Auteur Topic: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e)  (gelezen 220138 keer)

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Frans diorama 2.0 (1:48-1:45)
« Reactie #475 Gepost op: 8 maart 2020, 09:44:35 »
Laat ons hier nou maar lekker een beetje in het verleden hangen  :)



Erg vervelend om door dit landschap naar huis te moeten rijden na een lange dag werken...  :P ;D

Maar nou dwalen we af van jouw mooie diorama in wording.
Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Frans diorama 2.0 (1:48-1:45)
« Reactie #476 Gepost op: 10 maart 2020, 11:53:30 »
Maar nou dwalen we af van jouw mooie diorama in wording.
Nee hoor @Jack helemaal niet: ik zie hier een fantastische achtergrond voor mijn diorama.  8)

Ik ben even verder gegaan met mijn dak:


Zoals ik al eerder melde was ik niet zo tevreden het resultaat van dit dak. Misschien niet zozeer omdat het geen strak dak is, maar meer omdat dat het slordig in elkaar zit en met name omdat de hoeken er niet uitzagen.
In de inmiddels zes jaar dat ik af en aan bezig ben met dit project, is het niet de eerste keer dat ik iets opnieuw bouw en dat geeft ook niks; het kan er alleen maar beter op worden.


Een compleet nieuw dak dus, waarvan ik alleen de oude bakstenen schoorsteen heb hergebruikt.


Omdat ik me kan voorstellen dat niet iedereen gecharmeerd is van vakwerk, heb ik ook een versie gemaakt met natuursteen.
Komt gelijk de vraag op: waarom bouwen verreweg de meeste modelspoorders Duitse modelspoorbanen? Is dat omdat het aanbod van Duitse bouwpakketten zo enorm groot is of heeft dat te maken met een soort vakantiegevoel?


Ik denk dat ik ook op dit dak leisteen ga leggen en door die windveren zijn de randen van dat leisteen mooi afgewerkt.
Tot zover.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: Frans diorama 2.0 (1:48-1:45)
« Reactie #477 Gepost op: 11 maart 2020, 15:35:06 »
Het heeft wel iets, alleen ik weet niet wat.  :D
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Frans diorama 2.0 (1:48-1:45)
« Reactie #478 Gepost op: 11 maart 2020, 17:44:07 »
Tsja @iTom ik weet het eigenlijk ook niet: voor mij is het niet veel meer dan wat op maat geknipt roerstokjes en wat piepschuim. Wèl heel goed geïsoleerd.  8)
En over op maat geknipte roerstokjes gesproken:


Ik ben al twee dagen af en aan bezig om roerstokjes op maat te knippen en te plakken en  die schieten vaak bij het knippen met een snelheid van ± 120 km/uur door de zolder. Maar deze kant zit er bijna in.


De andere (zicht) kant zit er al in en als beide kanten klaar zijn, dan kan ik verzinnen hoe ik het bij de nok een beetje mooi bij elkaar krijg.
In Houten kwam ik nog een plaat tegen met Hollandse dakpannen, maar daar kan ik niks mee want dit is Frans. Het moet ook niet tè makkelijk gaan; het is maar tijdverdrijf.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Frans diorama 2.0 (1:48-1:45)
« Reactie #479 Gepost op: 11 maart 2020, 18:50:00 »
Wim aan den Wiggel...  :D en je bent lekker bezig!

Ik vind het inderdaad ook wel wat hebben dat nieuwe dak, maareh… ook weer niet  ???

Ja, ik weet dat ik nu weer ga zitten mekkeren voordat ik geslagen wordt maar ik vind het pannendek niet 'natuurlijk' uitzien.

Er zit doorgaans toch wel enige orde in de chaos van een scheef dak en meestal is dat een vloeiende kromme lijn (in het midden doorbuigend vanwege houtrot in de nokbalk).
Het is niet negatief bedoeld want ik begrijp dat je er al flink wat tijd in gestopt hebt en misschien als het klaar is dat het wel goed komt maar zo onregelmatig heb ik nog zelden een dak gezien (het heeft voor mij enige stripverhaal-alure  ::) )

En misschien ben ik ook wel de enige die dat ziet en moet je bovenstaande gewoon negeren  :-X :)
Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Frans diorama 2.0 (1:48-1:45)
« Reactie #480 Gepost op: 11 maart 2020, 19:46:19 »
Ja, ik weet dat ik nu weer ga zitten mekkeren voordat ik geslagen wordt maar ik vind het pannendek niet 'natuurlijk' uitzien.
@Jack, dit wordt geen pannendak.


Ik probeer de wat meer onregelmatige leisteen te imiteren.


Of dat een beetje wil lukken valt af te wachten.
Citaat
Het is niet negatief bedoeld want ik begrijp dat je er al flink wat tijd in gestopt hebt en misschien als het klaar is dat het wel goed komt maar zo onregelmatig heb ik nog zelden een dak gezien (het heeft voor mij enige stripverhaal-alure  ::) )
Juist die pittige feedback is vaak de meest bruikbare. Dat mensen met veren aankomen zetten is leuk, maar die ”dingetje” waar Pierre ook vaak mee komt aanzetten, zetten me meestal op het juiste spoor.
Citaat
En misschien ben ik ook wel de enige die dat ziet en moet je bovenstaande gewoon negeren  :-X :)
Ja voorlopig ben je de enige (maar @Pierre is nog niet langs geweest) en negeren? Nee Jack, je hebt het geschreven en ik onthoud alles!  8)
Maar wacht even tot morgen als het dak af is en dan bekijken we het weer opnieuw. Het dak zit los, dus ik kan er altijd nog een plat dak van maken.  :D
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Frans diorama 2.0 (1:48-1:45)
« Reactie #481 Gepost op: 11 maart 2020, 23:55:50 »
Ah leisteen, dat is al een groot verschil. Ik werd wsl op het verkeerde been gezet door jouw laatste opmerking


In Houten kwam ik nog een plaat tegen met Hollandse dakpannen


Ik wacht rustig het eindresultaat af en zal dan mijn eerlijke mening geven.

En Wim, alles wordt slechter naarmate je ouder wordt, alleen het vergeten, dat wordt steeds beter....  ;D (no pun intended!)
Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Frans diorama 2.0 (1:48-1:45)
« Reactie #482 Gepost op: 12 maart 2020, 01:05:52 »
Ik wacht rustig het eindresultaat af en zal dan mijn eerlijke mening geven.
En het wordt gewaardeerd dat je die eerlijke (en ongezouten) mening blijft geven.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Frans diorama 2.0 (1:48-1:45)
« Reactie #483 Gepost op: 12 maart 2020, 11:45:25 »
Vervolg op het voorgaande:
De roerstokjes zitten op het dak en de lijm is droog. Houtlijm heeft voor- en nadelen: een nadeel is dat het aan je vingers blijft plakken en dat het langzaam droogt; een voordeel van dat langzame drogen is dat je de tijd moet nemen en in die tijd kun je weer allerlei andere dingen doen.


Het dak heeft aan de linkerkant een ietwat flauwe curve en dat is niet gedaan omdat Fransen niets recht kunnen bouwen...


...maar omdat het gebouw met de onderdoorgang eerder is gebouwd dan het huis met het nieuwe dak. Om het verhaal een beetje kloppend te maken: het gebouw met het nieuwe dak is er dus later tegenaan gebouwd. Ik denk dat het Jack is geweest die ooit heeft geschreven dat ik minder recht-toe-recht-aan moet bouwen om een wat meer speelser effect te krijgen. En het zou uitermate dom zijn als ik jullie adviezen zou negeren.


De rechter kant (de zichtkant) van het dak. Inmiddels staat het dak in de eerste laag zwarte verf te drogen, maar die laat ik natuurlijk pas zien als alles is geschilderd.
Ik heb nog twee daken te gaan: het dak van het huis met de blauwe winkelpui en het dak van de garage. Het dat van het huis wordt denk ik een pannendak en de garage bitumen of golfplaat.
Maar zover ben ik nog niet.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Frans diorama 2.0 (1:48-1:45)
« Reactie #484 Gepost op: 12 maart 2020, 16:08:03 »
Ik vind het wel een mooi gevarieerde dakbedekking, zo van boven.
En dat zink/lood langs de schoorsteen is een mooi detail.
Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...
The following users thanked this post: Wim Corduwener

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Frans diorama 2.0 (1:48-1:45)
« Reactie #485 Gepost op: 12 maart 2020, 21:29:09 »
Ik vind het wel een mooi gevarieerde dakbedekking...
Dat is mooie omschrijving.


Het dak zit in de verf. Maar ik zag dat er een rand is losgelaten, dus heb het spul opnieuw ingelijmd en gefixeerd met plakband. Morgen als de lijm droog is meer foto’s.


Om te zien hoe het staat heb ik vast een muurtje gemaakt. Als dit ’m gaat worden dan gaat de rand van de kademuur eraf en dan komt de muur wat lager.


Vanaf de straatkant gezien, ziet het er nu een stuk veiliger uit.

Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Frans diorama 2.0 (1:48-1:45)
« Reactie #486 Gepost op: 12 maart 2020, 21:53:09 »
Leuk muurtje. Ik zie al een jochie (of grietje) op de rand zitten met een hengeltje.
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Frans diorama 2.0 (1:48-1:45-1:43,5)
« Reactie #487 Gepost op: 13 maart 2020, 17:02:16 »
Leuk muurtje. Ik zie al een jochie (of grietje) op de rand zitten met een hengeltje.
Nou @Robvd dat wordt nog wel een dingetje: onbeschilderde Preisertjes in 1:45 heb ik voorlopig alleen nog maar gezien in twee uitvoeringen: staande reizigers en zittende reizigers. Dus dat wordt armen amputeren van jochies en grietjes en ze er weer opnieuw opplakken.

Tussendoor ben ik nog even bezig geweest met het dak:


De opnieuw ingelijmde dak heeft gewerkt en na een aantal verfbeurten is dit ongeveer het resultaat. Ongeveer omdat de schoorsteen nog moet worden afgeschilderd.


Vakwerk frontje.


Het dak staat nog los omdat de aansluiting tussen het dak en het huis nog wat strakker moet èn omdat er misschien nog een interieurtje in het huis moet komen.


De basis voor het dak van het hoekhuis is inmiddels ook gelegd.


Dat weet-ie nog niet, maar ik denk erover om voor dit dak de dakpannen van Marcel Ackle te gebruiken.

Oké heren, de schiettent is open.  :o
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline arend65

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 665
  • Thanked: 23 times
  • Geslacht: Man
Re: Frans diorama 2.0 (1:48-1:45-1:43,5)
« Reactie #488 Gepost op: 13 maart 2020, 21:03:53 »
Ziet er goed uit, Wim, mooi sfeervolle foto's ook.
Groet Arend


Wisselstroom    Raptor  OC32     C-rail    Tijdperk III-IV    Oost Duits    Stoom / Diesel

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Frans diorama 2.0 (1:48-1:45-1:43,5)
« Reactie #489 Gepost op: 13 maart 2020, 22:43:50 »
Dankjewel Arend!


Ik heb nog een aantal andere opties overwogen, maar ik heb toch voor het Ackle-dak gekozen. Ik moet toch een keer van die grootverpakking roerstokjes af.  :)
De dakgoot zit er in elk geval al omheen.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Frans diorama 2.0 (1:48-1:45-1:43,5)
« Reactie #490 Gepost op: 17 maart 2020, 09:58:29 »
Een beetje late reactie van mijn kant maar ik ben nogal druk bezig met verbouwen van mijn treinkamertje. :)

Ondanks mijn hekel aan vakwerk vind ik het eindresultaat van je dakje zeer geslaagd Wim. Ook het dak met de ronde kant van de roerstokjes heeft wel een leuke uitstraling. Ik heb wel toch wel een "klein puntje"  ::) maar die gaat een paar foto's terug. In de kademuur zitten nogal een paar storende naden. Ik weet niet of alles nog los tegen elkaar staat? Deze naden kan je overigens prima dichtsmeren met de voegpasta die je in Houten gekocht hebt. Verder ... mooi werk Wim! ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Frans diorama 2.0 (1:48-1:45-1:43,5)
« Reactie #491 Gepost op: 17 maart 2020, 12:17:00 »
Ik heb wel toch wel een "klein puntje"  ::) maar die gaat een paar foto's terug. In de kademuur zitten nogal een paar storende naden. Ik weet niet of alles nog los tegen elkaar staat?


Klopt en dat is geen klein puntje. Het deel van de brug (of lever overkluizing) zit nog los, net als het gebouw rechts. De stenen op die brug zijn dusdanig aangetast door die spuitbus met primer, dat ik overweeg om er een nieuw voorkanten op te zetten. Ik kan dan gelijk het stenen muurtje langs de waterkant in het project meenemen. Links- of rechtsom gaat het goedlopende.


Inmiddels zijn het dak en de bijbehorende schoorsteen klaar voor een verfbeurt.


Qua dikte van de pannen zit ik ook vrij aardig op schaal.

Raamkozijnen maken in Spoor 0 is wel een gedoe. Meestal probeer ik H0-ramen zodanig aan te passen dat ze geschikt zijn voor deze schaal. Naast ramen hebben ze in Frankrijk ook nog luiken, met van die romantische lamellen. Ziet er leuk uit, maar is een drama om ze te maken.
Gelukkig is er dan een type als @Pierre en die ruimt nog wel eens wat op.


Zo ook deze werkelijk vreselijk lelijke locloods. Maar, hij heeft wel vreselijk mooie Franse luiken als deuren.  8)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Frans diorama 2.0 (1:48-1:45-1:43,5)
« Reactie #492 Gepost op: 17 maart 2020, 15:38:08 »
Vervolg op het voorgaande:


Het dak zit ondertussen in de eerste laag terracotta-verf en er zullen nog wel wat schilderpartijen volgen, want elke dakpan heeft natuurlijk weer nèt een wat andere kleur, door de jaren heen is een aantal pannen vervangen en hebben weersomstandigheden hun sporen achtergelaten. Ik heb er nog één gat bijgezaagd omdat er nog een afvoer in de keuken moest komen.


De schoorsteen zit ook in de baksteenkleur.

Deze naden kan je overigens prima dichtsmeren met de voegpasta die je in Houten gekocht hebt.


Precies! Als deze schoorsteen helemaal droog is en uitgehard ga ik met deze pasta experimenteren.

Ik ben voorlopig een beetje klaar met het bouwen van huizen, dus kan mijn werktafel weer eens opgeruimd worden en dan kan ik beginnen met wat deuren, luiken en raamkozijnen bij elkaar te plakken.  8)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e)
« Reactie #493 Gepost op: 19 maart 2020, 10:44:11 »
Ik ben nog even verder gegaan met het pannendak.


De pannen waren natuurlijk nog allemaal dezelfde kleur, dus heb ik er wat gradaties aangebracht.


En om wat meer karakter en contrast aan te brengen: een donkere wetwash. Het zal nog wel even duren voordat het droog is en ik de loodstrips wat kleur kan geven. Daarna moet er natuurlijk nog een drybrush overheen. De schoorstenen zitten nog los in het dak, zodat ik kan experimenteren met dat potje van Anita Decor. Ik denk dat ik dat spul er gewoon overheen moet smeren zoals bij het inwassen van tegels?


Misschien ter oriëntatie: schaalverhoudingen zijn voor mij persoonlijk een nogal een abstract begrip. Met Preisertjes kan ik dat veel beter zien. Sommigen denken dat de verschillen tussen bijvoorbeeld 1:32 en 1:35 minimaal zijn, maar het verschil is best groot.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e)
« Reactie #494 Gepost op: 19 maart 2020, 11:03:15 »
Ja er is zeker verschil maar je zou dan volgens mij beter dezelfde modellen met elkaar moeten vergelijken en niet van de een een man en van de ander een vrouw.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e)
« Reactie #495 Gepost op: 19 maart 2020, 11:38:01 »
Zeer overtuigend Wim. Vooral je schoorstenen vind ik erg mooi gelukt.

Voegpasta doe ik gewoon een beetje op mijn vinger en dan lekker de voegen vol kliederen. Werkt heel simpel.  ;D
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e)
« Reactie #496 Gepost op: 19 maart 2020, 13:35:22 »
Heren, dank voor jullie reacties.
Ja er is zeker verschil maar je zou dan volgens mij beter dezelfde modellen met elkaar moeten vergelijken en niet van de een een man en van de ander een vrouw.
@iTom in bepaalde mate zullen er toch verschillen zijn; ook in dezelfde schaal. En qua schaal is de ene fabrikant is nauwkeuriger dan de ander. Dat zie je wel in H0 hoe daar schaalverhoudingen met voeten worden betreden. Bovendien wordt 100% vergelijken ook al lastig omdat dezelfde figuren nooit beschikbaar zijn in een andere schaal.
Waar ik wèl meer rekening mee moet houden is dat ik niet ongestraft 1:48, 1:45 en 1:43,5 figuren of voertuigen door elkaar kan gaan halen, zoals ik dat nu wel deed. Gelukkig heb ik voor alle deuropeningen 1:45 aangehouden.
Zeer overtuigend Wim. Vooral je schoorstenen vind ik erg mooi gelukt.
Voegpasta doe ik gewoon een beetje op mijn vinger en dan lekker de voegen vol kliederen. Werkt heel simpel.  ;D
Simpel! Oké.


Links ingevoegd; rechts moet nog.


Links en rechts ingevoegd met Anita-spul. Ziet er fris en fruitig uit en ik weet nog niet of ik die specie nog ietsje donkerder kan kleuren.


De loden randen zitten inmiddels ook in de verf en er moeten natuurlijk nog wat drybrushes overheen. Bovendien is de zijmuur van de slager nog schandalig wit.  :o


Het (vakwerk)dak heb ik pas gemaakt, zodat ik zo min mogelijk kieren hoef weg te plamuren met dat Anita-potje en zit in de lijm te drogen. Als dat een beetje gelukt is kunnen er dakgoten op en regenpijpen.
Ik ben nu m’n werkblad aan het opruimen, zodat ik straks een leeg werkblad heb om raamkozijnen, deuren en luiken te maken.


Ik overweeg om in dit pand een brocante te maken. Op het terras kan ik dan mooi oude meuk uitstallen.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e)
« Reactie #497 Gepost op: 19 maart 2020, 15:37:52 »
Schandalig mooi! :o Dat voegwerk ziet er gelikt uit en het dak met die jingles is ook goed gelukt. :)
Een rode regenpijp  :-X
Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e)
« Reactie #498 Gepost op: 19 maart 2020, 17:09:15 »
Dankjewel @Jack!
Schandalig mooi! :o Dat voegwerk ziet er gelikt uit...
Eerlijk gezegd ben ik in alle bescheidenheid niet ontevreden over het resultaat.
...en het dak met die jingles is ook goed gelukt. :)
Een jingle is een kort stuk muziek (met daarin zang of spraak) ter bevordering van de herkenbaarheid van een radioprogramma, radiostation, of dj. Jingles worden op uiteenlopende manieren en op verschillende tijden gebruikt: bij aanvang of aan het einde van een radioprogramma, tijdens een presentatie of tussen twee liedjes (in de volksmond: platen) of muziekstukken in. In het Engels wordt met jingle soms commercial bedoeld, de reclameboodschap of naam van de adverteerder wordt dan gezongen op muziek. Jingles werden in Nederland door Radio Veronica geïntroduceerd.
Deze dakpan heet officieel: ‘plate écaille pressée
Er bestaan twee soorten shingles: een soort leg je als dakshingels op het dak en de andere shingles is gordelroos.  :o
Citaat
Een rode regenpijp  :-X
Goed gezien.


En eigenlijk een beetje overbodig, want in een veel eerder stadium had ik al een aansluiting gemaakt. Ik denk dat ik die rode regenpijp tegen de gevel heb gejenst om een irritante naad in de zijgevel te camoufleren. Dat deed ik wel vaker: een irritante naad? Regenpijp er tegenaan of klimop. Met regenpijpen ben ik best handig; met klimop niet.


De lijm is droog en het dak zit vast. Een naadje heb ik weggewerkt met Anita’s voegmiddel. Die ga ik nog wel bijkleuren.
Om te zien of het een beetje oogt heb ik er een raam ingezet. Er komt nog een vensterbank onder en dan past het spul. Dat raam heb ik geplunderd uit een H0-pakketje Rembrandthuis van Heljan.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e)
« Reactie #499 Gepost op: 19 maart 2020, 23:29:17 »
Juist! Een jingle is voor mij een compositie van een goed gelukt shingledak en aanverwante zaken... 8)

Dat raam is wel totaal a-synchroon met je bovenliggend dakraam, krijgt het nog dezelfde kleur?

Dat Anita spul, waar krijg je dat?

Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands