Auteur Topic: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e)  (gelezen 219945 keer)

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Frans diorama 2.0 (1:48)
« Reactie #300 Gepost op: 25 juli 2018, 02:44:22 »
Persoonlijk zou ik helemaal geen spoortje maken maar een stuk straat, maar, dat is euh persoonlijk natuurlijk.
Ik moet wel een spoortje maken anders mag ik niet op dit forum.  :o
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Frans diorama 2.0 (1:48)
« Reactie #301 Gepost op: 25 juli 2018, 12:03:41 »
Omdat het op mijn zolderkamer zo'n beetje 40°C is, heb ik een deel van mijn bezigheden naar de tuin verplaatst. En zo heb ik een begin gemaakt  met de kademuur.


Doordat ik aan een kant van het foamboard ben bezig geweest met het stempelen van die stenen, gaat dat foamboard een beetje bol staan. In dit geval komt dat mooi uit, want dan loopt die kademuur mooi mee met de curve van de grondplaat. De binnenkant van die brug bekleden wordt nog wel even een dingetje; omdat die kademuur vast komt te zitten op de onderste laag (het water) en vast komt te zitten tegen de zijkant van de grondplaat (het maaiveld)... en als dat allemaal vastzit, dan kom ik natuurlijk nooit meer onder die brug.  :o
Daar moet ik dus nog wat slims op verzinnen.


Aanvankelijk had ik in de linker hoek van de kademuur een trap bedacht; een trap die doorloopt totaan het water. Maar zo'n trap neemt wel de halve kademuur in beslag en dan heb ik eigenlijk geen ruimte meer om daar een bootje aan te leggen. Dus heb ik dit alternatief bedacht.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: Frans diorama 2.0 (1:48)
« Reactie #302 Gepost op: 25 juli 2018, 12:49:02 »
Dat gaat een mooie kademuur worden, die trap vind ik super bedacht, een beetje een @Pierre dingetje  :D
Grappie, nee hoor, goed bedacht en zeker om te onthouden.

Vind de afwatering van het riool wel erg groot.
De boog is ook goed geslaagd, ben benieuwd wat voor brug er gaat komen.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Frans diorama 2.0 (1:48)
« Reactie #303 Gepost op: 25 juli 2018, 13:24:24 »
Dankjewel Tom.
Vind de afwatering van het riool wel erg groot.
Is je 'm zo in detail bekijkt dan is het wel een fors ding. Maar in het 1:48-totaalbeeld en als-ie straks in de verf zit valt het misschien wel mee. Wat trouwens zéker een @Pierre-dingetje wordt is het principe van de afwatering uit die pijp.


Geleende foto van Pierre.
Uit die pijp komt natuurlijk geen verfrissend, kristalhelder bronwater zoals bij de watermolen vn Pierre, maar bruin afvalwater.  ;D

Citaat
De boog is ook goed geslaagd, ben benieuwd wat voor brug er gaat komen.
Over de boog van die brug zit ik nog een beetje te twijfelen. Het kan best zijn dat ik die hele kademuur splits in twee delen: de kademuur en de brug. Op die manier kan ik die brug wat makkelijker onder de grondplaat krijgen. Maar ik ben er nog niet helemaal uit.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Frans diorama 2.0 (1:48)
« Reactie #304 Gepost op: 25 juli 2018, 20:19:53 »
Mooie kademuur Wim en dat trappetje ... helemaal top.

Als je van de schuimplaat ook van de achterkant het papier afpeutert kan je het best redelijk buigen. Plak dit op een stuk gebogen styreen of karton en dan stempelen en schilderen. Dit gebogen stuk moet je dan eerst vastplakken op zijn plaats en daar lijm je dan de kademuur tegenaan. Ik hoop dat het hele verhaal nog te volgen is. ;D
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Frans diorama 2.0 (1:48)
« Reactie #305 Gepost op: 26 juli 2018, 10:54:30 »
Dankjewel @Pierre en je verhaal is prima te volgen.
Door al de gestempel van stenen heeft dat foamboard al een beetje een kromming gemaakt die vrijwel gelijkloopt en past tegen de zijkant van het straatniveau.


Ik heb nu de grondplaat van het straatniveau nog loszitten omdat ik de ondergrond waar het water komt nog moet schuren en misschien zelfs ook al moet schilderen. Bovendien moet ik aan de onderkant voldoende openingen maken zodat ik later bedrading kan aanleggen voor de rails en de nog aan te leggen verlichting.
Omdat ik de binnenkant van die brug ook moet bekleden met stenen, denk ik dat ik die brug losmaak van de kademuur. Van die brug maak ik dan een los onderdeel dat ik compleet met binnenwerk op de plek kan schuiven. Aan de onderkant, achter die kademuur moet ik nog wel een stuk tri- of multiplex maken waar ik de kademuur tegenaan kan plakken. Dat vastplakken van die kademuur kan ik pas doen als de bovenkant ook vastzit.
Enfin, ik hoop dat je mijn verhaal een beetje begrijpt.  :o

Ik overweeg om die brug opnieuw maken.


De stenen in de boog van mijn brug zijn eigenlijk veel te klein en moeten fors groter om een beetje geloofwaardig over te komen. Bovendien lijkt het me niet gek om aan weerszijde van de opening steunberen te zetten.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Frans diorama 2.0 (1:48)
« Reactie #306 Gepost op: 26 juli 2018, 18:03:53 »
Kleine update
Het is warm, maar op een gegeven moment zit het in m'n hoofd en dan moet het gebeuren.


Ik heb bedacht om onder de grondplaat van het straatniveau een bouwwerkje te maken met dezelfde curve als de grondplaat.


De grondplaat blijft voorlopig nog los van dat bouwwerkje.


De kademuur plak ik tegen dat bouwwerkje. En mocht @Pierre of @iTom vragen of ik soms een klimwand aan het maken ben: nee, dit zijn pushpins. De brug heb ik eraf gesneden want daar komt een nieuwe.


Die grondplaat past er precies op en sluit mooi aan op die klimwand... eh kademuur. Ik denk dat dit een oplossing is waar ik wel verder mee kom.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Frans diorama 2.0 (1:48)
« Reactie #307 Gepost op: 26 juli 2018, 20:53:17 »
In mijn verhaal had ik het over het binnenwerk van de brug Wim. Ik was dus niet zo erg duidelijk. Je moet (sorry ... mag) eerst het gebogen binnenwerk van de brug maken en vast lijmen en daar de kademuur tegenaan plakken. Omdat de binnenkant van de brug een vrij scherpe bocht moet maken kan je de beide kanten van het schuimkarton het papier er af halen zodat het makkelijk buigt. Wel verstevigen met styreen of nog beter karton.
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Frans diorama 2.0 (1:48)
« Reactie #308 Gepost op: 26 juli 2018, 21:23:05 »
Nou Wim,
De kade wordt heel wat speelser zo.

Over het binnenwerk van de brug: als het niet lukt met styreen, kun je ook een paar spanten maken van triplex en daar karton in plakken. Vervolgens een laagje DAS klei op het karton en dat stempelen. Of je kiest voor een (grotendeels) met cement afgesmeerde binnenzijde.

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Frans diorama 2.0 (1:48)
« Reactie #309 Gepost op: 26 juli 2018, 22:08:25 »
Heren, dank voor jullie bijdragen, maar volgens mij lees ik erg slecht.  :o
Dat zal door de warmte komen. Sorry!
Zoals jullie dat zo kundig hebben omschrijven ga ik voor het binnenwerk van die brug eerst een aantal spanten maken. Ik heb van dat dunne blauwe plaat dat je onder een laminaatvloer kunt leggen. Dat plaat is vrij dun en heeft aan een kant kleine ribbeltjes lopen waardoor het nog makkelijker zal buigen.
Hier ga ik uitkomen.  8)

Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Frans diorama 2.0 (1:48)
« Reactie #310 Gepost op: 29 juli 2018, 13:27:44 »
Tussendoortje


M'n roerstaafjes heb ik ook in huis; gehaald bij de Sligro. @iTom bedankt voor de tip. Voorlopig kan ik weer voort en de ronde uiteinden kan ik als dakpannen gebruiken. Bij @Pierre heb ik ooit gezien hoe hij het dak van een kerk voorzag van rondjes uit een perforator.

Eigenwijs als ik ben ga ik die brug tóch weer net wat anders doen.


De luie manier: voor de binnenkant van die brug heb ik de bocht van een PVC-pijp wat ingekort en een strook van de blauwe isolatieplaat gebruik ik om het voorste deel te beplakken. Dat blauwe plaat heeft aan een ribbeltjes, waardoor het makkelijk in de opening buigt.


Door het stempelen van stenen buigt dat blauw spul nog makkelijker. Als de lijm droog is kan ik de voorkant van de brug maken.

En dan nog wat: er moet nog een bootje langs de kade komen te liggen. Dat bootje ga ik natuurlijk wel zelf bouwen.


En dan ziet ik aan een slepertje te denken.


Of misschien zoiets. Een vissersbootje heeft natuurlijk wel wat meer leukere details aan tuigage en vistroep.
Enfin, scheepsbouwtips zijn meer dan welkom... andere tips natuurlijk ook.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Frans diorama 2.0 (1:48)
« Reactie #311 Gepost op: 31 juli 2018, 14:04:15 »
Vanmorgen nog even wat aan m'n kademuur gedaan:


De kademuur en de brug zitten zo'n beetje op de plek. Rechts van de brug komt een trap naar een wat lagere kade. Een nog te bouwen huis moet dan aansluiten op die kade.


De binnenkant van die brug sluit aardig aan op de voorkant en ik heb grotere stenen gebruikt voor de boog.


Tussendoor ben ik nog wat aan het rommelen met dukdalven. Vuurpijlstokken kunnen in 1:87 prima als dukdalf, maar in deze schaal moest ik dikker hout gebruiken.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: Frans diorama 2.0 (1:48)
« Reactie #312 Gepost op: 31 juli 2018, 16:15:16 »
Dat zijn weer veel belovende stappen.
De maat van vuurpijlstokken ken ik niet, ik gebruik 5x5 en 4x4 mm voor de duckdalven waarbij ik de 5x5 eigenlijk al een beetje te dik vind. In werkelijkheid zou dat rond de 45x45cm zijn en als ik zo langs de waterkanten in Dordt kijk en denk ik niet dat ik daar die maat tegenkom. Geloof wel dat 45x45cm een maat is die gebruikt wordt dan zou dus een maat van 1x1cm voor 1:45 bruikbaar zijn of in dit geval een doorsnee van 1cm
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Frans diorama 2.0 (1:48)
« Reactie #313 Gepost op: 31 juli 2018, 17:35:37 »
Geloof wel dat 45x45cm een maat is die gebruikt wordt dan zou dus een maat van 1x1cm voor 1:45 bruikbaar zijn of in dit geval een doorsnee van 1cm

1 x 1 cm hebben ze bij Gamma voor je klaarliggen. :)

Mooi werk weer Wim. Bruggetje is goed gelukt. Ik zou voor het mooie nog even een potlood of zo met de zijkant over de scherpe hoekjes trekken en de bovenkanten ook stempelen. Verder helemaal top.
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Frans diorama 2.0 (1:48)
« Reactie #314 Gepost op: 31 juli 2018, 17:52:46 »
Heren, dank voor de feedback!
Geloof wel dat 45x45cm een maat is die gebruikt wordt dan zou dus een maat van 1x1cm voor 1:45 bruikbaar zijn of in dit geval een doorsnee van 1cm


Goed idee om het spul eens op te meten. Ik had nog een eind rondhout gevonden met waarschijnlijk een iets grotere diameter, daar heb ik rechte kanten op geschaaft zodat het bewerkte boomstammen lijken en ze zijn nu precies 1 cm dik. En dat is puur toeval.  :o

Mooi werk weer Wim. Bruggetje is goed gelukt. Ik zou voor het mooie nog even een potlood of zo met de zijkant over de scherpe hoekjes trekken en de bovenkanten ook stempelen. Verder helemaal top.
Inderdaad, die zijkanten moeten nog doorlopen.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Frans diorama 2.0 (1:48)
« Reactie #315 Gepost op: 31 juli 2018, 19:16:52 »
Wim,

Die palen met afgeronde hoeken (of eigenlijk afgerechte rondtes) ziet er heel erg overtuigend uit.
En dat bruggetje lijkt meer op een soort uitmonding van een overdekt kanaal ofzoiets, maar dat is alleen maar leuk en dat past prima bij het beeld dat er nog huizen boven lomen.


Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Frans diorama 2.0 (1:48)
« Reactie #316 Gepost op: 31 juli 2018, 22:39:48 »
Die palen met afgeronde hoeken (of eigenlijk afgerechte rondtes) ziet er heel erg overtuigend uit.
Ach wat een mooie benaming: “Afgerechte rondtes”, daar sta je toch niet bij stil als je je in het zweet aan het schaven bent.

Citaat
En dat bruggetje lijkt meer op een soort uitmonding van een overdekt kanaal ofzoiets, maar dat is alleen maar leuk en dat past prima bij het beeld dat er nog huizen boven komen.
@Rob, dat is het precies. Ze noemen dit ook wel een overkluizing.


Inmiddels is de lijm droog en heb ik à lá @iTom vast wat autobanden opgehangen. De touwen heb ik ingesmeerd met verdunde houtlijm zodat het spul mooi strak hangt en dat irritante pluisjes worden weggewerkt.
I.v.m. de onhoudbare hitte op m'n zolder, ben ik voorlopig naar de garage verhuisd.


Pas op de foto zag ik dat de trap scheef stond, maar dat is inmiddels verholpen.


Het voorlopige totaalplaatje.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline mark mms

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.224
  • Thanked: 26 times
  • Geslacht: Man
Re: Frans diorama 2.0 (1:48)
« Reactie #317 Gepost op: 31 juli 2018, 22:42:54 »
Die palen zijn een gouden vondst.
Zeer overtuigend en het geheel ziet er prima uit.

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: Frans diorama 2.0 (1:48)
« Reactie #318 Gepost op: 1 augustus 2018, 00:58:38 »
Banden en de onderste dwarsbalk zitten wel erg laag, misschien nog wat hoger plaatsen.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Frans diorama 2.0 (1:48)
« Reactie #319 Gepost op: 1 augustus 2018, 09:00:06 »
Banden en de onderste dwarsbalk zitten wel erg laag, misschien nog wat hoger plaatsen.

Tja ... ik ben het eigenlijk wel een beetje met Tom eens.
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Frans diorama 2.0 (1:48)
« Reactie #320 Gepost op: 1 augustus 2018, 10:21:50 »
Nou @Tom & @Jerry misschien hebben jullie wel gelijk. Maar volgens mij zijn het niet de banden die te laag hangen, maar is het de onderste balk die een stuk hoger had moeten zitten. :(
En hoe is dat nou zo gekomen:


Dit is een 1:50 vissersbootje. Qua schaalverhouding past-ie mooi, maar de ruimte in het water is beperkt en dus is ze te breed. Nog los van het feit dat dit bootje geen waterlijnmodel is eist ze alle aandacht op. Er moest dus een kleiner en vooral een smaller bootje komen.


Ik had dit middels kinderarbeid gefabriceerde bootje nog liggen met een mooie breedte. Omdat ik eigenlijk niet zoveel zin had om een compleet nieuw schip te bouwen, had ik bedacht om alleen de romp te gebruiken.


Ik heb dus alle rommel van het dek gehaald en er een waterlijnmodel van gezaagd. Als ik die romp naast die kade leg dan zie je niks meer van die banden, maar ze hangen aardig goed. Het is dus de onderste balk die veel te laag hangt, waardoor de verhouding niet klopt.


Bron: Tom
Ter vergelijking: de horizontale de verdelingvan de  balken van Tom zijn wel in verhouding.


En dus blijven er twee mogelijkheden over:
Of ik bouw het hele ding opnieuw.
Of ik zet er een extra balk tussen, maar dan moeten die houten kruisverbindinge er misschien wel af anders wordt het teveel. Het bootje dat ik ga maken wordt sowieso wat hoger, dus kunnen die banden ook wat hoger.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: Frans diorama 2.0 (1:48)
« Reactie #321 Gepost op: 1 augustus 2018, 10:39:45 »
Laatste optie is beter en de kruisverbindingen kunnen gewoon blijven, banden ophalen en op de middelste balk in het midden een kikker plaatsen.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Frans diorama 2.0 (1:48)
« Reactie #322 Gepost op: 1 augustus 2018, 12:24:38 »
Heren, dank voor jullie feedback en ik ben blij dat jullie er nu mee komen en niet pas als alles al geschilderd is en vastzit.


Ik heb eerst alle rommel er even afgehaald omdat dat lekkerder werkt... ook de kruisverbindingen omdat anders die extra balk in het midden teveel zou uitsteken.


Een extra balk in het midden. Zoals Tom schreef moeten op de middelste balk nog kikkertjes komen.


De eventuele kruisverbindingen heb ik er even los onder gelegd. Als die kruisverbindingen er komen, dan zet ik ze vast aan binnenkant de horizontale balken. Als ik ze -zoals bij dit voorbeeld- aan de verticale balken zou vastzetten dan steekt het hele bouwwerk teveel naar voren, waardoor mijn ruimte voor een bootje nog minder wordt.
Het schilderwerk aan deze balken en de opgehangen autobanden wil ik pas doen als ik zeker weet wat de hoogte van dat bootje wordt.
Enfin heren, wat gaat het worden: met kruisverbindingen of zonder kruisverbindingen?
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: Frans diorama 2.0 (1:48)
« Reactie #323 Gepost op: 1 augustus 2018, 13:35:46 »
Of het in de praktijk gebruikt wordt weet ik niet maar ik vind met kruising wel wat hebben.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline mark mms

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.224
  • Thanked: 26 times
  • Geslacht: Man
Re: Frans diorama 2.0 (1:48)
« Reactie #324 Gepost op: 1 augustus 2018, 13:46:19 »
Heb er niet veel verstand van, maar met vind ik wel mooier.