Auteur Topic: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e)  (gelezen 219964 keer)

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Offline Michel Bikkel

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 551
  • Thanked: 24 times
  • Geslacht: Man
Re: Frans diorama 2.0 (1:48-1:45)
« Reactie #400 Gepost op: 11 februari 2020, 17:06:05 »
Mooi Mooi Mooi! Wim. Ik zal eens kijken waar ik hier van die styreenplaat kan kopen.
Wil me plein voor het station aan gaan pakken.
Groet Mies

Offline mark mms

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.224
  • Thanked: 26 times
  • Geslacht: Man
Re: Frans diorama 2.0 (1:48-1:45)
« Reactie #401 Gepost op: 11 februari 2020, 18:15:45 »
Hallo Wim,

Het ziet er echt netjes uit.
Waarmee heb je het geverfd? Gewoon plakaatverf?

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Frans diorama 2.0 (1:48-1:45)
« Reactie #402 Gepost op: 11 februari 2020, 18:56:47 »
Heren, dank voor de complimenten.
Ik zal eens kijken waar ik hier van die styreenplaat kan kopen.
Wil me plein voor het station aan gaan pakken.
Dat styreenplaat dat ik gebruik heet eigenlijk foamboard (de zuiderburen noemen het pluimkarton) en dat kun je bij de meeste hobbywinkels wel kopen. Je kunt ook van dat blauwe isolatieplaat gebruiken dat onder laminaatvloeren wordt gebruikt. Maar die worden bij de bouwmarkten alleen per pak verkocht.
Ik vraag me alleen af of het ook in 1:87 is te gebruiken omdat de structuur misschien wat te grof is.

Waarmee heb je het geverfd? Gewoon plakaatverf?
Dat polystyreenplaat is wat vettig. Ook doordat er op dat foamboard aan beide zijden papier zit geplakt. Vettig en plakkaat- of waterverf gaan niet lekker samen. Ik heb dus Humbrol-verf gebruikt. Overigens zit er tussen de rails klei en daar kun je wel met waterverf werken, maar verf op terpentine-basis  vind ikzelf het lekkerst werken.
Tussendoor ben ik nog even verder gegaan.


Inmiddels is de bestrating tussen de rails en de kade aangelegd. Rechts op de foto een deel van de trap die vanaf het straatniveau naar een lager gelegen kade komt te lopen.


Van bovenaf gezien: dat blauw plaat is de onderste laag, een deel van het wegdek (wit) is aangelegd, het stukje rechts bij de groen pushpins komt nog een gebouw.


Het gebouw dat rechts komt ben ik nu aan het maken. Ik heb de zij- en achterkant met plakband tegen elkaar gezet, zodat de stenen straks mooi doorlopen. Overigens heb ik links de stenen gestempeld en rechts met een scherp geslepen potlood.


Uiteindelijk heb ik beide manieren door elkaar gebruikt: stempelen en lijntjes trekken. De gevel staat nu nog in de lijm en wordt met plakband bij elkaar gehouden.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Frans diorama 2.0 (1:48-1:45)
« Reactie #403 Gepost op: 12 februari 2020, 09:10:02 »
Wauw ... prachtige vorderingen Wim. Je hebt de smaak van schuimkarton aardig te pakken. Het is ook dankbaar materiaal en je kan er bijna alles mee maken.
Weer een update om van te genieten. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Frans diorama 2.0 (1:48-1:45)
« Reactie #404 Gepost op: 12 februari 2020, 13:27:39 »
Dankjewel @Pierre.
Het is ook dankbaar materiaal en je kan er bijna alles mee maken.
Dankbaar, goedkoop en makkelijker te snijden dan het styreenplaat dat ik voor 1:87 gebruik. Een razend-scherp mes is wel een voorwaarde.

Oké nog één update:


Tussendoor heb ik vast een begin gemaakt met de kopse kant van het gedeelte rechts. De stenen moeten nog verder worden gestempeld. Bovenop komt denk ik iets van een hijskraantje (idee van Pierre) met allerlei rotzooi.


Het gebouw dat rechts van het diorama komt te staan is ook redelijk opgedroogd. Ik had de hoeken in verstek gesneden zodat de twee muren mooi op elkaar aansluiten. Hier en daar zie je nog wel iets van een naadje, maar dat is met een beetje muurvuller wel weg te werken.


De straatkant van dit gebouw zit er inmiddels ook in. Deze muur moet nog wel vastgeplakt aan de rest van het gebouw, maar dat kan pas als ik binnen vloeren heb gemaakt zodat het allemaal wat steviger wordt.


Het grijze deel, links van de muur, wordt een onderdoorgang waar de straat met rails doorheen komt te lopen.


En die doorgang zou er dan ongeveer zó uit komen te zien.


Jullie hebben ooit ergens geschreven dat ik wat minder rechtlijnig en wat speelser moet  werken. Daarom heb ik het gebouw met dat tunnelportaal iets naar achteren geschoven. Gevolg is wel dat de gevel van het aangrenzende gebouw wat buiten beeld valt. Nou wordt dat niks spectaculairs: een deur en bovenin zijn de luiken dicht. De bewoners zijn geëmigreerd, overleden of erger.


Van bovenaf gezien lijkt het een beetje een decor uit ”Call of Duty”, maar geeft misschien een redelijk overzicht. En nu ik er zelf zo tegenaan kijk, kan die gevel met dat tunnelportaal nog wel wat meer naar achteren.
Oké: de schiettent is open.

Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Frans diorama 2.0 (1:48-1:45)
« Reactie #405 Gepost op: 12 februari 2020, 15:19:32 »
Er valt weinig te schieten Wim. Alles klopt volgens mij en ook het ontwerp ziet er goed uit. Top! ;)

Ga je de ramen, deuren en kozijnen maken van styreen?
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Frans diorama 2.0 (1:48-1:45)
« Reactie #406 Gepost op: 12 februari 2020, 16:02:58 »
Dankjewel Pierre.
Er valt weinig te schieten Wim. Alles klopt volgens mij en ook het ontwerp ziet er goed uit. Top! ;)
Dat is nou weer jammer. Ik hoop altijd op jouw “kleine dingetjes”. Maar misschien dat @Jack nog wat te piepen heeft.  :D
Citaat
Ga je de ramen, deuren en kozijnen maken van styreen?
Aan de zichtkant wel; aan de kant die wat meer buiten beeld valt worden het gesloten luiken. Die ramen en deuren uit die muren snijden is nog wel een keer gedaan, maar in deze schaal moet ik alle ramen en deuren zelf maken. En daar zit nogal wat werk in.  :o


Inmiddels staat het huis te drogen. Als de houtlijm droog is wordt er van dat overstekende muurtje nog wat afgesneden. Meestal maak ik dit soort dingen wat langer of groter, dat doe ik omdat ik blijkbaar slecht kan opmeten.


Ik heb er gelijk ook maar even een terras ingelegd. Ik weet nog niet wat daar allemaal gaat gebeuren: een gezellige pergola, wat terracotta bloempotten, een café met terras? We gaan het zien.


Jack legt altijd een aansteker bij de dingen die hij bouwt... ik doe in dit geval een mannetje.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline mark mms

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.224
  • Thanked: 26 times
  • Geslacht: Man
Re: Frans diorama 2.0 (1:48-1:45)
« Reactie #407 Gepost op: 12 februari 2020, 18:28:45 »
Als we toch gaan schieten, schiet mij maar lek.
Wat een geweldige opbouw, alles loopt perfect over, wellicht te perfect...
Als ik dan toch, in Pierre termen een klein puntje, mag zeggen.
Dat losstaand gebouw met tunnel portaal, die losse gevel, lopen de stenen daar straks ook zo mooi om de hoek als bij de rest?

Groeten mark

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Frans diorama 2.0 (1:48-1:45)
« Reactie #408 Gepost op: 12 februari 2020, 21:18:23 »
Wat een geweldige opbouw, alles loopt perfect over, wellicht te perfect...
Nou Mark, laat ik je dit zeggen: dit ziet er misschien aardig uit, maar eerlijk gezegd is dit niet waanzinnig knap of moeilijk om te maken. Een afgrijselijk scherp mes, een stuk foamboard, een potlood, houtlijm en iets om op te meten en je snijdt in no-time een heel dorp bij elkaar.  8)
Oké, er moet natuurlijk nog verf op, ramen, deuren, luiken en een dak. Ramen en deuren zal ik in deze schaal zelf moeten maken, net als het dak en wat er nog meer bij komt aan rommel. Maar daarover later meer.
Waar ik trouwens veel inspiratie vandaan haal is het spul dat Daniel Caso maakt. Maar let wel: hij maakt dingen in schaal 1:32/1:35; dat is een slag groter.
Citaat
Als ik dan toch, in Pierre termen een klein puntje, mag zeggen.
Dat losstaand gebouw met tunnel portaal, die losse gevel, lopen de stenen daar straks ook zo mooi om de hoek als bij de rest?


De gevel aan de achterzijde -of vanaf de straat gezien- de voorzijde heb ik niet in verstek gesneden. Nou zie je nog een naad, maar na een verbeurt is die naad denk ik wel verdwenen. En anders heb ik nog wel een regenpijp liggen.  8)


En vanaf de zichtkant zie je niks meer van die naad.


En dat niet alles prefect gaat: de stenen van de overkluizing zijn ietwat aangetast doordat ik een spuitbus primer heb gebruikt. Dat spul heeft aardig wat stenen weggevreten.  :o
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: Frans diorama 2.0 (1:48-1:45)
« Reactie #409 Gepost op: 12 februari 2020, 22:03:16 »
De tand des tijd zal het zijn, het is en blijft een leuk project en ziet er goed uit.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Frans diorama 2.0 (1:48-1:45)
« Reactie #410 Gepost op: 13 februari 2020, 07:15:09 »

...maar misschien dat @Jack nog wat te piepen heeft.  :D

Geen nieuws is goed nieuws Wim  8) Ik vind het prachtig hoe snel je dit resultaat neerzet met dit materiaal.
Een vraagje, hoe ver kun je in details gaan met dat schuimkarton? Voor wat grover gesteente is het in ieder geval heel goed gelukt.

Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Cor

  • Rangeerder
  • ****
  • Berichten: 291
  • Thanked: 9 times
  • Geslacht: Man
Re: Frans diorama 2.0 (1:48-1:45)
« Reactie #411 Gepost op: 13 februari 2020, 09:56:14 »
Knap werk Wim en wat een mooie  site van Daniel Caso.

  Groet Cor

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Frans diorama 2.0 (1:48-1:45)
« Reactie #412 Gepost op: 13 februari 2020, 10:15:55 »
Dank voor jullie reacties.
Een vraagje, hoe ver kun je in details gaan met dat schuimkarton? Voor wat grover gesteente is het in ieder geval heel goed gelukt.
Goede vraag. Het hangt er natuurlijk van af van wat je er mee wilt maken en ik ga er even vanuit dat je wilt weten of foamboard ook in 1:87 is te gebruiken.


Foamboard heeft een behoorlijk fijne structuur, maar is ook erg kwetsbaar. Die fijne structuur is goed te gebruiken als je bijvoorbeeld geasfalteerde wegen wilt maken of muren. Die kwetsbaarheid heeft een nadeel, maar tegelijkertijd ook een voordeel; je kunt vrij makkelijk beschadigingen maken.


Met het stempelen van foamboard, maak je eigenlijk beschadigingen die lijken op stenen. Als je een potlood gebruikt krijg je veel meer een gelijkmatig effect, zoals ik bij de vloer van het terras heb gedaan. Een scherp geslepen potlood maakt fijne voegen en een stomp potlood grotere voegen.
Terug naar je vraag: hoever je kunt detailleren met dit materiaal hangt erg af van je eigen vaardigheden. En in de tijd dat ik bezig ben met dit diorama ben ik steeds handiger geworden in het bewerken van dit spul. Maar ik heb nog niet geprobeerd of ik handig genoeg ben om met foamboard, in deze schaal, bijvoorbeeld een muur van gemetselde bakstenen te maken. Een bakstenen muur maken in H0 zou ik niet eens proberen.
En over proberen gesproken; proberen is de enige manier om erachter te komen of dit materiaal bij je past.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Frans diorama 2.0 (1:48-1:45)
« Reactie #413 Gepost op: 13 februari 2020, 16:58:10 »
Schuimkarton is ook bruikbaar in H0. Ik heb er al verschillende dingen mee gemaakt. Zelfs bakstenen kan je stempelen. Je moet wel een heel klein (en vooral scherp) stempeltje maken en niet te diep stempelen. Dan blijf namelijk de baksteen die je gestempeld hebt hangen in je stempel en trek je hem uit het schuimkarton. Voorzichtigheid is daarom geboden.
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Frans diorama 2.0 (1:48-1:45)
« Reactie #414 Gepost op: 13 februari 2020, 18:25:08 »
Een kwestie van gewoon uitproberen dus  ;)

Bakstenen in H0? Laten we even een standaard waalformaat baksteen nemen, werkelijke afmetingen zijn ca. lxbxh = 21x10x5 cm en de voeg ongeveer 1cm breed.

Als je zuiver op schaal wilt werken dan krijg je dus 'steentjes' van 2,4 x 1,1 x 0.6 mm met een voeg van 0,1mm  :o. Ik zou het zelf niet voor elkaar krijgen en zelfs in schaal 1/43,5 wordt het nog knap lastig.

@Pierre heb je daar ergens foto's of een linkje van?


PS. Die Daniel Caso kon ik nog niet. Die maakt hele mooie dingen, bedankt voor het delen  :)
 
Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Frans diorama 2.0 (1:48-1:45)
« Reactie #415 Gepost op: 13 februari 2020, 19:02:16 »
Ik zou het zelf niet voor elkaar krijgen en zelfs in schaal 1/43,5 wordt het nog knap lastig.
Dat is misschien ook wel één van de redenen waarom ik gekozen heb voor een Frans diorama en niet voor een Nederlands diorama: de bakstenen.  :o


En ik heb het geprobeerd in 1:43,5.


Maar ik vond het resultaat niet om over naar huis te schrijven.
Beetje een rare zin: ik woon thuis dus waarom zou ik naar mezelf schrijven?
Als ik ooit iets in 1:35 ga maken dan probeer ik het opnieuw.
Maar @Jack, er is hoop:


Er bestaan volgens mij ook bakstenen in 1:87.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Frans diorama 2.0 (1:48-1:45)
« Reactie #416 Gepost op: 13 februari 2020, 20:29:44 »
Als je zuiver op schaal wilt werken dan krijg je dus 'steentjes' van 2,4 x 1,1 x 0.6 mm met een voeg van 0,1mm  :o. Ik zou het zelf niet voor elkaar krijgen en zelfs in schaal 1/43,5 wordt het nog knap lastig.

We zitten wel in het draadje van Wim te pierewaaien (ik weet niet of hij boos wordt :o) maar ik waag het er toch even op Jack.
Ik had zo snel niet even een voorbeeld maar ik heb wel even de stempel opgezocht en snel een klein stukje gestempeld. De steentjes worden 2,4 x 1,2 maar daar doe ik het voor. De voeg is wel iets dikker 0,3 maar die is nog wel wat dunner te maken door een vijltje langs de zijkanten te halen. Let niet op het snelle voorbeeldje wat ik gemaakt heb maar het gaat om het idee. Om de muur wat strakker te krijgen kan je langs een liniaal stempelen en netjes met een kwastje schilderen. Ik heb het even snel met mijn vinger gedaan. :-[

Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Frans diorama 2.0 (1:48-1:45)
« Reactie #417 Gepost op: 13 februari 2020, 20:44:12 »
 :-X Ik hou mn mond verder en ga postzegels verzamelen of sigarenbandjes  :)
Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Frans diorama 2.0 (1:48-1:45)
« Reactie #418 Gepost op: 13 februari 2020, 20:47:09 »
@Wim Corduwener, ik vind dat bakstenen muurtje helemaal niet zo slecht, daar kun je gerust mee thuis komen  :) (kun je die brief achterwege laten dat scheelt een postzegel die je dan
weer aan mijn collectie kunt toevoegen  ;D) en oefening baart kunst hé  8)
Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Frans diorama 2.0 (1:48-1:45)
« Reactie #419 Gepost op: 13 februari 2020, 22:15:03 »
We zitten wel in het draadje van Wim te pierewaaien (ik weet niet of hij boos wordt :o) maar ik waag het er toch even op Jack.
Ga lekker door met pierewaaien. Volgens mij hebben anderen daar ook wat aan en ik zeker. En het is mijn draadje.

...ik vind dat bakstenen muurtje helemaal niet zo slecht, daar kun je gerust mee thuis komen...

Ik wilde voor het hoogst haalbare:

Maar het kwam niet eens in de buurt.  :'(
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Frans diorama 2.0 (1:48-1:45)
« Reactie #420 Gepost op: 14 februari 2020, 12:45:05 »
Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Frans diorama 2.0 (1:48-1:45)
« Reactie #421 Gepost op: 14 februari 2020, 15:06:37 »
Brrrr... ga d’r maar voor zitten.


Inmiddels heb ik de onderdoorgang voorzien van een plafond. De houtlijm moet nog drogen.


Houtlijm en foamboard werken prima samen.


Tussen het pand links en het pand met de onderdoorgang heb ik nog wat Op te vullen ruimte, misschien dat ik daar nog iets met bakstenen ga proberen.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Frans diorama 2.0 (1:48-1:45)
« Reactie #422 Gepost op: 14 februari 2020, 16:04:26 »
Houtlijm en foamboard werken prima samen.

Zo te zien werken foamboard en Wim ook lekker samen. ;D Knap werk man.

Tussen het pand links en het pand met de onderdoorgang heb ik nog wat Op te vullen ruimte, misschien dat ik daar nog iets met bakstenen ga proberen.

Of een houten schutting met een poortje/deurtje. Ook altijd leuk.
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Frans diorama 2.0 (1:48-1:45)
« Reactie #423 Gepost op: 14 februari 2020, 17:28:35 »
Zo te zien werken foamboard en Wim ook lekker samen. ;D Knap werk man.
Dankjewel @Pierre.
Ja, Wim en foamboard gaan lekker. Tot nu toe gaat het allemaal vrij rap, maar er moeten natuurlijk nog wel ramen gemaakt worden, luiken (die Fransen hebben dat), deuren en regenpijpen. En natuurlijk moeten er nog daken op al die huizen.  :o


Ik heb nog een doosje met 16.000 roerstokjes staan met ronde uiteinden. Misschien ga ik van die ronde uiteinden wel dakpannen maken à lá Marcel Ackle.


Over bakstenen gesproken.
Citaat
...Of een houten schutting met een poortje/deurtje. Ook altijd leuk.
Dat kan ook, maar dan moet er achter die schutting iets van groen komen dat boven de schutting uitsteekt en eerlijk gezegd ben ik in begroeiing nog niet echt handig. Eigenlijk dacht ik meer aan iets van een trappertje dat in de hoek naar een hoger gelegen deur verdwijnt met daarnaast misschien nog ruimte voor een raam. Het wordt puzzelen en proppen, maar het gaat vast leuk worden.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Frans diorama 2.0 (1:48-1:45)
« Reactie #424 Gepost op: 14 februari 2020, 18:57:29 »
Dat ziet er al heel mooi en gezellig uit. Een steegje zou ook goed in het beeld passen tussen de gebouwen maar ik ben benieuwd wat je uit de hoge hoed gaat toveren.

Enja, die Marcel hé  8)
Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands