Auteur Topic: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e)  (gelezen 223366 keer)

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.848
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Frans diorama 2.0 (1:48-1:45)
« Reactie #425 Gepost op: 17 februari 2020, 11:39:09 »
Tussen de bedrijven door ben ik nog even bezig geweest met een aantal details.


Alweer een tijd geleden zat er op dit winkelpand een schoorsteen waar ik niet echt blij mee was. Het waren wat rommelige bakstenen en het mag dan wel Frans zijn, maar moet er wel een beetje behoorlijk uitzien.


Ik heb dus bedacht om het ding eraf te halen en gewapend met nieuwe inzichten een nieuwe schoorsteen te maken.


Er zat aan de andere kant van het gebouw nog helemaal geen zijgevel, dus heb ik die er maar gelijk ingezet. Die gevel zit natuurlijk nog los en daar zit nog wel wat plamuurwerk in.


En dat hoekje: het lijkt een beetje op een ietwat onbenullig stukje dat is overgebleven nadat de rest is volgebouwd.


Om te beginnen heb ik om -wat meer ruimte te maken- links een strookje van de gevel met de onderdoorgang gesneden. Links in de hoek komt nu een doodlopende steeg met een hoger gelegen gebouw dat via een soort van trap te bereiken is. Het straatniveau is horizontaal, dus daardoor krijg ik misschien iets meer het idee van hoogteverschil. Omdat hoogteverschil wat verder uit te werken (en ik was toch bezig met snijden) heb ik van beide gebouwen aan de bovenkant wat afgehaald, waardoor de huizen ietwat trapsgewijs zijn opgebouwd; aan de voorkant lager en aan de achterkant wat hoger.


Een eerste opzet. Omdat ik niet alle gebouwen met natuursteen wil, wordt dit een bepleisterde gevel. Het voorlopige resultaat ziet er nogal smal en hoog uit en daarom overweeg ik om op de eerste etage een soort van erker-achtingen uitbouw te maken.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline mark mms

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.224
  • Thanked: 26 times
  • Geslacht: Man
Re: Frans diorama 2.0 (1:48-1:45)
« Reactie #426 Gepost op: 17 februari 2020, 18:56:11 »
Als ik dit zo zie ontstaan, vraag ik me toch echt af waarom ik van die (veel te dure) bouwpakket heb aangeschaft.
Volgende keer toch maar eens wat zelf proberen.

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Frans diorama 2.0 (1:48-1:45)
« Reactie #427 Gepost op: 17 februari 2020, 19:08:40 »
Ik vind dat smalle huis met de steeg een heel mooie oplossing Wim. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.848
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Frans diorama 2.0 (1:48-1:45)
« Reactie #428 Gepost op: 17 februari 2020, 20:08:55 »
Dank voor de veren.
Als ik dit zo zie ontstaan, vraag ik me toch echt af waarom ik van die (veel te dure) bouwpakket heb aangeschaft.
Volgende keer toch maar eens wat zelf proberen.
Beste Mark,
Dit is inderdaad een stuk voordeliger. Maar voordat je straks H0-huisjes gaat zitten fröbelen uit foamboard, 1:45 is wèl twee keer zo groot als H0. Persoonlijk zou ik mezelf daar niet aan wagen.  :o
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.848
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Frans diorama 2.0 (1:48-1:45)
« Reactie #429 Gepost op: 17 februari 2020, 21:59:07 »
Vervolg op het voorgaande:


Inmiddels heeft de vernieuwde schoorsteen bakstenen. Als de lijm droog is dan gaat-ie in de verf.


Ik was nog niet echt gecharmeerd van de gevel in die doodlopende steeg (rechts). Ik vond ’m er wat te makkelijk uitzien; een deur en een paar ramen. Dus ben ik opnieuw begonnen (links).


Deze heeft net wat meer joie de vivre.


Daar waar de steeg doodloopt komt ook nog iets met een muur en misschien nog een deur in die muur met een buitentoilet.
Zó, ik ben weer een beetje bij.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Frans diorama 2.0 (1:48-1:45)
« Reactie #430 Gepost op: 18 februari 2020, 09:00:48 »
Mooi ... mooi. ;)

Ik zie dat je helemaal van het stempelen bent afgestapt en over gegaan naar tekenen met een potlood? Heb je daar een reden voor Wim of gaat het gewoon sneller?

Voor de vlakke bakstenen is het mooi maar de natuurstenen vind ik persoonlijk wat minder mooi "bol"
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.848
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Frans diorama 2.0 (1:48-1:45)
« Reactie #431 Gepost op: 18 februari 2020, 10:15:16 »
Ik zie dat je helemaal van het stempelen bent afgestapt en over gegaan naar tekenen met een potlood? Heb je daar een reden voor Wim of gaat het gewoon sneller?
Ik denk dat je wel een punt hebt.
Hoe of gestempelde of getekende stenen eruitzien na een verbeurt moet ik nog afwachten, maar ik probeer het te combineren. Wat me opvalt bij gestempelde stenen, is dat de voeg voor het grootste deel verdwijnt en lijkt het alsof de stenen zonder cement op elkaar lijken te zijn gestapeld.
Met bakstenen werkt tekenen niet per de nauwkeuriger, maar bij het huis op de hoek heb ik door elkaar zowel gestempeld als getekend. In feite beschadig je met stempelen het styreen en op bepaalde plekken -zoals in een in verstek gesneden hoek of bij een raamopening- is dat niet altijd even handig.
Stempelen geeft inderdaad het effect dat de stenen onregelmatig in de muur lijken te zitten en dat ze er wat boller uitzien en bij tekenen zitten ze wat vlakker in de muur. Bij zo’n terrasvloertje is stempelen weer niet handig en moet de vloer veel vlakker zijn en heb ik die dus getekend.


Nu ik dit huis nog eens beter bekijk heb ik hier meer stenen getekend dan gestempeld. Dit huis staat vooraan het diorama en daar zit je dus met je neus bovenop. Het is een geinig terrasje, maar verder is er nog niet zoveel te beleven en daar mag wel wat meer gebeuren. Ik zie nu ook dat ik de naad op de hoek nog moet wegplamuren.


Toevallig kwam ik deze tegen. Heb ik denk ik ooit voor een winkelpand gemaakt, maar nooit gebruikt. Dat gebeurt me wel vaker.


Een beetje bijwerken en dan denk ik dat dit wel past.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Frans diorama 2.0 (1:48-1:45)
« Reactie #432 Gepost op: 18 februari 2020, 10:30:46 »
Je verhaal is duidelijk. Als je een hoeknaad hebt en je strijkt met bv de zijkant van je potlood over de hoek dan gaat deze ook een beetje beter dicht staan. De hoek is dan niet meer zo scherp dat is soms wel jammer.
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.848
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Frans diorama 2.0 (1:48-1:45)
« Reactie #433 Gepost op: 19 februari 2020, 11:45:58 »
Kleine update
Tussendoor ben ik even verder gegaan met de blinde muur van het winkelpand.

   
Het is het huis waar een nieuwe schoorsteen op moest komen, als geheel van een muur die waarschijnlijk uit het zicht is. De verf moet nog drogen.

Trappetjes
Trappen in 1:87 heb ik genoeg maar in deze schaal moet ik vrijwel alles zelf maken; dus ook een trap.


En er mislukt ook nog wel eens wat. Van links naar rechts drie pogingen.


Die trap komt in de doodlopende steeg tussen de winkel met die blinde muur en de erkerwoning.


De gevel met de erker verspringt iets ten opzichte van de gevel met de onderdoorgang. Aan het eind van die steeg komt nog een muur, zodat je vanaf het diorama niet de echte wereld inkijkt.
En ja, ik moet nog zien dat ik op de een of andere manier een trapleuning bij die trap krijg.  :o
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Frans diorama 2.0 (1:48-1:45)
« Reactie #434 Gepost op: 19 februari 2020, 14:54:23 »

Wederom knap werk Wim. Je moet wel even je potloodpuntje slijpen. De voegen worden wat breder. ;D

En ja, ik moet nog zien dat ik op de een of andere manier een trapleuning bij die trap krijg.  :o

Misschien solderen van een stukje installatiedraad?
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.848
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Frans diorama 2.0 (1:48-1:45)
« Reactie #435 Gepost op: 19 februari 2020, 16:42:46 »
Je moet wel even je potloodpuntje slijpen. De voegen worden wat breder. ;D
Tsja, ik probeer te stempelen (dat wat jij mooi vindt) en te combineren met tekenen.  :o

En ja, ik moet nog zien dat ik op de een of andere manier een trapleuning bij die trap krijg.  :o

Misschien solderen van een stukje installatiedraad?
Ga ik proberen; ik moet er toch een keer aan geloven, dat gepruts.  ::)


Ik had nog wat tijd om dat blinde muurtje in die doodlopende steeg te maken. Aanvankelijk wilde ik daar een wc-deur maken, maar dan zou ik geen ruimte meer hebben voor een konijnenhok. Ik heb helemaal geen 1:45 konijnen... maar die Fransen zijn dol op konijn, dus het hok wordt leeg.


Zo past het spul er wel een beetje in. Die kier rechts wordt natuurlijk nog dichtgemaakt.


Het hele spul staat nu nog schots en scheef omdat het allemaal nog niet vastzit. En voordat het zover is moet er nog een boel gebeuren aan deuren, ramen, luiken en verlichting. Het trottoir is inmiddels op maat gemaakt, zodat later het wegdek erin kan.
Tot zover.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Frans diorama 2.0 (1:48-1:45)
« Reactie #436 Gepost op: 19 februari 2020, 18:02:34 »
Op één of andere manier heb ik nu steeds dat deuntje van Allo Allo in mijn hoofd zitten.... ik denk dat dat een compliment is! Leuk sfeertje gaat het worden.
Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.753
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Frans diorama 2.0 (1:48-1:45)
« Reactie #437 Gepost op: 19 februari 2020, 19:16:39 »
Leuk sfeertje, mooi decor met al die kruip-door-sluip-door.
Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline henkiehenk

  • Verkeerleider
  • *****
  • Berichten: 403
  • Thanked: 10 times
  • Geslacht: Man
    • onze baan en materiaal
Re: Frans diorama 2.0 (1:48-1:45)
« Reactie #438 Gepost op: 19 februari 2020, 20:35:42 »
heel mooi en echt frans ,,alleen vind ik de blauwe luiken en raam een beetje cuba lijken ,,en niet echt frans kleurtje
 ???
twee rail ,roco flieschmann ,
jaren 60 70 ,,fantasie baan naar vakantie belevenissen
Intellybox sound en omgeving geluiden op de baan
SHM Stoomtram Hoorn Medemblik medewerker werkplaats en chef trein
machinist bij de NS standplaats Alkmaar

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.848
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Frans diorama 2.0 (1:48-1:45)
« Reactie #439 Gepost op: 19 februari 2020, 21:36:16 »
Heren, dank voor jullie reacties.
Op één of andere manier heb ik nu steeds dat deuntje van Allo Allo in mijn hoofd zitten...
Ik weet waar jij allemaal naar zit te kijken.  :o
...alleen vind ik de blauwe luiken en raam een beetje cuba lijken ,,en niet echt frans kleurtje...

Misschien is lavendel een meer Frans kleurtje? Kleur is wel een dingetje. Ik probeer om het een beetje gevarieerd aan te pakken, dus dan kom je als snel uit op rood, bruin, groen en blauw. Eerlijk gezegd ook een beetje naar mijn eigen smaak en het moet natuurlijk een kleur zijn die past bij de kleur van de stenen.
Voor wat betreft het blauwe huis, ben ik bang dat ik het zo moet laten, want de glaszetter is al geweest.  :o


De lantaarnpalen laat ik groen.  8)
(Een omgebouwd setje van Kruidvat)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Frans diorama 2.0 (1:48-1:45)
« Reactie #440 Gepost op: 19 februari 2020, 22:42:46 »
Je maakt geweldige dingen Wim. Wat een heerlijk straatje is het zo geworden.  ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.848
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Frans diorama 2.0 (1:48-1:45)
« Reactie #441 Gepost op: 20 februari 2020, 11:45:51 »
Dankjewel @Pierre.
Op dat uitstekende stuk kan je misschien wel een klein kraantje kwijt of zo. Of een geparkeerde auto met een visser.
Voor de meelezers die inmiddels de draad een beetje kwijt zijn:


Het gaat om dit uitstekende stuk. Nog niet heel erg uitstekend omdat er nog wat stenen moeten worden gestempeld.


Een kraantje moet natuurlijk wel een Frans kraantje zijn.


Deze heb ik nog liggen en de overeenkomst is treffend. Dit is wel een kraan in 1:87 maar lijkt in deze schaal wel erg hoog. Ik denk dat deze van H0 naar 1:48-1:45 wel is aan te passen.
Kijk, dit soort ideeën daar kan ik wel wat mee, waarvoor dank.

Omdat ik steeds maar details laat zien, hieronder even een actueel overzicht van het geheel:




Van links naar rechts:
De garage daar moet nog een brug in komen met een auto erop, meer rommel, een benzinepomp, verlichting en natuurlijk een dak.
Bij de slagerij moet het interieur worden afgemaakt, het dak en verlichting.
Dat Cubaans blauwe huis wordt waarschijnlijk een café-tabac moet nog een interieur krijgen, verlichting en een dak.
Die poort lijkt een beetje te zweven en moet passend gemaakt worden.
Het huis rechts naast de poort wordt waarschijnlijk een schoenmaker ik heb nog heel veel zombies die het straks met geamputeerde voeten moeten doen.
De nu nog witte huizen, daar moet eigenlijk alles nog aan gebeuren.
Op de blauwe ondergrond moet natuurlijk nog wegdek komen; kasseien, asfalt of een combinatie.
Enfin, ik ben dus nog lang niet klaar.

Nog wèl even één dingetje:
Als ik rechts naar het huis met het terras kijk, dan ontneemt dat huis eigenlijk het zicht op de huizen die daarachter staan. En ik vraag me af als ik de bovenste etage van dat huis er af haal of de proporties dan niet beter kloppen?


De etage boven de zwarte lijn zou dan verdwijnen.


Er moet natuurlijk nog wel een dak op, maar de naast gelegen gebouwen komen wel wat meer in beeld.

Heren, alvorens het mes erin gaat; graag advies.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Frans diorama 2.0 (1:48-1:45)
« Reactie #442 Gepost op: 20 februari 2020, 13:09:37 »
Ik denk niet dat je dat moet doen Wim. Het heeft wel wat zo. In het echt kan men daar ook geen rekening mee houden en het huis is mooi in verhouding met de rest. Ik vind het best wel spannend dat je een beetje opzij moet stappen om te zien wat er om de hoek is. Niks mis mee toch? ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline mark mms

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.224
  • Thanked: 26 times
  • Geslacht: Man
Re: Frans diorama 2.0 (1:48-1:45)
« Reactie #443 Gepost op: 20 februari 2020, 19:46:33 »
Ik vind het ook zonde.
Op deze manier moet je bewust om heen kijken en dat geeft toch ook weer iets spannends.
Zeker als er aan de achterzijde nog wat te zien is, bloembakken, vuile was, of zo.

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: Frans diorama 2.0 (1:48-1:45)
« Reactie #444 Gepost op: 21 februari 2020, 00:30:41 »
Het is altijd het zelfde liedje, je wil alles zien maar dat gaat nu eenmaal niet.
Gewoon bouwen en net wat Pierre ook al aangeeft, het is niet erg om je hoofd soms een beetje in een moeilijke positie te draaien om alles te kunnen zien.
Zo worden juist de leuke en spannende hoekjes gemaakt die soms door andere net niet gezien zijn maar er wel zijn.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.848
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Frans diorama 2.0 (1:48-1:45)
« Reactie #445 Gepost op: 21 februari 2020, 18:28:14 »
Heren, dank voor jullie feedback.
Zonder jullie was ik al bezig met snijden.
Dus ga ik maar ergens anders in snijden:


Ik heb de rest van het wegdek op maat gesneden, erop geplakt en vast wat kasseien gestempeld.


Wat ook nog een dingetje is dat ik tot nog toe de huizen heb vastgeplakt op een stuk foamboard waar het trottoir aan vast zit. En dat was niet handig omdat het lastig is om de trottoirs mooi aan te laten sluiten op het wegdek, zonder dat je meteen ook het huis vastplakt.


Ik heb nu de slagerij en het hoekpand losgesneden en de trottoirs vastgeplakt. Ik denk dat ze dat ook zo doen in Madurodam.


Bij de garage heb ik dit overigens niet gedaan omdat de deuren vastzitten aan het trottoir.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.848
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Frans diorama 2.0 (1:48-1:45)
« Reactie #446 Gepost op: 26 februari 2020, 10:48:51 »
Kleine update
Tussendoor ben ik nog even verder gegaan.


Het huis met de trap heeft ondertussen een dak, een zijmuur met een schoorsteen en is klaar voor de grondverf.


Het grootste deel van het wegdek heeft inmiddels wat kleur gekregen. Dit is slechts een verdunde laag laag verf om de voegen te vullen. Die rare kleur groen langs de randen van het trottoir worden ietwat groene voegen. Meestal groeit er langs de stoepranden allerlei soorten groene aanslag. Dat wordt nog wel een dingetje om al die kasseien in de verf te zetten.


Het hoekpand krijgt nu ook een dak. Ik heb het dak wat laag gehouden om het mansardedak van de buurman in het zicht te houden. Ik weet nog niet precies wat erop komt te liggen: leisteen of pannen. Die leisteen zal ik moeten maken van in stukjes geknipte roerstokjes en de pannen van in strookjes geknipte tubes waar mosterd in heeft gezeten. Tsja, je moet toch wat.  ::)


Een overzicht met poort.
Ik heb ooit bedacht dat stèl dat er (ooit) een vervolg komt op dit diorama, door er een diorama naast te zetten, dan geeft zo’n poort een soepele overgang naar Diorama 3.0.

En een overzicht zonder poort. Daar waar de poort zat zou dan een steeg worden.
Tot zover
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: Frans diorama 2.0 (1:48-1:45)
« Reactie #447 Gepost op: 26 februari 2020, 10:55:04 »
Dit gaat een hele hoge WAAUW functie krijgen.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0
The following users thanked this post: Wim Corduwener

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Frans diorama 2.0 (1:48-1:45)
« Reactie #448 Gepost op: 26 februari 2020, 11:40:40 »
Je gaat als een speer Wim en ik vind het MOOOOI! ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Johan

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.121
  • Thanked: 7 times
  • Geslacht: Man
  • Oude-Tonge Zuid-Holland
Re: Frans diorama 2.0 (1:48-1:45)
« Reactie #449 Gepost op: 26 februari 2020, 12:32:46 »
 :o  :o Dit is schitterend!

Groet,
Johan
Marklin, M-rails, Analoog, Tijdperk III