Auteur Topic: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e)  (gelezen 219951 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e)
« Reactie #775 Gepost op: 17 november 2020, 19:51:39 »
Nu wordt e.e.a. wat duidelijker en dat zijn goede aanpassingen.
Dankjewel Jack.
Citaat
die huizenrij komt dan trapsgewijs omhoog te lopen.
Inderdaad. Dat trapsgewijze omhoog lopen zal alleen bij het trottoir opvallen; bovenin hebben de daken allemaal verschillende hoogten en valt dat minder op.
Citaat
Is het misschien een idee om ipv een 2e tunnelportaal dat stuk met bomen dicht te laten groeien zoals een laan? Zomaar een gedachte.
Prima gedachte. Ik zou daar zelfs een rotspartij kunnen storten met de meest fantastische bomen. Maar ik heb ik denk ik een beetje een beperking en dat is dat ik nog nooit één boom heb gemaakt; zelfs nog geen struik. Ik weet het: het is een forse beperking als je een diorama bouwt of jezelf een dioramabouwer noemt.
Maar het geluk is aan mijn zijde, want het deel waar nu nog dat tunnelportaal staat hoeft volgende week niet klaar te zijn. Ik heb dus genoeg tijd om na te denken en mezelf te evolueren tot een excellente bomenmaker.
Citaat
Een mooie oude tram zou hier m.i. niet misstaan maar ik laat me verrassen wat je uit de spreekwoordelijke hoed tovert.
Het wordt dan wel een stoomtram.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e)
« Reactie #776 Gepost op: 17 november 2020, 21:54:33 »
Tuurlijk wordt het dan een stoomtram (of een smalspoor treintje kan natuurlijk net zo goed).
Komt ineens de module Ijsselstein van Peter Dillen bovendrijven in mijn gedachte, daar reed een stoomtram heen en weer over het bruggetje.

Ik heb zelf ook nul ervaring met boompjes en struikjes maar dat maakt het vaak wel áf. Kijk anders eens bij Martin Welberg, die heeft mooie groenvoorzieningen.







Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e)
« Reactie #777 Gepost op: 17 november 2020, 22:07:40 »
Ik vind dat je mooie veranderingen gemaakt hebt Wim en volgens mij komen daar straks zeer verassende dingen tevoorschijn. Ik heb vooral hoge verwachtingen van je huizen tegen de helling op. Dat geeft het diorama een heel speciale uitstraling. Verras ons. ;D

Ik zit met hetzelfde probleem van de blauwe platen. Het waren best lekkere verbruikers met vele mogelijkheden. Maar ja ... weer andere materialen zoeken heeft ook wel weer wat. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e)
« Reactie #778 Gepost op: 17 november 2020, 23:31:35 »
Heren, bedankt voor jullie hartelijke feedback.
Komt ineens de module Ijsselstein van Peter Dillen bovendrijven in mijn gedachte, daar reed een stoomtram heen en weer over het bruggetje.
Ik ken hem: geniaal!
Citaat
Kijk anders eens bij Martin Welberg, die heeft mooie groenvoorzieningen.
Ik ga zéker niet Welberg’s portemonnee spekken door een bos bomen te kopen.  :o
Ik zit met hetzelfde probleem van de blauwe platen. Het waren best lekkere verbruikers met vele mogelijkheden. Maar ja ... weer andere materialen zoeken heeft ook wel weer wat. ;)
Het materiaal dat ik heb gekocht is eigenlijk hetzelfde als die blauwe platen, deze zijn alleen wit en net zo dik.
Weet je wat? Ik ga binnen afzienbare tijd wel weer een keertje richting Den Haag en dan neem ik gewoon een paar van die platen mee.
Ik wordt komende zomer opa, dus ik zal in de toekomst wel vaker in de buurt zijn.  ::)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e)
« Reactie #779 Gepost op: 18 november 2020, 19:34:57 »
Het materiaal dat ik heb gekocht is eigenlijk hetzelfde als die blauwe platen, deze zijn alleen wit en net zo dik.
Weet je wat? Ik ga binnen afzienbare tijd wel weer een keertje richting Den Haag en dan neem ik gewoon een paar van die platen mee.

Ha top Wim ... ik moet nog wat stoepjes maken en een werfje dus dat komt helemaal goed uit. Ik wacht het geduldig af. Je hoeft je niet te haasten hoor. Ik ben nog erg druk met mijn N baantje.

Ik wordt komende zomer opa, dus ik zal in de toekomst wel vaker in de buurt zijn.  ::)

Geweldig man ... dat is zo geweldig leuk.  ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e)
« Reactie #780 Gepost op: 18 november 2020, 19:57:33 »
Nou Opa Wim, gefeliciteerd alvast dan  :D
Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e)
« Reactie #781 Gepost op: 19 november 2020, 11:28:17 »
Dank voor jullie felicitaties.
Ik hoop dat ik net zo’n leuke opa zal worden als de leuke opa’s die op dit forum zitten.
Ha top Wim ... ik moet nog wat stoepjes maken en een werfje dus dat komt helemaal goed uit. Ik wacht het geduldig af. Je hoeft je niet te haasten hoor. Ik ben nog erg druk met mijn N baantje.
Ik blij dat ik jou ook blij kan maken.

Ik heb zelf ook nul ervaring met boompjes en struikjes maar dat maakt het vaak wel áf.
Daar heb je zéker een punt. Als ik de bouwwerken op mijn diorama bekijk dan schreeuwen ze om groen: klimop, struiken, onkruid en potten met planten.


Dus hierbij mijn écht allereerste, zelf gemaakte boom. Er zitten natuurlijk geen blaadjes op, maar dat komt omdat het winter is.  :D


Trouwens, dat zou je niet zeggen, maar er zit natuurlijk wel een bepaalde volgorde in mijn manier van bouwen: eerst moeten al die huizen helemaal klaar zijn want die staan nu nog los op de ondergrond. Voordat ik die huizen kan vastzetten moeten er nog raamkozijnen in, verlichting en interieurs en daarna kan ik pas bezig met groen planten, lantaarnpalen neerzetten en telegraafpalen in de grond boren.
Duurt dus nog even voordat m’n eerste boom wordt geplant.  ::)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e)
« Reactie #782 Gepost op: 19 november 2020, 16:43:36 »
Tijd om weer eens wat te bouwen
Doordat door mijn laatste aanpassingen de lay-out wat is veranderd, moet ik bij een gebouw een en ander veranderen.


  Dit gele huis was aanvankelijk bedoeld om aan te sluiten op de achterkant van het diorama, maar het schuift nu een eind naar voren. Terugbladerend heb ik dit al eerder genoemd.


Ik ben vast aan de linkerkant begonnen met een idee van een smal huis met een onderdoorgang.


Wie kent dit station niet: Bahnhof Baden-Baden van Volmer. Ooit heb een slecht een in elkaar geplakt exemplaar gekocht op een beurs of op Marktplaats. En niet omdat ik dit monsterlijke gebouw op een baan of zo wilde zetten, maar voor de onderdelen. Ik heb al een boel ramen, ornamenten en sierlijksten kunnen gebruiken.


Onopgemerkt heb ik al veel H0-onderdelen gebruikt voor dit 1:43-diorama en dat wilde ik nu uitproberen met deze poort door een frivole versiering aan te brengen. Het puntdak heb ik laten vallen en wordt het een schuin aflopend pannendak. Of deze versiering realistisch is weet nog niet; verf doet straks een heleboel en als ik erbij vertel dat de versiering in de poort van gietijzer is, dan kom ik er misschien mee weg.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e)
« Reactie #783 Gepost op: 19 november 2020, 17:55:48 »
Die boom dus. Hoe doe je dat? (toch niet stiekum in de tuin een takje afgeknipt  :o :))
Maar je bent dus weer lekker bezig, da's mooi!
Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e)
« Reactie #784 Gepost op: 19 november 2020, 19:24:16 »
Die boom dus. Hoe doe je dat? (toch niet stiekum in de tuin een takje afgeknipt  :o :))
Maar je bent dus weer lekker bezig, da's mooi!
Lijkt me een wortel van de een of andere plant ::)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e)
« Reactie #785 Gepost op: 20 november 2020, 15:32:55 »
Lijkt me een wortel van de een of andere plant ::)
@Pierre heeft het bij het juiste eind. Wortels -van welke plant dan ook- hebben een vaak veel fijnere vertakking en qua schaal vind ik die beter bruikbaar. Ach, het is niets meer dan een begin.
Maar voordat ik verder ga met bouwen, is het langzamerhand weer tijd voor een schets.


Van links naar rechts: een nog te bouwen pand, in het midden het smalle gebouw met dat Baden-Baden-gietijzer boven de poort en rechts het winkelpand dat ooit een groentewinkel wordt.
Doordat er in de straat een slinger komt die parallel met het spoor loopt, ontstaat er wat meer ruimte om te bouwen. Op de schets is het misschien niet helemaal duidelijk, maar de onderlinge panden verspringen. Zo komt het gebouw met de poort een eind naar achteren en staat het linker pand weer een eind naar voren.
Het linker pand krijgt rechts een ietwat schuin toelopende zijmuur, waardoor het perspectief wat wordt versterkt. En het kan best zijn dat ik dat ook bij het rechter pand ga doen.
En dat vergeet ik nog bijna: het plaveisel in de steeg komt iets omhoog te lopen, waardoor het perspectief nog meer wordt versterkt.
Enfin, eerst maar eens wat bouwen.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e)
« Reactie #786 Gepost op: 20 november 2020, 16:34:12 »
Vol verwachting klopt ons hart. Ziet er veelbelovend uit Wim. Helemaal een Wim ding. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e)
« Reactie #787 Gepost op: 20 november 2020, 17:53:46 »
Ziet er goed uit, Wim. En dan die straatlantaarn aan een kabel, dat vind ik een leuk detail.
Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e)
« Reactie #788 Gepost op: 20 november 2020, 21:49:56 »
Op de schets is het misschien niet helemaal duidelijk, maar de onderlinge panden verspringen.

De schets is helemaal duidelijk  :) Ben benieuwd wat je ervan gaat maken.
 
Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e)
« Reactie #789 Gepost op: 24 november 2020, 20:55:21 »
De schets is helemaal duidelijk 
Dankjewel @Jack.

Citaat
:) Ben benieuwd wat je ervan gaat maken.
Nou laten we kijken of het een beetje gaat lijken:


De zijmuur van het gebouw dat links van de gevel met de poort komt. De bovenzijde wordt (weer) vakwerk en de onderzijde wordt pleisterwerk. In het onderste gedeelte komt nog een raam.


Met spelden aan elkaar geprikt om te zien of het een beetje oogt. Alles staat natuurlijk nog los dus ook de muren staan nog niet precies goed.


Een telefoon of een camera is bij het modelbouwen toch wel een belangrijk stuk gereedschap. Op de foto zie ik nu dat het gebouw rechts nog wel wat naar achteren kan, zodat het geheel wat meer dynamiek krijgt.
Nou ja, geheel? Links komt er natuurlijk nog een heel bouwwerk bij.
Tot zover.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e)
« Reactie #790 Gepost op: 25 november 2020, 09:07:23 »
Ha mooi ... de eerste opzet is er. Dat belooft veel moois. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e)
« Reactie #791 Gepost op: 25 november 2020, 09:29:35 »
Is die doorgang een openbare weg of privé?
Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e)
« Reactie #792 Gepost op: 25 november 2020, 11:41:21 »
Dank heren.
Is die doorgang een openbare weg of privé?
Goede vraag en eerlijk gezegd heb ik daar nog niet echt over nagedacht. Het wordt in elk geval geen openbare weg. In Frankrijk is het bij dit soort situaties meestal een soort voorportaal dat toegang geeft tot het trappenhuis en een doorgang naar de binnenplaats. Meestal hangt in zo’n voorportaal een batterij brievenbussen aan de muur. Doordat de ruimte achter de poort beperkt is, kan ik niet veel meer maken dan een volgende poort met deuren.


Een eerste opzet voor de straatzijde. Ik heb het vakwerk nog iets aangepast zodat het aansluit op de muur aan de voorkant. Ik ben een beetje voorbarig geweest met die deur. Daar moet helemaal geen deur, want die komt al precies aan de andere kant. Die deur moet ik dus weer wegwerken.  ::)
En nu ik zo eens naar het schuine dak kijk, vraag ik me af of ik dat dak toch niet iets lager laat uitkomen. Maar ja dat krijg je als je schetsen maakt die niet kloppen.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e)
« Reactie #793 Gepost op: 25 november 2020, 16:49:09 »
Mini update:


Inmiddels heb ik de deur weggepoetst en volgens mij zie je daar niks meer van.  8) Ook heb ik de hoek van het dak wat aangepast. Ikzelf denk dat de verhouding nu nèt wat beter kloppen. Later ga ik kijken of ik de schoorsteen nog wat lager maak.
Ik weet niet of jullie dat al een beetje doorhadden, maar dit gebouw is geïnspireerd op het bouwwerk van Jacques Tati. Geïnspireerd betekent dat dit per se geen exacte kopie wordt van het originele gebouw, maar dat een oplettende kijker min of meer toevallige overeenkomsten zal ontdekken.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Michaël

  • Kruier
  • *
  • Berichten: 11
  • Geslacht: Man
Re: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e)
« Reactie #794 Gepost op: 25 november 2020, 23:35:48 »
Knappe schets, Jacques Tati even opgezocht, acteur, wellicht zal ik eerst een film moeten bekijken om het bouwwerk te herkennen. Toffe manier van bouwen, ik blijf dit volgen.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e)
« Reactie #795 Gepost op: 26 november 2020, 13:58:18 »
Dag @Michaël,
Om het bewuste huis te ontdekken hoef je niet per se de hele film te bekijken:

Wat ik onder andere interessant aan dit huis en de scenery vindt is dat het zich afspeelt in de periode (1950 -1959) van mijn diorama. Ik heb ben ook regelmatig op zoek naar aanknopingspunten van wat er wel en wat er allemaal niet was in deze periode.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Michaël

  • Kruier
  • *
  • Berichten: 11
  • Geslacht: Man
Re: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e)
« Reactie #796 Gepost op: 26 november 2020, 15:45:05 »
Prachtig stukje, Wim je zal dit al vaak bekeken hebben om je model nauwkeurig na te bouwen. Leuk!

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e)
« Reactie #797 Gepost op: 26 november 2020, 20:54:55 »
Niet om na te bouwen, maar meer ter inspiratie.  :)


Ik ben vast begonnen met de gevel die haaks op de bestaande gevel komt te staan. Deze gevel komt dus aan de straatkant. Als je aan één kant van het foamboard het papier eraf haalt dan wordt de fijne structuur zichtbaar. Als binnenmuur is dat prima, maar voor buiten mag de structuur wel wat grover.


Met een staalborsteltje bewerk ik de muur. Ik weet niet of het op de foto te zien is, maar de structuur is nu wat grover. De scheuren en de barsten komen later.


Om deze gevel mooi en vooral naadloos op de zijgevel aan te laten aansluiten, zou je eigenlijk beide raakvlakken in verstek moeten snijden. Maar dat is lastig met foamboard omdat de hoeken dan flinterdun worden en foamboard erg kwetsbaar is. Bovendien krijg je precies op de hoek tóch een naad, die lastiger is weg te werken.
Dit foamboard bestaat eigenlijk uit twee op elkaar gelijmde lagen verpakt tussen twee lagen papier, dus heb ik over de volle lengte -ter dikte van het foamboard- een strip eraf gesneden. Als het goed is moet de ander muur er precies in passen. Enfin, dit is geen rocket science.


En dat doet-ie en spul staat in de lijm en de naad is nauwelijks zichtbaar, maar bovendien makkelijker weg te poetsen. En anders; waar zijn regenpijpen eigenlijk voor?
Het vakwerk bovenin doe ik als de lijm is uitgehard. Op die manier kan ik het hout naadloos op de rest van het vakwerk laten aansluiten. Met name op de hoek omdat ik daar wil laten geloven dat twee tegen elkaar geplakte roerstaafjes doorgaan voor één balk.


De binnenkant heeft een ondersteunend ‘vloertje’ om ervoor te zorgen dat het spul haaks opdroogt. Het grijze papier aan de binnenkant laat ik zitten omdat het zorgt voor stevigheid en omdat het geen licht doorlaat. De muur die hier weer tegenaan komt kan ik pas maken als de ramen erin zitten.
Tot zover.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e)
« Reactie #798 Gepost op: 28 november 2020, 18:49:45 »
Vervolg op het voorgaande:


Ik heb langs het huis even een randje gezet. Die zwarte haar zit op je beeldscherm.


Inmiddels zit het vakwerk op de gevel. De gevel met de Duits gedecoreerde poort zit nog wel vast met spelden.


Bij m’n vorige vakwerkconstructies heb ik houten pinnen (cocktailprikkers) gebruikt om het spul aan elkaar te verbinden. Nu zitten er spijkertjes in. Na een schilderbeurt zullen ze minder opvallen, maar ik weet nog niet of dit het gaat worden.


Vanaf de straatkant.


De eerste opzet van de muur aan de aan de andere kant. Deze zit nog vast met spelden, want eerst moet er bovenin nog wat aan vakwerk gebeuren, raamkozijnen, deuren en nog heel veel meer meuk.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e)
« Reactie #799 Gepost op: 28 november 2020, 22:14:29 »
Ziet er weer goed uit, Wim.

Maar ik heb nog wel een dingetje  :-X
Het vakwerk zit nu tegen de muur, in plaats van er in. Het is eigenlijk een houtskelet waar tussen het hout een en ander wordt opgevuld met wilgen vlechtwerk of (bak)steen met een laag van leem of pleisterwerk er over. Dat is dan min of meer vlak met de buitenkant van het houtskelet.

Als het pleisterwerk er weer afvalt is dat goed te zien.




Overigens: dat de verdiepingen naar boven steeds breder/dieper worden is wel gebruikelijk (het huis op de foto heeft dat ook enigszins) Dus misschien volstaat het opvullen van de vakken in het vakwerk, en dan wat extra koppen van balken onder de onderste balk.

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...