Auteur Topic: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e)  (gelezen 219989 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Frans diorama 2.0 (1:48)
« Reactie #325 Gepost op: 1 augustus 2018, 15:01:54 »
Nou @iTom, in de praktijk? Ik kijk naar jouw waterkant en dat ziet er geloofwaardig uit. Ik sta niet raar te kijken als ik langs een waterkant loop en ik zie jouw soort constructie. En dat is wat voor mij telt: "het had zo kunnen zijn". En volgens mij bestaat er (nog) geen NEN-norm voor dukdalven en wat daar zoal aan vastzit.
Ergo: alles is mogelijk als het er maar logisch en geloofwaardig uitziet... en dat is misschien ook wel een soort van NEN-norm.


Hoedanook, ik ben vast begonnen met een deel van je suggesties: een extra balk in het midden en kikkertjes.


En vanaf de zijkant gezien.


Het bootje moet natuurlijk nog wat worden: er komt een roerhoutjes-houten dek op, een ietwat verhoogde voorplecht, het hele bootje neemt wat in volume toe doordat ik de zijkanten hoger wil maken.

Heb er niet veel verstand van, maar met vind ik wel mooier.


Oké, oké, dus met gekruist hout is mooier?
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: Frans diorama 2.0 (1:48)
« Reactie #326 Gepost op: 1 augustus 2018, 15:06:48 »
Mooi hoor, wel nog even de roerhoutjes met het hobbymes bewerken of de staalborstel.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Frans diorama 2.0 (1:48)
« Reactie #327 Gepost op: 1 augustus 2018, 17:02:33 »
Mooi hoor, wel nog even de roerhoutjes met het hobbymes bewerken of de staalborstel.
Er is niks mis met je ogen, maar ik heb het inmiddels gedaan.  8)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Frans diorama 2.0 (1:48)
« Reactie #328 Gepost op: 8 augustus 2018, 17:11:16 »
Het was natuurlijk veel te warm. Maar doordat ik mijn bezigheden naar buiten heb verplaatst, heb ik toch nog wat kunnen doen.


Van dit verschrikkelijk lelijke bootje wil ik alleen de romp gebruiken en heb ik het dek ontdaan van alle flauwekul.


Natuurlijk heb ik er een waterlijnmodel van gemaakt en een stuk van de binnenkant eruit gezaagd.


Vanaf dit punt kan het nog een vissersboot, een sleepboot of een garnalenkotter worden.


Het dek is opgebouwd uit roerhoutjes. Ik heb de planken wel wat minder breed gemaakt. Dat witte vierkant links word de plek waar de stuurhut komt en dat gat rechts wordt het ruim.


De mast wordt er eentje van de Action en de verstagingen daar moet ik me nog in verdiepen. Er zit nog wel een pak werk in.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Frans diorama 2.0 (1:48)
« Reactie #329 Gepost op: 8 augustus 2018, 17:53:14 »
Dat is een mooi begin met je bootje Wim. Dat gaat vast wel wat worden. Aan het model te zien lijkt me een visser het meest voor de hand liggen.

Ik ga nog even piepen Wim ... sorry. Ik heb weer een dingetje.::) Ik vind als ik de vierde foto bekijk dat de palen/dukdalven niet mooi de lijn van de kademuur volgen. De twee middelste liggen mooi tegen de muur maar de buitenste een stukje er vanaf. Als je een naadje maakt precies op het hart van de paal kan je ze een beetje met de een bocht mee laten lopen. Het is wel even geknutsel maar een stuk mooier. Of zijn de palen al vastgelijmd? Dan zou ik het lekker zo laten. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Frans diorama 2.0 (1:48)
« Reactie #330 Gepost op: 8 augustus 2018, 20:34:12 »
Dat is een mooi begin met je bootje Wim. Dat gaat vast wel wat worden. Aan het model te zien lijkt me een visser het meest voor de hand liggen.
Dat had ik ook bedacht. Bovendien is zo’n visbootje wat interessanter als het gaat om de opbouw.

Citaat
Ik ga nog even piepen Wim ... sorry. Ik heb weer een dingetje.::)
Piep jij maar lekker door @Pierre. Waar zou ik zijn zonder jouw dingetjes.  ::)

Citaat
Ik vind als ik de vierde foto bekijk dat de palen/dukdalven niet mooi de lijn van de kademuur volgen. De twee middelste liggen mooi tegen de muur maar de buitenste een stukje er vanaf. Als je een naadje maakt precies op het hart van de paal kan je ze een beetje met de een bocht mee laten lopen. Het is wel even geknutsel maar een stuk mooier. Of zijn de palen al vastgelijmd? Dan zou ik het lekker zo laten. ;)
Daar snij je wel weer een dingetje aan. Ik heb daar ook over nagedacht en heb zelfs overwogen om in de derde paal een knik te geven aan de horizontale balken. Op die manier loopt het hele spul mooi mee met de curven van de kademuur. Maar wat ook wel een dingetje is, is dat het misschien lastig is om een boot aan te leggen aan dukdalven waar een knik zit. Twijfel alom: wat is geloofwaardig en wat is visueel mooier... en misschien kan het beide.
En de vraag is ook: zijn dukdalven in eerste instatie om de kademuur te beschermen of om boten aan vast te leggen?


De meest rechtse dukdalf staat een stukje van de kademuur.


Het hele spul naar recht opgeschoven maakt dat de twee uiteinden in elk geval even ver van de kademuur staan.


Die autobanden hingen in elk geval te laag.
En @iTom, ik overweeg om dat (te) grote gat dicht te metselen.  ::)

Nu ik dit nog eens nalees en de foto's bekijk denk ik nu toch hard na over een knik in dat dukdalven-bouwwerk.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Frans diorama 2.0 (1:48)
« Reactie #331 Gepost op: 8 augustus 2018, 21:29:24 »
Dat piepen was ook niet lelijk bedoeld hoor Wim. ;)

Ik denk dat de 1e foto het beste is. En dan een knik (v-tje aan de achterkant) waar je spijkertje zit zodat het laatste deel tegen de kademuur klapt. Dan doe je de voorkant ook geen schade aan. Heb je ruimte genoeg om je bootje netjes aan te meren en ligt al het houtwerk mooi langs de muur.
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Frans diorama 2.0 (1:48)
« Reactie #332 Gepost op: 8 augustus 2018, 22:40:05 »
Dat piepen was ook niet lelijk bedoeld hoor Wim. ;)
Nee natuurlijk is dat niet lelijk bedoeld! Ik ben blij met je gepiep en blijf dat vooral doen, want daar kom ik verder mee.  8)

Citaat
En dan een knik (v-tje aan de achterkant) waar je spijkertje zit zodat het laatste deel tegen de kademuur klapt. Dan doe je de voorkant ook geen schade aan.
Dat V-tje aan de achterkant bedoel je dat in de horizontale balken?
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Frans diorama 2.0 (1:48)
« Reactie #333 Gepost op: 8 augustus 2018, 22:55:44 »
En dan een knik (v-tje aan de achterkant) waar je spijkertje zit zodat het laatste deel tegen de kademuur klapt. Dan doe je de voorkant ook geen schade aan.
Dat V-tje aan de achterkant bedoel je dat in de horizontale balken?

Ja Wim .. 3 V-tjes in de horizontale balkjes bij de 3e dukdalf en de rest kan allemaal het zelfde blijven. Dan zie je er aan de voorkant niets van.
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Frans diorama 2.0 (1:48)
« Reactie #334 Gepost op: 9 augustus 2018, 10:56:05 »
3 V-tjes in de horizontale balkjes bij de 3e dukdalf...
Oké @Pierre:


Een zaagsnede was eigenlijk al genoeg, maar ik heb er een wig achter gezet zodat het spul in model blijft. Het hele gebeuren sluit in elk geval mooi aan op de kademuur.


Veel ruimte tussen de boot en de kademuur is er niet, maar dat was daarvoor ook al niet.


Omdat die balken nu meelopen met de kademuur, is er aan de voorkant van de boot nog ruimte voor een autoband als fender tussen de wal en het schip.


Onderaan bij de waterlijn nog wat aangroeisel en dan kan het spul in de verf.
Bedankt Pierre!
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Frans diorama 2.0 (1:48)
« Reactie #335 Gepost op: 9 augustus 2018, 11:36:51 »
Met die knik ziet het er inderdaad veel beter uit, Wim.
Goed gezien Pierre.
Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: Frans diorama 2.0 (1:48)
« Reactie #336 Gepost op: 9 augustus 2018, 11:40:18 »
Ik geef ook een goedkeurend knikje aan de knik en dat gat, zou er een rooster in zetten.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: Frans diorama 2.0 (1:48)
« Reactie #337 Gepost op: 10 augustus 2018, 16:04:05 »
Deze kade heeft ook een bocht, maaaaaaarrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr geen meerpalen.



ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Frans diorama 2.0 (1:48)
« Reactie #338 Gepost op: 15 augustus 2018, 12:52:20 »
...en dat gat, zou er een rooster in zetten.
Daar ga ik zeker nog over nadenken.
Waar ik ook over aan het nadenken ben is hoe de mast, verstagingen, laadbomen, katrollen en lieren op zo'n vissersboot eruit zien. Dus ik ben me helemaal scheel aan het zoeken.


Wel heb ik vast wat opbouw gedaan op het dek.


Ik heb Herman er even bijgezet voor de schaalverhoudingen.


De mast wordt er eentje van de Action; ik wist helemaal niet dat ze die daar ook verkopen. Daar moet natuurlijk nog veel aan gebeuren: laadbomen, verstaging, katrollen, toplicht en weet ik veel watvoor rommel daar nog op moet komen.


Die stuurhut, daar ben ik nog mee aan het rommelen. Hij moet niet tè hoog worden anders kloppen de verhoudingen met het totale schip niet meer.
Enfin, schiet mij maar lek.  :o
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Frans diorama 2.0 (1:48)
« Reactie #339 Gepost op: 15 augustus 2018, 16:39:57 »
Kan je niets met zo'n simpel Artitec vissersbootje dan Wim. Het opspannen van het tuig heb ik van internet gehaald. In ieder geval zijn de verhoudingen van de boot een beetje zichtbaar en waar/hoe de masten staan en zo.



Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Frans diorama 2.0 (1:48)
« Reactie #340 Gepost op: 15 augustus 2018, 21:35:13 »
Kan je niets met zo'n simpel Artitec vissersbootje dan Wim.
Simpel Artitec-bootje? Ik vind het een prachtexemplaar!


Opvallend aan jouw bootje is dat A-frame in plaats van verstaging met staalkabels aan de zijkanten van het schip. Dat is natuurlijk gedaan opdat die bomen die het sleepnet neerlaten meer ruimte hebben. En ik denk dat ik (met saté-prikkers?) ook een dergelijke constructie ga maken.


De mast aan de achterkant van jouw Artitec-schip heeft ook zo'n frame. Alleen begrijp ik dan weer niet de functie van die giek. Als je die giek op zou tuigen met een zeil dan heeft die giek niet zo gek veel ruimte.


Tussendoor ben ik nog wel even bezig geweest met de opbouw van de stuurhut en heb ik bedacht om de achtersteven wat op te hogen. Op het achterste deel komt nog een mast en een hekwerkje.
@Pierre, bedankt voor je feedback.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Frans diorama 2.0 (1:48)
« Reactie #341 Gepost op: 15 augustus 2018, 22:45:40 »
Tot dusver vind ik je bootje prima gelukt. Zeker als je er van uitgaat dat het een stukje "toeristenspul" was. Vakwerk man! ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Frans diorama 2.0 (1:48)
« Reactie #342 Gepost op: 16 augustus 2018, 13:10:22 »
Tot dusver vind ik je bootje prima gelukt. Zeker als je er van uitgaat dat het een stukje "toeristenspul" was. Vakwerk man! ;)
Dankjewel @Pierre!


Inmiddels heb ik de houten Action-mast vervangen voor een mast van messing. Voordeel van deze mast is dat-hol is en misschien is dat wel makkelijker om mijn toplicht te bevestigen.


Ook de stuurhut staat (nog los) op z'n plek en heb ik het achterdek wat verhoogd.


Al met al is de boot een aardig stuk hoger geworden.


Er moet natuurlijk nog een ladder komen om van de boot naar de wal te kunnen.


Ik ben bang dat er nog wel een interieur in de stuurhut moet komen.  ::)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Frans diorama 2.0 (1:48)
« Reactie #343 Gepost op: 21 augustus 2018, 15:10:48 »
Kleine update
Tussen de bedrijven door ben ik nog even bezig geweest met de kademuur en het viskottertje.


Her bootje leek wat hoog in het water te liggen, waardoor de verhoudingen niet helemaal leken te kloppen.


Nu had ik kunnen verzinnen dat het laagwater was, maar ik heb er toch maar een reep afgezaagd, waardoor ze een wat meer natuurlijke diepgang heeft gekregen. Voor dat halfronde ding voor de mast ga ik nog iets anders verzinnen. Ik vind het een beetje te fors zoals het er nu bijstaat.


Verder ben ik bezig geweest met de kademuur en heb ik met een spuitbus primer van de Action een eerste laag aangebracht. Dat was niet zo slim, want die primer heeft een deel van de stenen weggevreten.  :o


Bij de brug heb ik er maar meteen een laag donkere wetwash overheen gesmeerd om te zien of het nog te redden is.


Ik denk dat de schade meevalt.


Het dukdalfgebeuren heeft ook een eerste laag, net als het water.


En ik was toch bezig, dus romp maar vast war verf gegeven. het witte deel daar moet nog van alles aan gebeuren dus waar wacht ik nog even mee.


Dan ga ik me nu verdiepen in boegklampen, kikkers, bolders, katrollen en verstaging.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Frans diorama 2.0 (1:48)
« Reactie #344 Gepost op: 21 augustus 2018, 19:06:31 »
Bootje ziet er inderdaad beter uit zo Wim ... de veranderingen zijn een goede keuze.

Om je de waarheid te zeggen vind ik de kademuur wel wat hebben zo. De invloeden van weer, wind en water geven zo'n kademuur eigenlijk ook altijd een wat afgesleten uiterlijk. Ik zou misschien nog wat voegen hier en daar bijwerken (met name om de afvoer buis) en dan proberen met wat dry-brush de boel op te halen.
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Frans diorama 2.0 (1:48)
« Reactie #345 Gepost op: 21 augustus 2018, 21:32:03 »
Om je de waarheid te zeggen vind ik de kademuur wel wat hebben zo.
Dankjewel @Pierre.
De schade valt mee en dat komt waarschijnlijk omdat die primer behoorlijk snel droogt en daardoor geen tijd heeft om die hele kademuur weg te vreten. :o
En inderdaad een wetwash voor de voegen en dan een gezellige drybrush. Een volgende keer doe ik het wel anders.  :D

Dat water moet nog wel een laagje plamuur, opschuren en dan nog een laagje zeegroen.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Frans diorama 2.0 (1:48)
« Reactie #346 Gepost op: 22 augustus 2018, 10:22:36 »
Ik denk dat ik ook eens een beetje ga experimenteren met die primer. Volgens mij kunnen daar heel leuke dingen uitkomen. 8)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: Frans diorama 2.0 (1:48)
« Reactie #347 Gepost op: 22 augustus 2018, 10:35:06 »
Kade = top
Meerpalen = top
Remming = top
Kademuur = top
Boot hoogte = super

Kademuur zou je ook nog wat mos (fijne turf) op aan kunnen brengen, verkalking van zo'n muur brengt kalk minnende plantjes tot leven, o.a. te zien hier in Dordrecht op de kademuren.

Ik ga vandaag of morgen mijn bestelde Krabbencutter van Artitec ophalen en dan zal ik eens kijken of je wat aan de bouwbeschrijving hebt om o.a. het dek op te frunniken.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline mark mms

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.224
  • Thanked: 26 times
  • Geslacht: Man
Re: Frans diorama 2.0 (1:48)
« Reactie #348 Gepost op: 22 augustus 2018, 14:54:20 »
Heeft die primer niet voor wat mosselen gezorgd?
Ik vind het wel wat hebben.
Een beetje algen, wier, enz.

Bootje vind ik mooi worden.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Frans diorama 2.0 (1:48)
« Reactie #349 Gepost op: 23 augustus 2018, 14:46:18 »
Heren, dank voor jullie enthousiaste feedback.
Ik denk dat ik ook eens een beetje ga experimenteren met die primer. Volgens mij kunnen daar heel leuke dingen uitkomen. 8)
@Grapjas ik ga je volgen.  :D
Tussendoor is navigatieverlichting op een bootje ook nog wel een dingetje. Zo heb ik onlangs van @Tom en van @Michel aardig wat voorraad scheepsbenodigdheden ontvangen. Maar ik heb bedacht om ook zelf even wat te experimenteren.


Een stuurboord lichtbak voor op de stuurhut waar precies een groene led in past.
Een led? Dan moet ik natuurlijk gaan zitten rommelen met een voeding en weerstanden.  :o


Zo heeft @Pierre mij ook op het idee gebracht dat je die smd-ledjes van die strips kunt halen en als je die eraf hebt, had ik mij bedacht, dan kun je er ook draadjes aan solderen. Op die manier kan ik via een USB-kabeltje lekker op 5 volt blijven.


De soldeerbout was toch al heet, dus heb gelijk maar even een straatje gemaakt: toplicht, heklicht, dekverlichting, stuur- en bakboordlichten.
Mooi hè?
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)