Auteur Topic: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e)  (gelezen 219927 keer)

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e)
« Reactie #500 Gepost op: 20 maart 2020, 11:31:59 »
Dat raam is wel totaal a-synchroon met je bovenliggend dakraam, krijgt het nog dezelfde kleur?
Dat raam heb ik er voorlopig even ingezet voor de maat en voor het zicht. Ikzelf vind het niet zo’n heel mooi raam omdat de horizontale middenspijl wat hoger had moeten zitten. Het was een perfect raam geweest als er twee horizontale middenspijlen in hadden gezeten. Een beetje uit luiheid dat ik het er heb ingezet. Als ik vandaag energie en zin heb, ga ik dat nog aanpassen. Juist om later nog aanpassingen te kunnen doen, wacht ik altijd met schilderen. Als er verf op komt wordt het waarschijnlijk dezelfde kleur als het raam op zolder.


Dat de raamopening ten opzichte van het midden en het zolderraam A-synchroon in de gevel zit is inderdaad waar. In de meeste gevallen maak ik eerst een schets of tekening en dat heb ik nu niet gedaan. Ook is er nogal wat veranderd aan dit gebouw: het onderste raam bij de trap heb ik kleiner gemaakt en heb ik later een heel ander dak op dit huis gezet. Ik heb nog overwogen om het bovenste raam breder en dus groter te maken, zodat het raam precies in het midden zit. Aan de andere kant zijn onvolkomenheden heel Frans en kom ik er mee weg.

Wat nog wel even een dingetje is dat is het licht dwars door de voegen schijnt. Als ik verlichting in de interieurs wil maken dan zal ik dus de binnenkant lichtdicht moeten maken, zoals @Anne W dat ook met zijn huizen doet.  :o


Ik heb wel vast het begin van een dakgoot gemaakt. Aan het uiteinde hangt de goot wat naar beneden; een typisch Franse dakgoot.

Citaat
Dat Anita spul, waar krijg je dat?
Dat is een tip van @Pierre geweest en heb ik in Houten gekocht.
Voegpasta
Voegpasta is een produkt dat met de hand op plastic muurplaten van alle merken aangebracht kan worden. Door het gebruik van dit produkt komen de voegen in de muurplaat beter naar voren. Voegpasta kan ook gebruikt worden voor het dichten van kieren en het egaliseren van oppervlakten  Het is een produkt op waterbasis. Als het is uitgehard kan het makkelijk geschuurd worden en eventueel geverfd.

https://www.anitadecor.nl/c-548224/overige-produkten
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e)
« Reactie #501 Gepost op: 20 maart 2020, 16:01:18 »
Mooi ... mooi .. steeds maar weer genieten van je werk Wim. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e)
« Reactie #502 Gepost op: 20 maart 2020, 16:51:56 »
Dankjewel!
Ik ben nog wel druk geweest met allerlei dingen, maar nog geen echt zichtbare resultaten.


Wel mijn dakgoot voorzien van een behoorlijke afvoer.


Bij elke regenpijp gebruik ik weer nieuwe manieren om zo’n ding aan de muur te bevestigen. Deze keer heb ik nietjes gebruikt die ik om een stuk plastic gietboom heb gebogen en die nietjes prik je zo door de muur.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Michel Bikkel

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 551
  • Thanked: 24 times
  • Geslacht: Man
Re: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e)
« Reactie #503 Gepost op: 22 maart 2020, 07:46:00 »
Hoi Wim,

die platen waar je de muren mee maakt is dat Styrofoam? ik wil wat achtergrond gebouwen maken voor me H0 baan en vraag me af of dat geschikt is.
En dan nog de vraag waar kun je de juiste platen kopen, dacht zelf aan 3 mm en dan steentjes er in krassen.

Groet Mies

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e)
« Reactie #504 Gepost op: 22 maart 2020, 13:29:24 »
Hoi @Michel Bikkel,
De platen die ik gebruik is zogenaamd foamboard. Maar anderen noemen het ook wel pluimkarton of architectenkarton en is te koop bij hobbywinkels. Foamboard bestaat uit twee op elkaar gelijmde lagen met aan weerszijden papier. Als je dat foamboard wil bewerken dan moet je aan de te bewerken kant het papier eraf halen.


Foamboard kun je stempelen of met een geslepen potlood intekenen; hoe scherper de punt, hoe fijner de groef.


Je kunt stempelen en intekenen ook combineren. Meestal stempel ik de muren, waardoor het oppervlak wat onregelmatig wordt en teken ik de stenen als ik een terras maak, waardoor het oppervlak wat meer egaal wordt.


Naast foamboard gebruik ik ook van dat blauwe isolatieplaat dat onder laminaatvlloeren wordt gelegd. Dat is de helft dunner dan foamboard en wordt verkocht bij de bouwmarkt. Het wordt wel per pak verkocht, dus dan heb je ineens wel een grote voorraad.

Voor de dingen die ik maak in 1:45 vind ik het ideaal spul om mee te werken; het snijdt lekker makkelijk en werkt lekker snel. Ik heb geen ervaringen met dit spul in 1:87 en of het geschikt is voor deze schaal moet je denk ik zelf uitproberen.
Persoonlijk -maar ik heb de wijsheid ook niet in pacht- zou ik als achtergrondgebouwen in H0 een soort zelfde façade maken zoals @Pierre dat ook op zijn baan heeft gedaan: ouwe meuk aan gebouwen verzagen en verbouwen.
Succes!


Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)
The following users thanked this post: Michel Bikkel

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e)
« Reactie #505 Gepost op: 24 maart 2020, 16:02:43 »
Kleine update
Tussendoor ben ik even verder gegaan met wat details.


Raamkozijnen en deuren met ik in deze schaal zelf maken. En dat is eigenlijk wel een heel gezoek en gescharrel want ik probeer 1:87-materiaal om te bouwen naar 1:45. Locomotiefloodsramen zijn eigenlijk het meest geschikt.


De raamopening wat groter snijden, een paar raamspijlen wegsnijden en ik heb een raamkozijn en een deur. De ramen op de eerste etage komen uit Bahnhof Baden-Baden van Kibri.


Nu nog een dakgoot, een regenpijp en wat zooi voor de deur.


Dit samengestelde raamkozijn, geplunderd uit een Heljan-bouwpakket vond ik geen succes.


Ik heb de raamopening iets hoger gemaakt en een nieuw raamkozijn samengesteld. Op mijn H0-baan komen geen huizen van herkenbare oorsprong, dus heb ik het Rembrandthuis-bouwpakket opnieuw geplunderd.
De regenpijp en goot zitten ook in de verf.

Nu dit diorama langzaam een zekere vorm begint te krijgen, ben ik langzaam aan het nadenken over een logisch vervolg; een aansluitend diorama links of rechts van dit diorama. Op die manier krijg ik ook wat meer rijlengte. Dus heb ik tussendoor een oud project aan het afstoffen.
Tot zover.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e)
« Reactie #506 Gepost op: 24 maart 2020, 19:31:49 »
Wauw ... prachtig Man! Ik vind dat huis met het poortje er naast helemaal top. Dit is toch echt wel genieten hoor Wim.
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e)
« Reactie #507 Gepost op: 25 maart 2020, 11:07:58 »
… (sprakeloos) … (kwijl) …  :o
Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e)
« Reactie #508 Gepost op: 25 maart 2020, 11:20:40 »
Pitoresque!
(Ik zou zeggen: Anton Piek -achtig)
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e)
« Reactie #509 Gepost op: 25 maart 2020, 14:34:39 »
Heren, dank voor de veren!
Wauw...
… (sprakeloos) … (kwijl) …  :o
Pitoresque!
(Ik zou zeggen: Anton Piek -achtig)
Toevallig dat ik daar zelf ook aan dacht: het heeft onbedoeld een soort Efteling-gehalte; huizen als façades waar niemand woont en waar achter de ramen niks gebeurt.

Ik had van dit Franse diorama nog een Brits diorama kunnen maken en qua bouwstijl had dat best gekund, maar vanaf vandaag niet meer:


...want de eerste opschriften zitten op de gevels. Dat ik een schoenmaker heb gekozen is niet geheel toevallig omdat mijn familie verbonden is met het Spaanse Cordoba en het schoenmakersgilde Corduwanier.


Het hoekhuis naast de slagerij wordt een café met een weinig creatieve naam. Ik heb nog even ’Café la Pute Cabane’ overwogen, maar dit lijkt wal neutraler.


Onder het raam komt nog een Pernod-reclame en zodra ik het dak kan vastzetten, wordt de hemelwaterafvoer aangesloten en kan die regenpijp zinkkleurig worden geschilderd.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e)
« Reactie #510 Gepost op: 25 maart 2020, 18:02:46 »
Erg mooi Wim, ben benieuwd naar de details straks. Kwamen er nou ook interieurs in of niet?

Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e)
« Reactie #511 Gepost op: 25 maart 2020, 20:23:34 »
Dankjewe @Jack,
Erg mooi Wim, ben benieuwd naar de details straks. Kwamen er nou ook interieurs in of niet?
Er zijn nog wel wat interieurs te maken, maar ik houd wel rekening met de zichtlijn; wat je niet ziet dat maak ik niet. Bovendien hoeft het niet achter élk raam even spannend te zijn. En een geinig interieurtje maken kost bakken met tijd en energie.
Het café moet natuurlijk een verlicht interieur krijgen en een klein terras voor de deur.
Boven het café had ik ook een interieur bedacht, maar dat weet ik nog niet zeker.

 
De schoenmaker -waar ik inmiddels het bord wat verouderd heb- krijgt hooguit een etalage. Ik heb nog een aantal slecht gegoten Chinese namaak-Preisertjes en dat weten ze nog niet, maar hun afgeknipte voetjes komen in de etalage.
Het huis naast de poort krijgt gezellige gordijnen; het terrasje wil ik wel vullen met vuilnis, konijnenhok en wat die Fransen nog meer aan zooi weten te verzamelen.
De ramen boven de poort krijgen luiken en daar gebeurt dus niks.
Die slagerij krijgt natuurlijk wel interieur.
Het huis op de hoek met dat terras wordt een Brocante met allerlei rotzooi en ouwe meuk voor de deur. De etage boven de marche aux puces weet ik ook nog niet of ik daar iets spannends als interieur maak.
Eh... er zit nog een bak werk in.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e)
« Reactie #512 Gepost op: 25 maart 2020, 20:42:59 »
Pfff ... Ben er stil van Wim. Petje af. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e)
« Reactie #513 Gepost op: 25 maart 2020, 21:09:41 »
Dank voor de veren.
En Pierre, dat Anita smeergoedje werkt perfect. Die hagelwitte tandpasta-voeg is gemakkelijk met een wetwash mooi op kleur te brengen. Had ik daar maar een emmer vol van.


Tussendoor heb ik voor het wat hoge raam een hekje gezet... zodat die Franse lullo's niet naar beneden flikkeren.  :)


Ik weet niet of ik dat al had laten zien, maar de hemelwaterafvoer zit in de zinkverf.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e)
« Reactie #514 Gepost op: 27 maart 2020, 17:01:11 »
Kleine update
Nog een paar puntjes op de i.


De muur tussen de schoenmakertje en de terraswoning zit er inmiddels ook in en het raampje bovenin staat in de verf.


De Franse Preisertjes kunnen inmiddels ook ansichtkaarten versturen. Met zo’n Franse brievenbus weet je eigenlijk nooit of de post ook echt aankomt. Ik heb die dingen nooit vertrouwd.  :o
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e)
« Reactie #515 Gepost op: 27 maart 2020, 18:09:18 »
Smullen, Wim
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Michel Bikkel

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 551
  • Thanked: 24 times
  • Geslacht: Man
Re: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e)
« Reactie #516 Gepost op: 28 maart 2020, 07:22:19 »
Zo gaaf dit! fantastisch hoe je die kleuren aanbrengt op de muren.
Groet Mies

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e)
« Reactie #517 Gepost op: 28 maart 2020, 08:32:53 »
Ja echt wel, schilderen kan die gast wel  :D. Brievenbus had wat meer aandacht gemogen wat mij betreft, maar ik klaag niet  ;D
Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e)
« Reactie #518 Gepost op: 29 maart 2020, 18:08:44 »
Heren, dank voor de veren.
Schilderen?
Om de juiste kleur en het juiste effect erop te krijgen, zitten er meerdere verflagen op. Die foto's zeggen natuurlijk ook niet alles: kleurentemperatuur speelt ook een rol. Ik zal het spul een keertje mee naar buiten nemen om bij daglicht te bekijken of het een beetje klopt.
Verder is de schoenmaker met de noorderzon vertrokken.

 
Er zat blijkbaar geen handel in schoenen, dus heb ik er maar een melkboer van gemaakt.

Luiken
Frankrijk is het land van de luiken. Er bestaat niets wat het uiterlijk van een huis meer bepaalt dan vorm en kleur van de luiken. Iedere streek heeft zijn eigen type luiken, en de luiken worden ook ijverig gebruikt: ’s avonds dicht, ’s morgens open, en bij grote hitte overdag halfdicht. Fransen houden niet van inkijk.


Luiken met lamellen.


Waar die Fransen meesters in zijn is het weatheren van hun huizen. En let ook even op het creatieve metselwerk. Over de kleuren: in Departement Lot zijn de stenen veel grijzer dan het aangrenzende Dordogne waar de stenen veel geler zijn.


Een beetje snij- en plakwerk.


Dit luik om te testen en kan in deze vorm niet gebruikt worden omdat er nog een spanjoletsluiting op moet komen.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e)
« Reactie #519 Gepost op: 29 maart 2020, 18:38:58 »
... omdat er nog een espagnoletsluiting op moet komen.
Heerlijk, die bouwkundige praat, Wim!
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e)
« Reactie #520 Gepost op: 29 maart 2020, 20:00:47 »
Heerlijk, die bouwkundige praat, Wim!
Tsja @Robvd, het moet wel allemaal een béétje kloppen.
En dat ik ben na gaan denken over hoe of het allemaal precies in elkaar hoort te zitten komt eigenlijk door @GéJé, de meester van de patentbouten en de Engelse of verstelbare moersleutel.  :)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e)
« Reactie #521 Gepost op: 29 maart 2020, 20:18:57 »
Ik verbaas me weer tot en met, sla er van achterover.

ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0
The following users thanked this post: Wim Corduwener

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e)
« Reactie #522 Gepost op: 30 maart 2020, 20:13:32 »

Het bovenste raam is een stuk groter dan het raam eronder. Waarom ik dat gedaan heb weet ik eigenlijk niet meer.


Ik heb wat gesmokkeld en nu zijn beide ramen even groot. Ik denk niet dat iemand het doorheeft. 8)

Voordat ik met wat interieurwerk ga beginnen, wil ik eerst precies uitvogelen in welke schaal ik dat ga doen: 1:48, 1:45 of 1:43. En dat laat ik afhangen van de beschikbare Preisertjes. Preiser heeft in 1:43 eigenlijk maar drie setjes onbeschilderde figuren: zittende en staande figuren.


De staande figuren...


...en de zittende figuren heb ik inmiddels besteld en zullen ergens deze week bezorgd worden.
Voor m’n schildersatelier moet ik nog wel een schilder en een model vinden.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Johan

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.121
  • Thanked: 7 times
  • Geslacht: Man
  • Oude-Tonge Zuid-Holland
Re: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e)
« Reactie #523 Gepost op: 30 maart 2020, 21:00:28 »
Beste Wim,

Ik bewonder je bouwkunsten ook zoals je weathering aanbrengt op de huizen. Schitterend!

Groet,
Johan
Marklin, M-rails, Analoog, Tijdperk III

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e)
« Reactie #524 Gepost op: 31 maart 2020, 09:05:38 »
Dat raam heb je mooi gefixt, veel beter zo  :) en ik zal het niemand verder vertellen
Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands