Auteur Topic: Pierre's diorama 1/22,5 (LGB)  (gelezen 100290 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Pierre's diorama 1/22,5 (LGB)
« Reactie #75 Gepost op: 28 maart 2014, 00:07:51 »
Aha ... ik had je verkeerd begrepen. Nu zeg ik: Goed plan! ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Pierre's diorama 1/22,5 (LGB)
« Reactie #76 Gepost op: 28 maart 2014, 00:12:43 »
Morgen zeker verder metselen met de zijkanten? En het dak, heb je daar al een plan voor?
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Pierre's diorama 1/22,5 (LGB)
« Reactie #77 Gepost op: 14 april 2014, 23:14:36 »


Omdat de poppetjes redelijk duur zijn in deze maat heb de laatste keer in Houten zo’n zakje “zombies” made in China gekocht en ik ga eens proberen of ik er iets van kan maken. Om te beginnen maar twee exemplaren die er het ergst aan toe zijn aanpakken. Ik heb zo’n idee dat er originele poppetjes als model zijn gebruikt voor deze en dat daardoor de contouren wat zijn vervaagd. Het grootste probleem waardoor deze poppetjes er uitzien als zombies is het verfwerk of liever gezegd … het gebrek aan behoorlijk verfwerk. Er is gewoon maar wat opgekalkt en het glimt nog ook.   



Eerst maar eens even een vijltje over de lelijke dikke gietnaden aan de zijkant van de poppetjes. Dan ziet het er al een stuk gezonder uit. Dan de dikke bulten verf weg krabben/schuren die hier en daar zitten.



Daarna kan ik gaan schilderen. De gezichten schilder ik roze/bruin en als dit droog is doe ik een wet-wash met dezelfde kleur die ik een paar tinten donkerder heb gemaakt. Nu komen de vage contouren van het gezicht ineens te voorschijn en ja hoor … nu krijgen de zombies ineens een gezicht. Nog twee ogen en de mond wat aandikken … wenkbrauwen en haar en zowaar het werk! De rest schilderen is makkelijk en geloof het of niet maar de twee figuurtjes komen toch letterlijk en figuurlijk best heel redelijk uit de verf. Hier en daar glimmen ze nog een beetje omdat de verf nog niet helemaal droog is … maar toch. Als ze goed droog zijn zal ik eens kijken of ik met een dry-brush de contouren van de kleren wat kan ophalen maar voorlopig ben ik niet ontevreden.



Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Pierre's diorama 1/22,5 (LGB)
« Reactie #78 Gepost op: 14 april 2014, 23:18:38 »
Nou Pierre, deze mennekes zijn in prijs verviervoudigd. Prima werk! En die ene heeft ineens een heel cool horloge!  :)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)
The following users thanked this post: Daniel Caso

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Pierre's diorama 1/22,5 (LGB)
« Reactie #79 Gepost op: 14 april 2014, 23:27:47 »
In Houten lagen deze poppetjes ook in de maat 1:50 Wim. Een zakje vol (ongeveer 10 stuks) mannen, vrouwen en kinderen voor nog geen 7 euries. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Pierre's diorama 1/22,5 (LGB)
« Reactie #80 Gepost op: 14 april 2014, 23:35:45 »
Dan moet ik volgende keer maar weer mee naar Houten. Ik zoek me namelijk helemaal het lazarus naar 1:48-1:50 figuurtjes die betaalbaar zijn én er nog een beetje behoorlijk uitzien.
Kan best zijn dat ik een volgend project een schaal opschuif naar 1:35.  :D
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Opa-Bullcat

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.623
  • Thanked: 36 times
  • Geslacht: Man
Re: Pierre's diorama 1/22,5 (LGB)
« Reactie #81 Gepost op: 15 april 2014, 06:58:55 »
Kijk die zien er inderdaad een stuk leuker uit als de eerste die je liet zien, vooral doorgaan er mee Pierre :)
KLIKKIE DOEN voor BullCatTV, 9 webcams op 1 pagina. :D

Mac,Winhoos, 2 spoor, itrain, Amerikaans, Big Boy's, en wat ik leuk vind. Periode weet ik niet.

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Pierre's diorama 1/22,5 (LGB)
« Reactie #82 Gepost op: 11 augustus 2014, 22:21:53 »

Vanavond toch nog even naar de trein zolder geweest en de rails gelegd voor het LGB diorama. Het locje blijft als ik heel langzaam rij staan op het wissel. Omdat ik deze toch niet ga gebruiken als wissel en de loc alleen maar recht door hoeft heb ik de wisseltong vast gesoldeerd en een brugje gemaakt over het puntstuk wat de storing veroorzaakt.







Hier en daar moet er een rails verzaagd worden om alles pas te krijgen op de plek die ik wil. Het wissel begint al lekker te roesten ook.



Het heeft ook voordelen als er nieuwe ramen in je huis gezet worden. Ze zijn mooi verpakt met piepschuim stroken. Die kan ik prima gebruiken als ondergrond voor het diorama. Er moet een riviertje in komen dus dan kan ik gebruik maken van de plaatdikte van het piepschuim.



Waar de rails komt te liggen maak ik de ondergrond zwart zodat je straks geen hinderlijke witte plekjes door de ballast heen ziet.



Ook het gat in het wandje is klaar en de complete rails is gefixeerd met spelden en klaar om te ballasten. Morgen maar eens even langs een aquarium zaak voor een zak grof grind.



Wordt vervolgd .....

Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Opa-Bullcat

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.623
  • Thanked: 36 times
  • Geslacht: Man
Re: Pierre's diorama 1/22,5 (LGB)
« Reactie #83 Gepost op: 11 augustus 2014, 22:28:54 »
Die wissel ziet er goed uit zo Pierre en als je hem alleen rechtdoor gebruikt is er niets mis mee.

Laat ik nu exact dezelfde witte stroken piepschuim hebben die, zeker ook nieuwe ramen bij ons :D

Ik ben benieuwd hoe de rest van de bouw word, maar jou kennende gaat dat best mooi worden.
KLIKKIE DOEN voor BullCatTV, 9 webcams op 1 pagina. :D

Mac,Winhoos, 2 spoor, itrain, Amerikaans, Big Boy's, en wat ik leuk vind. Periode weet ik niet.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Pierre's diorama 1/22,5 (LGB)
« Reactie #84 Gepost op: 12 augustus 2014, 17:19:03 »
Ik had al een beetje stille hoop dat Pierre zijn LGB-project weer zou oppakken.  ::)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Pierre's diorama 1/22,5 (LGB)
« Reactie #85 Gepost op: 12 augustus 2014, 19:45:16 »
Ach ja Wim ... je moet wat hè ;D Komt eigenlijk omdat ik aan het opruimen was en de stukken piepschuim gigantisch in de weg lagen.
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Pierre's diorama 1/22,5 (LGB)
« Reactie #86 Gepost op: 13 augustus 2014, 18:49:03 »

Update:


Waar het gat in de wand zit komt een tunnelingang. Het is de bedoeling daar een rotswand te maken waar de trein in verdwijnt. Ik heb van een eerdere baan nog wat stukken kurk over en ik denk dat het net genoeg is voor een redelijke rotswand. De ruimtes vul ik later op met een papier-maché prutje.   



Van een stuk dik karton maak ik een basis voor het tunnelportaal.



Om het portaal dikte en stevigheid te geven lijm ik er aan de achterkant wat latjes op.



Omdat het best wel een breed stuk is links van het gat lijm ik er een steunbeer op om dat een beetje te breken.
Het steenmotief wil ik er met dezelfde techniek op maken als het muurtje van de locloods dus … met steentjes gesneden uit de bekende blauwe platen.









Aan de bovenkant kan ik mooi een rijtje gipssteentjes kwijt die ik ooit van Wim heb gekregen. Ze passen hier perfect.



Als alle “steentjes” op het tunnelportaal zitten. Werk ik de scherpe hoeken weg door een potlood met een botte punt door de voegen te halen. Ook de randen aan de binnenkant van het gat strijk ik met de zijkant van het potlood rond. Hier en daar wat beschadigingen en deuken in de steentjes en het geheel is klaar voor de eerst verflaag.



Met zo’n verflaagje ziet het er al weer heel anders uit. Vanavond in de fixeer zetten dan kan ik morgen voegen.




Wordt vervolgd .....

Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Pierre's diorama 1/22,5 (LGB)
« Reactie #87 Gepost op: 13 augustus 2014, 19:34:23 »
Is gefixeerd! :) De kleuren zien er gelijk anders uit. Morgen voegen.

Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/
The following users thanked this post: Daniel Caso

Offline arend65

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 665
  • Thanked: 23 times
  • Geslacht: Man
Re: Pierre's diorama 1/22,5 (LGB)
« Reactie #88 Gepost op: 13 augustus 2014, 20:28:16 »
Mooi Pierre!
Groet Arend


Wisselstroom    Raptor  OC32     C-rail    Tijdperk III-IV    Oost Duits    Stoom / Diesel
The following users thanked this post: Daniel Caso

Offline Roel

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.109
  • Thanked: 28 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats Kerk-Avezaath (de bloeiende Betuwe)
Re: Pierre's diorama 1/22,5 (LGB)
« Reactie #89 Gepost op: 13 augustus 2014, 21:17:34 »
Pierre, keurig gedaan man! Met die isolatieplaat kan je toch veel doen.
Die fixeerlaag, is dat een vernislaagje of neem je daarvoor een soort haarlak?
Na het voegen zal er wel weer een laagje opkomen, denk ik, maar dan mat?
Met groet, Roel
Vooral Märklín, maar ook Roco; digitaal met volledige massadetectie. Rijd met CS1 en Koploper via laptop. Geen specifieke tijdperk.

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Pierre's diorama 1/22,5 (LGB)
« Reactie #90 Gepost op: 13 augustus 2014, 22:07:22 »
Pierre, keurig gedaan man! Met die isolatieplaat kan je toch veel doen.
Die fixeerlaag, is dat een vernislaagje of neem je daarvoor een soort haarlak?
Na het voegen zal er wel weer een laagje opkomen, denk ik, maar dan mat?

Dank je wel Roel. Ik gebruik een fixeermiddel wat men gebruikt om waterverf schilderijen te fixeren en dat is mat. Op de foto is het net gelakt en nog nat. Na het voegen doe ik er niets meer aan. Ik heb dit ook gebruikt om voor dat andere muurtje en het werkt prima. Ik gebruik het ook als ik printjes of decals fixeer.

Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Opa-Bullcat

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.623
  • Thanked: 36 times
  • Geslacht: Man
Re: Pierre's diorama 1/22,5 (LGB)
« Reactie #91 Gepost op: 13 augustus 2014, 22:51:09 »
Mooi gedaan met die steentjes uit dat blauwe spul, je bracht me op een idee :D trouwens alles is mooi gedaan zoals gewoonlijk.
KLIKKIE DOEN voor BullCatTV, 9 webcams op 1 pagina. :D

Mac,Winhoos, 2 spoor, itrain, Amerikaans, Big Boy's, en wat ik leuk vind. Periode weet ik niet.
The following users thanked this post: Daniel Caso

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Pierre's diorama 1/22,5 (LGB)
« Reactie #92 Gepost op: 13 augustus 2014, 22:57:11 »
Mooi gedaan met die steentjes uit dat blauwe spul, je bracht me op een idee :D trouwens alles is mooi gedaan zoals gewoonlijk.

Vertel eens Hans ... op wat voor idee bracht ik je? 8)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Opa-Bullcat

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.623
  • Thanked: 36 times
  • Geslacht: Man
Re: Pierre's diorama 1/22,5 (LGB)
« Reactie #93 Gepost op: 13 augustus 2014, 23:59:53 »
Daar waar die baan onder de vloer uitkomt, kan ik dus mooi een dubbele tunnel in/uit gang maken zo toch, ik ben nog wel niet zover maar toch, die blauwe platen heb ik zat hier. Maar eerst probleem stijgen en dalen oplossen van de baan hier :)
KLIKKIE DOEN voor BullCatTV, 9 webcams op 1 pagina. :D

Mac,Winhoos, 2 spoor, itrain, Amerikaans, Big Boy's, en wat ik leuk vind. Periode weet ik niet.

Offline Roel

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.109
  • Thanked: 28 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats Kerk-Avezaath (de bloeiende Betuwe)
Re: Pierre's diorama 1/22,5 (LGB)
« Reactie #94 Gepost op: 14 augustus 2014, 09:48:13 »
Dank je wel Roel. Ik gebruik een fixeermiddel wat men gebruikt om waterverf schilderijen te fixeren en dat is mat. Op de foto is het net gelakt en nog nat. Na het voegen doe ik er niets meer aan. Ik heb dit ook gebruikt om voor dat andere muurtje en het werkt prima. Ik gebruik het ook als ik printjes of decals fixeer.
Duidelijk antwoord, Pierre.
Ik neem aan dat je het muurtje vóór het voegen fixeer om zo dadelijk de overtollige 'voegspecie' gemakkelijke te kunnen wegpoetsen.
Ik wist trouwens niet dat het muurtje nog nat was bij het fotograferen. Vandaar dat die nog glom.
Met groet, Roel
Vooral Märklín, maar ook Roco; digitaal met volledige massadetectie. Rijd met CS1 en Koploper via laptop. Geen specifieke tijdperk.

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Pierre's diorama 1/22,5 (LGB)
« Reactie #95 Gepost op: 14 augustus 2014, 10:33:22 »
Klopt. Ook veeg je de verf (water basis) er weer af als deze niet gefixeerd is Roel. Terwijl ik dit tik ligt het muurtje te drogen na het voegen. Ik poets nu regelmatig met een vochtige spons de waas van de steentjes. Volgens mij is het wel netjes geworden. ;D
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Roel

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.109
  • Thanked: 28 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats Kerk-Avezaath (de bloeiende Betuwe)
Re: Pierre's diorama 1/22,5 (LGB)
« Reactie #96 Gepost op: 14 augustus 2014, 16:06:12 »
Ik zou bijna zeggen: dan kan niet anders  :)
Met groet, Roel
Vooral Märklín, maar ook Roco; digitaal met volledige massadetectie. Rijd met CS1 en Koploper via laptop. Geen specifieke tijdperk.

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Pierre's diorama 1/22,5 (LGB)
« Reactie #97 Gepost op: 14 augustus 2014, 19:29:57 »

Vandaag het portaal ingewassen. Even laten indrogen en dan afnemen met een vochtige spons. Dit nog twee keer herhalen met een schone spons om de waas weg te krijgen. Dan goed laten drogen en de laatste waas wegsponzen.





Wat komt er nog een hoop roet uit zo’n schoorsteen.



Ik zet het portaal op zijn plek en dan voor de laatste keer … even passen.





Ik vul de kieren tussen de stukken kurk op met restjes piepschuim en smeer/boetseer dan de gaten dicht met het papier-maché prutje. Ik heb nog een bodempje van de vorige keer over maar zal wel moeten bijmaken. 






Wordt vervolgd .....
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/
The following users thanked this post: Daniel Caso

Offline Opa-Bullcat

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.623
  • Thanked: 36 times
  • Geslacht: Man
Re: Pierre's diorama 1/22,5 (LGB)
« Reactie #98 Gepost op: 14 augustus 2014, 19:34:07 »
Pfffffffffffffff, ik zeg niks, maar met welk artikel nummer kan ik een dubbele bestellen Pierre :D
KLIKKIE DOEN voor BullCatTV, 9 webcams op 1 pagina. :D

Mac,Winhoos, 2 spoor, itrain, Amerikaans, Big Boy's, en wat ik leuk vind. Periode weet ik niet.

Offline Rick

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.829
  • Thanked: 25 times
  • Geslacht: Man
    • Rick's Modelspoorweg Blog
Re: Pierre's diorama 1/22,5 (LGB)
« Reactie #99 Gepost op: 14 augustus 2014, 20:06:35 »
Ik heb fabrieksmatige poortjes gezien, die een stuk minder zijn.
Hij is prachtig geworden.
2 rail, tijdperk eind III, Thema... niet echt wat ik maar voor handen heb.