 (LGB)
« Reactie #17 Gepost op: 18 maart 2014, 22:56:00 »
Die berg staat linksvoor, maar die zie je niet omdat-ie nèt buiten de baan valt.  :D
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Pierre's diorama 1/22,5 (LGB)
« Reactie #18 Gepost op: 19 maart 2014, 09:43:35 »
Dat zal dan wel een berg rotzooi zijn :P
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

MaVe46

  • Gast
Re: Pierre's diorama 1/22,5 (LGB)
« Reactie #19 Gepost op: 19 maart 2014, 10:08:40 »
Pierre,

ziet er mooi uit, ben benieuwd naar het eindresultaat.
De schaal is ook een probleem waar ik tegenaan loop, ik heb er een heleboel van gekocht en in geïnvesteerd, helaas is mijn beschikbare ruimte erg beperkt.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Pierre's diorama 1/22,5 (LGB)
« Reactie #20 Gepost op: 19 maart 2014, 10:31:41 »
Laat eens een foto zien van je investeringen.  :)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Semantha

  • Moderator
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.312
  • Thanked: 69 times
  • Geslacht: Vrouw
  • I didn't choose photography, photography chose me!
    • Van der Kuijp Photography
Re: Pierre's diorama 1/22,5 (LGB)
« Reactie #21 Gepost op: 19 maart 2014, 17:37:25 »
Ik wil je graag wijzen op deze link ik weet niet hoe het met de verhoudingen zit que grote maar misschien kun je er wat mee.
klik
Fotografen met passie.

MaVe46

  • Gast
Re: Pierre's diorama 1/22,5 (LGB)
« Reactie #22 Gepost op: 19 maart 2014, 20:09:48 »
Laat eens een foto zien van je investeringen.  :)

Zal ik binnenkort doen, moet eerst nog een paar foto's maken. Op dit moment staat alles in dozen op zolder.
Ik heb alleen spul van de rhb zoals krokodil, stangenloc en nog 2 moderne loc's de 641 en 643. Verder nog de nodige wagons.

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Pierre's diorama 1/22,5 (LGB)
« Reactie #23 Gepost op: 19 maart 2014, 20:54:43 »
Ik wil je graag wijzen op deze link ik weet niet hoe het met de verhoudingen zit que grote maar misschien kun je er wat mee.
klik

Ik zou er een 1:22,5 poppetje naast moeten zette Sem. Dan kan ik zien of de maat een beetje klopt. Dat winter/kerstdorp spul heeft allemaal verschillende maten. Maar tegen de kerst zal ik wel eens met een poppetje onder mijn arm door de winkels en tuincentra sluipen. Ongetwijfeld is er wat te vinden waar ik wat aan heb. In ieder geval dank voor de link en het meedenken.
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Pierre's diorama 1/22,5 (LGB)
« Reactie #24 Gepost op: 19 maart 2014, 20:57:17 »
Update:

De kast is leeg en ik heb vast een beginnetje gemaakt met het leggen van de rails. Ik zal wat rails door moeten slijpen om aan het baanplan te komen dat ik voor ogen heb. Maar dat moet geen probleem zijn.



Aan de linker kant moet een doorgang komen in het wandje. Hier verdwijnt het locje uit het zicht en kan hier mooi opgesteld blijven staan als het niet loopt.



Ik moet eens kijken of het locje aan de rechter kant achter de loods kan verdwijnen. Zo niet dan heb ik nog een uitwijkmogelijkheid om een stukje door het wandje heen te gaan. Liever niet omdat ik dan voor het raam kom te hangen. Of  misschien is een afneembaar deel een optie.



Van middag een beetje op zoek geweest op de zolder en nog wat leuke dingen tegen gekomen. O.a. een bouwdoos van een Kever. Ik denk dat deze in de garage/afdak komt te staan. Voordeel van een ongebouwde auto is dat ik er al onderdelen van af kan laten en niets van een complete auto hoef te slopen.



Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/