Auteur Topic: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e)  (gelezen 223237 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.848
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e)
« Reactie #800 Gepost op: 29 november 2020, 17:40:20 »
Dag @Rob,
Jouw foto is natuurlijk een typisch Duits voorbeeld, maar vakwerk is vakwerk en of dat nu in Nederland, Groot Brittannië is of in Frankrijk; vakwerk is overal hetzelfde. Bij het huis dat ik als inspiratie heb gebruikt loopt de muur in één lijn van onder naar boven en springt het vakwerk niet iets naar buiten.
Je het zeker een punt; bij mijn vakwerkconstructie steekt het hout wat te ver buiten het pleisterwerk en ik ga zien hoe en of ik dat op een charmante manier kan oplossen.

Dank voor je feedback.


Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.848
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e)
« Reactie #801 Gepost op: 8 december 2020, 14:23:05 »
Maar ik heb nog wel een dingetje  :-X
Naar aanleiding van het dingetje van @Rob:
Op het forum zijn trouwens 170 pagina’s waar “dingetje” in voorkomt.


Ik heb het vakwerk veranderd in dunner hout. Daarmee komt het stukwerk bijna gelijk met het hout. Nog dunner kan alleen met strookjes papier, maar ik heb nooit zoveel vertrouwen in papier.


Totaalplaatje.


En de andere kant van de muur.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e)
« Reactie #802 Gepost op: 8 december 2020, 15:11:13 »
Op het forum zijn trouwens 170 pagina’s waar “dingetje” in voorkomt.

Waar komt dat nou weer vandaan. ::)

Ik heb het vakwerk veranderd in dunner hout. Daarmee komt het stukwerk bijna gelijk met het hout. Nog dunner kan alleen met strookjes papier, maar ik heb nooit zoveel vertrouwen in papier.

Tja ... nu we het toch over dingetjes hebben. ;D
Ik durf het haast niet te zeggen maar ... eigenlijk vond ik het oude "gestaalborstelde" hout wat je eerst had echt een stuk mooier. Kan je dit niet meer gebruiken en dan de muurtjes wat uitvullen met bv gips of muurvuller. Beetje meer werk maar volgens mij heel veel mooier.  ;)

Het lijkt heel veel meerwerk maar dat valt best mee. Ook de kleur van oud hout kan je dan beter benaderen. Het donkere hout wat je nu gebruikt moet je met wit/grijs verouderen. Makkelijker en mooier is het om nieuw hout te behandelen met (verdunde) Oost-Indische inkt. Daarna het houtwerk om de plek die je gaat vullen afplakken. Vlak volstorten en afsmeren. Eventueel later steentjes van beschadigde muurstukken inkrassen en de muur verouderen.
Toch meer een ding geworden dan een dingetje  :o  ;)Sorry.
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.848
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e)
« Reactie #803 Gepost op: 8 december 2020, 17:23:45 »
Ik durf het haast niet te zeggen maar ... eigenlijk vond ik het oude "gestaalborstelde" hout wat je eerst had echt een stuk mooier. Kan je dit niet meer gebruiken en dan de muurtjes wat uitvullen met bv gips of muurvuller. Beetje meer werk maar volgens mij heel veel mooier.  ;)
Niet verder vertellen, maar eigenlijk vond ik het vorige ook mooier!
Op zich vind ik het niet zo erg dat er wat variatie zit in de verschillende soorten vakwerk. Het was sowieso mijn bedoeling om het het vak- en pleisterwerk meer in één kleurtint te schilderen met wat accenten van drybrush. Daardoor wordt het wat minder uitgesproken; misschien minder Duits en wat meer Frans.

Citaat

Het lijkt heel veel meerwerk maar dat valt best mee...
Meerwerk vind ik niet zo erg. Dat foamboard is relatief goedkoop en als het helemaal moet dan snij ik zó een heel nieuw huis... of een dorp.  :D
Wat ik denk wat ik ga doen is de huidige gevakwerkte bovenkant laten zitten en een nieuwe bovenkant maken, met het het betere hout. Ik zal eens kijken of ik nog wat gips heb of een andere manier ga vinden.

Citaat
Toch meer een ding geworden dan een dingetje  :o  ;)Sorry.
Nou ja, weet je wat het is met die dingetjes? Die dingetjes helpen me vaak wel verder.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Lucien

  • Kruier
  • *
  • Berichten: 21
  • Thanked: 3 times
  • Geslacht: Man
    • Smalspooratelier
Re: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e)
« Reactie #804 Gepost op: 8 december 2020, 20:38:56 »
Dag @Rob,
Jouw foto is natuurlijk een typisch Duits voorbeeld, maar vakwerk is vakwerk en of dat nu in Nederland, Groot Brittannië is of in Frankrijk; vakwerk is overal hetzelfde.

Dat ben ik dan toch niet met je eens Wim. Als je je er eens in verdiept zal je zien dat er toch sterk regionaal bepaalde stijlen zijn in vakwerkbouw. De enige overeenkomst is dat het wel allemaal een houtskelet is.

Overigens mijn complimenten! Je gaat lekker vooruit!
Narrow minded and proud of it

Yurze Ore Mine - h0e micro layout
Zweifelsfall- h0e micro layout
Buchau 1916 - h0e Württemberg Länderbahn
Bitry-Baulay - 0e Franse bietenbaan

En nog veel meer plannen voor nieuwe baantjes....

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.848
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e)
« Reactie #805 Gepost op: 8 december 2020, 23:09:30 »
Dat ben ik dan toch niet met je eens Wim. Als je je er eens in verdiept zal je zien dat er toch sterk regionaal bepaalde stijlen zijn in vakwerkbouw. De enige overeenkomst is dat het wel allemaal een houtskelet is.
Misschien heb ik het een beetje verkeerd uitgelegd. Ik bedoelde dat het principe van vakwerk (de manier van bouwen) overal op dezelfde manier gebeurt. Ik hoef me niet in vakwerkhuizen te verdiepen om te weten dat er verschillende stijlen en soorten vakwerk bestaan, die per regio, per land en juist ook per jaartal zullen verschillen.
Waar @Rob het over heeft gehad is dat (bij mijn voorbeeld) het pleisterwerk gelijk zou moeten zijn aan het houtwerk en ik denk dat-ie daar wel een punt heeft.


Het oudst overgebleven vakwerkhuis in Dijon dat dateert uit de 15e eeuw met een overduidelijke Elzasser invloed. Het voorbeeld van mijn maison à colombages is van eenvoudiger soort.

Overigens mijn complimenten! Je gaat lekker vooruit!
Dankjewel.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.848
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e)
« Reactie #806 Gepost op: 9 december 2020, 13:07:53 »
Kleine update


Ik heb het vakwerk even gelaten voor wat het is en ben ik verder gegaan met de rest van dit bouwwerk. Het staat allemaal nog los, schots en scheef en zit met plakband en spelden aan elkaar.


Dat het spul nog niet waterpas staat komt omdat het trottoir nog los ligt en dus nog niet z’n uiteindelijke vorm heeft die glooiend meeloopt met de helling. Pas als de indeling van de bebouwing definitief is kan ik het trottoir vastzetten en de bebouwing aanpassen aan de helling van de ondergrond.


Vastzetten van de ondergrond kan ook nog niet omdat ik de curve van het trottoir als mal gebruik voor het wegdek. Lastig zo’n sierlijke bocht.


Met de ruimte tussen de garage en het gele gebouw moet ik nog creatief zien op te lossen. Die zijgevel moet nog wat verder doorlopen.
Tot zover.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e)
« Reactie #807 Gepost op: 9 december 2020, 17:45:01 »
Ik vind het mooi worden Wim. Al die hoekjes en inhammen ... heerlijk. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.848
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e)
« Reactie #808 Gepost op: 10 december 2020, 18:47:11 »
Dankjewel @Pierre
Oké meer hoekjes en inhammen.


Ik ben even beziggeweest met het gele huis. Ik had die zijmuur natuurlijk gewoon kunnen laten doorlopen, maar dan zou ik een steeg krijgen die op niks uitloopt. Ik heb er dus een aanbouw aan vastgezet... nóg een inham dus.


De steeg komt nu uit op een deur.


Ter versteviging heb ik ook de binnenkant aangepakt. De vloer zou een basis kunnen zijn voor een interieur, maar daar gaan we nu niet over nadenken.


Met plakband en spelden de voorlopige situatie. Het zogenaamde Baden-Baden-poortje daar twijfel ik nog over. Allereerst weet ik niet of de stijl past in de omgeving en misschien moet-ie wat smaller om links wat meer ruimte te winnen.
Enfin, tot zover.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.752
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e)
« Reactie #809 Gepost op: 10 december 2020, 19:18:52 »
Leuke, speelse opstelling zo, Wim.

Het zogenaamde Baden-Baden-poortje daar twijfel ik nog over. Allereerst weet ik niet of de stijl past in de omgeving en misschien moet-ie wat smaller om links wat meer ruimte te winnen.
Ik stel me voor dat in de loop van de eeuwen in dit dorp niet iedereen zich aan de richtlijnen van de Schoonheidscommissie heeft gehouden. Dus een vreemd smeedwerk is op zich plausibel, dunkt me.

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.848
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e)
« Reactie #810 Gepost op: 12 december 2020, 22:38:15 »
Dankjewel @Rob.
Ik ben even verder gegaan met bouwen maar allereerst wilde ik het vakwerk-dingetje tackelen.


Voor de kijkers die wat later hebben ingeschakeld: het vakwerk-dingetje is dat het pleisterwerk niet gelijkloopt met het houtwerk en dat het houtwerk dus teveel naar buiten steekt.


Mijn oplossing was om ander en dunner hout te gebruiken zodat het hout minder buiten het pleisterwerk komt. Leuke poging maar @Pierre vond dat dit andere hout maar weinig karakter heeft. Ik denk dat beide heren mierenneukers een punt hebben dus back to the drawing board.


Eerst maar even een proefstukje gedaan: ik heb de contouren van het vakwerk ter dikte van de roerhoutjes ingesneden en daarna de contouren ingedrukt; zover als de roerhoutjes dik zijn.


De met een mesje ingekerfde roerhoutjes vastgelijmd.


Volgens mij zit het pleisterwerk nu op hetzelfde niveau als het houtwerk. Als deze proef succesvol wordt -en waarom ook niet- dan vervang ik de de bovenkant van het gebouw.

Tussendoor ook nog wat anders gedaan.


Om verder te kunnen met bouwen moest ik eerst mijn grondplan op orde hebben en heb ik dus vast een begin gemaakt met het trottoir. De gebouwen staan op eigen plateaus die precies in de uitsparingen van het trottoir passen.


De steeg waar de poort komt.


Omdat de steeg enig niveauverschil heeft heb ik in het midden van de steeg een goot gemaakt voor de afvoer van hemelwater en wat ze nog meer in die goot storten.


Ook ben ik aan de linker kant verder gegaan met de rest van het gebouw. Het gebouw lijkt wat laag te staan, maar dat komt omdat de ondergrond nog niet onder het gebouw loopt en het trottoir nog los ligt.


Vanaf dit punt begint de weg al aardig omhoog te lopen.

Tot zover.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline PietB

  • Rangeerder
  • ****
  • Berichten: 290
  • Thanked: 8 times
  • Ik slaap slecht, maar daar lig ik niet wakker van.
Re: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e)
« Reactie #811 Gepost op: 13 december 2020, 02:13:58 »
Knap werk Wim, bewondering van deze kant.

grt Piet.

Offline Bert Senden

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 217
  • Thanked: 6 times
Re: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e)
« Reactie #812 Gepost op: 13 december 2020, 08:12:01 »
Heel mooi gemaakt. Ook het gebruik van diverse soorten materialen vind ik prachtig.

Gr. Bert.

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.752
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e)
« Reactie #813 Gepost op: 13 december 2020, 11:14:03 »
Mooi gevarieerd allemaal, Wim (maar dat zijn we gewend van jouw werk)
Vooral dat steegje met goot is smullen geblazen.

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e)
« Reactie #814 Gepost op: 13 december 2020, 11:24:30 »
Deze mierenneuker zegt ... OK! ... mooi opgelost man. En ook de nieuwe stoepjes .. genieten!. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.848
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e)
« Reactie #815 Gepost op: 13 december 2020, 12:39:22 »
Heren, dank voor jullie positieve reacties.
Aanvankelijk dacht ik nog: is “mierenneukers” niet te onaardig en te negatief? Maar aan de andere kant is het gemierenneuk (de dingetjes) van jullie wel de reden dat de dingetjes die beter kunnen ook beter worden en dat vind ik best wel een dingetje en daar ben ik blij om. Blijf dus vooral zoeken naar dingetjes die anders en beter kunnen.
Vooral dat steegje met goot is smullen geblazen.
Door de uitholling in die goot kwam ik op het idee om hetzelfde te doen met dat vakwerk. En ik denk dat het er beter op is geworden.

Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e)
« Reactie #816 Gepost op: 13 december 2020, 16:53:26 »
En ik denk dat het er beter op is geworden.

Dat denk ik ook. ;D
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline mark mms

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.224
  • Thanked: 26 times
  • Geslacht: Man
Re: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e)
« Reactie #817 Gepost op: 13 december 2020, 21:19:31 »
Het is zeer zeker een verbetering.
Ziet er geloofwaardig uit zo.

Wel even een vraag die vast vaak gesteld is, welke platen gebruik je?
Waar te koop (te bestellen)?

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.848
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e)
« Reactie #818 Gepost op: 13 december 2020, 21:39:44 »
Dank heren.
Dat denk ik ook. ;D
De credits komen voor een deel op jullie conto.

Wel even een vraag die vast vaak gesteld is, welke platen gebruik je?
Waar te koop (te bestellen)?


Het is foamboard en ik koop het bij de lokale knutselwinkel. Deze dikkere versie heeft aan beide laten papier zitten, maar er is ook plaat dat de helft zo dik is en daar zit geen papier op.
Het is -voor mij- het makkelijkst te snijden met een afbreekmesje dat ik voortdurend afbreek om het scherp te houden. ;)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.848
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e)
« Reactie #819 Gepost op: 14 december 2020, 23:45:39 »
Ik ben nog even verder gegaan met m’n vakwerk-experiment:


Het vakwerk zit er wel zo’n beetje in. Van de voorgevel en de gevel rechts heb ik de bovenkanten opnieuw gemaakt. De ramen hebben inmiddels ook vensterbanken.


Het spul zit op z’n plek en de lijm staat te drogen.


Ook de schoorsteen zit erop. Als de lijm droog is komen de scheuren.


Ook de andere kant zit inmiddels ook vast. Onder het houtwerk komt nog een sierlijkst. Nog wat nabewerking en dan kan het spul in de verf.


Het linker deel van het bouwwerk heeft nu ook een zijmuur.

Enfin, tot zover.

Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.752
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e)
« Reactie #820 Gepost op: 15 december 2020, 10:16:27 »
Vakwerk!  :D
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.848
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e)
« Reactie #821 Gepost op: 15 december 2020, 12:31:43 »
Dankjewel Rob.
Wat wel een beetje lullig is is dat ik een beetje door m’n verf heen begin te raken en dat de modelbouwwinkels niet tot de noodzakelijke winkels behoren. Wèl begrijpelijk!
Voorlopig moet ik dus nog maar even verder bouwen.  :o
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e)
« Reactie #822 Gepost op: 15 december 2020, 14:03:55 »
Het vakwerk is zo beter ... veel beter! ;)

On line is toch ook alles te bestellen Wim? Komt wel verzendkosten bij maar da's altijd nog beter dan niets. Anders moet je een maand wachten.
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.848
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e)
« Reactie #823 Gepost op: 15 december 2020, 22:03:21 »
Het vakwerk is zo beter ... veel beter! ;)
Dankjewel @Pierre en jij natuurlijk ook @Rob als aanstichter van dit eh... dingetje.

Citaat
On line is toch ook alles te bestellen Wim? Komt wel verzendkosten bij maar da's altijd nog beter dan niets. Anders moet je een maand wachten.
Ja dat is ook zo, plus dat ik dan gelijk Humbrol kan bestellen in plaats van Revell.

Ik ben even verder gegaan.


Zo heb ik een van de daken vast in de vorm gezet. Totdat de ramen in het gebouw zitten wordt het een afneembaar dak. Ander kom ik met m’n vingers niet meer bij de binnenkant.


Hier en daar nog wat scheuren.


En dan wordt het weer eens tijd om er wat spelden in te prikken.


De ingang zit hier om de hoek.


Vanaf de andere kant.


Vanaf de bovenkant gezien geeft een overzicht van de constructie.


Links moet er nog wat af en rechts moet er nog wat bij om het waterpas te krijgen. Horizontaal is een stuk makkelijker.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.848
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e)
« Reactie #824 Gepost op: 16 december 2020, 23:38:56 »
Ik ben tussendoor nog even verder gegaan:


Het bouwwerk staat inmiddels waterpas...


...en heb ik er een nieuwe rand omheen gezet.


Om het perspectief een handje te helpen loopt de steeg ietwat omhoog.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)