Auteur Topic: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e)  (gelezen 219968 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e)
« Reactie #600 Gepost op: 12 mei 2020, 00:28:22 »
Dankjewel @iTom.
Eerlijk gezegd was ik zelf ook wat huiverig... maar toen was de lijm al droog.
Op vakanties nemen we altijd wat zand mee van de stranden waar we zoal komen. Ik heb dus een hele verzameling potjes met allerlei soorten zand. Achteraf heb ik me bedacht dat het zand van Lesbos precies de goede kleur en korrelgrootte heeft... ik had het niet eens hoeven schilderen.
Er moet hier en daar nog wat wetwash en drybrush, maar ik kan met het resultaat leven.  8)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e)
« Reactie #601 Gepost op: 12 mei 2020, 01:01:00 »
Waar heb jij op Lesbos zand gevonden, ben daar geweest maar weinig zandstranden gezien.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e)
« Reactie #602 Gepost op: 12 mei 2020, 09:13:29 »
Waar heb jij op Lesbos zand gevonden, ben daar geweest maar weinig zandstranden gezien.
Misschien was jij er ná Wim, Tom :)
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e)
« Reactie #603 Gepost op: 12 mei 2020, 09:19:04 »
Wauw Wim ... dat heb je prachtig gedaan. Persoonlijk zou ik misschien de drybrush ietsje minder wit doen maar ... prima resultaat geboekt met dit ballasten. Ik ben diep onder de indruk.;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e)
« Reactie #604 Gepost op: 12 mei 2020, 09:36:12 »
Ziet er goed uit Wim, van mij zou er gerust nog wat grind bij mogen zodat de bielzen wat meer verdiept komen te liggen.
Ben benieuwd hoe je dit gedeelte verder gaat inrichten.

Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e)
« Reactie #605 Gepost op: 12 mei 2020, 10:40:01 »
Waar heb jij op Lesbos zand gevonden, ben daar geweest maar weinig zandstranden gezien.
Tsja Tom, als je de hele dag in je appartement blijft zitten achter dat glas ouzo, dan zie je natuurlijk niks.


Het Faneromeni Strand is een vrij groot strand in het noordwesten van Lesbos even ten noorden van het dorpje Sigri. Genoeg zand voor in een jampotje.

Persoonlijk zou ik misschien de drybrush ietsje minder wit doen maar ... prima resultaat geboekt met dit ballasten. Ik ben diep onder de indruk.;)
Dankjewel Pierre.
Er moet hier en daar nog wat wetwash en drybrush, maar ik kan met het resultaat leven.  8)
Klopt. Hier en daar moet ik nog wat finetuning doen. Dat gebeurt eigenlijk met al het schilderwerk dat ik doe. Ik weet niet of dat nou onhandigheid is, maar meestal gaan er nog wel een paar behandelingen overheen voordat ik het nu-is-het-precies-goed-gevoel heb.

Ziet er goed uit Wim, van mij zou er gerust nog wat grind bij mogen zodat de bielzen wat meer verdiept komen te liggen.
Dat had gekund. Eigenlijk heb ik er ook niet zoveel verstand van en heb ik mij laten leiden door hoe anderen het hier op het forum doen met railbedding en natuurlijk hoe of het er in het echt uitziet.
Citaat
Ben benieuwd hoe je dit gedeelte verder gaat inrichten.
In grote lijnen word de muur die ik nu aan het maken ben in dezelfde stijl als de kademuur. Links van deze muur verdwijnt het spoor onder een tunnel of een brug. Dat vind ikzelf een meer charmante manier dan dat het spoor ineens stopt aan de rand van het diorama. Of het een tunnel of een brug wordt is ook afhankelijk van hoe of ik uitkom met de helling van de achterliggende straat.
Het achterliggende deel heb ik trouwens nog niet helemaal scherp, daarom heb ik het spul achter het spoor nog los Liggen zodat ik nog alle kanten op kan.

Heren, dank voor jullie feedback!
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e)
« Reactie #606 Gepost op: 12 mei 2020, 10:52:32 »
Waar heb jij op Lesbos zand gevonden, ben daar geweest maar weinig zandstranden gezien.
Misschien was jij er ná Wim, Tom :)

Dat zou zo maar mogelijk zijn, wel een mooi en bijzonder eiland.
Maar echte zandstranden hebben wij niet gezien.

Lesbos is een eiland wat is ontstaan uit 2 vulkanen, zandstranden zijn geen zand maar vulkanisch gesteente.

En ik zat niet de hele dag achter een glas ouzo, drink dat spul niet, alleen Tsipouro, is veel zuiverder en huisgestookt.  :)

ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e)
« Reactie #607 Gepost op: 13 mei 2020, 13:38:42 »
Tussen de vakantiefilmpjes, de bedrijvigheid en noodzakelijke klussen door, ben ik nog even verder gegaan met mijn muurtje.


Ik combineer het stempelen en graveren van de stenen. Op die manier krijg ik meer een afwisselend diepte-effect. Dichter bij de waterlijn stempel ik wat meer zodat de voegen wat dieper worden, die door het effect van het water wat meer zijn weggevreten.


Elke keer doe een stukje want zo’n hele muur is ook wel een beetje saai werken.


Omdat er een flauwe curve in de spoorbaan loopt en deze muur er strak omheen moet passen, moest ik ook aan de achterkant het papier eraf halen om de muur buigzamer te maken. Doordat het papier er af is, is de muur lichtdoorlatend geworden. Met een donkere grondlaag verf is dat straks verdwenen.
Tot zover.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e)
« Reactie #608 Gepost op: 13 mei 2020, 13:54:39 »
Het ziet er toch nu al geloofwaardig uit, soms moet je het gewoon even laten rusten want als het gaat vervelen dan gaat ook de aandacht en focus minder worden.
En je weet, aandacht is rendement en daarom bij dit werk goed je aandacht er bij houden komt het vanzelf goed.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e)
« Reactie #609 Gepost op: 13 mei 2020, 14:00:51 »
Het ziet er toch nu al geloofwaardig uit, soms moet je het gewoon even laten rusten want als het gaat vervelen dan gaat ook de aandacht en focus minder worden.
Daar heb je zéker een punt. Regelmatig even stoppen geeft ook weer ruimte om na te denken, te verzinnen of iets ook nog anders kan.
En als ik dan aan het verzinnen ben, verzin ik dat ik de steen waar dat jaartal 1855 op staat niet beter in de muur had kunnen maken in plaats van op de muur.
En zo blijf je bezig.  :o
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e)
« Reactie #610 Gepost op: 13 mei 2020, 17:52:21 »
Übung macht den Meister  :D om met onze oosterburen te spreken oftewel: oefening baart kunst!

Ik vind dat je muurtjes er steeds beter uitzien en je wordt ook meer kritisch op je eigen werk dat siert je.
Het ziet er al redelijk perfect uit en dan ben je pas met de ruwe opzet bezig, knap werk  8)



Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e)
« Reactie #611 Gepost op: 14 mei 2020, 10:56:04 »
Ik vind dat je muurtjes er steeds beter uitzien en je wordt ook meer kritisch op je eigen werk dat siert je.
Dankjewel @Jack.
De reden dat ik hier dingen gedurende het bouwproces laat zien is dat jullie feedback kunnen geven en dat ik tips of “kleine dingetjes” nog kan gebruiken terwijl ik bouw. En dat heeft natuurlijk geen zin als de hele meuk al klaar is.
Nog even een kleine voortgang:




De stenen zitten erin.


Het is (weer) een combinatie geworden van stempelen en tekenen. Eigenlijk is dat best eentonig werk dus heb ik om de saaiheid van deze muur een beetje onderbreken, links een onderbreking gemaakt. Dat is niet lang van te voren bedacht, maar het zat er ineens.


Ik weet niet precies waarom die Fransen dat daar hebben zitten, maar ze hebben het in elk geval weer dichtgemetseld. Wèl zit er de aansluiting van een afvoer, dus ik denk dat daar later nog iets van een roestige afvoerpijp komt. Wie het weet mag het zeggen.

Vanavond reizen we af naar De Koog om te zien hoe de vlag erbij hangt.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e)
« Reactie #612 Gepost op: 14 mei 2020, 11:31:24 »
Tsjee, Wim. Mooi muurtje.
De balustrade is nu geïntegreerd in de steunberen, en dat ziet er top uit.

Dat dichtgemetselde deel ziet er uit als een voormalig rioolkanaal. Het riool zomaar laten uitkomen op de haven/rivier, dat kan natuurlijk niet meer. En dus is er 'ergens' een omleiding gemaakt naar een rioolzuivering en wordt er alleen nog overtollig (regen)water geloosd door een pijp.
Maar de ratten hebben daar geen boodschap aan, en kruipen door een gat in de gemetselde muur (dat zit er nog niet, maar er wordt aan gewerkt?).

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e)
« Reactie #613 Gepost op: 14 mei 2020, 19:51:37 »
Ik vind het steeds mooier en mooier worden. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e)
« Reactie #614 Gepost op: 15 mei 2020, 17:58:47 »
Heren, dank voor jullie complimenten.
Dat dichtgemetselde deel ziet er uit als een voormalig rioolkanaal. Het riool zomaar laten uitkomen op de haven/rivier, dat kan natuurlijk niet meer.
Het siert je dat je zo begaan bent met het milieu. Maar ja, dit is Frankrijk tussen 1950 en 1960 en wisten maar weinig mensen dat een riool dat uitkomt in het oppervlaktewater smerig is.
Ach, heel erg veel is er niet veranderd want er worden regelmatig vaten met chemisch afval in de sloot gedumpt.
Maar iets heel anders:


Ter inspiratie.


En nog eentje.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e)
« Reactie #615 Gepost op: 15 mei 2020, 18:27:45 »
Geweldig, knap gemaakt.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e)
« Reactie #616 Gepost op: 17 mei 2020, 11:48:48 »
Geweldig, knap gemaakt.
Je hebt het natuurlijk over dat filmpje en niet over mijn muurtje?  :'(

22°C in De Koog
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e)
« Reactie #617 Gepost op: 17 mei 2020, 16:58:38 »
Wat denk je zelf  :D :D :D :D
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0
The following users thanked this post: Wim Corduwener

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e)
« Reactie #618 Gepost op: 27 mei 2020, 10:43:59 »
Dit draadje ligt alweer tien dagen stil en dat komt omdat ik op dit moment (as we speak) behoorlijk druk ben bezig ben met allerlei klussen in en rond het huis. En eigenlijk kan ik niet wachten om weer verder te gaan met dit project.
Hopelijk kan ik binnenkort weer verder.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Daniel Caso

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 529
  • Thanked: 19 times
  • Geslacht: Man
Re: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e)
« Reactie #619 Gepost op: 27 mei 2020, 13:32:53 »
Ja!  >:( >:( >:(

Ik kom iedere dag om te checken maar weet dat je het Paradijs aan het verbouwen bent dus wacht gewoon.  :'(

Daniel


En ik ook!

Magoo

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e)
« Reactie #620 Gepost op: 27 mei 2020, 20:00:08 »
Ach Wim ... het is gewoon een kwestie van bepaalde prioriteiten stellen (of opgelegd krijgen van hogerhand 8))
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e)
« Reactie #621 Gepost op: 27 mei 2020, 20:52:56 »
Ach Wim ... het is gewoon een kwestie van bepaalde prioriteiten stellen (of opgelegd krijgen van hogerhand 8))
Dat is het precies @Pierre.
Er is één geluk bij zo’n reorganisatie: ik krijg ruimte in mijn werkkamer en een aantal nuttige zaken heb ik verhuisd naar de zolder. Ik had mijn diorama op een oud en krakkemikkig campingtafeltje staan en omdat ik bang was de inklapbare poten zouden inklappen, heb ik ze met tyrabs vastgezet. Dat werkt natuurlijk voor geen meter en het zou een keer fout kunnen gaan.
Ik heb nu twee Tracy-kasten (Ikea) op zwenkwielen (ook Ikea) aan elkaar gekoppeld en ik heb nu een stevige ondergrond.
Morgen eerst laminaat leggen op de overloop en dan kan ik verder op zolder. Eens zien of ik @Magoo’s tips in praktijk kan brengen.  :)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Daniel Caso

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 529
  • Thanked: 19 times
  • Geslacht: Man
Re: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e)
« Reactie #622 Gepost op: 28 mei 2020, 09:42:42 »
De schilder bereidt zijn nieuwe doek voor.
Dat is altijd een uitstekend symptoom.
Success er mee, Wim.

Daniel

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e)
« Reactie #623 Gepost op: 2 juni 2020, 13:40:56 »
De schilder bereidt zijn nieuwe doek voor.
En dat doek, mijn werktafel en mijn zolder zijn nagenoeg op orde, dus wordt het weer eens tijd voor een update... nou het is eigenlijk meer een status quo:


Het gammele campingtafeltje waar het diorama eerst op stond heb ik eruit gerost en het diorama staat nu op twee aan elkaar gekoppelde Träbi-kasten (Ikea) die op zwenkwieltjes staan. Het staat nu allemaal behoorlijk stabiel en als de vloer vrij is van rotzooi (en dat is-ie inmiddels) dan kan ik het hele verhaal over de hele zolder rijden.


Links van de (nu nog onbeschilderde) muur wil ik dat de rails uit het zicht verdwijnt en daarom komt daar waar de muur ophoudt een tunnelportaal. Dat tunnelportaal gaat niet door een berg lopen, want boven het tunnelportaal komt een straat met huizen. Eigenlijk is dat tunnelportaal dus een soort van brug. Begrijpen jullie het nog een beetje?


Aan de binnenkant van deze brug moeten natuurlijk nog stenen komen. En de doorgang van deze brug geeft een doorkijkje naar de volgende brug.


Die volgende brug komt waar de weg voorbij de garage naar rechts loopt en loopt dan linksaf over de brug. Die weg loopt nu nog recht maar loopt straks iets naar rechts, zodat die brug iet schuin komt te staan.


Voordat het hele spul aan bruggen en muren wordt geschilderd en vastgezet, moet er natuurlijk nog water komen.


Vanaf de zichtkant is het niet te zien, maar aan de binnenkant van de muur moeten nog wel stenen komen.
Tot zover even.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Daniel Caso

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 529
  • Thanked: 19 times
  • Geslacht: Man
Re: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e)
« Reactie #624 Gepost op: 2 juni 2020, 13:59:31 »
Geweldig update, Wim!

De eerste foto was voor mijn eenzame hersencel essentieel om te begrijpen wat je als geheel aan het bouwen bent.

Maar nu mijn neus zegt dat wat de foto laat zien niet het geheel is want, of je het nu weet of niet, het diorama zal nog steeds heel veel groeien.

Echt mooi om te zien, Wim, en een zeer geloofwaardige atmosfeer.

Daniel