Auteur Topic: Van speelgoed loc naar bruikbaar model  (gelezen 3848 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Van speelgoed loc naar bruikbaar model
« Gepost op: 13 maart 2014, 23:09:56 »

Een nieuw projectje. Beetje groot dit keer voor in een H0 forum maar ja … het principe is gelijk. Het is eigenlijk een stukje Playmobil speelgoed maar omdat ik een statisch model nodig heb voor een LGB diorama is dit een prima (en vooral betaalbaar) alternatief. De loc is incompleet maar daar is wel een mouw aan te passen.   



Eerst maar eens de hele handel uit elkaar en alle elektronica verwijderen. Dat hebben we toch niet nodig voor een model wat alleen maar stil staat. Later zal ik eens kijken of ik er nog wat leuks mee kan doen. Bovendien kan ik nu makkelijk alle onderdelen even in een sopje schoonmaken zodat ik ze straks goed kan schilderen.



De meest onderdelen worden weer in elkaar gezet en ik lijm twee boogjes op het huis waar straks het dakje op moet komen. Oorspronkelijk zit er op deze loc een plat dak maar dat vind ik niet mooi dus ….



Nog twee luiken op de zijbakken en dan kan de mat zwarte verf er op. Ik laat het dak er nog even af om de binnenkant goed te kunnen schilderen.





Ik weet niet of het van het afspoelen komt maar de loc begint al aardig te roesten.





Het dak er op en ook in de verf … en roest!





Tot slot een dry-brush met licht grijs er over en het model is klaar. Voor het schilderen van dit model heb ik Humbrol verf gebruikt. De zwarte weet ik geen nummer van omdat daar het originele dekseltje niet meer op zit en voor de  roest heb ik nr 113 gebruikt. De dry-brush heb ik gedaan met licht grijze acrylverf.





T.z.t. komen er nog wat echte kolen in de bak en dan heb ik er weer een aardige loc. Dit was een leuke oefening voor de Otto van LGB die nog op me staat te wachten voor een soortgelijke behandeling. 

Nog even het begin en het eindresultaat. 
 



Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.848
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Van speelgoed loc naar bruikbaar model
« Reactie #1 Gepost op: 14 maart 2014, 00:05:07 »
Ik vind 'm mooi.
Aanvankelijk vond ik de handgrepen ietsje te dik en ik zou ze misschien zelf vervangen hebben voor een stukje 2,5 mm2 installatiedraad, maar nu ze geweatherd zijn valt de dikte eigenlijk best wel mee.
En inderdaad Pierre: een rond dak is wel een hele verbetering.
Uhh... komt er nog een gezellig lampje in?
Ze lijkt wel een klein beetje op mijn Anna-smalspoorlocje...  :)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Van speelgoed loc naar bruikbaar model
« Reactie #2 Gepost op: 14 maart 2014, 09:14:54 »
Jij let duidelijk op precies dezelfde dingen dan ik Wim. Ik zat ook met die grepen in mijn maag. Ze zijn voor playmobilpoppetjeshanden (2 x woordwaarde) gemaakt. Die klemmen daar precies om heen. Maar straks in het geheel valt het denk ik niet op. Ik kan ze altijd nog veranderen.

Geen lampjes Wim.

Lijkt inderdaad op je Anna locje ;D
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Roel

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.109
  • Thanked: 28 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats Kerk-Avezaath (de bloeiende Betuwe)
Re: Van speelgoed loc naar bruikbaar model
« Reactie #3 Gepost op: 14 maart 2014, 10:35:32 »
Inderdaad geweldig gedaan, Pierre.
Wat je ook zelf al aangaf, die handgrepen zijn wel wat aan de dikke kant.
Ik denk dat je die toch een keer gaat wijzigen.
ik ben benieuwd naar je diorama.

Ik vind het knap dat je (jullie) een aantal projecten naast elkaar kan doen.
Ik heb de baan en die wil ik graag zien groeien.
En om dan die bouw 'even' stil te leggen voor een ander project, dat zou ik niet kunnen.
Maar ik denk dat het wel heel afwisselend is.
Met groet, Roel
Vooral Märklín, maar ook Roco; digitaal met volledige massadetectie. Rijd met CS1 en Koploper via laptop. Geen specifieke tijdperk.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.848
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Van speelgoed loc naar bruikbaar model
« Reactie #4 Gepost op: 14 maart 2014, 12:20:51 »
Ach Roel, zo'n modelbaan bestaat in feite ook uit allemaal kleine projecties.
En om dan die bouw 'even' stil te leggen voor een ander project, dat zou ik niet kunnen.
Ik geloof niet dat ik mijn modelbaan helemaal stil leg; in mijn hoofd gaat het gewoon nog volop door hoor. Ik vind het wel knap dat modelbaanbouwers zich op één ding kunnen focussen en daar helemaal voor gaan.  ;)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Van speelgoed loc naar bruikbaar model
« Reactie #5 Gepost op: 14 maart 2014, 12:34:51 »
Ja Roel ... het is net wat Wim al aangeeft. Een modelbaan opbouwen zijn ook allemaal stukjes. Je werkt op verschillende plaatsen tegelijk. Wel maak ik (meestal) het projectje/plekje waar ik bezig ben af.

Jij bent nu bezig met rails leggen en dat is een ander verhaal. Dat heb ik ook vrijwel in één keer afgemaakt. Ballasten daartegen moet ik nog een derde doen van de baan. Da's rotwerk.Dat doe ik iedere keer een stukje tussendoor.

Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.848
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Van speelgoed loc naar bruikbaar model
« Reactie #6 Gepost op: 14 maart 2014, 12:55:03 »
Ballast? Daar kun je volgens mij bijna grind voor gebruiken?
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Opa-Bullcat

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.623
  • Thanked: 36 times
  • Geslacht: Man
Re: Van speelgoed loc naar bruikbaar model
« Reactie #7 Gepost op: 14 maart 2014, 13:05:57 »
Nee Wim, 3 mm maximaal, heb wel een stukje als test ergens op een foto hier met G track
KLIKKIE DOEN voor BullCatTV, 9 webcams op 1 pagina. :D

Mac,Winhoos, 2 spoor, itrain, Amerikaans, Big Boy's, en wat ik leuk vind. Periode weet ik niet.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.848
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Van speelgoed loc naar bruikbaar model
« Reactie #8 Gepost op: 14 maart 2014, 13:58:25 »
Een fijner soort kattenbakkorrels dus? Die worden in de natte houtlijm keihard.  :)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Opa-Bullcat

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.623
  • Thanked: 36 times
  • Geslacht: Man
Re: Van speelgoed loc naar bruikbaar model
« Reactie #9 Gepost op: 14 maart 2014, 14:40:37 »
Nee Wim, die kan je in zo'n beetje elk tuincentrum kopen, inveeg grind noemen ze het ook wel.

fotoke, zo was ik ooit aanhet balast testen hier.
KLIKKIE DOEN voor BullCatTV, 9 webcams op 1 pagina. :D

Mac,Winhoos, 2 spoor, itrain, Amerikaans, Big Boy's, en wat ik leuk vind. Periode weet ik niet.

MaVe46

  • Gast
Re: Van speelgoed loc naar bruikbaar model
« Reactie #10 Gepost op: 14 maart 2014, 19:21:41 »
Pierre, mooi resultaat !!!