Auteur Topic: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e)  (gelezen 220038 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e)
« Reactie #825 Gepost op: 17 december 2020, 15:47:31 »
Mooi man en ... ingenieus dat steegje. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e)
« Reactie #826 Gepost op: 17 december 2020, 18:47:01 »
Dankjewel @Pierre.
On line is toch ook alles te bestellen Wim? Komt wel verzendkosten bij maar da's altijd nog beter dan niets. Anders moet je een maand wachten.
Dat advies heb ik dus opgevolgd anders stagneert m’n project:
1 x Humbrol #25 Blue, Matt
1 x Humbrol #26 Khaki, Matt
1 x Humbrol #33 Black, Matt
1 x Humbrol #34 White, Matt
1 x Humbrol #46 Orange, Matt
1 x Humbrol #62 Leather, Matt
1 x Humbrol #63 Sand, Matt
1 x Humbrol #74 Linen, Matt
1 x Humbrol #120 Light Green, Matt
Zaterdag wordt het spul geleverd.
Maar voordat de verf erop kan zit er nog wel een berg werk aan dit project. En dan heb ik het niet alleen over regenwaterafvoer, maar juist ook alle ramen, deuren en leuken.

Mooi man en ... ingenieus dat steegje. ;)
Dat ingenieuze steegje komt eigenlijk uit jouw ingenieuze koker om met geforceerd perspectief te werken.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e)
« Reactie #827 Gepost op: 18 december 2020, 12:09:25 »
Da's een indrukwekkende waslijst aan verfjes Wim. Maak jij nooit gebruik van de  acrylaatverf van bv Action? Dat werkt of het schuimplaat erg goed en is supersnel droog zodat je door kan gaan. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e)
« Reactie #828 Gepost op: 18 december 2020, 13:17:48 »
Da's een indrukwekkende waslijst aan verfjes Wim.
De hoeveelheid potjes verf moest een beetje in verhouding staan met de verzendkosten dus heb ik maar wat meer aangeklikt.
Ik maak ook wel gebruik van acrylaatverf van de Action, maar meer voor grote oppervlaktes zoals water en onder de railbedding. En dat is misschien ook wel een beetje autistisch gedacht, maar ik vind die enamel-verf wel prima werken en ik vind de verf van Humbrol dan weer beter dan Revell.
Doordat ik van het foamboard aan één kant het papier eraf haal, is die ondergrond wat vettig door de lijm. En dat is waarom ik dacht dat acrylaat minder goed zou werken. Maar het is wellicht de moeite van het proberen waard.
Dat vettige kan ik er natuurlijk met een sopje zó afvegen en misschien is dat vettige laagje ook wel de reden dat houtlijm niet altijd even goed pakt.
Maar goed, ik ga eens experimenteren met verf van de Action.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e)
« Reactie #829 Gepost op: 19 december 2020, 17:38:04 »
Mooie vorderingen Wim, het komt steeds mooier uit de verf... euh als je tenminste je grote investering binnen hebt  :D
Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e)
« Reactie #830 Gepost op: 20 december 2020, 18:06:32 »
...euh als je tenminste je grote investering binnen hebt...
Wat later in verband met de kerstdrukte maar m’n bestelling is binnen. Ik kan dus schilderen, maar voordat ik dat kan doen moet eerst nog een en ander inelkaar geplakt.


Zo heb ik een nieuwe en nettere fundering gemaakt met een opening zodat ik later bij de binnenkant kan.


Het rechter deel zit nu vast op de fundering.


De linkerkant staat nog los anders kan ik er niet bij met schilderen.


Gelijk ook even een bakstenen muurtje gemaakt. Voor op het muurtje moet ik nog een smeedijzeren hek vinden... of kopen.


Geen hond die de andere kant ziet, maar ik was toch bezig met baksteen.


De rand zit ook weer rond het huis en rechts naast het muurtje moet natuurlijk nog een trap komen.
Tot zover.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e)
« Reactie #831 Gepost op: 21 december 2020, 21:24:24 »
Tot nu toe lag het trottoir nog los op de ondergrond, maar gisteravond heb ik het spul vastgezet en de lijm is inmiddels droog.


Ook het wegdek zit erin. De huizen staan los zodat ze later makkelijker te schilderen zijn.


Daar moet natuurlijk nog wel wat aan gebeuren.


Ook het trottoir verdient nog wat aandacht en moeten er her en der nog putten komen.


Ook vertoont het zinken dak z’n eerste vormen.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e)
« Reactie #832 Gepost op: 22 december 2020, 16:26:16 »
Lekker doorgaan zo Wim ... prachtig. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e)
« Reactie #833 Gepost op: 22 december 2020, 21:40:12 »
Dankjewel Pierre.
Dus ben ik verder gegaan.


Ik heb vast even een begin gemaakt met de rand tussen het spoor en de straat.


Stenen stempelen en krassen met een scherp geslepen potlood; dát heb ik vaker gedaan.


Misschien wordt dit best wel een interessant lijnenspel.


Tsja, dan zal later de vraag komen wat ik met dat portaal ga doen. Bij m’n eerste opzet liep de weg steiler omhoog en had het een brug kunnen worden waar een weg overheen loopt. Maar nu de weg minder steil loopt m’n karretje in de poep en moet ik wat anders verzinnen.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e)
« Reactie #834 Gepost op: 22 december 2020, 22:07:24 »
Tja Wim ... nu klopt het tunneltje niet echt meer. Het is vreemd dat de weg lager loopt dan de bovenkant van je tunnel. Kan je met je tunnelportaal nog een stukje naar achteren?
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e)
« Reactie #835 Gepost op: 22 december 2020, 23:21:47 »
Het is vreemd dat de weg lager loopt dan de bovenkant van je tunnel. Kan je met je tunnelportaal nog een stukje naar achteren?
Nee dat is niet echt vreemd want dat tunnelportaal dateert uit mijn eerste opzet waar de weg veel steiler omhoog liep. Inmiddels heb ik die weg minder steil gemaakt en is dat eerder gemaakte portaal nu te hoog.
Ik kan inderdaad dat tunnelportaal naar achteren schuiven of een nieuwe maken... of een andere opzet. Ik ga erover nadenken. Niet teveel vooruit plannen heeft ook zo z’n voordelen.


Verder weet ik niet of jullie het inmiddels al een beetje door hebben, maar het gebouw waar ik nu mee bezig ben is geïnspireerd op het Parijse huis van Jacques Tati uit de film Mon Oncle. Ik schrijf met opzet “geïnspireerd” omdat ik het per se niet 100% ga nabouwen. Ik bouw huisjes en ik ben geen modelbouwer, dus als jullie hier en daar bepaalde verschillen ontdekken; dat zou zomaar kunnen.


Bovenop dit bakstenen muurtje moet nog een smeedijzeren hekwerk komen.


Dus heb inmiddels hekjes besteld. Ze zijn in H0 maar wel 2cm hoog en zijn dus goed bruikbaar. Ook als reling, maar dan moet ik wel die puntjes eraf snijden.
Ik weet trouwens niet welke slimmerik deze foto heeft gemaakt, maar als je door dat hek heen wil dan sta je met je poten midden in de bloemkolen.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e)
« Reactie #836 Gepost op: 3 januari 2021, 17:20:00 »
Kleine update
Tussendoor ben ik bezig geweest met m’n diorama, maar leverde tot dusver nog geen spraakmakend beeldmateriaal op.


Wel heb ik de muur met het raam vervangen.


Het raam past nu beter en zit meer naar links.


Het hele bouwwerk bestaat nu nog uit twee losse delen. Bij de inham zit het spul vast met spelden.


Het linker deel van het gebouw is nu ook voorzien van een terras.


Het terras is eigenlijk meer een omloop dat de toegang geeft aan de bovenste etage.


Ter inspiratie een wat over de top geromantiseerde scène uit Disney’s “The Beauty and the Beast”. Het is een stijltje dat wel prima zou kunnen passen in mijn Franse diorama en laat ook zien dat ik misschien tóch wat meer met vakwerk moet doen.  :)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e)
« Reactie #837 Gepost op: 3 januari 2021, 21:57:29 »
Dat ingewerkt hout bij de vakwerkhuizen vind ik een hele verbetering.
De sfeer op de laatste foto is wel mooi, maar toch niet helemaal hetzelfde als wat jij in gedachten hebt volgens mij of heb ik iets gemist?
Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e)
« Reactie #838 Gepost op: 4 januari 2021, 00:58:53 »
Dankjewel @Jack,
Je hebt volgens mij niks gemist. En ik bedoelde niks meer en niks minder: het is een stijltje dat wel prima zou kunnen passen in mijn Franse diorama en laat ook zien dat ik misschien tóch wat meer met vakwerkhuizen moet doen.
En ik denk dat ik dat ook ga doen. Ik moet nog niet teveel vooruitkijken, maar ik heb nog wat gebouwen te gaan.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)